m

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2019

BMW rullar ut M2 CS
Firar av nuvarande 2-serien

Den som tycker att M2 Competition är för slö kan äntligen glädjas åt att det nu har presenterats en ännu hårigare version - M2 CS. Eller Club Sport som det står för. Med den här firar BMW av nuvarande 2-serien och man gör det med buller och bång. Redan mycket trevliga M2 har förfinats ytterligare och det här lilla krutpaketet bjuder på lägre vikt, mer effekt och förmodligen ännu mera bus än tidigare. Under huven hittar vi en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 450 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Det är alltså 40 extra hästar om man jämför med Competition och samma effekt som senaste M3 bjöd på när den lanserades. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, eller, en sexpetad manuell! En sån här bil ska helt klart ha manuell låda i mitt tycke. Kraften skickas till bakhjulen och har man automatlådan tar det 3,9 sekunder till 100, annars 4,1. CS får adaptiv M-fjädring, sportigare avgassystem, mängder av kolfiber på taket, diffusorn och runt om hela bilen som ser till att sänka vikten - med hur mycket får vi dock inte reda på just nu. Insidan går i läder och stolarna är klädda med Alcantara precis som ratten. Endast 2000 exemplar kommer att tillverkas men vad varje kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

BMW M2 CS på Hockenheim
Snabbare än Porsche Cayman GT4

I november på Los Angeles Auto Show kommer BMW att presentera en ännu hårdare version av modellen M2 som man kallar för CS = Club Sport. Det är ju ett tag kvar tills dess men redan nu får vi se bilen brumma omkring på Hockenheim, om än i ett maskerat utförande. På den välkända banan satte bilen tiden 1.55,8 vilket gör den bara 0,2 sekunder långsammare än M5 Competition och faktiskt snabbare än Porsche Cayman GT4. Under skalet på CS sitter S55-motorn som är en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter och som även sitter i M3, M4 och M2 Competition. Här väntas den ge 450 hästar vilket är 40 fler än i Competition. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och båda driver endast bakhjulen. CS kommer även att bli lättare då huven, taket, frontsplittern, bakvingen, backspeglarna och diffusor alla kommer att vara i kolfiber. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Harry kör Porsche 911 Carrera Club Sport
Härlig bil från 1987

I det senaste klippet från Harryx27s garage tar Harry sig en närmare titt på en Porsche 911 Carrera Club Sport från 1987. Den här versionen är betydligt mer avskalad än övriga - allt för att få ned vikten så mycket som möjligt. Porsche gick till och med så långt att man skippade att lägga på rostskyddsmassa, och det var bara föraren som fick ett solskydd. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida