m

Fitbit Charge 4 kan nu visa syremättnad i blodet
Uppdatering med funktionen har börjat rulla ut

Fitbit Charge 4 är ett rätt kompetent fitnessband som inte bara gör ett bra jobb med att registrera hur mycket du rör på dig, utan kan även ge dig matnyttig information som syremättnad i blodet när de sover. Tidigare har du endast kunnat se syremättnaden i mobilappen, men med en ny uppdatering har Fitbit gjort det möjligt att se detta direkt på enheten. För att kunna se syremättnaden i Charge 4 behöver du för det första använda enheten när du sover. Därefter kan du se dina nivåer genom att svepa upp på skärmen. Fitbit meddelar att det kan ta upp till en timme efter du vaknat för Charge 4 att sammanställa informationen. Att kunna se sin syrenivå när man sover kan vara bra för att upptäcka om man har sömnapné, vilket gör att man inte får tillräckligt med syre när man sover. Givetvis är klockan ingen ersättare för en läkare, men kan ändå ge användaren en förklaring varför man är lite degig på dagen. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Prova Volvo-bil i 30 dagar
Därefter tre månaders uppsägningstid

Volvo presenterar nu nyheter kring privatleasingtjänsten Care by Volvo. Nu ska du kunna testa en bil i 30 dagar och det går också att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader. Det här ska få de som är skeptiska till privatleasing att känna sig lite lugnare då de inte har skrivit på ett avtal som exempelvis gäller ett år fram i tiden. I tjänsten ingår helförsäkring, sommar- och vinterhjul, Volvo On Call, besiktning och service. Skatten får du dock betala själv. För tillfället kan du bara välja några olika versioner av XC40 men Volvo-modeller ska läggas till allt eftersom. Väljer du den eldrivna XC40 P8 Recharge får du betala 7990 kronor per månad. XC40 T5 Recharge som är en laddhybrid kostar istället 6390 kronor per månad. Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Oppo visar upp Wireless Air Charging
Oppo X 2021 går att ladda i luften

För några veckor sedan visade Xiaomi upp något man kallade för Air Charge, en teknik med vilken det ska bli möjligt att ladda upp en telefon trådlöst på flera meters avstånd, och idag visade Oppo upp något liknande. Det var under Mobile World Congress Shanghai 2021 som Oppo presenterade "Wireless Air Charging", en teknik som ska göra det möjligt att ladda upp deras vikbara konceptmobil Oppo X 2021 även när den befinner sig några centimeter från laddstationen. Oppos använder sig av en magnetisk resonanslösning för att leverera 7,5W medan Xiaomis Air Charge använder sig av millimetervågor för att leverera 5W. Avståndsmässigt så är Oppos lösning inte lika imponerande som Xiaomis lösning men istället är den antagligen lite billigare att producera. När vi eventuellt kan få se Oppos eller Xiaomis lösningar för "riktig" trådlös laddning på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Laddstrul med senaste watchOS-uppdateringen
Apple fixar din Apple Watch gratis om den är drabbad

Apple verkar ha drabbats av ännu ett strul med batteriladdning efter att man släppt en uppdatering till ett av sina operativsystem. I ett supportdokument skriver Apple att en del Apple Watch inte längre laddar som de ska efter att användare installerat nyligen släppta watchOS 7.3. Det ska gälla ett mindre antal Apple Watch Series 5 och Apple Watch SE som drabbats av buggen. Apple har även släppt specialuppdateringen watchOS 7.3.1 som man hoppas ska kunna åtgärda batteriladdarstrulet på de påverkade klockorna. Skulle inte heller den uppdateringen fixa batteriladdningen i klockan så ber Apple drabbade användare att kontakta Apple Support och säger att man kommer att åtgärda felet utan kostnad. På sin supportsida skriver Apple om problemet: "To check if your Apple Watch is affected by this issue, place your watch on the charger that you normally use, then wait at least 30 minutes. If your Apple Watch still wonx27t charge, contact Apple Support to set up a mail-in repair free of charge. Your watch will be examined before service to verify that itx27s eligible for free repair." Det här är andra gången på kort tid som en uppdatering från Apple orsakar problem med batteriladdningen i deras äldre produkter. Förra veckan hände samma sak med en macOS-uppdatering som orsakade problem med batteriladdningen på äldre MacBook Pro-modeller, något ni kan läsa mer om i den inlänkade artikeln här nedanför. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

I den här staden finns 16.000 stycken elbussar
Och 22.000 eldrivna taxibilar

I det här klippet från Fully Charged får vi hänga med till den kinesiska staden Shenzhen där man har satsat stenhårt på eldrivna fordon för daglig transport av människor. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Xiaomi visar telefon med böjda skärmkanter
Endast koncept just nu dock

Xiaomi visar här upp sitt nya telefonkoncept som har böjd skärm åt alla fyra håll av telefonen. Detta ska ge telefonens skärm en oändlighetskänsla men innebär också att det inte finns något utrymme för portar och sådant. Som man kan se exkluderas dock telefonens kanter från denna oändlighetsskärm. Oklart om detta är något vi får se i framtida Xiaomi-telefoner men konstigare saker har skett så detta lär väl bli verklighet förr eller senare. Förra veckan visade Xiaomi upp sitt trådlösa laddningssystem "Mi Air Charge" något som antagligen passa denna telefon då den då sannolikt endast kommer gå att ladda trådlöst. Under början av nästa vecka kommer Xiaomi visa upp sin mer konventionella telefon Mi 11. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Tesla höjer priset för Supercharging
Från 2.90 kronor till 3.62 kronor per kWh

Tesla höjde i natt priserna för att ladda på Supercharger-stationer här i Sverige från i genomsnitt 2.90 kronor per kWh till 3.62 kronor per kWh. När Tesla började ta betalt för laddning 2017 kostade en kWh 1.90 kronor. Detta höjdes senare till 2.56 kronor och därefter 2.90 kronor förra året i oktober. Förutom Tesla Supercharger är det bara hos Ionity man kan snabbladda sin elbil. Där kostar det dock 8.70 kronor per kWh. I år ska Tesla öppna 21 stycken nya stationer i Sverige och alla de kommer att ha de nya V3-stolparna som ger upp till 250 kW. I dagsläget finns 42 stycken Tesla-stationer i Sverige. Hur laddar du din elbil? Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper sitt app-API
Så vem som helst kan börja utveckla appar

Det är inte alla som är nöjda med det något skrala utbudet av appar i nya Android-baserade infotainmentsystemet i XC40 Recharge och Polestar 2. I ett försök att göra dessa människor gladare har Volvo Cars nu släppt sitt API öppet så alla som vill kan börja utveckla appar för systemet. Så om detta är något du är sugen på att göra så hittar du API:et via länken nedan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Xiaomis Air Charge laddar luren från flera meters avstånd
Kablar kan slänga sig i väggen

Trådlös laddning är rätt flådigt, men du måste fortfarande placera telefonen på en specifik plats för att den ska laddas. Xiaomi tycker detta är trams och har nu presenterat den nya laddtekniken Air Charge som kan ladda din telefon från flera meters avstånd. Enligt Xiaomi fungerar det hela med hjälp av 144 antenner som skickar ut millimetervågor med hjälp av beamforming till en kompatibel telefon, utrustad med 14 antenner, och effekten ska ligga på 5W. Detta ska även fungera om den mottagande enheten traskar runt. Det hela låter väldigt coolt med en liten, liten nypa av för-bra-för-att-vara-sant. Oavsett lär det dröja ett tag innan tekniken börjar användas brett. Tumnagel
50.1°
+
André Stray
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Copyright-troll åtalas för bedrägeri i Danmark
Advokatbyrån Njord har även skickat betalningskrav till svenskar

Den danska advokatbyrån Njord Law och en av deras advokater åtalas nu i Danmark för bedrägeri. Detta då företaget anses ha krävt betalning för filmer de inte ägde upphovsrätten till från användare som misstänkes ha laddat ner dessa filmer från nätet olovligen. Njord anklagas för att tillsammans med de båda företagen Copyright Management Services (CMS) och MIRCOM ha krävt 7500 danska kronor från danskar som man ansåg hade laddat ner diverse filmer från nätet olovligen. Om de inte betalade hotade Njord med att dra det hela vidare till domstol. TorrentFreak skriver om åtalet mot Njord Law: "According to the SØIK indictment, as reviewed by Berlingske, Clausen and Njord Law (as the legal entity behind his work) are charged with serious fraud offenses totaling 7.5 million kroner (US$1.22 million) in connection with their work carried out on behalf of CMS and MIRCOM." Njord Law förnekar att man gjort något bedrägligt och Lars Lokdam som är chef på advokatbyrån säger att han är säker på att hans företag inte har begått något fel. Njord Law har de senaste åren gjort sig någorlunda ökända genom att skicka ut betalningskrav, brev som en del jämställer med utpressningskrav, till personer i Norden som advokatbyrån och deras partners anser har laddat ner olika filmer olovligen. Ni hittar en del artiklar vi skrivit om detta inlänkade här nedanför. Tumnagel
89.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

iFixit river isär AirPods Max
Får förhållandevis högt reparationsbetyg

Reparationstjänsten iFixit har kollat in Apples hörlurar AirPods Max och monterat ner dessa till sin minsta beståndsdel. Till skillnad från Apples andra hörlursmodeller så anser iFixit att AirPods Max är förhållandevis lätta att reparera och ger hörlurarna en 6:a på deras tiogradiga reparationsskala. Apples övriga hörlursmodeller, AirPods, AirPods 2 och AirPods Pro, har tidigare fått 0 i reparationsbetyg av iFixit, något ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklarna nedan. iFixit har även jämfört AirPods Max med Bose NC 700 samt Sony WH-1000XM4 och av dessa tre verkar AirPods Max vara den klara vinnaren. iFixit skriver: "Sony and Bose both charge less, but internally, the AirPods Max’s obsessive craftsmanship makes those other extremely capable devices look like toys by comparison." Ni hittar hela iFixits demontering av AirPods Max och de två konkurrerande hörlurarna på länken här nedanför. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida