m

Microsoft vill att vi ska känna prylar i VR
Kan deras "klo" hjälpa oss med det?

Den fysiska känseln är något som ofta uteblir i VR-upplevelser även om det finns lite olika lösningar för detta. Nu har Microsoft tagit fram en lösning som kan ge VR-användare hyfsad fysisk feedback inuti VR-upplevelser. Microsoft kallar sin haptiska VR-kontroll för CLAW och den kan ge olika typer av fysisk feedback när användaren greppar saker, vidrör saker eller trycker på saker i VR-upplevelser. Som synes i videon nedan så verkar CLAW även kunna ge schysst rekylkänsla om man till exempel avlossar ett vapen inne i en VR-upplevelse. CLAW är ett av flera projekt där Microsoft försöker integrera haptik och fysisk känsel i VR-upplevelser. Ett annat sådant är Canetroller som vi skrev om för ett tag sedan vilket är en haptisk kontroll för VR-upplevelser som är tänkt att användas av blinda och synskadade. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft tar fram VR-upplevelse för synskadade
Styr upplevelsen med en käpptroller

För att ta del av dagens VR-upplevelser krävs det oftast att användaren har mer eller mindre perfekt syn men nu har forskare på Microsoft tagit fram en VR-upplevelse som även synskadade och blinda kan ta del av. För att synskadade ska kunna ta del av VR-upplevelser har Microsoft utvecklat en särskild haptisk handkontroll i form av en käpp. Man kallar handkontrollen för "canetroller" och denna kan via vibrationer reagera på olika virtuella objekt som den synskadade stöter på i VR-miljön. Förutom det så spelas 3D-ljud upp i användarens hörlurar som ytterligare ska förstärka VR-upplevelsen. Målet med "canetroller" och den tillhörande VR-upplevelsen var att de synskadade som testade upplevelsen skulle kunna skapa sig en mental karta över hur det virtuella rummet eller miljönd de befann sig i såg ut. Microsoft ser att den här tekniken skulle kunna användas för att träna synskadade på att bli bättre på att uppfatta hur närmiljön ser ut. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0