m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Taycan är nu Porsches bäst säljande bilmodell i Europa
Elbilen är poppis

Porsche går som tåget och verkar inte särskilt påverkade av den rådande pandemin. För några månader sedan meddelade företaget att de sålt fler 911:or under första halvan av 2020 än de gjorde 2019. Nu får vi reda på att den eldrivna modellen Taycan också säljer riktigt bra, såpass bra att den i augusti blev deras bäst säljande modell i Europa. 1183 stycken exemplar av Taycan såldes här förra månaden, men bara 278 stycken Panamera. Av någon anledning har man separerat Cayenne och Cayenne Coupé i grafen, och slår man ihop dessa klår de Taycan i försäljning. Men oavsett så visar detta tydligt att den nya elbilen är populär. One remarkable fact of August’s new car regs in ???? is the position of #PorscheTaycan. It was Porsche’s bestselling product counting for almost 1/4 of total volume. #Taycan was 5th bestselling car in E-segment, 15th bestselling electric car. Source: JATO #carindustryanalysis pic.twitter.com/AQAkdISCp9— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) September 22, 2020 Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne Coupé GTS läcker ut
Läcker?

Det börjar närma sig premiär av Porsche Cayenne Coupé GTS och nu har officiella pressbilder på bilen läckt ut. GTS är en mellanversion där fokus inte ligger på flest hästkrafter utan istället lite mer utrustning men samtidigt bra med kraft utan att vara vassast. Vi vet fortfarande inte vilken maskin som döljer sig under huven här men det skulle inte förvåna om det handlade om samma recept man hittar i Panamera GTS. Det skulle i så fall innebära en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Mer information kommer när bilen blir officiell. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Vill du provköra Porsches alla modeller på bana?
Vi har fem biljetter till Feber-läsarna!

Porsche Center Stockholm och Porsche Center Danderyd kommer att hålla ett event på Arlanda Test Track och vi har fem golden tickets till eventet. Det finns egentligen bara ett stort krav: Du ska aldrig ha ägt en Porsche. Sen måste du vara myndig och ha körkort så klart. Under eventet kommer du att få tillfälle att köra Porsches alla modeller, med andra ord 718, 911, Macan, Cayenne, Panamera och sist men inte minst Taycan. Eftersom du som får följa med inte ska vara van med att köra Porsche kommer det att finnas instruktörer på plats. Eventet är gratis men du måste ta dig dit själv, bor du inte i Stockholm måste du alltså själv ta dig till Arlanda Test Track. Biljetten har inget värde, är personlig och går inte att överlåta eller sälja. Eventet är 28 maj. Så här gör du för att få en golden ticket! Kommentera på den här artikeln vad du kör för bil i dag och varför du borde få köra Porsches alla modeller. Din motivering måste vara postad här innan 22:a maj. De som får en biljett kommer att meddelas i denna artikel. Om vinnarna! Hej alla som undrat. Vinnarna har meddelats här bland kommentarerna. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Testad! iPhone SE är liten, billig och snabb
Apples budgettelefon imponerar

En av årets intressantaste mobilsläpp är en telefon som ser exakt likadan ut som en som släpptes 2016. I en tid när det känns som att ny, smått bisarr teknik ständigt kommer. Vi ser skärmar på nästan sju tum, som antingen är böjda över kanten eller helt enkelt går att vika. Vi ser avancerad ansiktsigenkänning och fingeravtrycksläsare under skärmar. Teknik man borde döda för. Då kommer en telefon i en fyra år gammal formfaktor och tar allt fokus. Det handlar alltså om iPhone SE, en iPhone 8 (eller 7 om man så vill) med lite nytt innehåll. Men varför är den så intressant? TL;DR iPhone SE må ha en gammal form men med nytt inre, litet format och lång livslängd är det här ett givet köp för många. Trots att det finns billigare telefoner så kan det här vara det klokaste köpet för den som inte vill lägga stora pengar på en mobil. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2019

Fullt ös med Cayenne Turbo S E-Hybrid på Gotland Ring
Fortsätter där asfalten tar slut

För två veckor sedan presenterade Porsche den vassaste versionen av suven Cayenne hittills - Turbo S E-Hybrid. Den har inte mindre än 680 hästar och går att köra med både på asfalt och på grusvägar utan större bekymmer. Därför valde man att ta ut den på Gotland Ring som har en ny sträcka under uppbyggnad som för närvarande har lite sämre underlag. Kör gör racerföraren Tim Schrick och tiden klockades till 3:51. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Nu finns Porsche Cayenne med 680 hästar
Äntligen!

I mars presenterade Porsche en coupé-version av suven Cayenne och i maj skrev vi om att båda versionerna av Cayenne skulle komma i ett vassare utförande. Nu är de här och de båda är ladd-hybrider med hela 680 hästar som uteffekt. En V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo som ger 550 hästar har parats ihop med en elmotor på 136 hästar som sitter i den åttastegade automatlådan. Vridet anges till 900 newtonmeter och 0-100 km/h ska avklaras på bara 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 295 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till fyra mil och den blandade förbrukningen enligt NEDC är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). En något mildare hybrid-version erbjuds även och den har istället en turbomatad V6:a på 3,0 liter som tillsammans med elmotorn bjuder på 462 hästar och 700 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 253 km/h och har NEDC-förbrukningen 3,2 – 3,1 l/100 km (bensin) och 18,7 – 17,7 kWh/100 km (eldrift). Går att köra på bara el i upp till 4,3 mil. Bilarna går att beställa nu och priserna ser ut som följande: Cayenne E-Hybrid: 934.000 kronor. Cayenne E-Hybrid Coupé: 979.000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.725.000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: 1.765.000 kronor. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Illa placerad krock skadar bilar för miljoner
Idiot jagar Porsche i fina Londonkvarter

En Porsche hade enligt uppgift kommit i bråk med Audi Q7 och det blev biljakt. Porschen klarade den höga hastigheten fint, även om marginalerna verkligen är små. Men Audin missar ett farthinder och kraschar in i en rad med bilar som stod parkerade. Eftersom det här var i Chelsea, London var bilarna inga skitbilar och skadorna ska ha uppgått till 600.000 pund, runt sju miljoner kronor. En Porsche Cayenne, en Bentley Bentayga och en McLaren MP4-12C är några av de bilar som träffas, alla tre tillhörande en och samma person. Uttrycket "det drabbar ingen fattig" har väl sällan varit mer på sin plats, men idioten som körde kan skratta sig lycklig över att "bara" ha orsakat materiella skador och att ingen människa skadades. Tumnagel
32.9°
+
Roger Åberg
0

Bob Lutz tycker att det borde släppas en Corvette-SUV
Skulle hellre se en rival för Porsche Cayenne

"Alla" tillverkare ska bygga suvar idag och det var nog få som för några år sedan trodde att Ferrari, Bentley och Rolls-Royce även skulle ge sig in i detta. Nu tycker förre GM-chefen Bob Lutz att även Chevrolet ska hoppa på tåget och ta fram en Corvette-SUV. Eller i alla fall en SUV med Corvette-prestanda, så att Porsche Cayenne kan få något att bita i. Om Bob fortfarande hade varit en del av tillverkaren hade han hellre sett att Corvette hade utvecklats till att bli en SUV-modell istället. Han tror att den kommande C8:an kommer att sälja bra, men att den kommer att ha ungefär samma kundbas som C7 haft. Den nya bilen kommer inte att locka till sig nya eller yngre kunder och de som är sugna på en Porsche 911 kommer inte att köpa en Corvette istället. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

En komplett köpguide till Porsches alla modeller
Har du koll?

När man tänker på Porsche tänker man på 911, men det var länge sedan man enkelt kunde förstå hela Porsche-sortimentet. I dag finns 718, 911, Panamera, Macan och Cayenne och så långt är det väl lugnt. Men sen blir det lite klurigare eftersom det (just i detta nu) finns åtta varianter av 718, tio av 911, tolv av Panamera, två av Macan och sju av Cayenne. Och då är vi mitt i generationsbyte så det saknas en hel hög. Och så kommer snart Taycan. Gear Patrol har gjort en rätt bra guide om du går i köptankar. Eller bara vill ha koll på Porsche. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche presenterar Cayenne S Coupé
Blir din för 995.000 kronor

I slutet av mars rullade Porsche ut Cayenne i coupé-utförande. Då fanns den som Cayenne Coupé med 340 hästar stark V6:a och som Cayenne Turbo Coupé med V8:a på 505 hästar. Nu presenteras en S-version som är ett slags mellanting mellan dessa. S:en har en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo och en effekt på 440 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på fem sekunder blankt men detta sjunker till 4,9 om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten ligger på 263 km/h. En Cayenne S Coupé blir din för 995.000 kronor. Sport Chrono-paketet är standard precis som Porsche Active Suspension management (PASM). Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

För ett par veckor sedan hoppade även Porsche in i det ack så populära SUV-coupé-träsket med modellen Cayenne Coupé. Nu snackas det om att det kommer att komma en GT-version av denna, och att den under huven kommer att ha samma dubbelturbomatade V8:a som Lamborghini Urus. Effekten sägs ligga på 650 hästar, precis som hos Lambon alltså. Nästa år kommer även Cayenne Coupé och Urus att lanseras som hybrider. Tekniken är hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och i det fallet lämnar kombinationen av förbränningsmotor och elmotor inte mindre än 680 hästar och 850 newtonmeter. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Carwow kollar in bilmässan i Shanghai
En del kul saker!

Bilmässan i Shanghai bjöd så klart mest på Kinesiska nyheter men några kommer hit också. Nu kommer väl inte Lexusen du ser ovan bli en succé här kanske, men Porsche Cayenne Coupe och några av de andra nyheterna kommer hit. Hur som helst, roligt att kolla in nyheterna och att inse att vi är olika i olika delar av världen, i alla fall när det kommer till tycke och smak runt bilar. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - Porsche Cayenne Coupé
För dig som vill ha en sportigare version av suven

Efter den läckta skissen i måndags väljer Porsche nu att dra täcket av Cayenne Coupé. Det här är som väntat en slankare version av den välsäljande suven och en modell för den som vill ha något lite sportigare. Baken är där det har hänt mest och där finns bland annat en adaptiv vinge längst ner på bakluckan. Kör man över 90 km/h förlängs denna med 13,5 centimeter för att öka marktrycket över rumpan. Panoramatak i glas är standard men mot en extra slant kan man få kolfibertak. Ytterligare en sak som särskiljer den här från vanliga Cayenne är att den går att få med individuella stolar bak om du inte är i behov av ett mittensäte. Andra saker som man kanske inte lägger märke till direkt är att taket är 20 millimeter lägre och att de nya bakskärmarna gör bilen 19 millimeter bredare. Registreringsskylten är också integrerad i stötfångaren vilket sägs ge intryck av att bilen är närmare marken. I bagagen går det in 625 liter, 1 540 liter om man fäller baksätet. Vid lanseringen finns det bara två stycken maskiner att välja mellan och insteget är en turbomatad V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och som har ett vrid på 450 newtonmeter. Sport Chrono-paketet är standard och det gör så att man kan ta sig från 0-100 km/h på sex sekunder blankt. Toppfarten anges till 243 km/h. Det andra alternativet är Cayenne Turbo Coupé. Där får man istället en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo. Den ger 505 hästar och 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar här istället bara 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 286 km/h. Modellen går att beställa nu och finns hos återförsäljarna i slutet av maj. Cayenne Coupé kostar från 830.000 kronor medan Cayenne Turbo Coupé börjar på 1.464.000 kronor. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Skiss på Porsche Cayenne Coupé läcker ut
Läcker?

Folk gillar suvar med coupé-form så därför ska Porsche också givetvis erbjuda en sådan. Den baseras på vanliga Cayenne men har alltså en något annan form baktill. Nu har en skiss på vad som sägs vara den nya modellen läckt ut och så här ska den alltså se ut. Bilen kommer att presenteras om några veckor och börja säljas senare i år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Porsche Cayenne nu även som laddhybrid
Verkar trevligare än föregångaren

Porsche släpper nu en laddhybridversion av sin nya Cayenne. En treliters V6:a på 340 hästar kombineras med en elmotor på 136 hästar. Tillsammans blir det inte alls 476 hästar utan 462. Vridet ligger på trevliga 700 Nm. På elspråk har elmotorn en kraft på 100 kW vilket är 43 procent mer än för den gamla Cayenne-hybriden. På enbart el ska man komma 44 kilometer och enligt NEDC-cykeln så drar bilen mellan 3,2 och 3,4 liter per 100 km beroende på vilka fälgar som sitter på. Om man inte bryr sig om att komma långt på el kan man dra nytta av en boost-teknologi som Porsche säger sig ha hämtat från 918 Spyder. Trycker man på ska man komma till 100 på fem sekunder. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante Trofeo med Ferrari-V8:a
Utmanar Cayenne Turbo

Nu är Levanten Maserati nyligen skickade ut teaserbilder på officiell. Men den heter inte GTS som det tidigare har snackats om utan Trofeo - dock är det V8:a under huven så allt är rätt på den fronten. Motorn som är på 3,8 liter ger hela 590 hästar och 730 newtonmeter och den är byggd av Ferrari. Maskinen räcker för att bilen ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa över 300 km/h. Förutom vassare motor får bilen ett komplett lite aggressivare kjolpaket än övriga versioner, Full Matrix-strålkastare, svart grill och luftutsläpp på huven. Trofeo-loggan sitter på C-stolparna och i hjulhusen hittar vi 22-tums smidda aluminiumfälgar som är de största Maserati någonsin har satt på en modell. Insidan bjuder på sportigare stolar och även här hittar man Trofeo-stämpeln. Nytt är ett Corsa-läge med launch control-funktion som ser till att rappa upp motorns svar och växlingarnas hastighet. Trycker man igång detta sänks även bilen och fjädringen styvas upp. Produktionen drar igång i sommar, några priser har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar nya Touareg
Kommer som laddhybrid

Som utlovat visar Volkswagen idag upp helt nya Touareg och man gör det på modellens största marknad - Kina. Suven har uppdaterats på samtliga punkter och ser i mina ögon kanon ut - så som Audi Q7 borde ha sett ut när den presenterades 2015. Det mest intressanta med den nya bilen lär ju dock ändå vara att den kommer som laddhybrid. Säkert efterlängtat av många. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Slut med diesel hos Porsche
Känns väl ändå rimligt?

När Porsche frös helvetet och började bygga SUVar kunde man ju lika gärna fortsätta att göra konstiga saker, så efter ett tag kom det diesel-alternativ till Cayenne. Det samma hände så småningom även med Panamera och Macan. Men nu är det slut med det! Anledningen är att man förra året upptäckte fel i mjukvaran (känner vi igen det där?) på deras diesel V6:a och var tvungna att återkalla en massa bilar. Samtidigt så verkar köparna tokdissa diesel just nu, så Porsche verkar helt enkelt inte tycka att det är värt att utveckla en ny motor. Eller så har man försökt men misslyckats. När Cayenne släpptes i uppdaterad version förra året så fanns ingen diesel med bland motoralternativen. Nu försvinner alltså dieseln som alternativ både på Macan och Panamera. Dessa går inte längre att beställa på den svenska hemsidan. Så från och med nu är det bensin som gäller, i kombination med el för de som vill vara en knutna miljövänligare. Tumnagel
52.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche Mission E kommer med tre effektlägen
Och blir billigare än Tesla

Nu får vi reda på lite mer kring Porsches eldrivna modell Mission E. Bland annat att den kommer att erbjudas med tre olika effektlägen - 408, 544 eller 680 hästar. Plånbok och behov får styra vilken det blir. Oavsett version är det fyrhjulsdrift som gäller med en motor på framaxeln och en på bakaxeln. Bilen får även en eldriven diff där bak och en tvåstegad växellåda. 0-100 km/h väntas gå på omkring tre sekunder i toppversionen och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 250 km/h. Målet är att räckvidden ska ligga på 48 mil och att man ska kunna snabbladda batteriet upp till 80 procent på 20 minuter eller mindre. Mission E blir något mindre än dagens Panamera men kommer för den sakens skull inte att bli särskilt mycket trängre på insidan - eldrivlinan gör att man kan bygga på ett annat sätt vilket gör interiören luftigare. Prismässigt kommer bilen att ligga mellan Cayenne och Panamera vilket innebär omkring 75 000 till 80 000 dollar. Det kommer att göra den något billigare än motsvarande Tesla som är den största konkurrenten. Tumnagel
67.6°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Touareg presenteras i april 2018
Och spionbilder visar den omaskerad

Volkswagen håller på och filar på en ny Touareg och nu får vi reda på att den kommer att ha sin premiär på Shanghai Motor Show i april nästa år. Den nya bilen kommer att baseras på MLB Evo-plattformen som även Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne och Lamborghini Urus bygger på. Utseendemässigt kommer den att påminna om konceptbilen T-Prime GTE som visades i april förra året, och färska spionbilder på en helt omaskerad bil visar att detta verkar stämma rätt så bra. Faktum är att jag gillar vad jag ser, vad tycker ni? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Bosch presenterar bromsar med Volfram-beläggning
Minskar bromsdamm med 90 procent

I slutet av augusti visade Porsche upp nya Cayenne. En av nyheterna den bilen hade var bromsskivor med ett ytlager av Volfram-karbid. Det här lagret gör att friktionen ökar och att både slitage och bromsdamm minskar. Porsche berättade då inte vilka som var tillverkare till bromsarna, men det måste helt klart vara Bosch som nu officiellt presenterar just såna här bromsar och säger sig vara de enda som erbjuder dem. Man kallar grejerna för iDisc och skivorna ska alltså minska bromsdamm - upp till 90 procent jämfört med konventionella bromsar. De ska även hålla dubbelt så länge som vanliga skivor och enligt Bosch ha ungefär lika bra bromsförmåga som ett par keramiska diton. Skivorna kan heller inte rosta vilket alltid är välkommet. Nackdelen? De kostar ungefär tre gånger så mycket som vanliga skivor. Tumnagel
55.2°
+
Bobby Green
0

Prenumerera på Porschar för 2 000 dollar i månaden
Välj mellan 8 stycken modeller

Porsche har precis lanserat något man kallar för Porsche Passport i USA. Det är en prenumerationstjänst där du för 2 000 dollar i månaden får tillgång till åtta stycken olika modeller att köra med. Det hela sköts via en app i din smarta telefon och det finns två stycken olika medlemskap att välja mellan. Det första ger dig tillgång till modellerna Cayenne, 718 Boxster, 718 Cayman S och Macan S. För 1 000 dollar till i månaden får du även köra 911 Carrera S, Panamera 4S, Cayenne S E-Hybrid, och Macan GTS. Det verkar alltså som om du inte kan fräsa omkring i en ny GT2 RS eller 918 Spyder, men det kanske även var väntat. Man kan byta bil när man vill och det finns ingen milbegränsning. Leverans av bilen till där du är ingår, precis som försäkring, underhåll, service, skatter och avgifter. Att registrera sig kostar även 500 dollar i en engångssumma. Ett pilotprogram kring den nya tjänsten kommer att testas i Atlanta, Georgia med start i november. Om det hela blir lyckat kan det hända att tjänsten kommer att erbjudas på fler ställen. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida