LIVE 19:00 Apple Spring Loaded
m

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2016

Chevrolet Camaro ZL1 är snabb på Ringen
Klockar in på 7:29.60

Chevrolet har tagit ut maffiga Camaro ZL1 på Ringen och resultatet är imponerande. Bilen har samma snurra som sitter i nya Corvette Z06 vilket innebär V8:a på 6,2 liter och 659 hästar. Bilen är utrustad med en tiostegad automatlåda. När den passerade mållinjen efter ett varv stod tidtagaruret på 7:29.60. Det är nästan tolv sekunder snabbare än föregångaren. Det är också snabbare än Ford Mustang Shelby GT350R som fick tiden 7:32.19. En annan bil som också är snabb på Ringen ser vi nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Chevrolet överraskar med cab-versionen av nya Camaro ZL1
Får samma muskler som coupén

För ett par dagar sedan rullade Chevrolet ut nya Camaro ZL1 och knappt har den nyheten hunnit att kallna innan cab-versionen av samma modell presenteras. Den här får samma recept som sitt coupé-syskon men då med alternativet att man kan fälla bort ett tygtak när andan faller på. Under huven lurar en LT4-V8:a på 6,2 liter med kompressor. Den levererar 640 hästar och bjuder på ett vrid på 868 Newtonmeter. Till motorn kopplas antingen en manuell sexpetad växellåda eller en tiostegad automatlåda. GM lovar att cabben har liknande prestanda som coupén men eftersom vi inte har fått några exakta specifikationer på vad den kan prestera är det lite oklart vilka siffror som gäller. Föregångaren gjorde dock 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder och toppade nästan 300 km/h, den här och coupén lär knappast vara sämre. Cabben får samma styling som coupén vilket innebär ett uppkäftigt kjolpaket, 20-tumsfälgar, vinge på bakluckan och fyra feta avgaspipor. De första leveranserna kommer att äga rum i början på nästa år. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Dags för nya Camaro ZL1 att visa upp sig
640 vilda hästar och växellåda med 10 steg

2011 rullade Chevrolet ut den första ZL1-versionen av Camaro och nu är det dags för nästa generation att göra entré. Det här blir en muskelbil i dess rätta bemärkelse med stor och effektstinn V8:a under huven kopplad till en manuell låda som bara väntar på att du ska skicka i växlar med ett kraftigt handslag och elda bakdäck. Men det finns även nymodigheter - som en tiostegad automatåda exempelvis. Hjärtat i bilen är samma spis som sitter i Corvette Z06. Det innebär en kompressormatad vinkelåtta på 6,2 liter och här ger den 640 hästar och ett vrid på 868 Nm. Det är ett lyft med 60 hästar och 113 Nm jämfört med gamla ZL1. Bilen har även tappat 91 kilo men trots att man inte anger några tjänsteviktsiffror vet vi redan att det här ändå inte blir en lätt pjäs. Några prestandasiffror får vi inte heller men den lär bli snabbare än föregångaren som gjorde 0-100 km/h på 3,9 sekunder med automatlåda och som toppade 296 km/h. Standard sitter det en sexpetad manuell låda med varvtalsmatchning kopplad till motorn, nyheten är alltså den tiostegade automatlådan som utvecklats tillsammans med Ford. Utöver kraftpaketet under huven får bilen bland annat uppdaterad Magnetic Ride-fjädring, launch control-system och en körlägesfunktion. Den rullar på 285/30ZR20-hjul fram, 305/30ZR20 bak och innanför dessa sitter bromsar från Brembo med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Utanpå allt är ett ganska aggressivt kjolpaket med en jättegrill och arga lysen som stirrar, allt rundas av med en liten vinge på bakluckan och fyra morrande avgaspipor. Premiär blir det på New York Auto Show nästa vecka och försäljningen drar igång i slutet av året. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0
2013
2012

Chris Harris ställer Shelby GT500 mot Camaro ZL1
Muskler mot mer muskler

Chris Harris har tagit på sig två amerikanska muskelbilar i New York den här gången, och inte vilka som helst utan de senaste vassa biffarna Ford Mustang Shelby GT500 med 662 hästar och Chevrolet Camaro ZL1 med 580. Vilken tror ni blir hans favorit? Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2011

Nya Ford Mustang GT500 vill käka Camaro ZL1 till frukost
Får en helt ny motor med hela 650 hästar!

Ford har precis presenterat sin nya Shelby GT500 och man gör det med råge. För att ta sig an ärkerivalen Chevrolet Camaro ZL1 tvingar man ner en helt ny motor i Mussen, med 650 hästar och 820 Nm! Camaron kanske får det hett om öronen, för 650 hästar är 70 fler än i ZL1 och faktiskt tolv fler än i Corvette ZR1. Mycket effekt som sagt och det är den nya kompressormatade aluminium-V8:an på 5.8 liter som är orsaken. Men kraft är inte allt och hela bilen sägs ha optimerats för att palla med, drivlina, bromsar, växellåda, fjädring och aerodynamiken har setts över och justerats för att matcha effekten. Klossen väger in på 1.7 ton. Några prestandasiffror har vi inte fått ta del av än tyvärr men det sägs att bilen ska göra över 320 km/h. Hjulen mäter 19 tum fram och 20 bak och innanför dessa sitter det bromsar från Brembo som kramas av sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Mer om bilen som ska börja säljas nästa sommar hittas efter hoppet. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

En ytterst liten glimt på nya Porsche 911 Carrera S
Teasas i trailern för nya Need For Speed "The Run"

Vi har ännu inte fått se Porsches nya 911 omaskerad, men det är inte långt kvar tills den ska visas nu. Den nya bilen kommer att vara en utav bilarna man kan köra i Need For Speeds nya lir "The Run", och i denna trailer för spelet får man se en ytterst liten bit av den nya Porschen. Vi får se en liten bit av bakdelen och en snabb blick över ena strålkastaren. Men man kan ändå ana formerna lite grann. I spelet kommer man även kunna köra Lamborghini Aventador, BMW 1-serie M Coupé och Chevrolet Camaro ZL1, bland många andra. Nya Porsche 911 visas upp om några veckor på bilmässan i Frankfurt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Power Chevrolet Camaro ZL1
Kraftfullaste Camaron någonsin

När de andra stora amerikanska märkena visar upp nya effektstinna frustande vrålåk vill inte Chevrolet stå i skamvrån och lipa. Nya Camaro ZL1 hade världspremiär idag och blir den kraftfullaste Camaron i modellens 45-åriga historia. Namnet, ZL1, kommer från Chevrolets helaluminium-motor från slutet på 60-talet som monterades i 69 stycken Camaros från just året -69. Det är dock inte samma spis i den här nya modellen utan här sitter det istället en kompressormatad LSA-V8:a-motor på 6,2 liter på 550 hästar och hela 745 Nm. Till den sitter det en sexpetad manuell låda med kortad spak. Gällande prestanda i form av topphastighet och 0-100-tider är GM dock tysta än så länge, men ZL1:an skäms nog inte för sig vid rödljusen. Chassiet får också en uppdatering och en omgjord fjädring med Magnetic Ride Control-system. Till det adderas Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak och utanpå dessa 20-tums lättviktshjul. En helt nytt system för servon är även ditsatt. Designmässigt skiljer sig den här modellen från övriga med en lite annan front, och ett huvscoop i kolfiber. Baktill hittar vi en större vinge på luckan och fyra avgaspipor. Sportstolar på insidan med mockainlägg samsas med sportratt och lite andra uppfräschningar. I början på nästa år väntas bilen vara redo att skeppas iväg till kunder, men till vilket pris vet vi inte än. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0