m

Lite vad Canoos eldrivna pickup kan göra
Är som en schweizisk armékniv

För två veckor sedan visade Canoo upp en ny modell och det är en pickup som genast väckte habegär hos undertecknad. Förhandsbokningarna kommer att öppna nu under kvartal två och i detta klipp får vi reda på lite mer vad man får om man köper ett exemplar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Apple köper elbilsstartupen Canoo?
Bitarna börjar falla på plats

Rykten är ju kul så vi kör ett till. Nu sägs det att Apple har ögonen på elbilsstartupen Canoo vi har skrivit om tidigare. Vi har skrivit om Apples bilplaner och att de kanske snackat ihop sig om att ta fram något tillsammans med Hyundai. I början av året skrev vi även att Hyundai skulle ta fram en ny elbilsplattform tillsammans med just Canoo, så bitarna kanske börjar falla på plats. Ryktena säger att Apple snackat med Canoo i början av förra året om att kanske bli delägare eller att köpa upp dem helt och hållet. Canoo ska dock ha varit mer intresserade av att ha Apple med på tåget än att de tog över helt, men nu kanske det ser annorlunda ut. Hur det kommer att bli är bara för oss att vänta och se. Canoo är baserat i Kalifornien och grundat av före detta Faraday Future-chefer. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2020

Canoo presenterar eldrivet transportfordon
Ska lanseras 2022

I september förra året visade företaget Canoo upp en eldriven minibuss som de tänkte lansera 2021. Nu presenteras ytterligare en modell döpt till MPDV (Multi Purpose Delivery Vehicle) och det är en transportbil för den där sista biten-leveransen eller för små företag på mindre orter. Den kostar från 33.000 dollar och det ska finnas olika storlekar och modifikationer att göra så att man får bilen så som man vill ha den. Den billigaste är 4,38 meter lång, 1,95 bred, 1,88 hög och kan lasta upp till 6,5 kubikmeter. Batteripacket är på 40 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 20 mil på en laddning. Det finns även 60 kWh (30 mils räckvidd) och 80 kWh (37 mils räckvidd). Planen är att lansera den 2022 och det här är början på en annan inriktning för företaget. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Jay Leno kollar in Canoo
Elbilen du ska kunna prenumerera på

Jay Leno har besökt bilföretaget Canoo, utvecklarna av den eldrivna minibussen som inte är tänkt för försäljning. Istället är tanken att man ska kunna teckna ett abonnemang på Canoos fordon. Det innebär att abonnenten inte behöver tänka på saker som besiktning, försäkringar, skatter och annat som förknippas med att äga ett fordon. Canoo sikter på att börja tillverka en kommersiell version av fordonet 2021. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia och Hyundai ska ta fram elbilsplattform med Canoo
Vind i seglen för nya startupen

I september förra året skrev vi om elbilsstartupen Canoo som tagit fram en rätt kul designad minibuss. Även Kia och Hyundai la märke till detta och nu ska de tillsammans ta fram en elbilsplattform grundad i den som Canoo har skapat. Canoo ska bistå med ingenjörsskapet och hjälpa koreanerna att ta fram det som de vill ha. Genom detta samarbete kan kostnaderna hållas nere vilket i slutändan kanske syns på vad de kommande elbilarna har för prislapp. Albert Biermann som är head of research and development på Hyundai Motor Group säger följande: "We were highly impressed by the speed and efficiency in which Canoo developed their innovative EV architecture, making them the perfect engineering partner for us as we transition to become a frontrunner in the future mobility industry. We will collaborate with Canoo engineers to develop a cost-effective Hyundai platform concept that is autonomous ready and suitable for mass adoption." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Startupen Canoo visar eldriven minibuss
Ska lanseras 2021

Företaget som tidigare gick under namnet EVelozity heter nu istället Canoo och deras plan är att lansera en eldriven minibuss 2021. Bilen kommer endast gå att prenumerera på och man ska då betala ett belopp månadsvis för att få köra runt i den. I beloppet ingår alla kostnader - försäkring, laddning och service. Designat åket har Richard Kim gjort, som tidigare varit designchef för både BMW i3 och i8. Han hoppade senare till Faraday Future men lämnade 2017. Canoo bygger på en modulär plattform som kommer att användas till minst två olika modeller. Minibussen har en elmotor på bakaxeln som ger 300 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ha en räckvidd på 40 mil. All nödvändig hårdvara för att låta bilen vara självkörande ska finnas men som vi kan se finns det även en ratt för när man vill styra själv. Vad tror ni om detta påhitt? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0