m
2020
2019

Volvo tror på fler kameror i bilen
Som håller koll på ett positivt sätt

I Volvos självkörande projektbilar har man ett antal kameror även på insidan av bilen. Dessa används dels för att kunna göra utvärderingar av olika händelser, men man har också lärt sig mycket om hur de på ett positivt sätt kan användas för att övervaka föraren under färd. Enligt Atif Rafiq, som är chief digital officer på Volvo, kan man exempelvis se förarens glukosnivåer och så klart om föraren är vaken eller inte. I de självkörande bilarna, som ju just nu är forskningsbilar, känns kamerorna som en självklarhet men Atif tror att liknande kameror kommer till Volvos vanliga modeller också. Han påpekar dock att det självklart är köparens egna val och att man måste lösa integriteten. Det senare troligen genom att inte låta det som kamerorna se lämna bilen om det inte finns en väldigt god anledning, till exempel att föraren har blivit sjuk. Först säger Atif att det här kan komma redan under året, men sedan rättar man och säger att det kommer tidigast 2020. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Sverige får en Chief Digital Officer
Åsa Zetterberg blir ansvarig för Sveriges digitalisering

De senaste åren har en del städer runt om i världen utsett så kallade CDO:s, Chief Digital Officer, vilka har varit ansvariga för digitaliseringen av till exempel Vancouver och London. Nu har den svenska regeringen utsett Åsa Zetterberg till Sveriges CDO och hon kommer bland annat att ansvara för att de besluten som riksdagen tar om Sveriges digitalisering faktist genomförs. Till DI Digital säger Zetterberg: "Jag ansvarar för att driva på genomförandet av regeringens digitaliseringsstrategi. Det handlar om att gå från ord till handling. Sverige har inte haft en sådan här roll tidigare, så det handlar delvis om att se hur den här funktionen gör mest nytta och på vilket sätt." Åsa Zetterberg tillträdde sin post som CDO för Sverige 15 januari och har tidigare arbetat flera år med digitaliseringsarbete inom Sveriges kommuner och landsting (SKL). Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Volvo köper parkeringstjänsten Luxe
Slipp parkera din nästa Volvo

Volvo har köpt upp den amerikanska startup-tjänsten Luxe vilket är en slags betjänt-tjänst där användaren kan be om parkeringshjälp, det som på engelska kallas för "valet service", i de städerna där tjänsten finns tillgänglig. Det verkar som om Volvo gillar Luxe idé men det framgår inte om man tänker använda Luxe teknik och personal enbart som en parkeringstjänst eller om man har tänkt sig att ytterligare vidareutveckla tjänsten. Atif Rafiq, Chief Digital Officer på Volvo Cars, säger i ett pressmeddelande: "Our vision is a future in which technology simplifies life so you never have to stop at a petrol station, go to a car wash or even take your car in for service ever again. The acquisition of Luxe is a step towards realising that ambition. I look forward to working closely with the highly talented team at Luxe who created its advanced technology from the ground up." Det finns inga uppgifter om vad Volvo betalade för Luxe. Luxe app är nu borttagen från både App Store och Google Play vilket jag antar innebär att Volvo inte har några planer att driva Luxe vidare som en fristående verksamhet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Lynk & Co försöker starta en revolution
Och kanske lyckas de faktiskt!

I dag har jag varit i Berlin på lanseringen av ett nytt bilmärke. Och en ny tanke. Också en ny bilmodell, men det var verkligen någonting sekundärt. Ni som har följt oss på instagram har märkt att eventet var minst sagt udda. På dryga tre timmar pratade man inte om bilen, visade knappt bilen. För det man lanserade var som sagt inte en bil, utan ett varumärke. Produkten då? En smartphone on wheels. Klyschigt, möjligen, men det som är positivt är att man har förstått att bilindustrin som knappt har ändrats på 100 år kommer att förändras och är man inte på tå då så kommer man att förlora. När Alain Visser (marknadschef på Geely) och David Green (chief digital officer) pratade om varför Lynk har startats och varför man gör det man gör så kändes det på riktigt som att man ville förändra något och trodde att man kunde förändra något. Framförallt så kändes det som att de hade förstått att de måste förändra hur de arbetar för att inte hamna hundra år efter. Det kändes helt enkelt inte som att man läste ett manus som en konceptbyrå hade utvecklat. Tittade man på ungas önskelistor för ett antal år sedan så låg "att äga en bil" på plats nummer ett eller två. I dag finns den önskan inte ens på topp tio. De som växer upp i dag, och som snart kommer att börja använda bilar, har inte ens varit med om att äga musik eller filmer. Än mindre har man varit med om en verklighet utan internet. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0
2015

Snart kan du kolla på esport i VR
MTGx, ESL och Jaunt inleder samarbete

Det märks att MTG satsar stenhårt på spel och esport just nu. Samarbete efter samarbete presenteras och det senaste handlar om esport i kombination med VR. I ett pressmeddelande meddelar medieföretaget att deras digitala avdelning MTGx inlett ett samarbete med ESL, som de även köpt in sig i, och Jaunt Inc. som sysslar med VR. Tanken är att Jaunt under helgens Intel Extreme Masters i San Jose, Kalifornien, ska spela in sändningen i VR som ska göra att tittare ska kunna få känslan av att sitta med i arenan under matcherna. “Jaunt VR is the leading name in cinematic VR content production, and their vast expertise in this medium make them a great partner in bringing our content like esport into virtual reality. We have a passion for bringing people closer to the content they love the most and VR might be the ultimate experience for areas such as esports”, says Rikard Steiber, CEO MTGx and Chief Digital Officer of MTG. Blir det ett lyckat tilltag lär vi nog få se fler sändningar i VR framöver vilket är ett trevligt tilltag för oss som inte kan vara på plats. Tumnagel
45.1°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida