m

Renault presenterar lyft Clio RS
Fick tyvärr inte motorn från konceptet

I maj visade Renault upp konceptbilen Clio R.S.16 som såg väldigt klar ut för produktion. Det var en riktigt vass rackare med motor från Megane 275 Trophy-R under huven. Nu har bilen tappat konceptstämpeln men tyvärr även den rappare motorn på 275 hästar. 200 hästar är det som gäller här men det finns även en Trophy-version som istället bjuder på 220. Den sistnämnda får dock samma avgassystem från Akrapovic som satt på konceptbilen. Motorn paras ihop med en sexstegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder, toppfarten ligger på 235 km/h. Launch control finns och körlägena heter Normal, Sport och Race. Tre olika chassialternativ erbjuds - Sport, Cup och Trophy. Utseendemässigt behåller bilen dock de flesta dragen från konceptet, dock försvinner den stora vingen på bakluckan. Kul att ledljusen fram i form av en tävlingsflagga fick vara kvar. I övrigt får den ett klassiskt kjolpaket, större fälgar och dubbla avgasrör där bak. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar Clio R.S.16
Vasst koncept med motor från Megane 275 Trophy-R

Renault har valt att presentera nyheten Clio R.S.16 under helgens Monaco Grand Prix och så här ser skapelsen ut. Bygget är Renault Sports 40-årspresent till sig själva och det man har gjort är att trycka ner motorn från modellen Megane 275 Trophy-R under huven. Den ger som namnet avslöjar hela 275 hästar och det ur en liten turbomatad fyra på 2,0 liter. Vridet anges till 360 Newtonmeter och till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda som i sin tur skickar kraften till framhjulen. Det här väger ju en del men eftersom man slopat automatlådan som Clio hade innan blir vikten på drivpaketet i princip densamma. Utöver större maskin har chassiet anpassats för att palla med den högre effekten. Avgassystemet kommer från Akrapovic. Insidan får samma skalstolar och sexpunktsbälten som Megane 275 Trophy-R men skillnaden här är att det inte finns någon bur. AC:n har plockats bort för att spara vikt och vågen ska stanna på 1 200 kilo. Bilen är än så länge titulerad som ett koncept men ser väldigt produktionsklar ut. Om den byggs blir det dock i en mycket begränsad upplaga. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0