m

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016

Faceliftad Porsche 911 GTS får också turbo
No more sugmotor for you!

GTS har varit Porsches svar på puristernas begär - råa versioner med sugmotor, gott om kraft och exklusiva materialval. Detta gällde fram till november 2014 då man valde att ersätta den brummiga sug-V8:an i Cayenne GTS med en turbomatad V6:a istället. Lillebror Macan har samma recept och nu står det även klart att när faceliften på 911 GTS kommer så har boxersexan också försetts med konstgjord andning. Den nya motorn blir samma snurra på 3,0 liter och dubbla turbo som alla bas-911:or utrustas med. Effekten i den gamla versionen låg på 430 hästar, troligtvis får den nya en liten bump, förmodligen till omkring 450 hästar. När nya 911 GTS presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2015
2014

Porsche slopar V8:an i nya Cayenne GTS
Och ersätter med turbomatad V6:a

Jag älskar sugmotorer. Ingen överladdning som hjälper till utan bara rå och ren styrka. Det var en av sakerna som gjorde att jag verkligen gillade Cayenne GTS när jag provkörde den. En fet suv med en lika fet motor. Nu presenterar Porsche nya Cayenne i GTS-utförande, men istället för att köra vidare på rå kraft hänger man i en mindre motor och turboladdar. Motorn är en V6:a på 3.6 liter försedd med dubbla turbo. Effekten ligger på 440 hästar och vridet på 600 Nm. 0-100 km/h går på 5.1 sekunder med Sport Chrono-paketet och toppfarten anges till 262 km/h. Det som utmärker GTS är bland annat att strålkastarna och baklamporna har svärtats. Överlag ger bilen ett mörkare och råare intryck och man ser direkt att det inte är en vanlig Cayenne det handlar om. Kjolpaketet är också det biffigare. Sportavgassystem är standard och bromsarna är hämtade från storebror Cayenne Turbo vilket innebär framskivor på 390 millimeter och bakskivor på 358 millimeter. På insidan sitter man i kramgoa stolar klädda i läder och Alcantara. Det sistnämnda materialet används på flera ställen inne i kupén. Nya Cayenne GTS börjar säljas i mars nästa år och priset börjar på 972 500 kronor. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2013
2012

Porsche Cayenne GTS - Ötzis förstahandsval
Come at me sno

Suvar är dåliga för miljön, stora och otympliga och inte så bekväma att krocka med om man sitter i en mindre bil. Så brukar det låta. Ända tills vintern slår till. Då är suven helt plötsligt kungen över alla. Och det stämmer faktiskt. Fyrhjulsdrift är onekligen det allra bästa när underlaget blir sämre och har man på köpet lite högre markfrigång kan man ta sig över snövallar och parkera i princip var som helst trots att det står december i almanackan. Så suv på vintern är bra, det kan vi slå fast. Men det är ju inget som säger att den inte samtidigt får vara förbannat roligt, och det är där Porsche Cayenne GTS kommer in i bilden. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

GTS-behandling även till Porsche Cayenne
Lanseras i skrikande grön kulör

Mer effekt utan turbo och specialdetaljer, det är GTS i ett nötskal. Nu har beteckningen även kommit till senaste Cayenne. Bilen har premiär på motormässan i Peking men visas alltså på nätet redan nu. Utgångsmotorn är densamma som i Cayenne S men V8:an har nu 420 hästar istället för 400 jämt. Motorn är kopplad till en Tiptronic S-låda med åtta steg, start/stopp och får en accelerationstid till 100 km/h på bara 5.7 sekunder. Toppfarten anges till 261 km/h. Vid blandad körning uppgår förbrukningen till 1.07 liter per mil. Bilen lanseras i samma skrikande grön som Cayman R och väcker minst sagt uppmärksamhet kring sig. Cayenne GTS har samma frontspoiler och kjolar som Cayenne Turbo och bilen sitter 2.4 centimeter närmare backen om man jämför med S-modellen. Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard. Säljstart är i juli i Tyskland och på den prislappen står då 90 774 Euro. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2011
2010
2009

Gemballa Tornado 750 GTS
Ännu ett (groteskt) tuningkit till Cayenne

Då har så Gemballa presenterat ett nytt tuningpaket och denna gång är det GTS som fått sig en rejäl genomgång. Om vi nöjer oss med korta fakta så har breddning, kjolpaket, huvscoop och mattsvart lack toppats med en massiv diet (-250 kg) och effekt i storleksordningen 750 hk och 1050 Nm. 50 exemplar kommer tillverkas och den som är intresserad behöver 400 000 euro (!) för att lägga en beställning. Tumnagel
37.8°
+
Erik Svensson
0
2008

BMW X6 snabbare än GTS på Nürburgring
Imponerande!

Coupeliknande siluett på en SUV? Sportversion av redan sportiga Cayenne? Senaste halvåret har två tyska bilar kommit ut på marknaden som har en ganska avvikande marknadsposition. Tyska Autobild har ställt dem sida vid sida och jämfört hur de presterar. Tiderna finner ni under "Läs mer" och film på länken nedan. autobild.de Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0
2007

Racig Porsche Cayenne
PASM, mustigare V8:a

Porsche Cayenne har blivit en riktig Porsche. Åtminstone så försöker den. det är som att teknikerna i Stuttgart har rannsakat sig själva och kommit på att Cayenne inte bara ska vara en en Touareg med Porscheemblem som får stryk av BMW X5 när det gäller körupplevelse. Därför visar nu Porsche upp Cayenne GTS i Frankfurt med ett enda fokus. Race. V8:an har masserats upp till 405 hästkrafter och sitter nu 24 millimeter närmre marken. För första gången hos Cayenne finns också Porsches aktiva dämparkontroll PASM med stålfjädrar. Den manuella växellådan har fått annan utväxling för bättre acceleration, och GTS:en gör nu 0-100 på 6,1 sekunder, 0,5 sekunder snabbare än Cayenne S. GTS har fått samma front och akter som storebror Cayenne TURBO och 21-tums fälgar. Två nya GTS-exklusiva färger har också tagits fram: GTS-Röd och Nordic Gold Metallic. försäljningsstart februari 2008. Pris 76 625 Euro + moms. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
Nästa sida