m

Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud
En V10:a är inte så dumt ändå

Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Genomgång av en skottsäker Porsche 911
Byggdes bara i ett exemplar

Den här 996:an är inte som alla andra. I mitten på 90-talet byggdes den åt en kund som ville ha en skottsäker bil och idag är den en del av samlingen som finns på Porsche Museum. I det här klippet får vi oss en genomgång av bilen som bland annat fått 20 millimeter tjockt glas runt om och kaross i Dyneema som är 15 gånger starkare än stål. Allt extra skydd gör sitt för vikten såklart. En standard 996 Carrera väger 1317 kilo medan den här väger hela 2722 kilo. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2020

Jay Leno kör Porsche Carrera GT
Fantastiskt!

Jay Leno leker vidare med fräsiga bilar. I sitt senaste klipp går han igenom och provkör Porsche Carrera GT. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Porsche Carrera GT har fyllt 20 år!
Modellen med vackraste motorljudet får nu handla på Systemet

I slutet av september år 2000 körde racerföraren Walter Röhrl runt med en Porsche Carrera GT Concept i Paris eskorterad av poliser. Produktionen drog visserligen inte igång förrän 2003 men modellen har nu alltså funnits i 20 år vilket såklart är värt att hylla. Konceptet baserades på en ny typ av racerbil som man tänkte tävla med i 24-timmars på Le Mans. Den hade chassi i kolfiber, V10-motor och dess internbeteckning var 9R3. Men man bestämde sig för att lägga ned tävlingssatsningarna, och tog istället fram en gatversion. Bilen bjuder på massvis av godsaker som exempelvis keramiska bromsskivor, kolfibermonocoque och horisontellt liggande fjädrar. Men en stor grej var såklart motorn. I produktionsversionen ökade litervolymen från 5,5 till 5,7 liter. De tio cylindrarna såg tillsammans till att ge maskinen 612 hästar och 590 newtonmeter i vrid. Som enda alternativ erbjöds en sexväxlad manuell växellåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder, 0-200 på 9,9 och toppfarten anges till 330 km/h. Bilen väger in på 1380 kilo. Tillverkningen pågick från 2003 till 2005 och 1270 stycken exemplar blev till. Frånpriset när bilen var ny låg på 452.690 euro - en summa som stigit ordentligt med åren. Jag själv hade turen att få inspektera ett exemplar med egna ögon i år och det är verkligen en fantastisk skapelse. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Biltillverkaren Bizzarrini återupplivas
Före detta Aston Martin-vd håller i spakarna

1964 grundades den italienska biltillverkaren Bizzarrini av Giotto Bizzarrini. Giotto hade tidigare jobbat som både ingenjör och testförare hos Ferrari och Alfa Romeo och kände sig mogen att dra igång något eget. Under fem års tid deltog man i flera olika race, bland annat 24-timmars på Le Mans. Modellerna Strada, Europa och P538 blev till och även en del specialare under 2000-talet. Nu ska märket återupplivas ytterligare en gång och bakom står den London-baserade lyxbilshandlaren Pegasus Brands. Tre stycken före detta Aston Martin-chefer ska basa över märket och en av dem är Ulrich Bez som mellan 2000 och 2013 var vd för Aston. Ulrich har även jobbat hos Porsche där han var med och utvecklade 911 Carrera RS 2.7, 968 och 993. Andra namn som är med i det nya projektet är Christopher Sheppard och Janette Green. När "nya" Bizzarrini ska presentera något är oklart men det lär vi få reda på. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Carfection har kört nya Porsche 911 Targa
Snabb men tung

I maj presenterade Porsche den senaste versionen av 911 Targa. Nu har Henry från Carfection fått testa en sådan i 4S-utförande och så här såg det ut. Visserligen är bilen kvick men hela 110 kilo tyngre än en Carrera 4S, något som känns när det börjar svänga. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Harry testar Porsche 911
Senaste generationen får sin en genomgång

Porsche 911 av senaste snitt är väl inte superfärsk, men ett test av en klassiker modell av en klassisk herre är alltid värt att se. Som vanligt har Harry sina speciella ögon och känsla. Bonusvideo är en Aimé Leon Dore Porsche 964 Carrera 4 som Porsche själva sladdar runt lite med. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

The Smoking Tire kör en Koenig C62
Ingen dussinbil direkt

Koenig Specials är ett tyskt bilföretag som bygger om mängder av olika bilar och i de flesta fallen gör de ganska så extrema. 1990 presenterade man exempelvis en Ferrari Testarossa som fått dubbla turbo och kompressor och nu lämnade 1000 hästar vilket räckte för en toppfart på 370 km/h. Det är alltså 30 år sedan vi snackar om. En annan bil man byggde var Koenig C62 - en Porsche 962 som gjordes gatlegal. Det var dock i princip fortfarande en racerbil med en 3,4 liter stor boxersexa hämtad från Carrera som ger 800 hästar. Helt okej effekt i en bil som väger strax under ett ton. Matt Farah från The Smoking Tire fick nycklarna till en och tog sig en provtur. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche Carrera GT med över 10.000 mil på mätaren
Det hör inte till vanligheterna

Speciella superbilar som det inte finns överdrivet många av tenderar att gå väldigt få mil under sin livstid. De tas bara fram när det är fint väder och bor ofta under ett täcke i ett varmt garage. Inget fel i det kanske, men bilar är ju till för att användas. En som inte har varit rädd för att lägga mil på sin fräsiga bil är den förra ägaren av den här Porsche Carrera GT:n från 2004 som nu har gått över 10.000 mil. Bilen är till salu för 400.000 pund på länken. Bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här är vinnaren i Porsche Esports Carrera Cup!
Grattis Mattias Stahre!

Över 2000 har ställt upp, men i dag på Porsche Center i Danderyd var det tolv personer kvar att slåss om titeln i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia. Tre race med kval stod på agendan och alla hade samma utrustning och samma inställningar. Det var alltså helt rättvist om än säkert lite nervöst för en del. Ring Knutstorp var först upp och Mattias Stahre står som vinnare. Porsches nya hall i Danderyd har fullt fokus på tävlingarna och det är mängder med människor som äter och dricker (alkoholfritt) och följer de riktigt bra tävlingarna. Det är nästan ett spektakel faktiskt, hela tävlingen direktsändes på Viasat Motor. Mattias fick alltså en bra start men det var två tävlingar kvar. Nästa bana är Gelleråsen och i kvalet är inte Mattias snabbast utan det är istället Tobias Olsson, men Mattias är bäst i starten och tar direkt ledningen vilket han behåller under hela loppet. Sista racet var Mantorp och även här var Tobias Olsson snabbast i kvalet och den här gången höll han täten med Mattias direkt efter. Med sina poäng sedan tidigare behövde inte bara Tobias vinna utan Mattias göra ett riktigt misstag och ramla ner i startfältet. Men han håller sig strax efter Tobias, kör säkert men snabbt. Istället är det Tobias som gör ett misstag bara något varv från slutet och Mattias kan gå i mål som segrare även i sista racet. Det känns som en överlägsen seger när samma person är vinnare i alla tre race men det var ändå spännande och bra bilsport tycker jag. Och det är roligt att Porsche verkligen satsar på detta, att man gör ett riktigt event av finalen och att prispengen ändå är rätt betydande, topp tre får dela på 100.000 kronor. Ni kan se hela finalen nedan. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att få nya Porsche 911 med manuell låda
Utan extra kostnad

Nu för tiden är det automatlåda som är standard i många bilar och inte tvärtom. Förr var detta något som man alltid behöva hosta upp extra pengar för, men det ser lite annorlunda ut idag. För snart ett år sedan rullade Porsche ut nya 911 men det vara bara automatlåda som gällde då. Först nu går man ut och erbjuder modellen med sjupetat manuellt alternativ, dock endast till Carrera S, 4S Coupe och cabriolet-versionerna av dessa. Förutom lådan får du även Sport Chrono-paketet på köpet om du väljer detta alternativ. Bilarna får även en mekanisk diff och Porsche Torque Vectoring. Accelerationen försämras som väntat något och från 0 till 100 km/h ska det med det manuella alternativet ta run fyra sekunder. Med PDK typ 3,3. Dock sjunker vikten på bilen med 38 kilo med sjupetat. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Porsche börjar med esport-serie
För skandinaver!

Att köra Porsche är något som är få förunnat, att köra racing med Porsche är för prinsar. Men nu kan alla som är över 13 år och har en PC och tid över ställa upp i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia. Och det kommer att köras på klassiska banor som Ring Knutstorp, Scandinavian Raceway, Gelleråsen Arena och Mantorp Park. För att delta installerar man Raceroom från Steam och följer instruktionerna på länken nedan. Sen är det bara att köra. Kvalificeringen startade igår och 17 oktober startar mästerskapet på allvar. Då kommer man att köra multiplayerrace online under fyra torsdagskvällar och 23 november är det dags för final. Totalt finns en prispott på 100.000 kronor där ettan får 60.000 kronor, tvåan 25.000 kronor och trean 15.000 kronor. Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0

Techarts Porsche 911 Carrera 4S är vassare än GT3
Bjuder på 510 hästar

Den tyska tuningfirman Techart har nu tagit sig an Porsche 911 Carrera 4S generation 992 och resultatet är något riktigt vasst, faktiskt vassare än Porsches egna GT3 - i alla fall när det kommer till effekten. Den turbomatade boxersexan på 3,0 liter har fått ytterligare 60 hästar och lämnar här 510 vilket alltså är tio fler än GT3. Vridet har även det ökats, från 609 till 689 newtonmeter. Till detta får man även ett nytt sportavgassystem som ska se till att andas bättre och bjuda på en lite skönare sång. Techart har självklart inte lämnat utsidan och insidan av bilen orörda så här är det ett nytt vindtunneltestat kjolpaket som gäller och en stor vinge på bakluckan om man skulle vilja. I hjulhusen sitter det smidda Daytona II-fälgar som går att få i 20 eller 21 tum. Interiört handlar det din fantasi för här kan du i princip få vad du vill - mer och högre kvalitet på lädret, ull, kolfiberdetaljer, aluminiumpedaler, handgjord ratt och upplysta trösklar. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Porsche visar nya 911 Carrera 4 och 911 Carrera 4 Cabriolet
För dig som vill ha fyrkrafs

Nästa version av Porsches modell 911 rullas nu ut och det är den fyrhjulsdrivna upplagan av Carrera och Carrera Cabriolet. Båda två har en dubbelturbomatad boxersexa på 3,0 liter som ger 384 hästar och 448 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som då alltså i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder för Carrera 4 med tillvalet Sport Chrono Package. Toppfarten anges till 290 km/h. Cabben är lite långsammare då den behöver strax över fyra sekunder för att nå 100 km/h. Toppfarten är även något lägre med sina 288 km/h. Men siffrorna räcker troligtvis ändå. Porsche Active Suspension Management är standard medan saker som keramiska bromsar och annan diff är tillval. När 4:orna går att köpa och vad de då kommer att kosta här i Sverige vet vi tyvärr inte än. I USA är prislappen dock 104.700 dollar för coupén och 117.500 dollar för cabben. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp billigaste versionen av 911
Det här är hederliga Carreran

Porsche 911 av senaste snitt kallas 992 och visades upp i november förra året. Men vill man ha en så har man fått beställa en Carrera S och den har kostat från 1.155.000 spänn. Nu släpper man grundversionen, alltså den som heter Carrera, i coupé och cabriolet-version. Men räkna inte med någon budget-version, coupé-versionen kostar 1.025.000 kronor och cabriolet-versionen 1.160.000 kronor. "Från" ska kanske läggas till, för som vanligt går det att pynta sin bil för massor av pengar. Att den inte är så mycket billigare än Carrera S syns i grundspecifikationen som ska vara väldigt lik. Hjulen är mindre (19 tum fram och 20 tum bak), bromsoken mindre (330 mm) och så är motorn annorlunda. Boxermotorn med turbo på 3,0 liter ger 385 hästar och gör noll till hundra på 4,2 sekunder, med Sport Chrono-paketet på 4,0 blankt. Båda modellerna finns att beställa nu och en fyrhjulsdriven version kommer inom kort. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

Harry kör Porsche 911 Carrera Club Sport
Härlig bil från 1987

I det senaste klippet från Harryx27s garage tar Harry sig en närmare titt på en Porsche 911 Carrera Club Sport från 1987. Den här versionen är betydligt mer avskalad än övriga - allt för att få ned vikten så mycket som möjligt. Porsche gick till och med så långt att man skippade att lägga på rostskyddsmassa, och det var bara föraren som fick ett solskydd. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida