m

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

På banan med BMW M5 ClubSport
Sägs få 635 hästar

För att på något vis försöka tvätta bort iX som presenterades tidigare idag från hornhinnan kan man ju titta på en snyggt designad bil istället - nya M5. Den kommer snart i ett ClubSport-utförande och här får vi se den maskerad bränna runt på Hockenheimring. Den här versionen är för dig som tycker att Competition är för tam och som vill ha något ännu råare som lämpar sig ännu bättre för bankörning. Enligt klippet ska den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter bjuda på 635 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R har premiär den 4 november
Här är en första teaser

Volkswagen fortsätter att strössla ut versioner av nya Golf. Efter Clubsport igår är det snart redan dags för nya Golf R. Den 4 november ryker täcket av värstingen och det här är den första teasern vi får. Rykten säger 330 hästar och fyrhjulsdrift. Av någon anledning kör man omkring med en T-Roc R i klippet. Vill du se bilen helt omaskerad är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom en Porsche 968 Clubsport
"GT3:an du inte kände till"

Mellan 1993 och 1995 sålde Porsche modellen 968 Clubsport. En hårigare version av 968:an som med dåtidens mått kanske var en GT3:a av modellen. Porsche ryckte ut all lyx ur bilen och fokuserade istället på lättning och bankörning. Allt som allt bantade man bort 100 kilo. I det här klippet tar sig Doug en närmare titt på ett välvårdat exemplar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Två stycken Porsche 993 GT2 ClubSport kör så det ryker
Som det var tänkt

Om man har en bil, oavsett vilken, som är speciellt framtagen för att vara så vass som möjligt kan det ju vara kul att utnyttja detta då och då. Här får vi se inte bara en utan två Porsche 993 GT2 ClubSport från 1996 köras som det var tänkt från fabrik, och det är en fröjd för ögat. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Walter Röhrl kör rally-Cayman på is
Ser kul ut!

2020 kommer Porsche att återvända till rally-scenen igen och man kommer att göra det med en specialbyggd 718 Cayman GT4 Clubsport. En försmak på den bilen fick vi i höstas, och det konceptet har nu Walter Rörhl varit ute och sladdat lite med på is. Boxersexa, 3,8 liter och 425 hästar - inte dumt alls. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche 911 GT2 RS nu i Clubsport-utförande
Får endast köras på bana

En Porsche 911 GT2 RS är mycket potential på banan, och det bästa är att man kan köra den dit och sen hem igen om man inte har lyckats damma in i någon vägg. Men mycket vill ha mer, och för den som verkligen bara vill köra bana så hårt det bara går presenteras nu modellen i Clubsport-utförande. Den här har samma dubbelturbomatade boxersexa på 3,8 liter och 700 hästar men ännu mer prylar anpassade för att man ska kunna sätta så snabba varvtider som möjligt. Den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK finns även här och den skickar precis som tidigare vidare kraften till bakhjulen. När man ska få stopp på grejerna hjälper 390 millimeter stora skivor med sexkolvsok till fram, bak sitter det istället skivor på 380 millimeter som greppas av fyrkolvsok. PSM (Porsche Stability Management) och ABS är standard och båda systemen går att justera eller stänga av helt om man skulle vilja. På insidan hittar vi bland annat en ratt i kolfiber och den plus displayen har hämtats från 911 GT3 R. Man omsluts av en bur och sitter i racing-skalstolar med sexpunktsbälte. Vikten på bilen anges till 1.390 kilo. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till ett får du lasta upp 405.000 euro. De första bilarna ska nå kunder i maj nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nissan presenterar 370Z med 400 hästar
Specialbyggd för SEMA

Idag drar bilutställningen SEMA igång i Las Vegas. Nissan är på plats och de har med sig den här specialbyggda versionen av en 370Z. Under skalet lurar en dubbelturbo-matad V6:a som ger 400 hästar. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som i sin tur driver bakhjulen. Det är Nissan Motorsports och MA Motorsports som ligger bakom bilen och de kallar den för Project Clubsport 23. Förutom biffigare motor sitter det ett tuffare kjolpaket monterat. Man har även hängt dit olika Nismo-prylar och byggt in avgassystemet i stötfångaren bak. Om tillräckligt många är intresserade av bygget kanske man kommer att erbjuda alla delarna som ett kit framöver. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche har byggt rallybil av Cayman
Kanske blir verklighet i framtiden

Porsches modell Cayman har motorn i mitten och en fin balans genom hela bilen. Därför valde man en sådan med tillägget GT4 Clubsport när tankarna på en ny rallybil kom upp. Ett scoop på taket, hasplåtar och extraljus på huven har tillkommit och bilen kommer att fungera som föråkare under Rallye Deutschland med föraren Romain Dumas bakom ratten. Under tävlingen kommer Porsche att lyssna på om folk gillar vad de ser, är intresset tillräckligt stort kan en liknande bil baserad på någon framtida modell bli verklighet. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lightweight Performance byggde en egen BMW M2 cab
Eftersom BMW vägrar

BMW M2 är en riktigt rolig bil men om man vill få vinden att ruska om frisyren mer än genom att bara veva ned sidorutan går man bet - bilen erbjuds nämligen inte som cabriolet. Det tycker företaget Lightweight Performance att den borde, så de tog tag i saken själva. En M240i Convertible inhandlades och byggdes sedan om till vad man kallar för LW M2 Cabriolet. Förutom ett utseende som påminner om M2 har bilen även fått mer krut i maskinen. Här bjuds det på 428 hästar och ett vrid på 600 newtonmeter. Paketet är kopplat till en sjustegad dubbelkopplingslåda och toppfarten anges till 300 km/h. Förutom detta är bilen även begåvad med Bilstein Clubsport-fjädring, kolfiberhuv, stålomspunna bromsslangar och andra belägg samt att man hämtat ABS, DSC och diffens programvara från storebror M4 GTS. Om Lightweight Performance kommer att börja erbjuda denna ombyggnad till kunder och vad det i så fall skulle kunna kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny specialversion av Volkswagen Golf GTI
Har 290 hästar

Volkswagen har ännu en specialversion av Golf GTI på gång efter Clubsport och de kommer att visa upp den på Wörthersee-träffen den 9 maj. Bilen kallar man för Golf GTI TCR och det är en gatversion av racerbilen TCR, men med något mindre effekt och lite mindre rejsighet. Racern har 350 hästar medan den här ska ha 290. Vridet ska ligga på 370 newtonmeter, drivningen sker på framhjulen och motorn är kopplad till en dubbelkopplingslåda med sju steg. Bilen som visas upp på träffen ska vara nära produktion och lansering ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 GT3 RS är här
Vassare än någonsin tidigare

I början av månaden läckte nya Porsche 911 GT3 RS ut och nu har Porsche valt att presentera bilen i sin helhet. Bilen får som vi tidigare har skrivit en boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som lämnar hela 520 hästar. 0-100 km/h ska gå på raska 3,2 sekunder och toppfarten anges till 312 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Modellen är en vidareutveckling av GT3 med ännu mer fokus på bankörning. Alla bitar har förfinats och bakhjulsstyrningen har designats för att ge bästa möjliga vägegenskaper. Bland annat har man valt att montera kulleder på alla länkarmar för ännu bättre precision. I hjulhusen sitter 20-tumsfälgar fram skodda med 265/30-däck medan det där bak sitter 21-tummare med 325/30-sulor. På insidan hittar vi skalstolar i kolfiber och fokus har legat på att få ned vikten, därför har bilen ännu mindre ljudisolering, lättare dörrar och endast stroppar för att öppna dessa. Vill man ha ännu rejsigare här inne kan man välja till Clubsport-paketet utan extra kostnad. Då får man säkerhetsbur, en brandsläckare, förberedelse för batteriavstängning och sexpunktsbälte. Vill man salta på grejerna ytterligare köper man till Weissach-paketet. Det innehåller extra kolfiberkomponenter för chassi, interiör och exteriör och som tillval även magnesiumfälgar. Dessa grejer hjälper till att få ned bilens vikt till 1.430 kilo. Nya 911 GT3 RS går att beställa nu och den blir din för 1.950.000 kronor. De första bilarna kommer till återförsäljarna i juni. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Porsche 911 GT3 RS
520 hästar utan överladdning

På bilmässan i Genève planerar Porsche att ställa ut en facelift av 911 GT3 RS och nu får vi se de första bilderna på den råbarkade sportbilen. All fakta är inte officiell än men det vi vet just nu är att det där bak ska sitta en boxersexa på 4,0 liter utan överladdning med en effekt på hela 520 hästar. Vridet anges till 460 newtonmeter och varvstoppet ska ligga på 9.000. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen men något manuellt alternativ ska inte finnas. 0-100 km/h ska gå på raska 3,2 sekunder och toppfarten anges till 312 km/h. Det är en förbättring med 0,1 sekunder och 1,6 km/h jämfört med föregångaren. Det som skiljer denna från föregångaren är förutom lite mer effekt bland annat uppdaterade stötfångare fram och bak och ny design på vingen. Ingenjörerna ska även ha kalibrerat om bakhjulsstyrningen. Insidan får två skålade sportstolar, minimalt med ljuddämpning och väljer man till Clubsport-paketet får man även en bur i aluminium, brandsläckare och sexpunktsbälten. Vad priset blir vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Bug Run på Mantorp i helgen
Ses vi där?

Nu för tiden finns det flera olika Bug Run-träffar men det är den stora på Mantorp som öppnade sina portar i går kväll och som pågår till och med söndag som samlar det bästa av det bästa. I år är det 33:e gången man kör och hit är alla Volkswagen-bilar från 1949 till 2016 välkomna. På plats kollar man på bilar, pratar med likasinnande, kanske köper någon reservdel, kör på banan och effekttestar sin bil. Volkswagen Sverige är på plats för att bland annat visa upp Golf GTI Clubsport, Beetle Dune och Beetle Dune Cabriolet. Omkring 2 000 stycken Volkswagen-bilar av alla årsmodeller väntas delta i träffen. Själv kommer jag på söndag i bilen nedan, ses vi där? Höst. #mk1 Ett foto publicerat av Bobby Green (@bobby_green) Okt 11, 2015 kl. 12:00 PDT Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen Golf R 400 från Volkswagen
Dieselgate sätter käppar i hjulet

2014 visade Volkswagen ett ännu hårigare koncept av Golf som man kallade för Golf R 400. Precis som namnet avslöjar hade den kompakta bilen hela 400 hästar vilket är 100 fler än dagens vanliga R erbjuder. Folk blev lyriska och Volkswagen lovade ett tag senare att bilen skulle bli verklighet. Nu blir det inte så då dieselgate med allt vad det innebär har satt käppar i hjulet. Tanken var att den skulle lanseras redan i sommar. Motorn, en turbofyra på 2,0 liter, kommer dock att leva vidare i framtida Audi-modeller. Den som ändå vill ha något som har mer effekt än dagens R kan glädjas åt att Volkswagen på årets Wörthersee-träff kommer att visa upp Golf GTI Clubsport S - och den ska ha 305 hästar. Dock driver den här endast på framhjulen till skillnad från R som driver på alla fyra. Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport blir din för 297 000 kronor
Samma pris som för vanliga GTI - och förarträning ingår

I år fyller Volkswagen Golf GTI 40 år och en av sakerna tillverkarna gör för att fira detta är att släppa jubileumsmodellen Golf GTI Clubsport. Bilen börjar säljas nu och väljer du manuell växellåda får du den för 297 000 kronor vilket är exakt samma summa som för en vanlig GTI. För pengarna får du en snabb rackare med upp till 290 hästar som efter provkörningar beskrivs som "Den ultimata GTI:n". För att klara av att köra den ingår även förarträning om en dag på racingbana. Bygg bilen som du vill ha den på länken nedan. Modellen kommer endast att finnas till försäljning fram till senhösten 2016. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI TCR
Banversionen av GTI Clubsport

GTI Clubsport är den vassate GTI:n Volkswagen har att erbjuda och nu presenterar man en vidareutveckling på den modellen - Golf GTI TCR. En breddad, trimmad och oerhört tjock bil som tyvärr enbart är till för banan. Bilen är utvecklad av Volkswagen Motorsport och de första 20 exemplaren har redan paxats. Bilen får man använda i de internationella TCR-mästerskapen och de första kunderna får sina bilar nu på fredag. Exakt vad dessa har fått betala framgår inte men för pengarna får de i alla fall en 330 hästar stark version av den turbomatade fyran på 2,0 liter som används i flera andra modeller. Kraften skickas i sin tur endast till framhjulen och detta via en sexstegad sekventiell växellåda. En mekanisk diff ser till att tygla hästarna på rätt sätt. 0-100 km/h ska gå på omkring 5,2 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Som väntat har allt onödigt rensats ut och bilen har försetts med ett mer aerodynamiskt kjolpaket och en stor vinge på bakluckan som ska hålla rumpan i shack. Vidare får man ställbar McPherson-fjädring och man ska även kunna ställa in Multilänk-axeln bak till vad som passar bäst. Bromsar finns det också och dessa är ventilerade skivor om 362 millimeter fram med sexkolvsok, 310 millimeter bak med tvåkolvsok. Vikten på bilen anges till 1 280 kilo - inkluderat förare. Kan man hoppas få se en på årets Wörthersee-träff månntro? Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2015

Evo kör Volkswagen Golf GTI Clubsport
"Den ultimata GTI:n"

För den som inte riktigt vill sträcka sig hela vägen till en R men samtidigt tycker att en GTI är för klen har Volkswagen tagit fram Golf GTI Clubsport. Bilen kan leverera upp till 285 hästar och är mer bankörningsinriktad än GTI men något tamare än R. Evo var nyligen på presskörningen av bilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar Golf GTI Clubsport i produktionsutförande
Deras starkaste GTI någonsin

Vi fick se den i "konceptform" i maj men nu är den här på riktigt - Volkswagens ännu vassare GTI med tilläggsnamnet Clubsport. Det här blir den starkaste GTI:n någonsin med sina 265 hästar, och tack vare en overboost-funktion kan den leverera upp till hela 285 hästar under tio sekunders tid. Och den kommer med manuell växellåda som standard! Den nya effekten gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på sex sekunder blankt, väljer man tillvalet dubbelkopplingslåda slipas denna tid till 5.9 istället. Toppfarten är 250 km/h oavsett vilken låda man väljer. Utseendemässigt skiljer sig Clubsport från vanliga GTI genom ett nytt kjolpaket, en större vinge på bakluckan, större avgaspipor, en svart klibba med logga längs med sidan och andra fälgar. Insidan bjuder på kramgoa skalstolar i alcantara, sportig ratt i samma material och givetvis en växelspak med knopp som liknar en golfboll. Bilen börjar säljas nu i höst och endast i en begränsad upplaga. Vad det kommer att stå på prislappen framgår dock ej. Premiär blir det nästa vecka i Frankfurt. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar en ännu sportigare Golf
Golf GTE Sport med laddhybridsystem

Vid sidan av nyligen presenterade Golf GTI Clubsport Concept kommer den här håriga vagnen att stå utställd på Wörthersee-träffen. Det är också en Golf men med lite annat utseende och ett laddhybridsystem under skalet. Golf GTE Sport som den kallas är en vision över hur Golf kanske kan komma att fungera och se ut i framtiden. Den har en ganska så futuristisk design med en kaross i kolfiber, saxdörrar och en instrumentering vi lär få vänta länge på innan den blir verklighet. Den har tre motorer, en konventionell 1.6-liters turbofyra på 299 hästar och 400 Nm ihopkopplad med två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Den där fram har 115 hästar och 330 Nm medan den där bak har 115 hästar och 270 Nm. Den totala uteffekten anges till 400 hästar och 670 Nm. Bilen driver på alla fyra och kraftöverföringen sker via en sexstegad DSG-låda. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil och enligt NEDC-körcykeln ska förbrukningen landa på 0.2 liter per mil. Slår man på GTE-läget jobbar alla motorer tillsammans och då ska man kunna ta sig till 100 km/h på 4.3 sekunder. Toppfarten anges till 280 km/h. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida