m

Projektchef från Tesla börjar jobba hos Koenigsegg
Intressant

Maskiningenjören Evan Horetsky jobbade från 2015 fram till i höstas som projektchef hos Tesla. Först jobbade han på Gigafactory Nevada och nu senast på Berlin Gigafactory innan han under oklara omständigheter fick sparken. Nu börjar han istället som industrialiseringschef hos Koenigsegg. Så här säger Christian von Koenigsegg om rekryteringen: "Bringing Evan on-board is part of our forward-looking vision. Evan’s sharp engineering mind, strategies for scale, and data-driven leadership style brings new strengths to our management. I look forward to working closely with him alongside the rest of our amazing team on our ambitious mission. The journey has never been so exciting." Och så här säger Evan själv: "This is a natural next step in my career. I’ve found the most talented and humble people, with cutting-edge technology. I have followed Koenigsegg’s path and have been a huge fan of the company’s uncompromising commitment to innovation and performance. The things that are worked on, not least in Machine Learning and electrification are inspiring and contribute to sustainability broadly. Koenigsegg’s amazing journey and daring story of success are second to none; I am honored and excited to offer my professional expertise and passion to this effort." Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

Misha Charoudin snackar med Christian von Koenigsegg
Kommer aldrig bygga en SUV

YouTubern Misha Charoudin har satt sig ned för att snacka lite med Christian von Koenigsegg om ditten och datten. Bland annat om varför Koenigsegg aldrig kommer att bygga en SUV men att de kanske kan överväga en Mad Maxad version av Gemera. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2020

Christian förklarar hur växellådan i Koenigsegg Jesko fungerar
Spännande!

Växellådan i Koenigseggs modell Jesko kallas för Light Speed Transmission och den är inte som alla andra. Här berättar Christian hur den fungerar. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Christian går igenom Koenigsegg Gemera
Gemigdenna!

Koenigsegg har ju minst sagt fått sig ett namn i bilvärlden men med Gemera levlar man upp ytterligare. En bil med plats för fyra personer på två meter som gör noll till hundra på under två sekunder och som är snäll mot miljön. Smått magiskt. Enda problemet är prislappen som ligger på 1,7 miljoner. Dollar. Här får vi en genomgång av Christian som fortfarande verkar vara imponerad över sin skapelse. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Mr JWW tar sig ett snack med Christian von Koenigsegg
Ny serie om "vår" världskända biltillverkare

Mr JWW har dragit igång en serie han kallar för Chronicles of Koenigsegg och här har vi första avsnittet där Christian von Koenigsegg intervjuas och berättar om företagets bilar genom åren. Under de kommande månaderna kommer vi få lära oss allt om Koenigsegg och även om du kanske visste mycket redan är ju allt kring Koenigsegg intressant så. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg släpper kortfilmen Time to Reign
Kolla in den actionspäckade rullen här

De anställda på Koenigsegg har spelat in kortfilmen Time to Reign: A Koenigsegg Mini Blockbuster vilken ni kan kolla in här ovanför. Den korta actionfilmen spelar Christian Von Koenigsegg själv en av rollerna och i andra roller hittas andra som arbetar för bilföretaget. I den cirka tolv minuter långa filmen förekommer det både biljakter, vapen och annat som hör actiongenren till. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Koenigsegg och Polestar pratar bilar
Det här är vad som inspirerar dem

I början av juni hajpade Koenigsegg och Polestar upp hela Internet i brygga då de båda skickade ut bilder på en Koenigsegg Gemera och Polestar Precept som myste på en parkeringsplats. "Alla" trodde då att de båda svenska företagen hade kokat ihop en bil tillsammans eller liknande och förväntningarna var enorma. Nu får vi reda på vad det hela handlade om eftersom denna videon nyligen skickades ut. I den får vi se Christian von Koenigsegg och Sasha Selipanov från Koenigsegg snacka med Thomas Ingenlath och Maximilian Missoni från Polestar om hur de tänker kring det här med bilar och var inspirationen kommer från. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0
2019

Sasha Selipanov ny chefsdesigner hos Koenigsegg
Har bland annat ritat Bugatti Chiron

Koenigsegg har anställt Alexander "Sasha" Selipanov som ny chefsdesigner. Han drog igång sin karriär hos Volkswagen 2005 och 2010 var han en stund hos Lamborghini där han var med och tog fram formerna på modellen Huracán. 2014 fick han jobb hos Bugatti och det är han som ligger bakom hur Chiron och Vision Gran Turismo ser ut. 2017 fick han rollen som Head of Global Advanced Design hos Genesis och tillsammans med sitt team ritade han konceptbilarna Essentia och Mint. Så här säger han om sitt nya jobb: "This is a dream come true. I have followed Koenigsegg’s path for years and have been a huge fan of the company’s free spirit and commitment to innovation. In today’s world, Koenigsegg’s story and achievements are unparalleled; I am honored to offer my professional expertise as well as my lifelong passion for sports cars to Koenigsegg." Christian von Koenigsegg säger så här: "It shows how far Koenigsegg has progressed that we can attract talent like Sasha. I look forward to fusing the Koenigsegg way of developing and designing cars with Sasha’s experience and radical methods. I expect spectacular results." Sasha börjar sin nya tjänst i oktober. Tumnagel
61.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigseggs instegsmodell presenteras nästa vår
Snabbare än väntat

I februari meddelade Christian von Koenigsegg att man skulle ta fram en billigare instegsmodell. Den kommer såklart att kosta en väldans massa pengar ändå, men i alla fall vara betydligt billigare än modellerna man hittills har erbjudit. Nu sägs det att modellen kommer att presenteras nästa vår, och troligtvis lär det bli på mässan i Genève. Produktionen ska dra igång strax efter det. Den kommer att ske på fabriken i Ängelholm medan man på fabriken i Trollhättan som ägs av NEVS kommer att montera ihop ett gäng med delar till den. Den nya bilen sägs få företagets V8:a utan någon överladdning och FreeValve-tekniken som innebär ingen kamaxel. Den kommer dock att få elektrisk hjälp i någon form. Målet är att bygga omkring 100 stycken bilar per år initialt och varje kommer att ha en prislapp på runt en miljon euro. Bilderna visar Jesko och de är tagna av vår briljanta kompis Oskar Bakke. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har nu sålt alla 125 stycken Jesko
Köpte du en?

Koenigsegg meddelar nu att depositionen för alla 125 stycken exemplar av den nya modellen Jesko har trillat in på kontot och att bilen därmed är slutsåld. 83 stycken bilar såldes innan mässan i Genève och efter att skynket föll har alltså ytterligare 42 stycken personer köpt sig en byggslot. Produktionen drar igång i slutet av nästa år och man kommer att bygga en bil i veckan. Christian von Koenigsegg säger följande: "The new Koenigsegg Jesko is the highest volume production run we’ve ever planned. For it to have sold out within days of its unveiling is both humbling and a wonderful testament to the outstanding crew we have at Koenigsegg. From the visionary work of our designers, engineers and technicians to the incredible job done by our sales team and our global network of Koenigsegg dealers – it took a great team to bring the Jesko to the world. We are very thankful for the reception it’s received from the press, the public and of course, our growing family of Koenigsegg owners." Grattis Koenigsegg! Tumnagel
61.0°
+
Bobby Green
0

Christian berättar lite om Koenigseggs framtid
Hybrid-superbil med prislapp på en miljon euro kommer 2020

I tisdags släpptes en bomb i bilvärlden - Nevs har köpt en del av Koenigsegg och investerar duktigt för att de båda ska kunna bygga framtidens superbilar, elbilar och hybridbilar. Men vad kommer det här att innebära egentligen? En plan för att rampa upp produktionen rejält finns och även på att lansera billigare bilar med Koenigseggs logga på. Det första som kommer att hända är att en helt ny modell med hybriddrift (inte ersättaren till Agera) kommer att dyka upp 2020, och den kommer att kosta omkring en miljon euro. Det är fortfarande extremt mycket pengar, men ändå mindre än vad de övriga bilarna kostar idag. Målet initialt är att dagens årsproduktion som ligger på 20 bilar till tresiffrigt. Till Top Gear säger Christian: "Wex27ve been looking to expand our offering because basically, our brand has outgrown our production volumes by quite a big margin. We have several years of delivery time on the super-exclusive hypercars we’re building today. But we do think if we make a super-exclusive, custom built supercar at a slightly lower price (that’s the €1m mark) we could get the volumes into the hundreds. Our ambition is that this car will be completely CO2 neutral. Given the freevalve technology, we can actually cold-start the car on pure alcohol, down to -30 degrees Celsius, so there’s no need for any fossil fuel mix then. The idea is to prove to the world that even a combustion engine can be completely CO2 neutral." Han säger också att den nya bilen utseendemässigt kommer att vara typiskt Koenigsegg men i samma veva i ett någorlunda annat format jämfört med hyperbilarna. Det lär inte betyda att det är en SUV eller fyrdörrars sedan-coupé vi har att vänta oss, men något annorlunda lär det ändå vara. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Mer information om Koenigsegg Ageras ersättare
Kommer inte att heta Ragnarök

Koenigsegg har som vi tidigare har skrivit om en ersättare till modellen Agera på gång. Vi har fått en teaserskiss på hur dess bak ser ut och det har snackats om att namnet blir Ragnarök. Nu får vi reda på att det bara är ett arbetsnamn och att modellnamnet kommer att bli något annat när bilen väl lanseras. Dagens Industri gjorde nyligen en intervju med Christian von Koenigsegg där han berättade lite mer om projektet. Den nya bilen kommer att få en nyutvecklad niostegad växellåda. Den kan växla från vilken växel som helst till en annan på bara två millisekunder. Vikten på bilen kommer att vara mindre än Agera RS samtidigt som effekten kommer att öka. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och 72 av dessa är redan bokade. Produktionen ska dra igång inom två år. Premiär blir det på mässan i Genevé i mars där man kommer att visa upp en "showversion" som alltså kanske inte på alla sätt avspeglar den slutgiltiga produkten. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Koenigsegg har byggt en naken Regera
Kolfiberporr!

Varför dölja något så vackert som kolfiber under massa lack? Så tänkte kunden som beställde den här Regeran från Koenigsegg. Det här är tillverkarens första någonsin som är i KNC - Koenigsegg Naked Carbon. Helt naken alltså. Inte ett endaste dugg som täcker den fantastiska väven som vi alla har kommit att älska. Det tunna lagret av epoxi som vanligtvis ligger på kolfibern har varsamt polerats bort för hand. Tydligen en sjukt känslig grej - minsta felsteg här sabbar väven och då är det kört. Christian von Koenigsegg säger följande: "It’s not unusual for a customer to specify their car with visible carbonfibre. It’s a beautiful material from a visual perspective and our customers love to show what the car is made from. KNC takes the idea of visible carbonfibre to a whole new level, revealing a beautiful lustre and a very silky finish. The Koenigsegg philosophy has always been about exploring extremes. It’s great to extend that idea to a whole new way of finishing and presenting a car." Den nakna bilen väger omkring 20 kilo mindre än en målad bil vilket gör att man inser hur mycket färg och klarlack faktiskt adderar till vikten. Tumnagel
56.7°
+
Bobby Green
0

Ersättare till Koenigsegg Agera RS kommer nästa år
Blir ännu mer extrem

På årets Genève-mässa ställer Koenigsegg ut modellen Regera i nya versioner och även den gamla goda CCX. Nästa år kommer det dock att stå något helt nytt på mässan - en ersättare till modellen Agera som nu har hunnit bli hela åtta år. Enligt Christian von Koenigsegg kommer bilen att vara ännu mer kompetent och extrem än dagens Agera RS. Det handlar inte om en hybrid utan fortsatt en bil med dubbelturbomatad V8:a. Den får inte heller Regeras Direct Drive-transmission utan en låda med paddlar bakom ratten. Klart är dock att den får targatak och de mycket speciella dörrarna som är Koenigseggs signum. Utvalda kunder ska ha fått se den nya bilen virtuellt och än så länge finns den endast på ritbordet. Bilder på specialversionerna av Regera man ställde ut i år hittar ni i den här artikeln. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud

En supersportbil låter ofta rätt så mumsigt. Det gör inte en elbil, även om den sistnämnda kanske är är bättre på alla punkter gällande prestandan. Men många gillar när det låter, det ska liksom isa i ryggraden när man drar på eller torrgasar. Christian von Koenigsegg berättar att de gärna bygger en ren elbil, men att köparna gärna vill ha det där motorljudet. Det är också därför modellen Regera är så bra - den har accelerationen som en elbil men samtidigt ljudkulissen från V8:an på 5,0 liter. Om Koenigsegg skulle ta bort förbränningsmotorn i Regera skulle de ha världens mest avancerade elbil i och med elsystemet på 800 volt som finns ombord. Bara det ger runt 700 hästar vilket räcker rätt så långt. Till Auto Guide sa Christian följande: "Vi skulle naturligtvis kunna bygga vidare på det och trycka på för mer elektricitet och kanske inte minska förbränningsmotorn, men inte öka den så mycket, eller så småningom göra något som bara är elektriskt – och jag tror att det kommer att komma. Den tekniken blir bättre och bättre i mycket snabb takt." Skulle ni vilja se att Koenigsegg byggde en ren elbil? Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2017

Nvidia lanserar Holodeck
Samarbeta i virtual reality

Under den pågående GPU Technology Conference presenterade idag Nvidia en produkt som man kallar för Holodeck med vilken det är tänkt att flera personer som fysiskt befinner sig på olika platser runt om i världen ska kunna samarbeta med varandra. Holodeck är väl inte helt olik virtuella världar som Facebook Spaces och AltspaceVR där användare möter och umgås med varandra. Den stora skillnaden är att Nvidia Holodeck är framtagen för professionella som ställer högre krav på kvaliteten och precisionen på det de ser i den virtuella världen. Plattformen verkar initialt vara framtagen för företag som vill samarbeta runt olika designprocessor och framför allt verkar Nvidia, åtminstone nu till en början, rikta sig mot biltillverkare. I exemplet nedan kan ni kolla in en kort demo på hur den svenska biltillverkaren Koeningsegg kan tänka sig att använda Holodeck. Koeningsegg kan även tänka sig att deras kunder ska kunna bli inbjudna till Holodeck för att få en känsla för sin framtida superbil innan den ens är tillverkad. Företagets grundare Christian von Koenigsegg säger: "The possibilities for Holodeck technology as a tool that will allow our customers to experience the bespoke nature of their vehicle before it is built are very exciting." Idag meddelade Nvidia att de som var sugna på att testa Holodeck kan ansöka om att göra det från och med idag. Skulle du vara en av dem så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Koenigsegg Regera är slutsåld
Alla 80 stycken exemplar bokade

Koenigsegg Automotive skickade tidigare i dag ut ett pressmeddelande där de berättade att alla 80 stycken exemplar av modellen Regera är sålda. Så du som satt där och funderade på om du skulle lägga en beställning eller inte behöver ej våndas mer över det beslutet. Är du väldigt angelägen om att köpa en får du nog vara beredd att hosta upp en bra slant mer än vad bilen kostar till någon av de som har bokat, eller snällt vänta tills det kommer ut någon på begagnatmarknaden om X antal år. För pengarna, från omkring 15-16 miljoner kronor, får man en väldigt speciell bil som har en dubbelturbomatad V8:a och tre stycken elmotor under skalet. Förbränningsmotorn ger 1 100 hästar och elmotorerna (en på vevaxeln och två på bakaxeln) ger 670. Den kombinerade effekten anges till 1 500 hästar och vridet anges till 2 000 newtonmeter. Kraften skickas endast till bakhjulen och detta sker via det unika Koenigsegg Direct Drive-systemet som inte är en växellåda utan istället ett system som gradvis förser drivningen med kraft. Bilen gör bland annat 0-400 km/h på så lite som 20 sekunder. Christian von Koenigsegg säger följande: "The Regera is a new high watermark for Koenigsegg Automotive. It has been our greatest technical challenge and as such, it is also our greatest technical triumph. That our customers and dealers have seen and appreciated the work we’ve done on the Regera is a source of great pride for everyone at Koenigsegg." Tumnagel
63.9°
+
Bobby Green
0

Den här Spykern har motor utvecklad av Koenigsegg
V8:a på 5,0 liter utan överladdning

Biltillverkaren Spyker lever fortfarande och de överraskade nog de flesta genom att ställa ut på bilmässan i Genève. I deras monter står den här - en helt ny C8 Preliator Spyder med motor från Koenigsegg. Maskinen som är en V8:a på 5,0 liter utan överladdning är speciellt utvecklad för bilen och ersätter den V8:a från Audi man använt sig av tidigare. Den nya motorn ger 600 hästar och har ett vrid på 600 newtonmeter. Den är kopplad till en sexpetad manuell växellåda och 0-100 km/h ska ta 3,6 sekunder, toppfarten anges till 322 km/h. Christian von Koenigsegg säger så här om samarbetet: "I have known Victor and Spyker for way over a decade, and we obviously share the passion for handcrafted and bespoke automobiles. It gives us great pleasure to work with Spyker to design and produce an engine specifically for them that will suit the handcrafted, luxurious, and high-performance nature of all Spyker cars. In terms of performance, the introduction of our light, responsive, and powerful engine will transform the driving experience of the Preliator." I övrigt får bilen fjädring och upphängning från Lotus, en semiautomatisk tygsufflett som går att fälla bort, DAB+ radio, Bluetooth, Apple CarPlay och head-up-display med gestteknik för att nämna några saker. Den erbjuds även i det nya lackalternativet Ascot Bronze. Produktionen ska dra igång nästa sommar och bilen kommer att sättas ihop i fabriken i Coventry, Storbritannien. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 403 500 euro, innan skatt. Är du inte så vass på nederländska finns det även bilder på bilen på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2016

Så fungerar Direct Drive i Koenigsegg Regera
En direktdrift utan växlar

En Koenigsegg Regera har ingen konventionell växellåda. Istället har tillverkaren tagit fram något man kallar för Koenigsegg Direct Drive, och hur den fungerar förklarar Christian i den här videon. Tumnagel
59.4°
+
Bobby Green
0

Mer om Koenigsegg Regera
Tredje delen från /Drive är här

Äntligen ett nytt avsnitt i /Drives serie om Koenigsegg och deras modell Regera. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Lite om Koenigseggs kolfiberhjul
Coolt med kol

Drive-kanalen fortsätter att dela med sig av när de var hos Koenigsegg i Ängelholm och i det här korta avsnittet får vi höra Christian prata om de coola kolfiberhjulen som sitter på modellen Regera. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Christian von Koenigsegg berättar om Regera
Första avsnittet av förhoppningsvis många

Drive-kanalen har återigen besökt Koenigseggs fabrik i Ängelholm och denna gång får Christian von Koenigsegg prata om det senaste tillskottet i familjen - modellen Regera. Det här är första avsnittet så ni behöver inte vara oroliga, det kommer fler. I detta får vi en kort första introduktion och senare kommer vi även att få lära oss mer om den mycket speciella drivlinan som bilen har. Tumnagel
61.7°
+
Bobby Green
0

Jay Leno brummar loss i Koenigsegg One:1
Tillsammans med Christian von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg har hälsat på Jay Leno och med sig hade han en liten trevlig sak som de kunde köra - en One:1. Ni vet megabilen som väger 1 361 kilo och som har 1 361 hästar? Just den, med vikt/effektförhållandet 1:1. Prislappen i USA är tre miljoner dollar. Så här såg provkörningen ut. Tumnagel
65.1°
+
Bobby Green
0

Körning med Koenigsegg-ägare
Ser ut att ha varit en trevlig tillställning

Koenigsegg ordnade förra månaden en liten körning med ägare av deras bilar och nu har de publicerat en video på hur det hela såg ut. Man startade i Köpenhamn för att sedan köra en bit in i Sverige och sedan tillbaka igen till Kokkedal i Danmark. Totalt deltog 13 stycken ägare med sina bilar och det hela såg ut att vara en trevlig tillställning. Christian von Koenigsegg hade med sig en Regera för att visa upp lite vad den kan göra. Bonusklipp nedan och bilder på länken. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Moses byggde sin egna sportbil
En dröm han alltid har haft

Tänk att få bygga sig sin alldeles egna sportbil? Christian von Koenigsegg har gjort det, och så även Moses Ngobeni från staden Giyani i Sydafrika. Moses jobbar som elingenjör och ända sedan barnsben har han drömt om att bygga en egen sportbil. Nu har han gjort det, och så här ser resultatet ut. Bilen består av ett egentillverkat chassi och diverse delar som han plockat från andra bilar. Totalt kostade bygget honom strax över 16 000 dollar. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

Jay Leno frossar i superbilar
S02E01 av Jay Lenos Garage besöker Koenigsegg

I första avsnittet på säsong två av Jay Lenos Garage tar herrn och tittar närmare på superbilar, de där som är inte bara lite extra utan mycket extra. Bland annat besöker man Koenigsegg och tar ett snack med Christian von Koenigsegg. Avsnittet är 42 minuter långt så har du inte riktigt tråkigt på jobbet, njut av det ikväll. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida