m

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0
2020

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

The Smoking Tire kör en Koenig C62
Ingen dussinbil direkt

Koenig Specials är ett tyskt bilföretag som bygger om mängder av olika bilar och i de flesta fallen gör de ganska så extrema. 1990 presenterade man exempelvis en Ferrari Testarossa som fått dubbla turbo och kompressor och nu lämnade 1000 hästar vilket räckte för en toppfart på 370 km/h. Det är alltså 30 år sedan vi snackar om. En annan bil man byggde var Koenig C62 - en Porsche 962 som gjordes gatlegal. Det var dock i princip fortfarande en racerbil med en 3,4 liter stor boxersexa hämtad från Carrera som ger 800 hästar. Helt okej effekt i en bil som väger strax under ett ton. Matt Farah från The Smoking Tire fick nycklarna till en och tog sig en provtur. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Nu går det att få nya Porsche 911 med manuell låda
Utan extra kostnad

Nu för tiden är det automatlåda som är standard i många bilar och inte tvärtom. Förr var detta något som man alltid behöva hosta upp extra pengar för, men det ser lite annorlunda ut idag. För snart ett år sedan rullade Porsche ut nya 911 men det vara bara automatlåda som gällde då. Först nu går man ut och erbjuder modellen med sjupetat manuellt alternativ, dock endast till Carrera S, 4S Coupe och cabriolet-versionerna av dessa. Förutom lådan får du även Sport Chrono-paketet på köpet om du väljer detta alternativ. Bilarna får även en mekanisk diff och Porsche Torque Vectoring. Accelerationen försämras som väntat något och från 0 till 100 km/h ska det med det manuella alternativet ta run fyra sekunder. Med PDK typ 3,3. Dock sjunker vikten på bilen med 38 kilo med sjupetat. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp billigaste versionen av 911
Det här är hederliga Carreran

Porsche 911 av senaste snitt kallas 992 och visades upp i november förra året. Men vill man ha en så har man fått beställa en Carrera S och den har kostat från 1.155.000 spänn. Nu släpper man grundversionen, alltså den som heter Carrera, i coupé och cabriolet-version. Men räkna inte med någon budget-version, coupé-versionen kostar 1.025.000 kronor och cabriolet-versionen 1.160.000 kronor. "Från" ska kanske läggas till, för som vanligt går det att pynta sin bil för massor av pengar. Att den inte är så mycket billigare än Carrera S syns i grundspecifikationen som ska vara väldigt lik. Hjulen är mindre (19 tum fram och 20 tum bak), bromsoken mindre (330 mm) och så är motorn annorlunda. Boxermotorn med turbo på 3,0 liter ger 385 hästar och gör noll till hundra på 4,2 sekunder, med Sport Chrono-paketet på 4,0 blankt. Båda modellerna finns att beställa nu och en fyrhjulsdriven version kommer inom kort. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida