m

Bilarna i nya Transformers-filmen
Folkabuss!

Om ett år har den sjunde filmen i Transformers-sagan premiär. Den heter Transformers: Rise of the Beasts och nu får vi se vilka bilar som kommer att medverka. En Peterbilt 379 är Optimus Prime, en Chevrolet Camaro av andra generation är Bumblebee och en Porsche 964 RS 3.8 kommer att vara roboten Mirage. Den klassiska Folkabussen är karaktären Wheeljack och motorcykeln, som är en Ducati 916, döljer karaktären Arcee. Vi får även se skurkarna och dessa är en Mack-lastbil som tros vara Scourge, en Nissan Skyline R33 GT-R som borde vara Nightbird och en orange GMC Topkick som vi inte vet vem det är än. Anledningen till att det inte är några purfärska bilmodeller med i denna film är för att den utspelar sig 1994. Filmen har biopremiär den 24 juni. Fler bilder finns här. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Steven Caple Jr. (@stevencaplejr) Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Camaro siktar mot skyarna under dragrace
Men föraren lyckas rädda situationen

Här ser vi Tim Slavens köra med sin hyfsat pigga Camaro på en dragstrip. Bilen har såpass mycket effekt och grepp på bakhjulen att den stegrar och till slut flyger upp i luften. Det hela kunde ha slutat riktigt illa men Tim verkar ha haft turen och skickligheten på sin sida denna gång. Efter händelsen skakade Tim av sig det hela och redan nästa dag var han bakom ratten igen och genomförde körningen ni ser här nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Sugen på en Honda S2000?
Här kommer lite köptips

Hagerty ger olika köptips på bilar folk kanske är intresserade av och här berättar de vad du ska tänka på om du är sugen på att köpa en Honda S2000. Skulle du hellre vilja ha en Chevrolet Camaro SS från 1969 är det klippet nedan du ska spana in. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2020

Barcroft Cars tar sig en titt på Equus Bass
Modern muskelbil med klassisk design

Hösten 2013 skrev vi om Equus Bass. Det är ett custombygge med aluminiumram och en LS9-motor från Corvette ZR1 under huven. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger 650 hästar och 819 newtonmeter i vrid. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppa 320 km/h. Hela tanken med Equus Bass är att kombinera modern teknik med klassisk design. Karossen som är i aluminium och kolfiber flörtar med 70-talets muskelbilar och här hittar man designelement från många olika amerikanska bilar - som Mustang, Camaro och Challenger. Prislappen för ett exemplar börjar på 230.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Shelby GT500 mot ZL1 1LE och Hellcat Redeye
Muskelbilar gör upp i ett dragrace

Edmunds har samlat ihop de tre muskeltörerna Mustang Shelby GT500, Camaro ZL1 1LE och Challenger Hellcat Redeye och kört bilarna mot varandra i ett drag race. Camaron må vara den lättaste i gänget men det är också den med minst effekt, och då är 660 hästar ändå inte helt lite. Men Mussen har över 760 hästar och Dodgen hela 800 så det blir lite kämpigt. Så, vem vinner? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Chevrolet Camaro och Colorado minst pålitliga i USA
Japaner i topp som vanligt

Consumer Reports har nu släppt sin årliga Annual Auto Reliability Survey vilket är en undersökning där man kollar upp hur pålitliga olika modeller från biltillverkarna är. Tidigare har man bland annat sågat Tesla men nu har både Model S och Model 3 belönats med "Recommend"-stämpel. Några som det inte gick lika bra för var Chevrolets modeller Camaro och Colorado som båda två anses vara de minst pålitliga i USA. De mest pålitliga tillverkarna kommer från Japan. Lexus ligger i topp tätt följda av både Mazda och Toyota. Bland topp tio hittar vi Genesis, Hyundai, Subaru, Kia, Mini, Dodge och Porsche. I botten hittar vi Cadillac, Acura och Alfa Romeo. Spana in listan och undersökningen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Dessa bilmärken söker svenskarna mest efter
Volvo i topp

Yougov och Blocket Fordon har gjort en undersökning för att få fram vilka bilmärken som svenskarna söker mest efter på Blocket. Toppar listan gör Volvo och på plats nummer två hittar vi Tesla. Ett nytt märke att hitta in på listan är Chevrolet som placerar sig på plats nummer åtta och det är främst modellerna Corvette och Camaro folk söker efter. Tittar man på vilken säkerhetsfunktion folk vill ha leder backkameran följt av autobroms. Topplista över svenskarnas drömbil 2019 (andel 2018): Volvo, 12% (11%) Tesla, 8% (11%) BMW, 7% (7%) Audi, 7% (6%) Mercedes, 7% (5%) Porsche, 5% (5%) Toyota, 4% (4%) Chevrolet, 3% (ny!) Volkswagen, 3% (3%) Ford, 2% (3%) De fem mest värdefulla säkerhetsfunktionerna i en bil enligt svenska folket: Backkamera, 19% Autobroms, 15% Varningssystem för döda vinkeln, 13% Parkoppling av telefon med högtalarsystem, 11% Adaptiv farthållare, 9% Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Chevrolet lyfter Camaro, igen
Bättre nu?

Det har bara gått ett år sedan Chevrolet presenterade en ansiktslyft version av modellen Camaro, och nu är det dags igen. Den förra uppdateringen väckte blandade känslor och många gillade inte det nya nyllet. Nu uppdateras detta för SS-versionen samtidigt som man introducerar en ny LT1-V8:a och att det nu går att få en tiostegad automatlåda även till V6:an på 3,6 liter. Fronten på Camaro SS är numera inspirerad av den som finns på SS Shock Concept som visades upp på förra årets SEMA-show. Den största skillnaden är att loggan har flyttat upp till grillen igen och att delen mellan den övre och nedre grillen numera är i samma färg som övriga bilen. Den uppdaterade versionen kommer att börja säljas i höst. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Bra fart i Chevrolets eldrivna Camaro eCOPO
Har nu varit på strippen och kört

I slutet av oktober visade Chevrolet upp Camaro eCOPO som är ett eldrivet bygge framtaget för att köra fort rakt fram. Nu har man varit med bilen på strippen och gjort just detta, och fort gick det. Trots att effekten bara var uppskruvad till 80 procent gick bilen upp på bakhjulen, klämde 0-100 km/h på strax över 1,3 sekunder och fick sluttiden 10,142 med en hastighet på 210,5 km/h. Bilen har två stycken BorgWarner HVH 250-150-elmotorer som tillsammans levererar över 780 hästar och 1.057 newtonmeter i vrid. Motorerna får sin kraft från fyra stycken batteripack på 200 volt vardera. Hela drivlinan sitter där den vanliga motorn brukar sitta och ska enkelt kunna kopplas in till det som sitter där sen innan - något som gör att man i framtiden kanske kan köpa ett kit och elkonvertera sin bil utan större problem. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2018

Chevrolet visar eldriven Camaro
Snabb dragracer

Chevrolet har tagit med sig eCOPO Camaro Concept till SEMA. Det är en eldriven version av den vanliga COPO-Camaron som är byggd för dragracing. Bilen har mer än 700 hästar och omkring 815 newtonmeter i vrid vilket kommer från dubbla BorgWarner HVH 250-150-motorer som sitter under huven. Batteripacket består av fyra stycken moduler på 200 volt och 79 kilo vardera. Två av dessa sitter där baksätet en gång satt, ett i reservhjulsbaljan och det sista sitter monterat ovanpå bakaxeln. Placeringen gör att man har fått till en viktfördelning på 44 procent fram, 56 procent bak. Man räknar med att denna kombination ska vara tillräckligt för att bilen ska kunna köra kvartsmilen (402 meter) på omkring nio sekunder. Bilen har lite ny teknik under skalet och denna skulle kunna hamna i framtida modeller från Chevrolet. "The eCOPO Concept is all about where we go in the future with electrification in the high performance space. The original COPO Camaro program was all about pushing the envelope, and this concept is an exploration with the very same spirit. The possibilities are intriguing and suggest a whole new world for racers. Chevrolet pioneered the concept of the high-performance crate engine right around the time the original COPO Camaro models were created, and the eCOPO project points to a future that could include electric crate motors for racing, or even your street rod. We’re not there yet, but it’s something we’re exploring." Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Warszawa M20 GT - modern nytolkning av gammal polsk bil
En Ford Mustang i andra kläder

2013 grundades KHM Motor Poland. Målet var att man skulle tillverka moderna tolkningar av gamla polska bilar från förr. En av de mest kända bilarna är FSO Warszawa M20. Nu presenterar man sin nytolkning av denna bilen - och förutom att inte likna originalet någonstans baseras den på en Ford Mustang från 2016. Skapelsen har man valt att kalla för Warszawa M20 GT. KHM beskriver designen som modern och elegant och säger att målet med bilen var att fånga känslan av Warszawa M20 samtidigt som man ville följa de senaste trenderna. Förutom Mustang-grejer sitter där som ni säkert även kan se bakljus från Mercedes-AMG GT och det ska även finnas lite Camaro-prylar på sina ställen. Motorn är en V8:a på 5,0 liter som ger 420 hästar. Prisuppgift och lansering är oklart för tillfället. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar helt nya Blazer
En Camaro i SUV-förpackning

2005 lät Chevrolet modellbeteckningen Blazer gå i graven med modellen S-10 Blazer, men nu väcker man liv i den igen med en helt ny modell. Den här suven har uppdaterats på alla fronter och den ser lite ut som hur modellen Camaro gjorde innan den fick sig ett lyft. Den är större och rymligare än Equinox men något mindre än bjässen Traverse. Bilen erbjuds i utrustningsnivåerna Base, Premiere och RS. Under huven finns det motorer med fyra eller sex cylindrar. Inledningsvis är det en rak fyra på 2,5 liter som ger 195 hästar och ett vrid på 255 newtonmeter eller en V6:a på 3,6 liter som ger 309 hästar och 365 newtonmeter som erbjuds. Båda två har start/stopp-teknik och en niostegad automatlåda. Drivningen sker på alla fyra hjulen men man kan välja att det bara ska driva på framhjulen om man vill. Nya Blazer börjar säljas i början av nästa år men som ni kanske redan vet erbjuds den inte här i Sverige. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Snabb titt på nya Camaro
Hiss eller diss?

Förra veckan fick vi ta del av faceliftade Camaro och nu får vi en snabb video på hur den ser ut när den står parkerad ute bland andra bilar. Jag kan fortfarande inte komma överens med fronten, baken ser dock lite bättre ut här än på de officiella pressbilderna. Skarven för frontpartiet och lackskillnaden som ser ut att vara på det här exemplaret är dock allt annat än vacker. Vad tycker ni om bilen? Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

Chevrolet lyfter Camaro
Ser märklig ut

När Camaro generation fem började säljas 2009 tyckte jag att utseendet var helt okej. Den såg ut som en arg bil med muskler, precis som det ska vara alltså. Sen kom generation sex 2015 och jag gillade den inte alls - "ögonen" var för små och såg inte ut att passa i fronten längre. Detsamma gällde bakdelen. Nu presenterar Chevrolet en facelift av modellen och jag har helt gett upp hoppet - det får bli en 60-talare istället. Förutom det nya utseendet som många lär ha väldigt delade åsikter kring får bilen ny fjädring och bättre bromsar för instegsversionen som har en ny turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell växellåda, automat erbjuds ej. Motoralternativet får sällskap av V6, SS och ZL1. SS-versionen går nu att få med en tiostegad automatlåda med launch control och line-lock. Lådan ersätter den åttastegade och är den som tidigare endast har funnits i ZL1. Nya Camaro börjar säljas i slutet av året. Några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord
Toppade över 200 mph

Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6. En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

En första titt på nya Bumblebee-filmen
Bubblan är tillbaka!

Transformers-filmerna kan man ju tycka vad man vill om, men det börjar se ljusare och ljusare ut för spinoffen Bumblebee. Travis Knight, regissören för filmen, tog nyligen ett snack med filmmagasinet Empire som i samma veva levererade en första bild från filmen. På bilden, som ni ser ovan, ser vi originalversionen av Bumblebee som för en gång skull baseras på en VW-bubbla, i stället för Chevrolet Camaro som troligtvis endast användes i Transformersfilmerna av monetära anledningar. Utöver Bumblebee ser vi även Hailee Steinfeld som även kommer medverka i filmen. Bumblebee kommer ha premiär 4 januari 2019. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2016

Chevrolet Camaro ZL1 är snabb på Ringen
Klockar in på 7:29.60

Chevrolet har tagit ut maffiga Camaro ZL1 på Ringen och resultatet är imponerande. Bilen har samma snurra som sitter i nya Corvette Z06 vilket innebär V8:a på 6,2 liter och 659 hästar. Bilen är utrustad med en tiostegad automatlåda. När den passerade mållinjen efter ett varv stod tidtagaruret på 7:29.60. Det är nästan tolv sekunder snabbare än föregångaren. Det är också snabbare än Ford Mustang Shelby GT350R som fick tiden 7:32.19. En annan bil som också är snabb på Ringen ser vi nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ford stoppar produktionen av Mustang tillfälligt
Säljer för dåligt

Förra året blev Ford Mustang världens mest sålda sportbil och den var samtidigt väldigt populär i Sverige. Den säljs i 140 stycken olika länder och alla bilar tillverkas på Flat Rock Assembly Plant i Michigan. Men försäljningen har dalat, och därför har man valt att stoppa produktionen under en veckas tid. För första gången på 22 månader passerar även ärkerivalen Camaro Mustangen, och i september månad sålde man 6 577 stycken Camaro jämfört med 6 429 stycken Mustang i USA. På året säljer dock Mustangen bra mycket bättre med 87 258 bilar mot 54 535. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Recension av K.I.T.T.
Bilen från Knight Rider

Här tar sig Regular Car Reviews en ingående titt på bilen K.I.T.T. (Knight Industries Two Thousand) som blev känd genom tv-serien Knight Rider. Det handlar dock inte om originalet utan om en Pontiac TransAm som en bilbyggare byggt om på senare tid. Vi får även en genomgång av bilens detaljer utav mannen som byggt ihop replikan. Knight Rider var en tv-serie som sändes från 1982 till 1986 och som gav David "Mr. Baywatch" Hasselhoff sitt stora genombrott. Ni kan kolla in introt till tv-serien nedan. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya muskelbilar presterar dåligt i krocktest
Sämst var Dodge Challenger

Chevrolet Camaro, Dodge Challenger och Ford Mustang. Tre mycket populära muskelbilar som bjuder på mycket kraft till en vettig peng. Men hur går det när man väl mular in en av dem i en bergvägg efter att man varit lite för het på gasen? Inte så bra som de borde har det visat sig. Den Amerikanska säkerhetsorganisationen IIHS har krocktestat alla tre bilarna och resultaten ser ni här ovan. Sämst var Challenger. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Burt Reynolds presenterar en ny Bandit
Camaro inspirerad av Pontiac Firebird Trans Am från 1978

Trans Am Depot bygger om alla möjliga bilar och deras senaste bygge grundar sig i femte generationens Chevrolet Camaro. Resultatet kallar man för 7T7 Trans AM SE Bandit Edition och vad det handlar om är en Camaro som försöker efterlikna en Pontiac Firebird Trans Am från 1978. Ni vet bilmodellen som skådespelaren Burt Reynolds körde i filmen Nu blåser vi snuten. Och Burt själv har signerat den. Skulle du hellre vilja ha något annat baserat på Camaro kan företaget även fixa till en tolkning av Pontiac "The Judge" GTO årsmodell 1969. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Chevrolet överraskar med cab-versionen av nya Camaro ZL1
Får samma muskler som coupén

För ett par dagar sedan rullade Chevrolet ut nya Camaro ZL1 och knappt har den nyheten hunnit att kallna innan cab-versionen av samma modell presenteras. Den här får samma recept som sitt coupé-syskon men då med alternativet att man kan fälla bort ett tygtak när andan faller på. Under huven lurar en LT4-V8:a på 6,2 liter med kompressor. Den levererar 640 hästar och bjuder på ett vrid på 868 Newtonmeter. Till motorn kopplas antingen en manuell sexpetad växellåda eller en tiostegad automatlåda. GM lovar att cabben har liknande prestanda som coupén men eftersom vi inte har fått några exakta specifikationer på vad den kan prestera är det lite oklart vilka siffror som gäller. Föregångaren gjorde dock 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder och toppade nästan 300 km/h, den här och coupén lär knappast vara sämre. Cabben får samma styling som coupén vilket innebär ett uppkäftigt kjolpaket, 20-tumsfälgar, vinge på bakluckan och fyra feta avgaspipor. De första leveranserna kommer att äga rum i början på nästa år. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Dags för nya Camaro ZL1 att visa upp sig
640 vilda hästar och växellåda med 10 steg

2011 rullade Chevrolet ut den första ZL1-versionen av Camaro och nu är det dags för nästa generation att göra entré. Det här blir en muskelbil i dess rätta bemärkelse med stor och effektstinn V8:a under huven kopplad till en manuell låda som bara väntar på att du ska skicka i växlar med ett kraftigt handslag och elda bakdäck. Men det finns även nymodigheter - som en tiostegad automatåda exempelvis. Hjärtat i bilen är samma spis som sitter i Corvette Z06. Det innebär en kompressormatad vinkelåtta på 6,2 liter och här ger den 640 hästar och ett vrid på 868 Nm. Det är ett lyft med 60 hästar och 113 Nm jämfört med gamla ZL1. Bilen har även tappat 91 kilo men trots att man inte anger några tjänsteviktsiffror vet vi redan att det här ändå inte blir en lätt pjäs. Några prestandasiffror får vi inte heller men den lär bli snabbare än föregångaren som gjorde 0-100 km/h på 3,9 sekunder med automatlåda och som toppade 296 km/h. Standard sitter det en sexpetad manuell låda med varvtalsmatchning kopplad till motorn, nyheten är alltså den tiostegade automatlådan som utvecklats tillsammans med Ford. Utöver kraftpaketet under huven får bilen bland annat uppdaterad Magnetic Ride-fjädring, launch control-system och en körlägesfunktion. Den rullar på 285/30ZR20-hjul fram, 305/30ZR20 bak och innanför dessa sitter bromsar från Brembo med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Utanpå allt är ett ganska aggressivt kjolpaket med en jättegrill och arga lysen som stirrar, allt rundas av med en liten vinge på bakluckan och fyra morrande avgaspipor. Premiär blir det på New York Auto Show nästa vecka och försäljningen drar igång i slutet av året. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Lyxig muskelcoupé från Buick
Det här är Avista Concept

Många av de bilar som visas upp på Detroit Auto Show som drog igång i dag kommer inte att säljas i Sverige men det kan ju ändå vara kul att ta upp några av modellerna. Avista Concept från Buick är en sådan. Det är en bakhjulsdriven lyxig muskelcoupé som inte ser helt dum ut. Men även om det snackas om muskler sitter det ingen vrålande V8:a under huven, utan istället en V6:a på 3.0 liter med dubbelturbo och 400 hästar. Till den kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till det bakre hjulparet. Bilen bygger på GMs Alpha-plattform som dagens Chevrolet Camaro och Cadillac ATS/CTS också vilar på. Den har Magnetic Ride Control, start/stopp-teknik och cylinderavstängning. Gällande Avistas framtid är det lite oklart om den kommer att mynna ut i en produktionsvagn så småningom, eller bara stanna på konceptstadiet. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida