m

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

En Volvo V90 som A-traktor
Duger inte 740 längre alltså?!

Minns ni när en Epa var baserad på Volvo Duett och när en A-traktor var en sliten Volvo 740 med en klase Wunderbaums i vindrutan? Även om dessa kanske fortfarande finns kvar i några hörn är det i alla fall mycket annat som rullar med LGF-skylt på vägarna nu för tiden. Bland myllret av överprisade moppebilar börjar det dyka upp helt vanliga bilar som ligger och skapar kö. Bara där jag bor har jag sett Porsche Cayenne och nu förra veckan en nyare BMW med den orange:a triangeln där bak. Detta är möjligt tack vare nya regler kring A-traktorerna vilket gör att man även kan spärra nyare bilar och slipper lasta in en växellåda till och lite sånt. Här får vi oss en titt på en hyfsat färsk Volvo V90 som numera rullar som traktor med toppfart på 30 km/h. Tumnagel
0.9°
+
Bobby Green
0

Varannan ny Porsche i Sverige är nu laddbar
Över 550 stycken Taycan rullar i landet

Nu är 50,5 procent av alla nya Porschar som säljs i Sverige laddbara (laddhybrid eller helt eldrivna) vilket för företaget är en milstolpe som de vill lyfta. Panamera S E-Hybrid var först ut med sin laddhybridteknik och den lanserades 2013. Idag finns tio stycken olika laddbara hybridmodeller i utbudet - sex stycken Panamera och fyra stycken Cayenne. Taycan som är den helt eldrivna modellen lanserades 2019 och under förra året som var introduktionsåret levererades hela 20.000 stycken exemplar - över 550 stycken av dessa här i Sverige. De laddbara modellerna har gjort att försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Härnäst på tur står Taycan Cross Turismo som har sin premiär nu på torsdag den 4 mars. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Patentskisser på crossover från Karma läcker ut
Läcker?

Läckta patentskisser visar att Karma håller på att utveckla en crossover. Bilen ser ut som en blandning mellan företagets modell Revero och Porsche Cayenne och alla de hippa bitarna verkar vara på plats - det vill säga coupéform trots att det är en SUV och en ljuslist som löper mellan bakljusen. Unikt! Vad som finns under huven återstår att se men sedan tidigare används ju räckviddsförlängare så det är väl inte omöjligt att något sådant erbjuds även här. Senare i år kommer den helt eldrivna modellen GSe-6 att lanseras och det kan ju bli så att även suven erbjuds med ren eldrift. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en specialbyggd kamerabil
Används vid filminspelningar

Den här Porsche Cayennen har en stor kran med en kamera på taket och som nedryckaren säger och som ni säkert redan fattar är det här en bil som används vid filminspelningar när det ska vara biljakt och liknande. Totalt krävs det fem stycken personer för att allt ska lira bra och i det här klippet berättar Doug mer om hur allt fungerar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2020

Tut i luren! Porsche har nu tillverkat en miljon Cayenne
Lanserades för 18 år sedan

2002 presenterade Porsche modellen Cayenne och många hakor slog i backen. Den anrika sportbilstillverkaren hade tagit fram en SUV?! Det var ju verkligen knepigt och de flesta trodde nog att detta bara var en fluga som snabbt skulle försvinna. Icke. Istället hakade mängder av tillverkare på och idag dräller det av suvar i premiumsegmentet. Nu firar modellen en miljon tillverkade exemplar vilket givetvis är värt en tut i den beryktade luren. Cayenne har hunnit fylla tre generationer och den som säljs nu har internkoden E3. Nu för tiden kan man få den med en uppsjö av olika motorer, som hybrid och som coupé. Förra året sålde man 90.000 stycken exemplar av modellen. Den miljonte bilen att rulla av bandet i Bratislava, Slovakien var en GTS lackad i kulören Carmine Red. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-versionerna av Cayenne får längre räckvidd
Klarar nu upp till 4,8 mil

Alla Porsche Cayenne laddhybrider får nu 30 procent längre räckvidd på el. Det innebär att Cayenne E-Hybrid nu klarar upp till 4,8 mil på bara el. För Turbo S E-Hybrid gäller upp till 4,2 mil. Den ökade räckvidden kommer från det större batteripacket som ökat från 14,1 till 17,9 kWh. Elmotorn i bilarna sitter integrerad i den åttastegad automatlådan Tiptronic S. Den ger 136 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Toppfarten på el anges till 135 km/h. De nya laddhybriderna går att beställa nu och priserna ser ut som följande: Cayenne E-Hybrid. 985.000 kronor Cayenne E-Hybrid Coupé: 1.030.000 kronor Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.850.000 kronor Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.890.000 kronor Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Taycan är nu Porsches bäst säljande bilmodell i Europa
Elbilen är poppis

Porsche går som tåget och verkar inte särskilt påverkade av den rådande pandemin. För några månader sedan meddelade företaget att de sålt fler 911:or under första halvan av 2020 än de gjorde 2019. Nu får vi reda på att den eldrivna modellen Taycan också säljer riktigt bra, såpass bra att den i augusti blev deras bäst säljande modell i Europa. 1183 stycken exemplar av Taycan såldes här förra månaden, men bara 278 stycken Panamera. Av någon anledning har man separerat Cayenne och Cayenne Coupé i grafen, och slår man ihop dessa klår de Taycan i försäljning. Men oavsett så visar detta tydligt att den nya elbilen är populär. One remarkable fact of August’s new car regs in ???? is the position of #PorscheTaycan. It was Porsche’s bestselling product counting for almost 1/4 of total volume. #Taycan was 5th bestselling car in E-segment, 15th bestselling electric car. Source: JATO #carindustryanalysis pic.twitter.com/AQAkdISCp9— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) September 22, 2020 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne Coupé GTS läcker ut
Läcker?

Det börjar närma sig premiär av Porsche Cayenne Coupé GTS och nu har officiella pressbilder på bilen läckt ut. GTS är en mellanversion där fokus inte ligger på flest hästkrafter utan istället lite mer utrustning men samtidigt bra med kraft utan att vara vassast. Vi vet fortfarande inte vilken maskin som döljer sig under huven här men det skulle inte förvåna om det handlade om samma recept man hittar i Panamera GTS. Det skulle i så fall innebära en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Mer information kommer när bilen blir officiell. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Vill du provköra Porsches alla modeller på bana?
Vi har fem biljetter till Feber-läsarna!

Porsche Center Stockholm och Porsche Center Danderyd kommer att hålla ett event på Arlanda Test Track och vi har fem golden tickets till eventet. Det finns egentligen bara ett stort krav: Du ska aldrig ha ägt en Porsche. Sen måste du vara myndig och ha körkort så klart. Under eventet kommer du att få tillfälle att köra Porsches alla modeller, med andra ord 718, 911, Macan, Cayenne, Panamera och sist men inte minst Taycan. Eftersom du som får följa med inte ska vara van med att köra Porsche kommer det att finnas instruktörer på plats. Eventet är gratis men du måste ta dig dit själv, bor du inte i Stockholm måste du alltså själv ta dig till Arlanda Test Track. Biljetten har inget värde, är personlig och går inte att överlåta eller sälja. Eventet är 28 maj. Så här gör du för att få en golden ticket! Kommentera på den här artikeln vad du kör för bil i dag och varför du borde få köra Porsches alla modeller. Din motivering måste vara postad här innan 22:a maj. De som får en biljett kommer att meddelas i denna artikel. Om vinnarna! Hej alla som undrat. Vinnarna har meddelats här bland kommentarerna. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Testad! iPhone SE är liten, billig och snabb
Apples budgettelefon imponerar

En av årets intressantaste mobilsläpp är en telefon som ser exakt likadan ut som en som släpptes 2016. I en tid när det känns som att ny, smått bisarr teknik ständigt kommer. Vi ser skärmar på nästan sju tum, som antingen är böjda över kanten eller helt enkelt går att vika. Vi ser avancerad ansiktsigenkänning och fingeravtrycksläsare under skärmar. Teknik man borde döda för. Då kommer en telefon i en fyra år gammal formfaktor och tar allt fokus. Det handlar alltså om iPhone SE, en iPhone 8 (eller 7 om man så vill) med lite nytt innehåll. Men varför är den så intressant? TL;DR iPhone SE må ha en gammal form men med nytt inre, litet format och lång livslängd är det här ett givet köp för många. Trots att det finns billigare telefoner så kan det här vara det klokaste köpet för den som inte vill lägga stora pengar på en mobil. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2019

Fullt ös med Cayenne Turbo S E-Hybrid på Gotland Ring
Fortsätter där asfalten tar slut

För två veckor sedan presenterade Porsche den vassaste versionen av suven Cayenne hittills - Turbo S E-Hybrid. Den har inte mindre än 680 hästar och går att köra med både på asfalt och på grusvägar utan större bekymmer. Därför valde man att ta ut den på Gotland Ring som har en ny sträcka under uppbyggnad som för närvarande har lite sämre underlag. Kör gör racerföraren Tim Schrick och tiden klockades till 3:51. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Nu finns Porsche Cayenne med 680 hästar
Äntligen!

I mars presenterade Porsche en coupé-version av suven Cayenne och i maj skrev vi om att båda versionerna av Cayenne skulle komma i ett vassare utförande. Nu är de här och de båda är ladd-hybrider med hela 680 hästar som uteffekt. En V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo som ger 550 hästar har parats ihop med en elmotor på 136 hästar som sitter i den åttastegade automatlådan. Vridet anges till 900 newtonmeter och 0-100 km/h ska avklaras på bara 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 295 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till fyra mil och den blandade förbrukningen enligt NEDC är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). En något mildare hybrid-version erbjuds även och den har istället en turbomatad V6:a på 3,0 liter som tillsammans med elmotorn bjuder på 462 hästar och 700 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 253 km/h och har NEDC-förbrukningen 3,2 – 3,1 l/100 km (bensin) och 18,7 – 17,7 kWh/100 km (eldrift). Går att köra på bara el i upp till 4,3 mil. Bilarna går att beställa nu och priserna ser ut som följande: Cayenne E-Hybrid: 934.000 kronor. Cayenne E-Hybrid Coupé: 979.000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.725.000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: 1.765.000 kronor. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Illa placerad krock skadar bilar för miljoner
Idiot jagar Porsche i fina Londonkvarter

En Porsche hade enligt uppgift kommit i bråk med Audi Q7 och det blev biljakt. Porschen klarade den höga hastigheten fint, även om marginalerna verkligen är små. Men Audin missar ett farthinder och kraschar in i en rad med bilar som stod parkerade. Eftersom det här var i Chelsea, London var bilarna inga skitbilar och skadorna ska ha uppgått till 600.000 pund, runt sju miljoner kronor. En Porsche Cayenne, en Bentley Bentayga och en McLaren MP4-12C är några av de bilar som träffas, alla tre tillhörande en och samma person. Uttrycket "det drabbar ingen fattig" har väl sällan varit mer på sin plats, men idioten som körde kan skratta sig lycklig över att "bara" ha orsakat materiella skador och att ingen människa skadades. Tumnagel
32.9°
+
Roger Åberg
0

Bob Lutz tycker att det borde släppas en Corvette-SUV
Skulle hellre se en rival för Porsche Cayenne

"Alla" tillverkare ska bygga suvar idag och det var nog få som för några år sedan trodde att Ferrari, Bentley och Rolls-Royce även skulle ge sig in i detta. Nu tycker förre GM-chefen Bob Lutz att även Chevrolet ska hoppa på tåget och ta fram en Corvette-SUV. Eller i alla fall en SUV med Corvette-prestanda, så att Porsche Cayenne kan få något att bita i. Om Bob fortfarande hade varit en del av tillverkaren hade han hellre sett att Corvette hade utvecklats till att bli en SUV-modell istället. Han tror att den kommande C8:an kommer att sälja bra, men att den kommer att ha ungefär samma kundbas som C7 haft. Den nya bilen kommer inte att locka till sig nya eller yngre kunder och de som är sugna på en Porsche 911 kommer inte att köpa en Corvette istället. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

En komplett köpguide till Porsches alla modeller
Har du koll?

När man tänker på Porsche tänker man på 911, men det var länge sedan man enkelt kunde förstå hela Porsche-sortimentet. I dag finns 718, 911, Panamera, Macan och Cayenne och så långt är det väl lugnt. Men sen blir det lite klurigare eftersom det (just i detta nu) finns åtta varianter av 718, tio av 911, tolv av Panamera, två av Macan och sju av Cayenne. Och då är vi mitt i generationsbyte så det saknas en hel hög. Och så kommer snart Taycan. Gear Patrol har gjort en rätt bra guide om du går i köptankar. Eller bara vill ha koll på Porsche. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche presenterar Cayenne S Coupé
Blir din för 995.000 kronor

I slutet av mars rullade Porsche ut Cayenne i coupé-utförande. Då fanns den som Cayenne Coupé med 340 hästar stark V6:a och som Cayenne Turbo Coupé med V8:a på 505 hästar. Nu presenteras en S-version som är ett slags mellanting mellan dessa. S:en har en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo och en effekt på 440 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på fem sekunder blankt men detta sjunker till 4,9 om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten ligger på 263 km/h. En Cayenne S Coupé blir din för 995.000 kronor. Sport Chrono-paketet är standard precis som Porsche Active Suspension management (PASM). Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

För ett par veckor sedan hoppade även Porsche in i det ack så populära SUV-coupé-träsket med modellen Cayenne Coupé. Nu snackas det om att det kommer att komma en GT-version av denna, och att den under huven kommer att ha samma dubbelturbomatade V8:a som Lamborghini Urus. Effekten sägs ligga på 650 hästar, precis som hos Lambon alltså. Nästa år kommer även Cayenne Coupé och Urus att lanseras som hybrider. Tekniken är hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och i det fallet lämnar kombinationen av förbränningsmotor och elmotor inte mindre än 680 hästar och 850 newtonmeter. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Carwow kollar in bilmässan i Shanghai
En del kul saker!

Bilmässan i Shanghai bjöd så klart mest på Kinesiska nyheter men några kommer hit också. Nu kommer väl inte Lexusen du ser ovan bli en succé här kanske, men Porsche Cayenne Coupe och några av de andra nyheterna kommer hit. Hur som helst, roligt att kolla in nyheterna och att inse att vi är olika i olika delar av världen, i alla fall när det kommer till tycke och smak runt bilar. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - Porsche Cayenne Coupé
För dig som vill ha en sportigare version av suven

Efter den läckta skissen i måndags väljer Porsche nu att dra täcket av Cayenne Coupé. Det här är som väntat en slankare version av den välsäljande suven och en modell för den som vill ha något lite sportigare. Baken är där det har hänt mest och där finns bland annat en adaptiv vinge längst ner på bakluckan. Kör man över 90 km/h förlängs denna med 13,5 centimeter för att öka marktrycket över rumpan. Panoramatak i glas är standard men mot en extra slant kan man få kolfibertak. Ytterligare en sak som särskiljer den här från vanliga Cayenne är att den går att få med individuella stolar bak om du inte är i behov av ett mittensäte. Andra saker som man kanske inte lägger märke till direkt är att taket är 20 millimeter lägre och att de nya bakskärmarna gör bilen 19 millimeter bredare. Registreringsskylten är också integrerad i stötfångaren vilket sägs ge intryck av att bilen är närmare marken. I bagagen går det in 625 liter, 1 540 liter om man fäller baksätet. Vid lanseringen finns det bara två stycken maskiner att välja mellan och insteget är en turbomatad V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och som har ett vrid på 450 newtonmeter. Sport Chrono-paketet är standard och det gör så att man kan ta sig från 0-100 km/h på sex sekunder blankt. Toppfarten anges till 243 km/h. Det andra alternativet är Cayenne Turbo Coupé. Där får man istället en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo. Den ger 505 hästar och 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar här istället bara 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 286 km/h. Modellen går att beställa nu och finns hos återförsäljarna i slutet av maj. Cayenne Coupé kostar från 830.000 kronor medan Cayenne Turbo Coupé börjar på 1.464.000 kronor. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Skiss på Porsche Cayenne Coupé läcker ut
Läcker?

Folk gillar suvar med coupé-form så därför ska Porsche också givetvis erbjuda en sådan. Den baseras på vanliga Cayenne men har alltså en något annan form baktill. Nu har en skiss på vad som sägs vara den nya modellen läckt ut och så här ska den alltså se ut. Bilen kommer att presenteras om några veckor och börja säljas senare i år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Porsche Cayenne nu även som laddhybrid
Verkar trevligare än föregångaren

Porsche släpper nu en laddhybridversion av sin nya Cayenne. En treliters V6:a på 340 hästar kombineras med en elmotor på 136 hästar. Tillsammans blir det inte alls 476 hästar utan 462. Vridet ligger på trevliga 700 Nm. På elspråk har elmotorn en kraft på 100 kW vilket är 43 procent mer än för den gamla Cayenne-hybriden. På enbart el ska man komma 44 kilometer och enligt NEDC-cykeln så drar bilen mellan 3,2 och 3,4 liter per 100 km beroende på vilka fälgar som sitter på. Om man inte bryr sig om att komma långt på el kan man dra nytta av en boost-teknologi som Porsche säger sig ha hämtat från 918 Spyder. Trycker man på ska man komma till 100 på fem sekunder. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida