Quantcast
m

Star Citizen har dragit in mer än 300 000 000 dollar
Det är rätt mycket pengar det

Utvecklingen av rymdspelet Star Citizen har till stor del förlitat sig på pengar från folk som är sugna på att spela spelet. Som bekant har de varit väldigt villiga att skänka sina pengar till utvecklingen och nu nu har denna crowdfunding-liknande kampanj nått en ny milstolpe. Cloud Imperium Games har nu nämligen, sammanlagt, fått in mer än 300 000 000 dollar för spelets utveckling. Den som kan räkna så högt inser nog snabbt att det är väldigt mycket pengar. Som referens kostade Grand Theft Auto V, med marknadsföringskostnaderna, runt 265 miljoner dollar. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

Prova Star Citizen
Nu kan du testflyga några av spelets rymdskepp

Cloud Imperium Games har nu dragit igång Invictus Launch Week för det tokambitiösa rymdspelet Star Citizen. Invictus Launch Week innebär att vem som helst kan prova spelet fram till den 1 juni helt gratis. Under dessa dagar har du möjlighet att testflyga olika rymdskepp och under denna testperiod kommer olika skepp vara tillgängliga under vissa dagar. För att prova spelet som varit under utveckling i snart tio år krävs det att du skapar ett konto vilket du kan göra via länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
2018
2017

En timme från kampanjen i Star Citizen
Squadron 42

Nyligen visade Cloud Imperium Games upp en hel timme med gameplay från enspelardelen, Squadron 42, för sitt kommande spel Star Citizen. Kampanjen innehåller en hel del kända skådespelare så som Mark Hamill, Liam Cunningham, Gillian Anderson och Gary Oldman. Det är fortfarande oklart exakt när Squadron 42 kommer släppas men man får väl hoppas på att det kommer dyka upp under 2018 någon gång. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Lite mer gameplay från Star Citizen
Galet stora världar

Förra veckan så höll Star Citizen-utvecklarna, Cloud Imperium, en presentation på CitizenCon 2947 där man visade upp de senaste revisionerna av ArcCorp och Area 18 hub. Dessa områden är helt enorma och har enligt utvecklarna inga så kallade skyboxes, vilket innebär att man kan ta sig till allt man ser. Helt klart mycket imponerande teknik nu hoppas vi bara att spelet är roligt att spela också. Spelet kommer ju ha en enspelarkampanj men något konkret datum när den släpps finns inte ännu. Dock lovar man avslöja mer om Squadron 42 (kampanjen) runt nyåret. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på ansiktsigenkänningstekniken i Star Citizen
Hej på dig du

Utvecklarna bakom Star Citizen meddelade nyligen att man ingått ett samarbete med Faceware Technologies för att slänga in ansiktsigenkänning i det kommande rymdspelet. Tack vare denna teknik kommer man kunna, om man har en kamera pekad mot sig själv, luta på huvudet för att tilta kameran i spelet. Man kan även prata eller göra grimaser vilket då ens avatar i spelet härmar. En längre genomgång om vad detta kommer göra för spelet kan beskådas ovan. Tumnagel
50.8°
+
Frode Wikesjö
0

Alfasläppet av Star Citizen 3.0 försenas lite
Men bara med några veckor

Alfasläpp 3.0 av evighetsprojektet Star Citizen skulle ge spelare möjligheten att besöka planeter och utforska dessa. Detta släpp var tänkt att släppas mot slutet av augusti men kommer inte dyka upp förrän under början av september månad. Ingen jätteförsening alltså men såg man fram emot att få utforska några planeter får man alltså räkna med att vänta några veckor till på det. "The scope of 3.0 is not insignificant ... it introduces a level of tech and infrastructure thatx27s an order of magnitude larger and more complex than all of our previous versions combined. Integrating all of this has revealed to be MUCH more of a bug fixing project than anticipated, which obviously reshapes those estimates and changes those dates." Mellan den 4 och 8 november hoppas Cloud Imperium Games kunna trycka ut 3.0-alfan till sina spelare. Star Citizen har lyckats få in 156 miljoner dollar via crowdfunding och det är fortfarande oklart när spelet kommer gå över till en mer stabil beta. Någon gång innan årets slut hoppas utvecklarna på att detta ska hända. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Nu kan man spela Star Marine
Flerspelarmodulen för Star Citizen

En tidig version av Star Marine har nu släppts till rymdspelet Star Citizen. I alfapatchen 2.6.0, som under helgen släppts på Star Citizen Public Test Universe, följde Star Marine med och innehåller två kartor samt två spellägen. Kartorna heter Station Demien samt Echo Eleven och på dessa kartor kan man spela Elimination samt Last Stand. Elimination är ett vanligt death match-läge och Last Stand är ett spelläge där lagen ska slåss om fyra accesspunkter. Det är fortfarande högst oklart när Star Citizen kommer släppas på riktigt. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Cloud Imperium Games utlovar mer transparens för Star Citizen
Låter vettigt

I ett försök att ge fansen en lite bättre insyn i hur utvecklingen av Star Citizen fortlöper kommer spelets utvecklare, Cloud Imperium Games, framöver göra studions interna utvecklingsschema offentligt. Varje vecka kommer man uppdatera schemat med diverse uppdateringar eller ändringar så fansen kan se vad de egentligen gör med alla pengar som de fått via diverse gräsrotsfinansieringar. På tal om Star Citizen så höll utvecklarna nyligen en två timmar lång presentation där man bland annat visade upp spelets flerspelardel. Presentationen kan beskådas i sin helhet här och sektionen där man visar upp flerspelardelen kan beskådas ovan medan man kan se planetskaparsektionen nedan. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Star Citizens enspelarmodul släpps inte i år
Folk får fortsätta sin väntan på Squadron 42

Förra månaden så nämnde Star Citizen-producenten Chris Roberts i en intervju med tyska speltidningen GameStar att modulen för spelets enspelarkampanj inte kommer släppas i år utan sannolikt under 2017. Under den direktsänd ström från Star Citizen-konventet så gjorde man denna försening mer officiell men någon ny tidsram för släppet av spelet nämnde man ej. Så när vi väl får se denna kampanj är högst oklart men om det kan leverera moment som man kan se i tweeten nedan får det väl ta den tid det tar. Den dryga två timmar långa presentationen från CitizenCon 2016 kan beskådas i sin helhet ovan. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Gamescom 2016 Gameplay-demonstration för Star Citizen
Ser bra ut

På den pågående Gamescom-mässan höll Cloud Imperium Games en längre presentation för det kommande rymdspelet Star Citizen. I klippet ovan kan man se endast själva gameplay-delen från presentationen men om man vill se presentationen i sin helhet så kan man hitta den via länken nedan. Det är fortfarande oklart när Star Citizen släpps men när det väl gör det kommer det dyka upp på både Windows och Linux. På tal om Star Citizen så kan man prova spelet gratis just nu om man följer instruktionerna som man kan hitta här. Tumnagel
57.4°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Chris Roberts spelar Star Citizen
18 minuter rymdtjofräs

Klipp där Chris Roberts spelar och därmed visar upp sitt kommande spel Star Citizen. Det tar typ fem minuter för själva spelandet att komma igång så om man bara vill se lite gameplay så är det bara till att spola fram till 5:02 i klippet ovan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Star Citizen har fått mer än 100 000 000 dollar i crowd funding
Det är rätt mycket pengar det

Fans till Star Citizen fortsätter att slänga pengar på spelet och tillsammans har de nu skrapat ihop mer än 100 miljoner dollar. Dessa pengar kommer från 1 090 932 optimister som en dag förhoppningsvis får en färdig produkt någon gång. Tumnagel
50.3°
+
Frode Wikesjö
0

Star Citizen fick mer pengar än samtliga spel på Kickstarter
Under 2014

En konsult vid namn Thomas Bidaux har slängt ihop ett diagram där han jämför hur mycket pengar som folk har lagt på diverse spelprojekt på Kickstarter och Star Citizen. En rätt intressant grej är att folk under 2014 gav mer pengar till Star Citizen än samtliga spelrelaterade Kickstarter-projekt. Nu var ju i och för sig 2014 ett av de svagare åren för spel på Kickstarter men hur som helst är det ändå rätt tokigt. På om Star Citizen så har spelet nu fått in mer än 93 miljoner dollar från mer en miljon människor. Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0

Stjärnspäckat i kommande Star Citizen
Hollywoodstjärnorna radar upp

Cloud Imperium Games berättade under gårdagen att Star Citizen kommer att bli riktigt stjärnspäckat när det kommer till berättelseläget. På listan av skådisar som kommer att låna ut sina röster står bland annat Gary Oldman (Dark Knight), Gillian Anderson (The X-Files), Mark Strong (Kingsman: The Secret Service, Sherlock Holmes), Mark Hamill (Star Wars), John Rhys-Davies (Raiders of the Lost Ark) och Andy Serkis (The Lord of the Rings). Gary Oldman är bekräftad som Admiral Ernest Bishop men i övrigt vet man inte vilka de andra skådespelarna ska låna ut sina röster till. Tumnagel
69.7°
+
Fenjima Manrique
0

Skepp exploderar i Star Citizen
Maffigt

Vill man bygga en realistisk rymdsimulator måste man givetvis även kunna erbjuda realistiska explosioner av rymdskepp. I den här videon får vi se några maffiga explosioner av rymdskepp där även Matthew Intrieri från Cloud Imperium Games berättar hur explosionerna går till och exempelvis visar hur flera små explosioner på ett skepp slutligen leder till att hela skeppet går under. Tumnagel
52.9°
+
Emmy Zettergren
0

Cloud Imperium Games hotar att stämma sajt
För att de skrivit negativa saker som kan skada Star Citizen

Förra veckan utbröt ett stort drama på nätet när sajten The Escapist publicerade ett långt inlägg där de skriver att de pratat med före detta anställda vid Cloud Imperium Games, som står bakom kommande spelet Star Citizen, där de anställda kritiserar studion hårt. De säger bland annat att studion har problem, att projektet är för ambitiöst för att det ska gå att ro det i land, att pengarna i princip redan är slut och att personalpolitiken är under all kritik. Det här har fått Cloud Imperium och främst grundaren Chris Roberts att gå i taket. Till en början besvarade Chris Roberts alla påståenden i ett väldigt långt blogginlägg där han försvarar företaget och projektet. Nu har han och Cloud Imperium dock tagit steget längre och hotar med att vidta legala åtgärder mot The Escapist om de inte går med på en del krav. Kraven är att den som ansvarar för sajten personligen ska be om ursäkt till Sandi Gardiner, som är Chris Roberts fru och ansvarig för marknadsföringen av spelet, samt studions chef för HR-avdelningen som tagit mycket illa vid sig av hela uppståndelsen då de anklagats för att genomföra diskriminerande anställningsprocesser. Ursäkten ska sedan publiceras offentligt på sajten tillsammans med en dementi av artikeln tills innehållet i den utretts grundligt. Det sista kravet gäller att sajten ska tillsätta en utredning av en utomstående part som ska undersöka alla omständigheter och påståenden som nämns i artikeln. Skulle The Escapist inte ha genomfört, eller gått med på, kraven ovan innan måndagen den 5 oktober, alltså i dag, tar slut kommer Chris Robert att gå vidare och stämma sajten både i USA och Storbritannien. Än så länge har inte The Escapist gjort något offentligt uttalande. Tumnagel
21.7°
+
Emmy Zettergren
0

Star Citiziens FPS-del börjar bli färdig
Den sista delen av utvecklingen sker nu internt

I början av sommaren meddelade utvecklarna bakom Kickstarterraketen Star Citizen att deras FPS-del av spelet, Star Marine, skjutits upp på obestämd framtid. Tanken var att det skulle släppas redan i april vilket uppenbarligen inte fungerade. Men nu verkar det ha rullat på under sommaren. Utvecklarna Cloud Imperium Games meddelar nämligen att de externa utvecklarna IllFonic inte längre är involverade i utvecklingen av Star Marine och att utvecklingen nu sköts helt av Cloud Imperium. De säger också att de som bidragit med pengar till spelet kommer att kunna spela FPS-delen inom en snar framtid. Samtidigt som det är trevliga nyheter följer en del tråkiga. IllFonic har nämligen samtidigt tvingats sparka en del av sina anställda. "As Cloud Imperium Games and Foundry 42 in Europe have continued to grow, wex27ve begun pulling in some of those external projects to reside with our internal teams. This has always been our plan and Global Production Head Erin Roberts is currently undergoing a review of all our projects in order to streamline Star Citizen so the project is more dependent on our internal development teams. In the case of IllFonic and Star Marine, this x27winding downx27 and x27transitioningx27 has been in progress as IllFonicx27s part in FPS is coming to a close. And with the increased responsibilities for Star Marine development now sitting in Frankfurt and Manchester, we can assure our backers that theyx27ll be able to play Star Marine in the very near future." Star Citizen har nu dragit in 87 miljoner dollar som kommer från 963 000 personer. Tumnagel
49.7°
+
Emmy Zettergren
0

Lite mer från Star Citizen
Vandra runt lite

Förra veckan så visade Cloud Imperium Games upp lite mer från sitt tokambitiösa rymdspel, Star Citizen. Bland annat visade man upp Multicrew-demot som man kan beskåda ovan och nedan kan man få sig en titt på den sociala modulen som vem som helst kan ladda ner och prova innan veckans slut. För att göra det måste man registrera sig via länken nedan och använda koden GAMESCOM2015 i kodfältet. Själva Gamescom-presentationen kan beskådas i sin helhet här. Tumnagel
44.6°
+
Frode Wikesjö
0

Lite gameplay från Star Citizen
FPS-delen

Rymdspelet Star Citizen kommer som bekant även innehålla en FPS-del där man kan springa runt och panga folk med diverse skjutvapen. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ny skeppförstörelseteknik för Star Citizen
Pang pang

Cloud Imperium Games släppte nyligen ett klipp där man visar upp sin nya teknik för skeppförstörelse. I klippet skjuter man på stillastående skepp för att demonstrera hur de kommer påverkas av att bli träffade. Denna nya teknik håller reda på fyra olika värden vilka är temperatur, bränna, tjocklek och deformation. Utvecklarna vill göra det mer avancerar framöver genom att även hålla koll på utrustning som finns bakom skeppets hölje. "Several lighting and particle setups are being prototyped to take our ship interiors through Healthy, Damaged, Critical and Flatline states that will inform and immerse our players during battle. Our new state machine being developed called GOST, will determine the healthy (or unhealthy) flow of energy around the ships systems and will have a big impact on our multi-crew interactions and the effect of ship damage on them. Given the complexity of our largest ships, that are really like floating levels, big questions remain about hull breaches and how to portray critical damage in the vacuum of space and how this will affect players inside. And optimizations in all areas will allow us to add more and more players simultaneously to create massive multiplayer battles." Cloud Imperium Games hoppas på att släppa den kompletta versionen av Star Citizen någon gång nästa år. Tumnagel
56.6°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Tio minuter Star Citizen
Vandra runt på planet

Här har vi tio minuter med gameplay från kommande Star Citizen där man inte bara flyger omkring i rymden utan även vandrar omkring i en stad på en planet. Klippet kommer från helgens CitizenCon 2014 och efter detta jippo så lyckades utvecklarna, Cloud Imperium Games, samla in ytterligare en dryg miljon dollar från fansen. Star Citizen förväntas att släppas någon gång under 2016. Tumnagel
52.0°
+
Frode Wikesjö
0

Arena Commander släppt för Star Citizen
Ut och skjut

Nu har Cloud Imperium Games äntligen släppt sin dogfight-modul (Arena Commander) för Star Citizen. Så om man finansierat detta projekt på ett tillräckligt bra sätt så kan man nu köra igång det och skjuta ner andra rymdentusiaster. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Inget Arena Commander för Star Citizen i dag
Dogfighten får vänta

I dag var det tänkt att Cloud Imperium Games skulle släppa sin dogfight-modul (Arena Commander) för Star Citizen. Men tyvärr har utvecklaren i sista minuten valt att inte släppa det då det skapade ett gäng kritiska problem med spelet. "Our biggest issue today is a newly developed DirectX crash which breaks the single player Vanduul Swarm mode every backer will be given access to. It would be foolish to release an unstable build, even if pre-alpha for the sake of meeting an internal deadline. This is the power of the crowdfunding that made Star Citizen possible: a publisher would make us ship tomorrow regardless of the current build quality... but as you are all focused on quality rather than a financial return for shareholders we are able to take a few more days to deliver something that is stable. Något nytt datum för Arena Commander har inte angivits. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Chris Roberts pratar Star Citizen
Rymdskepp

MMORPG.com besökte nyligen Cloud Imperium Games och där passade de på att prata med Chris Roberts om sitt kommande spel Star Citizen. Del två av intervjun kan hittas nedan. Tumnagel
44.2°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Star Citizen fortsätter att håva in deg
Trevligt att höra

Wing Commander-pappan Chris Roberts ambitiösa och lovande spel Star Citizen hade en riktigt lyckad Kickstarter-kampanj förra hösten. Man frågade om 500 000 dollar men lyckades samla på sig hela 2 000 000 dollar från 34 398 människor. Sedan dess har utvecklarna bakom spelet hållit fansen uppdaterade genom att visat upp massvis med material från spelets utveckling, bland annat via en liveström som man sänder varje vecka. Man har även hållit en egen pengainsamling via sin hemsida där folk kan donera lite pengar i utbyte mot "in-game"-skepp och andra virtuella prylar. Den insamlingen har gått riktigt bra då man där lyckats samla på sig mer än 7 000 000 dollar tack vare dessa hängivna fans. Det innebär att man sammanlagt lyckats håva in 9 000 000 dollar till utvecklingen av spelet från fans som vill se det här spelet bli verklighet. Spelet är fortfarande långt ifrån klart men till vintern skall folk som backat projektet få prova alpha-versionen av spelet. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0