LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Vilken Porsche Cayman är egentligen bäst?
987, 981 och 982 jämförs

2006 lanserade Porsche modellen Cayman som har internkoden 987. 2012 var det dags för generation två som heter 981 och 2016 dök den tredje generationen 982 upp. Dessa tre ställs mot varandra i den här videon för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst. Vilken är din favorit? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayman T vs Alpine A110S
Vilken mittmotor-bil ska man satsa på?

Just nu är det nog många som sitter och funderar vilken nästa sportbil med mittmotor de tänker köpa är. Inte. Men man kan ju få drömma i alla fall. Autocar har testat Porsche Cayman T mot Alpine A110S för att försöka bena ut vilken av dem man bör satsa på. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche släpper specialversion av 718 Cayman GT4
Firar Porsche Sports Cup

Porsche presenterar nu en specialversion av modellen 718 Cayman GT4 kallad Sports Cup Edition. Med denna vill man fira Porsche Sports Cup-finalen och öppningen av ett nytt Experience Center. Det som får versionen att sticka ut är givetvis den röda och vita exteriören, nummer 15 på sidorna som står för femtonde året cupen körs, svarta 20-tumsfälgar med röd kant och svarta bromsok. Insidan går i läder och alcantara och här finns röda bälten och röda stroppar att öppna dörrarna med. Även ratten får en röd markering på sig så att man vet när hjulen står rakt. Motormässigt sker inga förändringar vilket innebär boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som ger 420 hästar. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och vispar man den rätt ska 0-100 km/h gå på 4,4 sekunder. Toppfarten anges till 304 km/h. Vad man får betala för den här härligheten framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

BMW M2 CS på Hockenheim
Snabbare än Porsche Cayman GT4

I november på Los Angeles Auto Show kommer BMW att presentera en ännu hårdare version av modellen M2 som man kallar för CS = Club Sport. Det är ju ett tag kvar tills dess men redan nu får vi se bilen brumma omkring på Hockenheim, om än i ett maskerat utförande. På den välkända banan satte bilen tiden 1.55,8 vilket gör den bara 0,2 sekunder långsammare än M5 Competition och faktiskt snabbare än Porsche Cayman GT4. Under skalet på CS sitter S55-motorn som är en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter och som även sitter i M3, M4 och M2 Competition. Här väntas den ge 450 hästar vilket är 40 fler än i Competition. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och båda driver endast bakhjulen. CS kommer även att bli lättare då huven, taket, frontsplittern, bakvingen, backspeglarna och diffusor alla kommer att vara i kolfiber. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Beslut om eldriven Porsche Boxster och Cayman på gång
Ska tas inom ett år

Igår presenterade Porsche sin första eldrivna produktionsmodell Taycan men som väntat är det bara starten för rena elbilar hos företaget. I våras skrev vi om att modellerna Boxster och Cayman ska komma med eldrift. Vdn Oliver Blume förväntar sig att varannan Porsche som säljs från och med nästa år har någon form av elektrifiering i sig. Han tror att elbilarna verkligen kommer att ta fart efter 2020 och att 718-serien är rätt modell att göra elbil av. Dock kommer dessa inte att kunna baseras på den PPE-plattform Taycan bygger på, och därför skulle något nytt behöva tas fram. Det skulle kunna göra att en Cayman eller Boxster som bara går på el inte är här förrän 2022. Ett beslut kring bilarna ska tas inom ett år så det återstår att se om och när de i så fall blir verklighet. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra mot sina motståndare
Hur klarar den sig?

Autocar har tagit ut nya Toyota Supra och testat den mot sina främsta rivaler - BMW M2 Competition, Porsche 718 Cayman T och Alpine A110. Så, hur klarar sig nykomlingen mot motståndet? Vilken hade du valt? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

En komplett köpguide till Porsches alla modeller
Har du koll?

När man tänker på Porsche tänker man på 911, men det var länge sedan man enkelt kunde förstå hela Porsche-sortimentet. I dag finns 718, 911, Panamera, Macan och Cayenne och så långt är det väl lugnt. Men sen blir det lite klurigare eftersom det (just i detta nu) finns åtta varianter av 718, tio av 911, tolv av Panamera, två av Macan och sju av Cayenne. Och då är vi mitt i generationsbyte så det saknas en hel hög. Och så kommer snart Taycan. Gear Patrol har gjort en rätt bra guide om du går i köptankar. Eller bara vill ha koll på Porsche. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche Boxster och Cayman kommer med ren eldrift
Och som hybrider

På Frankfurt-mässan i september har Porsches första eldrivna modell Taycan premiär, men inte helt oväntat är det fler på gång. 2022 kommer nämligen även modellerna 718 Boxster och 718 Cayman att dyka upp som rena elbilar. Vill man ändå ha lite förbränning i bilen kan vi meddela att modellerna även kommer som hybrider. De rena elversionerna ska baseras på elbilsplattformen PPE – Premium Platform Electric och prototyper är just nu ute på vägarna och testas. Räckvidden väntas bli omkring 30 mil. Vid sidan kommer man testa både hybrid och laddhybridprototyper för att se vilket koncept som passar modellen bäst. Förutom dessa modeller kommer även suven Macan att erbjudas som ren elbil i framtiden. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Boeings aktie föll kraftigt på börsen
Efter ny flygplanskrasch med Boeing 737 MAX 8

Flygplanstillverkaren Boeings aktie föll kraftig när New York Stock Exchange öppnade för handel tidigare idag och det berodde givetvis på flygplanskraschen igår när ett av deras 737 MAX 8-flygplan störtade kort efter start. Då det var andra gången ett mer eller mindre nytt flygplan av den typen störtat på mindre än ett halvår vilket antagligen oroar Boeings aktieägare. Flera flygbolag har under dagen uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med sina 737 MAX 8-flygplan. Tidigare idag skrev vi om att samtliga flygbolag i Kina som har den aktuella modellen samt Ethiopian Airlines, flygbolaget som flög flygplanet som kraschade igår, samt Cayman Air kommer att låta sin 737 MAX 8-plan stå kvar på marken. Senare uppgav även Indonesiska myndigheter att de flygbolag i landet som har 737 MAX 8-plan i sin flotta tillsvidare kommer att sluta flyga med dem och det är något som även Indiska myndigheter funderar på. När NYSE öppnade i morse så föll Boeings aktie med runt 11 procent men har skrivande stund återhämtat sig något och har nu backat med runt 7 procent jämfört med stängningskursen i fredags. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina stoppar Boeing 737 MAX 8
Efter gårdagens flygplanskrasch

Efter gårdagens flygplanskrasch då ett Boeing 737 MAX 8-plan från Ethiopian Airlines störtade så har flera flygbolag runt om i världen beslutat att sluta flyga med flygplansmodellen tillsvidare. I Kina så har den civila luftfartsmyndigheten beslutat att samtliga av landets flygbolag ska låta sina 737 MAX 8-plan stå kvar på marken tillsvidare. Kinesiska flygbolag har tillsammans 97 stycken Boeing 737 MAX 8. I slutet av förra året så var det runt 250 flygplan av typen Boeing 737 MAX 8 i bruk runt om i världen. Även Ethiopian Airlines och Cayman Air har uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med Boeing 737 MAX 8. Flygbolaget Norwegian, som har 15 stycken Boeing 737 MAX 8, uppgav idag att man fortsatt kommer att flyga med dem. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Walter Röhrl kör rally-Cayman på is
Ser kul ut!

2020 kommer Porsche att återvända till rally-scenen igen och man kommer att göra det med en specialbyggd 718 Cayman GT4 Clubsport. En försmak på den bilen fick vi i höstas, och det konceptet har nu Walter Rörhl varit ute och sladdat lite med på is. Boxersexa, 3,8 liter och 425 hästar - inte dumt alls. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche rullar ut Boxster- och Cayman 718 T
Avskalade versioner med fokus på körglädje

Porsche presenterar nu Boxster- och Cayman 718 T. Här ska tankarna föras tillbaka till 911 T från 1968 och fokuset ligger på maximal körglädje. Tanken är en nedtonad version där bara det allra viktigaste finns på plats och där just körandet är det man ska koncentrera sig på. Det hade ju då varit trevligt om det exempelvis satt en sexa utan överladdning där bak men så är tyvärr inte fallet här. Man kör vidare med den turbomatade fyran på 2,0 liter och 300 hästar precis som i instegsversionerna av Boxster och Cayman. Manuell sexpetad växellåda är dock standard vilket känns helrätt i denna bil, dubbelkopplingslådan PDK finns som tillval. Med den lådan väger bilen 1.380 kilo, annars är det 1.350 kilo som gäller. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder (4,7 med PDK) och toppfarten anges till 275 km/h. För första gången får man även PASM sportchassi som sänker bilen med 20 millimeter i kombination med den lilla motorn. Bilarna har även 20-tumsfälgar, kortare växelspak, Sport Chrono-paketet, röda stroppar istället för vanliga dörrhandtag och sportstolar. Där infotainmentsystemet har suttit är det nu istället ett förvaringsutrymme, men vill man ha stereon ändå får man den utan extra kostnad. Bilarna går att beställa nu och för 718 Cayman T får du betala 639.000 kronor, 718 Boxster T kostar istället 660.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Vilken GTS ska man ha? Cayman eller Boxster?
Alla dessa val i livet

YouTube-kanalen The Straight Pipes försöker bena ut om det är en Cayman GTS eller Boxster GTS du ska ha. Vilken av bilarna lägger du din röst på? Oavsett vilken du väljer får du en sportbil med mittmonterad turbofyra på 2,5 liter och 365 hästar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Porsche har eldriven SUV på gång
Ska lanseras senast 2022

Om ni trodde att Taycan var den enda elbilen Porsche har på gång trodde ni fel. Förutom att sagda modell även ska komma i ett targa-utförande finns det planer på en eldriven SUV och en eldriven version av Boxter/Cayman, eller en helt ny sportbil i den storleksklassen. Suven ska enligt uppgift lanseras senast 2022. En ny elbilsplattform kallad PPE är under utveckling och detta sker tillsammans med Audi. Taycan har varit under utveckling i fyra år och kommer att lanseras i slutet av nästa år. Nästa 911 som presenteras nu i höst kommer att erbjudas som hybrid, dock inte från start. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

BMW Z4 M40i-prototyp klockar 7:55 på Ringen
Cayman S är dock snabbare

En maskerad prototyp av nya BMW Z4 i M40i-utförande har nu klockat en tid på Ringen och den säger 7:55,41. Racerföraren Christian Gebhardt satt bakom ratten och tiden är snabb, men fortfarande nästa nio sekunder långsammare än Porsche 718 Cayman S som samma förare körde 7:46,7 med 2016. M40i har en tre liter stor rak sexa på 340 hästar under huven, den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda. Den 19 september kommer BMW att släppa all information om nya Z4 och den 4 oktober kommer den att ställas ut på mässan i Paris. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Porsche har byggt rallybil av Cayman
Kanske blir verklighet i framtiden

Porsches modell Cayman har motorn i mitten och en fin balans genom hela bilen. Därför valde man en sådan med tillägget GT4 Clubsport när tankarna på en ny rallybil kom upp. Ett scoop på taket, hasplåtar och extraljus på huven har tillkommit och bilen kommer att fungera som föråkare under Rallye Deutschland med föraren Romain Dumas bakom ratten. Under tävlingen kommer Porsche att lyssna på om folk gillar vad de ser, är intresset tillräckligt stort kan en liknande bil baserad på någon framtida modell bli verklighet. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Carfection har kört Porsche 718 Cayman GTS
Grym bil på grym väg

I oktober förra året rullade Porsche ut en lite mustigare version av 718 Cayman, den som får tilläggsnamnet GTS. Carfections Henry Catchpole har provkört bilen på vad som kan vara en av världens allra bästa vägar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Racerförare använder Porsche Cayman GT4 på rätt sätt
Hej vad det går!

Här får vi se hur det kan se ut när en före detta DTM-förare sätter sig bakom ratten på en Porsche Cayman GT4 och drar ut på Nürburgring. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche släpper uppdaterade Boxster och Cayman GTS
718 GTS är här!

Förra året fick Boxster och Cayman tre siffror i namnet och nu kommer de i GTS-versioner, med 35 fler hästar än föregångaren och 15 hästar mer än S-versionerna. Det betyder att man nu kan sladda runt i en miniporsche med 365 hästar och ett vrid på 430 Nm. Det betyder att de här gör 0 till hundra på 4,1 sekunder och att toppfarten är 290 km/h. Växlar gör man antingen med en sexstegad manuell eller PDK. Massor av saker är standard, som Sport Chrono Package, Porsche Torque Vectoring och Porsche Active Suspension Management. Som vanligt är GTS-modellerna lite annorlunda i sitt utseende, helst ska de ju vara röda och hur som har de massor med svarta detaljer där de annars är bling. Fälgarna är 20-tummare som är svartmålade med en satin-finish. Fint ska det vara! På insidan är det alcantara typ överallt. 718 Boxster GTS kostar 779.000 kronor och 718 Cayman GTS 758.000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Prenumerera på Porschar för 2 000 dollar i månaden
Välj mellan 8 stycken modeller

Porsche har precis lanserat något man kallar för Porsche Passport i USA. Det är en prenumerationstjänst där du för 2 000 dollar i månaden får tillgång till åtta stycken olika modeller att köra med. Det hela sköts via en app i din smarta telefon och det finns två stycken olika medlemskap att välja mellan. Det första ger dig tillgång till modellerna Cayenne, 718 Boxster, 718 Cayman S och Macan S. För 1 000 dollar till i månaden får du även köra 911 Carrera S, Panamera 4S, Cayenne S E-Hybrid, och Macan GTS. Det verkar alltså som om du inte kan fräsa omkring i en ny GT2 RS eller 918 Spyder, men det kanske även var väntat. Man kan byta bil när man vill och det finns ingen milbegränsning. Leverans av bilen till där du är ingår, precis som försäkring, underhåll, service, skatter och avgifter. Att registrera sig kostar även 500 dollar i en engångssumma. Ett pilotprogram kring den nya tjänsten kommer att testas i Atlanta, Georgia med start i november. Om det hela blir lyckat kan det hända att tjänsten kommer att erbjudas på fler ställen. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Alpine är tillbaka - här är nya A110
Lätt, mittmonterad motor och bakhjulsdrift

För lite mer än ett år sedan fick vi se den i konceptform och nu är den här i produktionsutförande - nya Alpine A110. En hommage till klassikern från förr och samtidigt en helt ny sportbil som vill knuffa sig in på samma marknad som Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Motorn sitter i mitten och det är en turbomatad fyra på 1,8 liter som utvecklats av Renault-Nissan. Effekten anges till 252 hästar och vridet ligger på 320 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som sig bör i en sportbil på bakhjulen. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport och Track - inga konstigheter alltså. Både chassiet och karossen är i aluminium och tomvikten är nätta 1 080 kilo. Ingen vikt att tala om såklart, men trots detta 60 kilo mer än Alfa 4C. Tjänstevikten anges till 1 103 kilo. Viktfördelningen är 44 procent fram, 56 procent bak. Bilen mäter 4,17 meter på längden, 1,79 på bredden och 1,25 på höjden. Orderböckerna öppnar i mitten av året och de första leveranserna ska ske sent i år. Priset i Frankrike är motsvarande 558 000 kronor. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på nya Alpine A110 är här
Utmanare till Cayman och 4C

För ett år sedan fick vi se den som koncept och nu är den här i produktionskläder. Vi snackar om Renaults nya Alpine A110 och glädjande kan vi se att inte mycket har förändrats sedan förra året. Det vi vet om den hittills är att den får omkring 250 hästar ur en turbomatad fyra placerad i mitten, att den väger 1 100 kilo och att den ska göra 0-100 km/h på under 4,5 sekunder. En bil att ställa mot exempelvis Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Publik premiär blir det på bilmässan i Genève nästa vecka. I samband med det släpps även mer information kring bilen. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida