m

Cliff Bleszinski kommer "aldrig" mer göra spel
Hårda bud!

Tidigare i år la den kände spelmakaren Cliff Bleszinski spelutvecklingen på hyllan efter att hans senaste spelstudio Boss Keys inte riktigt lyckades nå sina mål med Lawbreakers och Radical Heights. När Cliffy B meddelade detta så trodde vi, och troligtvis många andra, att det handlade om en temporär paus för att Cliff skulle sin kärlek till spel igen, eller något. Men så verkar det inte bli. I ett svar på ett Twitter-inlägg där Cliff blev anklagad för att inte göra rätt för sina spelare genom att ge pengarna tillbaka för Lawbreakers skriver Bleszinski att han såg till att ta hand om sina anställda först. Därefter skrev Cliff att det var gnäll som detta som gjort att han aldrig mera vill göra spel igen. Twitter-inlägget till Cliff har tagits bort, men Cliffs svar ligger fortfarande kvar. Huruvida Cliffs "aldrig" verkligen betyder aldrig är för tillfället oklart. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

LawBreakers stängs ner 14 september
Kommer vara free to play tills dess

Cliff Bleszinskis Boss Key Productions har haft det lite körigt den senaste tiden. Varken LawBreakers eller Radical Heights blev någon större succé, vilket gjorde att Cliff bestämde sig för att lägga spelutvecklingen på hyllan ett tag. Hur framtiden för LawBreakers skulle se ut har varit lite oklart, men under gårdagen la Boss Key Productions upp ett inlägg på spelets Steam-sida för att berätta hur läget ser ut. I inlägget skriver LawBreakers-utvecklarna att spelet kommer stängas ner helt 14 september och tills dess kommer spelet att vara helt gratis att lira. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Cliff Bleszinski lägger spelutvecklingen på hyllan
Boss Key Productions läggs ner

Att göra spel är svårt. Cliff Bleszinski grundade Boss Key Productions 2014 och spelstudion jobbade under en längre tid på det fysikbaserade FPS-liret Lawbreakers. Spelet var en riktig stabil shooter med många roliga idéer, men lyckades aldrig fånga någon större publik. Utvecklingen av Lawbreakers lades ner och gänget gjorde ytterligare ett försök i Battle Royale-genren med Radical Heights, men även den satsningen har gått sådär. Cliff meddelar nu att han kommer lägga spelutvecklingen på is ett tag för att fokusera på sig själv och sin familj. På Twitter har han skrivit ett ordentligt inlägg om situationen där han bland annat skriver detta: “Four years ago I set out to make a world class video game studio and I hired some of the best talent in the videogame industry. They worked tirelessly to produce quality products and, while we had our ups and downs, I’d like to think we had fun doing it. LawBreakers was a great game that unfortunately failed to gain traction, and, in a last ditch attempt we scrambled to do our take on the huge battle royale genre with Radical Heights which was well received, however, it was too little too late.” Räds icke, Bleszinski-fans! Cliff lär återvända till spelvärlden i framtiden. Efter succén med Gears of War-serien lämnade Cliff Epic Games och sa även då att han kommer lägga spelutvecklingen på hyllan och två år senare startade han Boss Key. Hur som helst. Även om Boss Key läggs ner så kommer Radical Heights-servrarna vara uppe på obestämd tid, vilket är goda nyheter för de 300 spelare som fortfarande lirar det. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Boss Key går vidare från Lawbreakers
Fokuserar på nya spel i stället

Cliff Bleszinski och hans spelstudio Boss Key Productions har meddelat att deras actionspäckade FPS Lawbreakers inte kommer utvecklas vidare och gänget har gått vidare till nya spel. Anledningen till detta är kort och gott att spelet inte lyckades fånga någon större publik. På sin hemsida skriver Boss Key detta: "The fact is LawBreakers failed to find enough of an audience to generate the funds necessary to keep it sustained in the manner we had originally planned for and anticipated. And while a pivot to free-to-play may seem like easiest change to make, a change of this magnitude takes publishing planning and resources to do it." Boss Key meddelar dock att spelet kommer hållas vid liv i sitt nuvarande skick, men det kommer inte komma några större uppdateringar till spelet. Vad för lir Boss Key kommer jobba på i framtiden är oklart, men gänget meddelar att det handlar om ytterligare ett passionsprojekt. Förhoppningsvis kommer det gå bättre för det än för Lawbreakers. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0
2017

Spela Lawbreakers
Gratis på Steam denna helg

Arenaskjutaren Lawbreakers har inte direkt allt för många aktiva spelare just nu men det kommer Boss Key Productions försöka ändra på genom att erbjuda en gratishelg nu denna helg. Så om detta låter intressant så kan man ju se till att försöka kolla in det från nu på fredag. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2017 Släppdatum för Lawbreakers
8 augusti

Under PC Gaming Show dök Cliff Bleszinski upp för att prata om sin onlinebaserade arenaskjutare Lawbreakers. Där avslöjade han bland annat att spelet kommer kosta 30 dollar och att det kommer släppas den 8 augusti. Lawbreakers är på gång för både Windows och PlayStation 4. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

LawBreakers kommer till Playstation 4
Kommer skippa säsongspass

Boss Key och Playstation meddelar idag att det skillbaserade FPS-liret LawBreakers kommer släppas till Playstation 4 senare i år, vid sidan av PC-versionen. LawBreakers har fortfarande inte fått något specifikt releasedatum, men vill ni testa spelet innan release så kan ni följa länken här nere till vänster och registrera er till betatestet. Boss Key meddelar för övrigt att spelet kommer kosta 29 dollar vid release och att samtliga som köper spelet kommer få allt framtida material gratis för att inte dela upp spelarbasen. Bra där! Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

I dag drar betan för Lawbreakers igång
Spring och skjut hela helgen!

Cliff Bleszinskis spelstudio Boss Key har äntligen dragit igång betatestet för Lawbreakers som du kommer ha möjlighet att lira fram till 19 mars om du fått en kod till spelets betatest. Till skillnad från alfatestet som kördes förra året så kommer betan leverera lite nyheter som nya karaktärer med egna färdigheter, nya banor och lite nerf/buff av de olika karaktärerna. En hel lista med ändringar i Lawbreakers 0.1 hittar ni här nere. Har du inte registrerat dig för betatestet och känner er sugna på lite intensiv FPS-action så kan ni klicka på länken här nere till vänster för att komma till spelets hemsida där ni även kan registrera er för betan. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0
2016

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Uncharted 4 review: an apology * Fan Building Counter-Strike Surfing Game * A Brain Dump of What I Worked on for Uncharted 4 * How to Build the PinSim Virtual Reality Pinball Machine * Introducing WILD GUNS RELOADED! * Cliff Bleszinski invests in crowdfunding platform Fig * Meet the Woman Who Invented Cosplay * How Sony’s E3 2006 Changed Gaming History * Plan New Dark Souls Characters With This Online Tool * Konami Denies Connection to Panama Paper Listing * Guy gets Doom running on a chainsaw * Twitch-banned dick pic game returns in high-def, completely for free * Co-Creator Seeking WipEout License to Craft New Game * EA DICE Environment Artist Recreates Bloodborne’s Environment In Unreal Engine 4 * ‘Trump’s Wall’ is an iOS game that (unlike Trump) is actually pretty enjoyable * Watch devs Clint Hocking and Mathieu Bérubé play and analyze Splinter Cell: Chaos Theory * Dark Souls 3 champ beats every boss at level one without rolling, blocking or parrying * Watch Cibele creator Nina Freeman build a stage in Super Mario Maker * Suda 51 confirms that The Silver Case is getting a western remake * Watch a Destiny player kill Oryx by himself — on hard mode * Watch the new Gran Turismo Sport trailer here on 19th May * Sources: The Ambitious (Now Cancelled) Plans For Disney Infinityx27s Future Included Rogue One, Bigger Figures Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Anmäl dig till den stängda LawBreakers-alfan
Samt en hel del gameplay från spelet

I dag öppnade Boss Key Studios anmälningar för den stängda betan för LawBreakers. När dessa alfatester drar igång är fortfarande oklart men vill man delta så kan man anmäla sitt intresse via länken nedan. Är man sugen på att se lite gameplay från detta spel så kan man hitta en hel del sådant i klippet ovan och klippen nedan. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

LawBreakers slopar free-to-play
Och släpps tidsexklusivt på Steam

I går blev det känt att arenaskjutaren LawBreakers inte längre kommer använda sig av någon free-to-play-modell utan istället säljas till att fast pris (dock ej fullpris). Anledningen till detta är att man insåg att just denna betalmodell inte skulle passa spelet. "As the game continued to take shape, we realised free-to-play wasn’t the right fit for what we’re building. LawBreakers is a competitive game at heart and that means balance is a big priority to me, my team, and our community. Using a digital premium model helps ensure an even playing field by giving fans access to every available role without any barriers." Förutom det så meddelade utvecklarna att LawBreakers först kommer släppas via Steam och till andra tjänster vid ett senare tillfälle. Om det kommer till konsolerna är fortfarande oklart. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0
2015

22 minuter LawBreakers
Intensivt

För någon vecka sedan så visade Boss Key Productions upp sin arenaskjutare LawBreakers. Om man nu är nyfiken på att se mer från detta spel så bjuds man här på 151 niosekundersklipp från spelet. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Lite gameplay från LawBreakers
Mycket action

Tidigare i veckan så offenltiggjorde Boss Key Productions sitt första spel LawBreakers. I dag släppte man äntligen lite gameplay från spelet och det klippet kan man beskåda ovan. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

LawBreakers offentliggjort
Cliff Bleszinski nya spel

Mannen bakom spel som Jazz Jackrabbit, Unreal Tournament och Gears of War, Cliff "Cliffy B" Bleszinski, lämnade som bekant Epic Games och startade spelstudion Boss Key Productions för några år sedan. I dag visade studion upp sitt första spel vilket är 5v5-arenaskjutaren LawBreakers (spelet som tidigare gick under kodnamnet Project BlueStreak). Spelet utspelar sig i framtiden där misslyckade experiment på månen har lett till att jorden har lagts i ruiner. Världens människor har byggt upp världen igen men det råder kaos och det är ursäkten för att skjuta andra spelare på olika banor. Då jordens gravitation är annorlunda så kommer man kunna skutta omkring en del och manipulera gravitationen i LawBreakers. Spelets banor kommer innehålla en hel del vertikalitet och med hjälp av anterhakar samt jetpacks kommer man enkelt kunna ta sig runt banorna. Någon gång nästa år skall LawBreakers släppas. Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0

En första glimt av Project BlueStreak
Cliff Bleszinskis nya spel

Här får vi oss en titt på Boss Key Productions första spel, Project BlueStreak. Spelet blir ett ett sci-fi-FPS i arenastil och rullar på Unreal Engine 4. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Cliff Bleszinskis nya spel heter BlueStreak
Och är ett Free to Play-spel

Cliff Bleszinski har under en tid hintat om att han ett nytt spel på gång med sin nya studio Boss Key Productions. Nu har vi fått reda på att spelet kallas BlueStreak och att det är ett sci-fi-FPS i arenastil. Det kommer också vara Free to Play och det kommer ges ut tillsammans med Nexon. Så här säger Cliffy om spelet och samarbetet med Nexon: “Creating fun and memorable shooters is in my DNA, and making the move to free-to-play games is all about maximizing the potential audience for your title while embracing where the industry is headed,” said Bleszinski, founder and chief executive officer, Boss Key. “No one knows the free-to-play market better than Nexon, which is why they were the obvious partner to publish BlueStreak. It’s a game and concept I think will really resonate with players who have been clamoring for a new take on an old favorite. After all, I’ve had a year and a half to plan it.” Just nu vet vi inte så mycket mer om spelet men mer information har utlovats inför imorgon. Tumnagel
32.8°
+
Peter Tjärndal
0

Nytt från Cliffy B snart
Inom en vecka

Mannen bakom spel som Jazz Jackrabbit, Unreal Tournament och Gears of War, Cliff Bleszinski, nämnde på Twitter i går att han officiellt kommer återvända till spelbranschen igen och att detaljer kring detta kommer offentliggöras inom en vecka. Cliff lämnade Epic Games 2012 efter 20 år hos utvecklaren. Sedan dess har han med jämna mellanrum antytt att han jobbat på ett nytt spel dock är det oklart om han jobbade med någon annan studio eller startat sin egen spelutvecklingsstudio. Han har i alla fall tidigare nämnt att han velat öppna upp en egen studio och skapa en PC-upplevelse som påminner om spel från den "gamla goda tiden" utan mellansekvenser och skriptade sektioner. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Cliff Bleszinski vill göra ett FPS till Windows PC
Arenabaserat

Sedan speldesignerprofilen Cliff Bleszinski för ett år sedan slutade på Epic Games har vi inte fått veta så mycket vad han numera sysslar med. Men så i augusti började han med lite bilder att hinta om ett nytt spelprojekt. Och nu berättar han vad han har i tankarna. I ett uttalande säger Cliff att han vill göra ett FPS för Windows PC, men inte ett FPS som går i samma anda som de populära versionerna på marknaden. Med andra ord är det inget nytt Call of Duty. Istället vill han fokusera på ett arenabaserat spel. Än så länge har Cliff inget team på plats och han meddelar att han inte vill ha någon massiv studio bakom sig eftersom han inte vill begränsas av marknadsansvariga och deras bryderier över vad som fungerar och inte. Tumnagel
48.8°
+
Emmy Zettergren
0

Cliff Bleszinski twittrar spelbild
Ett nytt spel som han jobbar på?

Gears of War-pappan Cliff Bleszinski lämnade Epic för ett tag sedan och gav sig ut i vida världen. Men enda sen han lämnade har det varit relativt tyst kring honom när det gäller vad hans framtidsplaner inom spelbranschen är. Men i dag mitt från ingenstans släppte twittrade han ut en bild på något spel som han tydligen jobbar på. Det är oklart med vem Cliff jobbar med på detta projekt. Han har även tidigare sagt att det sista han vill göra är att starta en egen stor spelstudio. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Före detta Epic-designer tror på ständig uppkoppling
Kommer att vara vanligt framöver

Många av de prylar vi använder idag kommer framöver att kräva ständig uppkoppling inom en relativt snar framtid. Det tror i alla fall föredetta Epic-utvecklaren Bliff Bleszinski som spekulerar kring just onlinekrav på sin blogg samt berättar om sina tankar angående den storm som blåst kring Microsoft den senaste veckan. Han försvarar också delvis Adam Orth uttalanden om att det inte är några konstigheter med en konsol som kräver ständig uppkoppling. "My gut is telling me that an always online future is probably coming. Itx27s coming fast, and possibly to the majority of the devices you enjoy. Adamx27s analogies werenx27t that far off; although the vacuum one was kind of weird. Sim City, with all of itsx27 troubles on launch, seems to be selling briskly. Diablo 3, the poster child of a messy launch, is estimated to be at 12 million units. I would bet money that without the always online elements of Diablo 3 that it would have sold half of that. Remember when Microsoft made the decision to only allow broadband on Xbox Live? It was a bold move back then; broadband penetration wasnx27t anywhere near what it is now. And yet the march of progress continued. Sooner or later our government, or Google, or any number of providers are going to get their shit together and wex27ll have universally fast internet for the majority of the first world." Han fortsätter med att säga att ett fett bredband inte heller alltid behövs utan att det gott kan räcka med 3G för många funktioner och att det ständiga onlineläget därför inte är så långt borta. Han säger också att om man nu skulle åka på semester någonstans där det inte finns uppkoppling så är det kanske till och med en bra sak. Att alla kan behöva en paus från spelandet och det uppkopplade livet. Adam Orth uttalande har dock varit väldigt kontroversiellt och ovan kan ni se ett exempel på en Taiwanesisk animerad nyhetsfilm angående stormen. Tumnagel
29.2°
+
Emmy Zettergren
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Tropes vs. Women creator says we need to understand motivations behind online harassment in order to prevent it * Inside PlayStation 4 * Inside the PlayStation 4 with Mark Cerny * A First-Person Video Game Where You Play A Person Playing A Third-Person Video Game * Metacritic’s Secret Weighting System “Outed”, Company Denies Claims * Watch Cliff Bleszinski Talk About How Video Games Changed His Life * Team Fortress 2 guide for Oculus Rift recommends easing your way in * Spec Ops Writer on Violent Games: x27Wex27re Better Than Thatx27 * What A Horrible Night To Have Such A Wonderful Castlevania Map * A quick guide to making a game in HTML5 * EA Labels President Calls DRM a "Failed, Dead-End Strategy," Says SimCity "Plays Like an MMO" * The First TV Show About Driving Video Games Was Even Worse Than You Think * SWAT 4 Retrospective * Chinese Teen Pretends Life Is League Of Legends, Jumps Out of Bush Screaming "For Demacia" * PlayStation 3 Firmware 4.40 Allows PS3 Downloads From The Web Store * Video: The making of the original SNES Harvest Moon * Kickstarter game pledges pass $100 million * Sony’s Trophy Patent Looking For New Ways To Add Trophy Support * Call Of Duty: Modern Warfare 4 The Movie Announced * Allons-y! Doctor Who Coming to PlayStation Home Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Cliff Bleszinski lämnar Epic Games
No more Epic Games for you

Den välkände Cliff Bleszinski eller Cliffy B som han ofta kallas har nu meddelat att han kommer lämna Epic Games som har arbetat för i cirka 20 år. Han säger själv att han vill gå vidare i sin karriär och ta en "välbehövlig paus" efter många år på Epic. Cliff Bleszinski har arbetat på många spel på Epic Games. Bland annat Gears of War, Unreal och Jazz Jackrabbit. "Ix27ve been doing this since I was a teenager, and outside of my sabbatical last year, I have been going non-stop. I literally grew up in this business, as Mike Capps likes to say. And now that Ix27m grown up, itx27s time for a much needed break. "I will miss the projects, the playtests, the debates, and most importantly, the people. "Epic only hires the best of the best, and it has been a joy working with each and every one of you on a daily basis, whether you were hired weeks ago or decades ago. I have been fortunate enough to collaborate with a variety of disciplines, from code to art to marketing and PR - itx27s been one big, rewarding learning experience." Det är alltid tråkigt när stora och välkända spelskapare lämnar, men självklart förstår jag också honom om han känner att han behöver en paus. Ännu har det inte sagts någonting huruvida Cliff kommer lämna spelbranschen för gott eller om han i framtiden kommer att komma tillbaka på något sätt. Men vi kan ju alltid hålla tummarna för att han blir sugen på att bygga spel igen. Tumnagel
36.8°
+
Peter Tjärndal
0

Ubisoft satsar på färre storspel till nästa generationens konsoler
Utforskar istället free-to-play

Ubisoft har redan tidigare nämnt att de i framtiden hellre vill satsa på lite mindre spel och helst digitala spelsläpp i framtiden. Nu meddelar också CEO Yves Guillemont att han räknar med att företaget kommer att släppa färre storspel, alltså trippel-A-titlar, till de nya nästa generationens konsoler. Istället är marknaden för exempelvis free-to-play ett intressant alternativ liksom mer mobila spel. "With next gen consoles, itx27s going toward bigger games, and yes, we will make less of them. But with free-to-play games, the teams arenx27t as big so we can try different things and find subjects that are of interest to consumers." Ubisoft Creative director Alex Hutchinson är inne på samma spår och har beskrivit hur Assassinx27s Creed kan vara en av företagets sista stora spelserier eftersom formen med utveckling av massiva produktioner är en döende verksamhet. Andra som har uttalat sig i samma spår är exempelvis Cliff Bleszinski, designansvarig på Epic Games, som menar att det endast kommer att finnas ett fåtal stora utvecklare som i framtiden kan producera riktigt stora trippel-A-titlar och att antalet totalt kommer att bli färre. "The six-to-eight hour triple-A game might be going away, maybe therex27s only three or four that come out a year, and those are the established brands." Hur ser ni på saken? Är det bra att det kommer färre storspel i framtiden och fler mindre och snabbt producerade spel? Tumnagel
28.1°
+
Emmy Zettergren
0

Inget Gears of War: Exile från Epic
Cliff Bleszinski bekräftar

Gears of War-pappan Cliff Bleszinski bekräftade nyligen att Epic Games har lagt ner utvecklingen av Gears of War: Exile. Spelet ryktades vara en rälsskjutare för Kinect i Gears of War-universumet. "Letx27s just bury the hatchet now," he said. "Gears of War: Exile was an unannounced game that I canx27t give any details about that has since been cancelled." Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Epic avslöjar nytt spel
På årets VGA-gala

Cliff Bleszinski från Epic Games berättar här att Epic kommer visa upp ett helt nytt spel på VGA-galan som går av stapeln natten till söndag. Spelet, som utvecklas av Epic i North Carolina, kommer vara en ny spelserie och inte innehålla några space marines. Mycket spännande att se fram emot under helgen helt enkelt. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Storydrivet DLC på gång till GOW 3
Grand Theft Auto och Borderlands är förebilder

Just nu är sannolikheten ganska stor att många av er har tagit er igenom Gears of War 3, åtminstone om ni skolkat från skolan, sjukanmält er på jobbet eller valt det silkeslena casual-läget. Nu villl ni har mer, och som tur är vill Epic Games ge er mer. Gears of War-mannen Cliff Bleszinski berättar: "Wex27ve confirmed wex27ll be doing campaign DLC. One thing I can tell you is that youx27re not going to see Marcus or Dom or Cole in it. I believe that DLC should be unique and cool, like Lost and the Damned, Gay Tony, Mad Moxiex27s Underdome Riot." Regnbågsfärgade motorsågsbajonetter och flerspelarkartor i all ära, men det finns ingenting som går upp mot någonting som är både "unikt" och "coolt". Så, har ni klarat Gears of War 3 och vill ni ha mer? Tumnagel
37.9°
+
Feber
0

Bleszinski: Inte samma mp-misstag igen
Kan döda Gears of War-serien

Epics Cliff Bleszinski har uttalat sig om Gears of War 3:s förutsättningar på multiplayer-sidan. Gears of War 2 släpptes med en, för vissa, katastrofalt ofungerande multiplayer-del som snabbt blev ökänd. Detta misstag vill Bleszinski till varje pris undvika med uppföljaren, för annars fruktar han att det kan döda hela franchisen. I en intervju med IGN: Because if we release Gears 3 and it has the same launch as Gears 2 online then the franchise is dead. So you canx27t afford to make that mistake twice, right? And to be fair over the course of the six title updates, we got Gears 2 in a very good position. And we need to take it to great. And that?s what this will help do. Märk väl, sex uppdateringar för att få Gears of War 2 på rätt köl. Han har helt rätt i att de bör ta problemen på allvar, men så kommer också Gears of War 3-multiplayern betatestas - det skedde inte med Gears of War 2. Tumnagel
37.3°
+
Kristoffer Arvidson
0

Videointervju om Gears of War 3 betan
Med EPIC

I fredags informerade Frode att Gears 3 fått ett releasedatum (20:e september). IGN har träffat EPICx27s Cliff Bleszinski och Rod Fergusson och pratat lite om kommande betan. Tumnagel
37.0°
+
Henrik Igefjord
0
Nästa sida