m

AMD släpper Catalyst 14.1
Mantle ser ut att hålla vad det lovat

AMD har nu släppt den mycket förväntade AMD Catalyst 14.1-drivrutinen som kommer med stöd för Mantle och "phase 2" av frame-pacing utvecklingen. Drivrutinen släpptes över helgen och den gör alltså så att man får tillgång till AMDs nya grafik API, Mantle, med Battlefield 4 som patchades under förra veckan samt ett demo av det nya spelet StarSwarm. Med finns också fix för problem som funnits med hårdvara baserad på arkitektur innan GCN 1.1 i CrossFire-konfigurationer. Frame rates har inte skickats till skärmen i en jämn takt vilket gjort att man fått ganska mycket stutter. Den nya drivrutinen ska försöka fixa detta och skapa en jämnare spelupplevelse. Tidiga rapporter säger att Mantle faktiskt levererar en ökning i prestandan med omkring 10-15 % i Battlefield 4 men som det pratats om tidigare så vinner man mest där CPUn är den begränsande faktorn och redan högpresterande system kanske inte kommer se så stora ökningar i prestanda. Tumnagel
43.3°
+
Samuel Paulsson
0

Första Mantle-drivrutinen funkar inte med alla GCN-grafikkort
Endast fyra varianter

AMDs nya drivrutin med stöd för Mantle kommer till en början endast att gälla fyra specifika grafikkort då det enligt DICE, som är den första spelutvecklaren som drar nytta av Mantle, rapporteras att Catalyst 14.1 beta ger förbättringar för Radeon R9 290X, R9 290 (non-X), R7 260X och A-seriens "Kaveri" APU-integrerade R7 200-grafik. Det betyder att ägare av alla andra Radeon-grafikkort inte kommer få någon nämnvärd förändring i nuläget, även om man har ett kort baserat på GCN-arkitekturen som inkluderar R9 280X och R9 270X. AMD arbetar fortfarande med ett par problem med Mantle som rör andra GCN-baserade GPU:er men det nämns dock i samma pressmeddelande att DICE testat med ett Radeon HD 7970 och det verkar lovande. AMD förväntas att släppa Catalyst 14.1 beta-drivrutiner inom kort. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper patch för Mantle
Catalyst 14.1 dröjer lite till

Veckans läcka av Catalyst-drivrutinen med Mantle kom inte så långt i förväg då AMD nu själva släppt en Mantle patch och Catalyst 14.1 beta är också på väg. Utan den nya drivrutinen så går det dock inte att testa Battlefield 4 med Mantle och anledningen att de dröjer lite är att AMD har lite problem som de försöker reda ut. Problemen inkluderar problem med CrossFireX-konfigurationer, stuttering med CrossFire och Mantle, dålig optimering för Battlefield 4 samt avsaknad av stöd för vissa mobila teknologier. AMD släppte också lite information om vilka prestandaökningar som Mantle för med sig, något vi kan se i listan nedan: CPU-limited scenario: 40.9% (1080p) and 40.1% (1600p) performance improvement under Ultra settings and 4xAA on the AMD A10-7700K with an AMD Radeon R9 290X. GPU-limited scenario: 2.7% (1080p) and 1.4% (1600p) performance improvement under Ultra settings and FXAA on the Core i7-4960X with an AMD Radeon R7 260X Average uplift for 1080p: 13.28% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) Average uplift for 1600p: 11.35% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) Tester gjordes också i StarSwarm från Oxide Games: CPU-limited scenario: 319% (1080p) and 281% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the AMD A10-7700K and an AMD Radeon R9 290X. GPU-limited scenario: 5.1% (1080p) and 16.7% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the Core i7-4960X and an AMD Radeon R7 260X Average uplift for 1080p: 115.65% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) Average uplift for 1600p: 75.19% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K) De första oberoende testerna bör komma inom några dagar då problemen med Catalyst 14.1 har löst sig men av AMDs egna siffror att döma så ser det bra ut. De största vinsterna görs i de scenarior där CPUn begränsar och det på grund av att Mantle drar ner på overhead associerad med DirectX. Mantle har en ganska stor inverkan när det gäller APU:er och det är väl mer ett försök att konkurrera med Intel än med Nvidia. Catalyst 14.1 blir också AMDs första HSA-kompatibla drivrutin fast i nuläget finns det bara en handfull applikationer som kan dra nytta av HSA. AMD påpekar också att Mantle har mindre inverkan i höga upplösningar eftersom de är begränsade av GPUn. Tumnagel
41.9°
+
Samuel Paulsson
0
Slut på artiklar...