m

AMD släpper Catalyst 13.8 beta version 2
Ger bland annat prestandaökningar i vissa spel

AMD har släppt en andra version av Catalyst 13.8 beta-drivrutinen som nu märks med V2. Drivrutinen kommer bland annat med förbättringar för en hel del spel. Med på listan finns Saints Row 4 som ska bli upp till 25 % bättre vid 1920x1080 med Ultra-inställningar och Splinter Cell: Blacklist ska bli upp till 9 % bättre vid 2560x1600 med Ultra-inställningar. Förbättringar har gjorts för både single-GPU och CrossFireX-prestandan i Final Fantasy XIV och RIPD får bättre single-GPU prestanda samtidigt som Castlevania Lords of Shadow får bättre CrossFire-prestanda. Catalyst 13.8 beta V2 fixar också en del problem med bildkvalitén i Van Helsing samt display corruption när anti-aliasing är påslaget i Catalyst Control Center för Far Cry 3 och FC3: Blood Dragon. En del problem har ordnats med Doom 3 BFG Edition och även CrossFire frame-pacing problem med World of Warcraft, Sniper Elite, Watch Dogs och Tomb Raider. Tumnagel
38.9°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper Catalyst 13.8 beta
Ska fixa problemen med micro-stutter

AMD har lagt upp nya beta grafikdrivrutiner, Catalyst 13.8, som företagets hävdar ska lösa frame latency problemen med Graphics Core Next (GCN)-arkitekturen används i Crossfire. Det har rapporterats ganska mycket om problemet med frame latency och uppstår först och främst när två grafikkort körs i Crossfire. Problemet är också känt under namnet micro-stuttering och orsakas av en liten variation i förseningen mellan varje frame, även om frame rate är hög. Folk har tagit fram flera lösningar för problemet genom att använda allt från mjukvaruverktyg som RadeonPro till att byta in sina två grafikkort för en mer högpresterande variant. AMD hävdar dock att de har arbetat på problemet under en tid internt inom företaget och det ska fixas när 13.8 Catalyst-versionen. Drivrutinen finns nu som sagt i beta och kommer med en del nya funktioner som stöd för senaste OpenGL 4.3 programmeringsgränssnittet. Med den nya drivrutinen så säger AMD att man ska få en stabilare variation i förseningen av varje frame och en bättre upplevelse i renderingen. Det finns dock vissa restriktioner och Frame Pacing fungerar endast i spel som använder DirectX 10 eller 11 så det fungerar inte för spel som fortfarande körs i DirectX 9. Dessutom så är den maximala upplösningen som kan användas begränsad till 2560x1600 pixlar på en skärm, vilket betyder att de som köpt flera högpresterande grafikkort för att spela på flera skärmar fortfarande kommer uppleva samma problem tills AMD kan lösa det. Tumnagel
39.5°
+
Samuel Paulsson
0