m
2020
2019
2018

Squadron 42 kommer börja betatestas sommaren 2020
Åtta år efter Kickstarter-kampanjen

Star Citizen-chefen Chris Roberts har meddelat när vi kommer få lägga vantarna på Squadron 42, vilket är singleplayerläget till Star Citizen, och det kommer ske under sommaren 2020. Gänget planerar att ha en färdig betaversion av spelet som kommer bli tillgänglig för betatestare. I samband med detta meddelade Roberts även att utvecklarna har fått ytterligare 47 miljoner dollar från en privat investerare, vilket höjer den totalt insamlade kosingen till 257 miljoner dollar. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0
2017
2016

Star Citizen byter spelmotor
Fyra år in i utvecklingen

Roberts Space Industries har jobbat med mastodontspelet Star Citizen i drygt fyra år och spelmotorn som används har varit Cryteks Cryengine. Nu meddelar RSI att de lagt Cryengine på hyllan och kommer i stället börja använda Amazons spelmotor Lumberyard. Roberts Space Industries-chefen Chris Roberts säger detta om övergången: We’ve been working with Amazon for more than a year, as we have been looking for a technology leader to partner with for the long term future of Star Citizen and Squadron 42. Lumberyard provides groundbreaking technology features for online games. Because we share a common technical vision, it has been a very smooth and easy transition to Lumberyard. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Star Citizens enspelarmodul släpps inte i år
Folk får fortsätta sin väntan på Squadron 42

Förra månaden så nämnde Star Citizen-producenten Chris Roberts i en intervju med tyska speltidningen GameStar att modulen för spelets enspelarkampanj inte kommer släppas i år utan sannolikt under 2017. Under den direktsänd ström från Star Citizen-konventet så gjorde man denna försening mer officiell men någon ny tidsram för släppet av spelet nämnde man ej. Så när vi väl får se denna kampanj är högst oklart men om det kan leverera moment som man kan se i tweeten nedan får det väl ta den tid det tar. Den dryga två timmar långa presentationen från CitizenCon 2016 kan beskådas i sin helhet ovan. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Squadron 42 släpps inte förrän nästa år
Kampanjläget i Star Citizen försenas ytterligare

Vi får vänta ytterligare på det efterlängtade kampanjläget Squadron 42. Det meddelade Star Citizen-producenten Chris Roberts i en intervju med tyska speltidningen GameStar. Även om det inte var hugget i sten hade så väl utvecklare som fans hoppats på en lansering under fjärde kvartalet i år, men nu får vi vänta till mitten eller kanske till och med senare delen av 2017. Anledningen till förseningen är att utvecklingsteamet på Roberts Space Industries adderat fler funktioner och jobbat på en hel del förbättringar som rör bland annat designen på rymdskeppen och de områden vi kommer att kunna röra oss i. Ovan kan ni kolla in över 20 minuter Star Citizen-snack där vi bland annat får se en hel del från utvecklingsarbetet med spelet. Tumnagel
36.3°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Chris Roberts spelar Star Citizen
18 minuter rymdtjofräs

Klipp där Chris Roberts spelar och därmed visar upp sitt kommande spel Star Citizen. Det tar typ fem minuter för själva spelandet att komma igång så om man bara vill se lite gameplay så är det bara till att spola fram till 5:02 i klippet ovan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Cloud Imperium Games hotar att stämma sajt
För att de skrivit negativa saker som kan skada Star Citizen

Förra veckan utbröt ett stort drama på nätet när sajten The Escapist publicerade ett långt inlägg där de skriver att de pratat med före detta anställda vid Cloud Imperium Games, som står bakom kommande spelet Star Citizen, där de anställda kritiserar studion hårt. De säger bland annat att studion har problem, att projektet är för ambitiöst för att det ska gå att ro det i land, att pengarna i princip redan är slut och att personalpolitiken är under all kritik. Det här har fått Cloud Imperium och främst grundaren Chris Roberts att gå i taket. Till en början besvarade Chris Roberts alla påståenden i ett väldigt långt blogginlägg där han försvarar företaget och projektet. Nu har han och Cloud Imperium dock tagit steget längre och hotar med att vidta legala åtgärder mot The Escapist om de inte går med på en del krav. Kraven är att den som ansvarar för sajten personligen ska be om ursäkt till Sandi Gardiner, som är Chris Roberts fru och ansvarig för marknadsföringen av spelet, samt studions chef för HR-avdelningen som tagit mycket illa vid sig av hela uppståndelsen då de anklagats för att genomföra diskriminerande anställningsprocesser. Ursäkten ska sedan publiceras offentligt på sajten tillsammans med en dementi av artikeln tills innehållet i den utretts grundligt. Det sista kravet gäller att sajten ska tillsätta en utredning av en utomstående part som ska undersöka alla omständigheter och påståenden som nämns i artikeln. Skulle The Escapist inte ha genomfört, eller gått med på, kraven ovan innan måndagen den 5 oktober, alltså i dag, tar slut kommer Chris Robert att gå vidare och stämma sajten både i USA och Storbritannien. Än så länge har inte The Escapist gjort något offentligt uttalande. Tumnagel
21.7°
+
Emmy Zettergren
0

FPS-delen i Star Citizen uppskjuten
På obestämd framtid

Utvecklarna bakom Star Citizen hade planerat att släppa FPS-delen av spelet, med namnet Star Marine, redan nu under våren. Men de som har längtat efter spelläget kan tyvärr komma att få vänta länge till. Star Marine har nämligen skjutits upp på obestämd framtid. Det meddelar Chris Roberts via en bloggpost. Anledningen är att utvecklarna inte anser att FPS-delen lever upp till den standard de anser att Star Citizen ska leverera och de kommer därför att jobba vidare på den tills de anser att standarden är bättre. Som bekant har Robert Space Industries släppt delar av spelet i olika omgångar och tanken är att alla delarna slutligen ska sammanfogas till en färdig produkt och släppas offentligt till konsumenter. Att FPS-delen nu har skjutits upp ska enligt Chris Roberts inte signifikant fördröja den totala releasen även om det kan komma att påverka till viss del. Så här skriver han i bloggposten. "Integrating the FPS properly will help move every part of Star Citizen forward, as the tech will help form the blood and sinews of the whole game". "But I can’t stress enough that two additional months spent on Star Marine are not the same thing as two months of a delay for Star Citizen." Tumnagel
34.5°
+
Emmy Zettergren
0
2014

37 minuter Star Citizen
Lång presentation

Här har vi en längre presentation av Chris Roberts kommande rymdspel Star Citizen. Presentationen är mer eller mindre den samma som visades under förra veckans PAX East-mässa men nu kan alla som inte var där eller sett Twitch-strömmen också ta del av den. Star Citizen förväntas att släppas under 2015. Tumnagel
46.9°
+
Frode Wikesjö
0

Lite gameplay från Star Citizen
Stabilt

Här har vi ett längre klipp med gameplay från Chris Roberts kommande rymdspel Star Citizen. Klippet kommer från förra veckans PAX East-mässa där man höll en liten presentation för spelet där man visade man upp hur man genomför strider i spelet. Utvecklingen av Star Citizen finansieras med hjälp av spelets community och i skrivandet stund har man lyckats få ut mer än 40 miljoner dollar. Tumnagel
66.3°
+
Frode Wikesjö
0

Chris Roberts pratar Star Citizen
Rymdskepp

MMORPG.com besökte nyligen Cloud Imperium Games och där passade de på att prata med Chris Roberts om sitt kommande spel Star Citizen. Del två av intervjun kan hittas nedan. Tumnagel
44.2°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Djupt ekonomiskt system i Star Citizen
Spelarna påverkar

Det är inte bara striderna och spelsystemet som fokus ligger på i kommande Star Citizen. Chris Roberts förklarar också att spelet kommer att ha ett avancerat och djupt ekonomiskt system som kommer att påverkas av de som spelar. "Miners and other resource gatherers work to extract basic resources from the available supply, traders collect those goods and deliver them to other places, escorts protect those convoys from harm (while pirates attempt the opposite), refineries turn the raw goods into processed goods, and factories collect these processed goods to build the finished products that are in demand on worlds throughout the Star Citizen universe. These goods are not assigned an arbitrary fixed price at each location. Instead, we are creating an organic system that keeps track of how much of everything is available, how much it is needed, where it is needed, and what individuals are willing to pay to get it." Ovan kan ni se en video som förklarar det ekonomiska systemet lite närmare. Tumnagel
46.1°
+
Emmy Zettergren
0

Star Citizen har nu samlat in över 10 miljoner dollar
Populärt

Det fanns ingen tvekan om att Star Citizen skulle blir sponsrat när det lades upp på Kickstarter i november förra året. Efter bara någon dag hade projektet dragit in en halv miljon US-dollar vilket var målet för att det skulle genomföras. Men Chris Roberts valde också att be om sponsring på spelets hemsida och pengarna har fortsatt rulla in. Nu har summan passerat 10 miljoner US-dollar. Ungefär två miljoner kom från Kickstarter och åtta miljoner kommer från den egna insamlingen. Det intressanta är att det "endast" är 184 225 personer som har sponsrat projektet vilket innebär att de i snitt har betalat ca 54 US-dollar var. Tumnagel
48.5°
+
Emmy Zettergren
0

Star Citizen fortsätter att håva in deg
Trevligt att höra

Wing Commander-pappan Chris Roberts ambitiösa och lovande spel Star Citizen hade en riktigt lyckad Kickstarter-kampanj förra hösten. Man frågade om 500 000 dollar men lyckades samla på sig hela 2 000 000 dollar från 34 398 människor. Sedan dess har utvecklarna bakom spelet hållit fansen uppdaterade genom att visat upp massvis med material från spelets utveckling, bland annat via en liveström som man sänder varje vecka. Man har även hållit en egen pengainsamling via sin hemsida där folk kan donera lite pengar i utbyte mot "in-game"-skepp och andra virtuella prylar. Den insamlingen har gått riktigt bra då man där lyckats samla på sig mer än 7 000 000 dollar tack vare dessa hängivna fans. Det innebär att man sammanlagt lyckats håva in 9 000 000 dollar till utvecklingen av spelet från fans som vill se det här spelet bli verklighet. Spelet är fortfarande långt ifrån klart men till vintern skall folk som backat projektet få prova alpha-versionen av spelet. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny hamsterbild

* Gary Whitta interviews David Braben and Chris Roberts about Kickstarter * Svensk mästare i Yu-Gi Oh! * Grand Theft Auto: San Andreas x27Hot Coffeex27 modder tells the story of discovering the content * The Troubled History Of The Vita’s “Call Of Duty” * Canx27t code? Make games anyway, with the right tools * Beyond: Two Souls Gets May 2013 Release Date * Battlefront III was x2799 Percentx27 Done When LucasArts Scrapped It * Free Radical cofounder responds to Battlefront III claims * Patch 1.02 incoming for PlayStation All-Stars Battle Royale * This Insanely Intense Mod Makes Skyrim Denser, Tougher, And More Old-School * Epic Games president retiring * Modder combines Raspberry Pi and Fallout to create the Raspberry Pip-Boy Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Star Citizen har dragit in över fyra miljoner dollar
Utvecklarna bjuder på livestream

Det är bara i skrivandets stund en timme ett dygn kvar tills Chris Roberts kickstarterprojekt Star Citizen stänger portarna för donationer och spelet har hitintills dragit in över 4,5 miljoner US-dollar. Inte illa. Det är till och med nytt crowd-funding-rekord. Förhoppningsvis kan vi snart se fram emot mer mer information om det kommande spelet och vill ni hålla koll själva ska ni ratta in spelets hemsida. Tumnagel
40.4°
+
Emmy Zettergren
0

Star Citizen har redan dragit in en halv miljon dollar
Många vill uppleva rymden

Igår berättade vi att spelet Star Citizen, en rymdsimulator utvecklat av Chris Roberts som även stod bakom Wing Commander, har utannonserats. Dessutom kan fans vara med och bidra till utvecklingen genom att donera pengar. Och redan nu har projektet dragit in över en halv miljon US dollar. Än så länge finns det ingen räknare på projektets sida där man kan se hur många som har bidragit. Men uppdateringen kommer direkt från Robert själv som säger: "Seems everyone wants the RSI Constellation and physical goodies." Resor i rymden framöver alltså. Tumnagel
46.2°
+
Emmy Zettergren
0

Wing Commander får en efterträdare
Möt Star Citizen

Chris Roberts, som skapade spelet Wing Commander, är tillbaka med ett nytt rymdprojekt. Igår utannonserades Star Citizen, ett spel som bygger på en krafttigt modifierad version CryEngine 3 och som ser helt fantastiskt grymt ut. I trailern ovan kan ni få en uppfattning om hur det kan komma att kännas där ute i oändligheten och PC Gamer, som har fått se en prototyp av spelet, garanterar att det vi ser i trailern är ingamesekvenser. Det ska utspela sig år 2942 och spelaren är en del av ett stort kosmiskt imperium där Chris Roberts har inspirerats av det gamla Rom med olika klasser där invånarna måste förtjäna sin status. Förhoppningen är att spelet ska släppas under den senare delen av 2014, så det är väldigt långt ifrån klart. Men det är ju alltid trevligt att ha något stort och maffigt att se fram emot. Spelare kan också hjälpa till att bidra till projektet genom att donera pengar. Tumnagel
44.3°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida