m

Stellantis kanske kommer byta namn på Jeep Cherokee
Den amerikanska urbefolkningen tycker inte det är hedrande

Jeep har en modell som heter Cherokee. Den lanserades redan 1974 och namnet har man hämtat från den amerikanska urbefolkningen som ett sätt att hedra dem. Men detta är inget som uppskattas av befolkningen. Chuck Hoskin Jr. som är ledare för Cherokee Nation tycker inte alls att det är hedrande att deras namn används som ett säljargument av en bilmodell. Nu överväger det nystartade företaget Stellantis som äger Jeep att byta namn på modellen. Carlos Tavares som är vd säger följande: "At this stage, I don’t know if there is a real problem. We are ready to go to any point, up to the point where we decide with the appropriate people and with no intermediaries." Så här säger Chuck om saken: "In 2021, the country is in a better position than they’ve been, say a generation ago, to think about what it means to use the names of Native peoples. Beyond just the Jeep issue, to depict our culture in the form of mascots or chants at football stadiums, I think the country’s in a better place to have a discussion about those and hopefully move away from those depictions and those name usages." Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2020

PSA-chefen: "Elbilar köps bara av miljöaktivister"
Fortfarande för dyra för gemene man

Jag skulle gärna ha en elbil, men inte primärt av den anledningen att jag tänker på miljön. Batterier växer som ni säkert redan vet inte i marken eller i träd och att ta fram dessa är allt annat än snällt mot miljön. Jag ser istället till att gamla bilar lever och fungerar framför att köpa nya. Men jag skulle gärna ha en elbil också, som bruksbil. Slippa slabba med oljebyten och vara orolig för att kamremmen ska ryka eller något liknande. Carlos Tavares är just nu vd för PSA-gruppen och snart chef över den kombinerade PSA-FCA-gruppen och han snackade nyligen lite om elbilsförsäljning. Enligt honom är det bara miljöaktivister som köper elbilar än så länge och anledningen är för att gemene man inte har råd. "Electric cars are only bought by "green addicts" and lack broader appeal needed to reach mainstream consumers. We are selling our electric vehicles to green addicts. We didn’t move to the pragmatists. When some markets are cancelling some subsidies, demand collapses. The battle from now on is that zero emission vehicles become affordable between now and 2025. The lack of a dense charging network, the limited operating range of electric cars as well as uncertainties surrounding the long-term price of electricity, are hindering a broader adoption of electric cars." Motivera gärna varför just du vill ha en elbil, om du nu vill det, i kommentarerna nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2019

Avtalet mellan FCA och PSA är påskrivet
Bildar världens fjärde största bilkoncern

Efter ett gäng turer fram och tillbaka är det nu påskrivet och officiellt - FCA och PSA går samman och bildar vad som blir världens fjärde största bilkoncern. Omkring 8,7 miljoner bilar kommer att tillverkas varje år och i samlade intäkter pratar vi om 170 miljarder euro per år. Den nya koncernen samlas under ett nytt moderbolag som kommer att ha sin bas i Nederländerna. Carlos Tavares som tidigare varit PSA-chef blir vd och styrelseledamot och John Elkann från Fiat blir styrelseordförande. Sammanslagningen ska bland annat ge en bredare geografisk spridning och förhoppningen är att varje år spara runt 3,7 miljarder euro genom gemensamma investeringar och liknande. Fokus kommer att ligga på två stycken plattformar - en liten och en mellanstor. Inga fabriker ska i nuläget läggas ned. Hela pressreleasen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0