m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
2019

Något "stort" är på gång från Dodge
Borde handla om Charger Hellcat Redeye

Dodge har släppt följande teaserklipp som visar en fet Charger under ett skynke. Troligtvis rör det sig om versionen Hellcat Redeye som får ett rejält breddningskit på sig och ännu mer effekt ur den kompressormatade V8:an på 6,2 liter. I Challenger SRT Hellcat Redeye ger maskinen hela 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid och det borde vara samma siffra även för Charger. Bilen kommer att ha premiär inom några veckor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2018

Rykte Shelby GT500 får 730 hästar
Nya specifikationer har läckt ut

Specifikationer kring den kommande Shelby GT500:an har tidigare läckt ut och nu har det hänt igen. Innan har det snackats om att bilen skulle få hela 772 hästar men nu verkar det som att det istället rör sig om 730. Inte så illa pinkat det heller dock. Motorn ska vara en kompressormatad V8:a på 5,2 liter och vridet anges till 881 newtonmeter. Tjänstevikten ska ligga på 1,916 kilo vilket om det stämmer kommer att göra bilen lättare än Dodge Challenger SRT Hellcat. De läckta dokumenten säger även att kardanaxeln är tillverkad av kolfiber och att viktfördelningen är 56,2 procent fram och 43,8 procent bak. Om dessa nya siffror stämmer återstår att se. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dodge har facelift av Challenger SRT Hellcat på gång
Får näsborrar på huven

I sommar kommer Dodge att presentera en lyft version av Challenger SRT Hellcat och nu får vi ett par första teaserbilder på vad som komma skall. Det man tydligt ser är att bilen kommer att få en huv med två stycken maffiga luftintag inspirerade av Mopar-prylarna från 60- och 70-talet. De nya näsborrarna ska se till att den kompressormatade V8:an får så mycket luft det bara går. Effekten i Hellcat är 717 hästar och 881 newtonmeter och det är oklart om faceliften kommer att innebära någon förändring på den fronten. Det ryktas om en försiktig höjning till 735 hästar men det återstår att se. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2014

Dodge Charger SRT Hellcat
Världens starkaste serietillverkade sedanmodell

När Dodge presenterade Challenger SRT Hellcat hävdade de att det här var världens starkaste serietillverkade muskelbil. Nu presenteras syskonet Charger med samma specifikationer, och det här ska alltså vara världens starkaste serietillverkade sedanmodell. Och det stämmer nog eftersom bilen har 717 hästar. Motorn är en kompressormatad V8:a på 6.2 liter som alltså ger hela 717 kusar och som har ett vrid på 881 Nm. Via en åttastegad automatlåda skickas all denna kraft till bakhjulen och från 0 till 100 km/h ska det ta 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 328 km/h och kvartsmilen ska avverkas på elva sekunder blankt. Precis som den i mina ögon kaxigare brodern Challenger SRT Hellcat förses denna med fetare front och kjolpaket överlag. En knöl på huven inger respekt och en liten vinge avslutar bakluckan. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med Pirelli P Zero-däck. Tillverkningen drar igång tidigt nästa år och även om inget pris har avslöjats borde det hamna i närheten av det Challengern kostar - 60 000 dollar. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Dodge Challenger SRT Hellcat bänkad till 717 hästar
Världens starkaste serietillverkade muskelbil

När Dodge först släppte på Challenger SRT Hellcat avslöjade de inte motorns effekt, utan nämnde bara att den skulle ha över 600 hästar. Nu kommer de officiella siffrorna, och man kan väl säga att Dodge var lite försiktiga när de nämnde effekten - motorn ger nämligen hela 717 hästar och 881 Nm. Det gör modellen till världens starkaste serietillverkade muskelbil och att den tar över tronen efter den 662 hästar starka Ford Mustang Shelby GT500. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Så låter Dodge Challenger SRT Hellcat
Sinnessjukt!

Varning för högt ljud! Dodge har nyligen visat upp Challenger SRT Hellcat för allmänheten och där bjöds det på lite torrgasande som självklart filmades. Bilen låter helt galet och eftersom det här säkert rör sig om en förseriebil kommer säkerligen produktionsversion att låta lite mindre. Tyvärr. Tumnagel
62.3°
+
Bobby Green
0

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot. Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite. Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter. När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0