m

Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar
Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten

I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.0°
+
Bobby Green
0
2020

Skodas eldrivna Citigo läggs ned
Fick leva i lite mer än ett år

I maj förra året rullade Skoda ut sin första helt eldrivna modell. Det var en version av lilla Citigo som fått sig en elmotor och en räckvidd på 26,5 mil. Nu läggs modellen ned och det kommer ingen ersättare. Även om bilen har sålt bra så kommer man istället att lägga fullt fokus på Enyaq som är mer av en riktig elbil än den här Citigon var. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Skodas eldrivna Citigo säljer för bra i Storbritannien
Försäljningen stoppas tillfälligt

För ett år sedan presenterade Skoda modellen Citigo med elmotor. Nu stoppas försäljningen av bilen tillfälligt i Storbritannien, men inte på grund av några tråkigheter utan eftersom den säljer för bra och man inte hinner med den höga efterfrågan. Landets tilldelade 400 bilar såldes slut på under 60 dagar och eftersom pandemin stoppat fabriken finns det just nu inte fler att skeppa ut. Därför får den som är sugen på ett exemplar snällt vänta till produktionen drar igång igen eftersom det helt enkelt inte finns några bilar. Eldrivna Citigo kostar från 17.455 pund i Storbritannien. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Seats första elbil är snart här
Modellen Mii får sladd

Volkswagen har i ett par år nu sålt eldrivna e-Up! och för några veckor sedan rullade Skoda ut sin Citigo-e som baseras på samma bil. Men det finns en till, och det är Seat Mii. Snart kommer även den i helt eldrivet utförande och denna bild är en första teaser. Bilen kommer att ha premiär i Oslo under Seat on Tour och i september ska man kunna beställa en, de första leveranserna kommer att ske innan året är slut. Några specifikationer kring bilen har vi tyvärr inte för tillfället men siffrorna lär likna de syskonen har. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Skodas första elbil är här
Citigo med ny motor

Förra veckan fick vi reda på att Skodas lilla modell Citigo skulle presenteras med det allra vettigaste motoralternativet för den här biltypen - en elmotor. Nu är den här och den blir faktiskt Skodas första elbil någonsin. Citigo e är namnet och på en laddning ska man kunna ta sig 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Utseendemässigt skiljer sig denna bara genom en igenlagd grill, en lite mjukare frontspoiler och mer aerodynamiska hjul. Laddkontakten är inte helt oväntat placerad där man stoppade in bensinslangen tidigare. Elmotorn är hämtad från Volkswagen e-up! och den ger 82 hästar och ser till att driva framhjulen. Batteripacket är dock större och istället på 36.8 kWh vilket förklarar den längre räckvidden - en e-up! kommer bara 16 mil. Vridet ligger på 210 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Att ladda batteriet upp till 80 procent tar en halvtimme om man använder snabbladdare, via en laddbox på 7,2 kWh tar det istället strax över fyra timmar att nå samma procent. Laddkontakten är av CCS-typ. Tillverkningen av bilen ska dra igång i höst och försäljningen någon gång i början av nästa år. Bilen ska kosta under 20.000 euro. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Skoda Citigo snart här som ren elbil
Presenteras den 23 maj

Skodas minsta modell Citigo kommer snart som ren elbil. Den 23 maj kommer den tillsammans med uppdaterade Superb att presenteras på ett event i Bratislava. Nu får vi en första skiss på hur bilen kommer att se ut och det är väl inga direkta överraskningar. Laddhålet är placerat där vanliga tankhålet brukade vara men i övrigt ser väl bilen ut som väntat. Under skalet finns samma teknik som Volkswagen har stoppat i modellen e-up!. Den tar sig 13,4 mil på en laddning, om Skodan kommer att bli vassare på den fronten återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2014

Så här blev Skoda CitiJet
Byggd av praktikanter

Som väntat var skisserna lite vassare än själva slutprodukten. När konceptbilen Skoda CitiJet nu visas upp känns den kanske inte lika spännande som tidigare. Bilen är byggd av 16 stycken praktikanter och lite Skoda-folk under sex månader och den kommer att ställas ut på Wörthersee-träffen som öppnar om en vecka. "Our apprentices have put their hearts and souls into this vehicle. Not only that, but the car is actually more a testament to Skodax27s ongoing commitment to high quality vocational training, and is thus a fertile ground for new automotive minds." Bilen baseras som vi tidigare vet på modellen Citigo som här fått taket bortkapat, större fälgar och annan lack. Den har även fått en vinge och dubbla pipor där bak. Tyvärr är de sistnämnda endast dekoration, under huven sitter det nämligen endast en liten bensinsnurra på 1.0 liter och 75 hästar. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2012

Skoda visar två koncept baserade på lilla Citigo
Rally-version och musik-version

Wörthersee Tour har dragit igång och där kommer Skoda att visa upp två stycken konceptbilar baserade på deras lilla stadsbil Citigo. Dels en rally-version med breddat kjolpaket, stor takvinge och helbur och en musik-version som de kallar för DJ. Den sistnämnda har de tyvärr inte släppt någon bild på men den ska fungera som en rullande musikanläggning och stå för underhållning under eventet. Framtiden för de båda bilarna är som väntat lite oviss, men alltid kul med nya koncept. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Större Volkswagen up! presenterad
Lite mer plats i baksätet

Som jag skrev för några dagar sedan så har Volkswagen en femdörrarsversion av lilla up! på gång. Och här är den. Bilen kommer till oss i maj och Volkswagen beräknar att hälften av alla up!-köpare kommer att välja en femdörrars. Lite mer plats för gissningsvis runt 5 000 kronor extra mot vad tredörrarsversionen kostar idag (106 900 kronor). I bagagen får man in 252 liter och fäller man sätena går det in 951. Syskonen Skoda Citigo och Seat Mii lär också snart presenteras i detta utförande. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Läcka Femdörrars Volkswagen Up!
Liten blir större

Volkswagens minsta bil ska komma i en lite större version. Modellen up! får två dörrar extra och bilder på den har nu läckt ut på nätet. Bilen är ingen överraskning då Seat och Skoda också bygger femdörrars-versioner av sina modeller Mii och Citigo, som är syskon stöpta i samma form som up! Just denna påminner mycket om konceptet cross up! som visades förra året. Premiär blir högst troligt på bilmässan i Genève nu i mars och bilen kommer antagligen till Sverige nästa vår. Räkna med ett gäng tusenlappar mer än tredörrars-versionen som idag kostar 106 900 kronor. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2011

Läcka Seats version av Volkswagen Up!
Lilla Mii har läckt ut i förtid

Igår skrev jag om Skodas variant av Volkswagen Up!, Citigo. Idag kan vi visa en läckt bild på Seats version, kallad Mii. Det vi kan se av bilden är att den påminner en hel del om sina syskon, förutom att det då är lite mer Seat i fronten. Någon information kring bilen finns inte än, men den borde vara hyfsat lik de övriga. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Skoda Citigo - tjeckernas svar på Volkswagen Up!
Smart liten stadsbil

Så här ser Skodas variant av Volkswagens småbil Up! ut. Precis som sitt syskon handlar det om en kompakt minibil som passar bäst i stan. Citi-go alltså. Citigo väger under 930 kilo och mäter 3.56 meter i längd, 1.65 i bredd och 1.48 i höjd. Det finns plats för fyra personer och längst bak får man till och med plats med lite bagage, 251 liter. Fäller man ryggarna får man istället 951 liter. Trots sitt lilla format, och lilla prislapp, är bilen utrustad med automatbroms. Det betyder att i hastigheter upp till 30 km/h kan systemet bromsa bilen själv om den känner av att man håller på att krocka. Fyra motorversioner kommer, alla bensinmotorer på 1.0 liter. I grunden är det två bensinare som fått olika specar, en med 60 hästar (105 gram CO2) och en med 75 (108 gram CO2). Den förstnämnda sörplar i sig 0.45 liter per mil, medan den starkare drar 0.47. Vill man kan man även få GreenTec-versioner av båda konfigurationerna, vilket sänker förbrukningen till 0.42 respektive 0.47 liter per mil. Det sänker även utsläppen till 97 respektive 99 gram per kilometer. Den svagare motorn gör att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på 13.9 sekunder, medan 75-hästaren klarar samma galopp på 12.7. Som växelförare är det manuell fempetad låda som gäller, oavsett vilken motor man väljer. Om ett år kommer bilen till Sverige. Pris är än så länge oklart, men billigare än Volkswagen Up! blir den i alla fall. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0