10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
0
Tesla uppdaterar Model S och Model X Får helt ny interiör med halv ratt Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
0
2020
Gordon Murray visar upp GMD T.50 McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
Carmen Boulogne blir din för 1,65 miljoner euro Specialversionen har 95 extra hästar Hispano Suiza har nu visat upp sin specialversion av den eldrivna modellen Carmen som fått tilläggsnamnet Boulogne. Den har synlig kolfiber över hela karossen, ett gäng bronsdetaljer och 95 hästar mer än vanliga Carmen. Här bjuds det istället på 1114 hästar från två stycken elmotorer - en till varje bakjul. 0-100 km/h ska gå på bara 2,6 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Tjänstevikten ska ligga på 1630 kilo. Det ska gå att lägga en beställning nu och de första leveranserna ska ske någon gång 2022. Priset börjar på 1,65 miljoner euro. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
0
Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera GE MIG MERA! Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
101.1°
0
2019
Den här Hudson Coupén från 1949 har 640 hästar Syns inte förrän man lyfter på huven Icons senaste bygge är en klassisk gangsterbil i form av en Hudson Coupé från 1949. Man har slängt ut den gamla raka sexan som satt under huven och istället prånglat ned en LS9-V8:a från Corvette Z6 ZR1 där. Den har en jättestor kompressor på sig och lämnar inte mindre än 640 hästar och 818 newtonmeter i vrid. Rätt så bra med effekt i en sån här gammal bil alltså, som dessutom ser ganska så harmlös ut på utsidan. Till maskinen kopplas en fyrstegad automatlåda från Huntington Beach Transmissions. Bilen har försetts med bättre bromsar, bättre kylning och 18 tum stora smidda fälgar. Tumnagel
43.3°
0
Toyota visar nya Yaris Är en Mazda2 i andra kläder Senare den här månaden kommer Toyota att visa upp nya Yaris på New York Auto Show. Den här heter Yaris Hatchback och kommer att ersätta den man kallar för Yaris Liftback. Pillar man bort emblemen på bilen så är det dock en Mazda2 vi ser här. Bilen mäter 4,1 meter på längden och har en hjulbas som är 6,1 centimeter längre än föregångaren. I bagagen ska det gå in 450 liter. Under huven sitter en fyra på 1,5 liter som ger 107 hästar. Den är kopplad till en sexstegad automatlåda som i sin tur driver framhjulen. Priser och lansering vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
32.9°
0
2017
Apple bekräftar att man gör äldre iPhones långsammare För att de inte ska stänga ner sig Vi har tidigare rapporterat om spekulationer som gör gällande att Apple medvetet har strypt hastigheten på äldre iPhones och detta är något som Apple nu bekräftat att man gjort till TechCrunch. Att Apple stryper hastigheten på äldre iPhones verkar relaterat till en bugg i iOS 10.1.1 som gjorde så att telefonerna stängde av sig trots att batteriet inte var urladdat. Till TechCrunch säger Apple: "Our goal is to deliver the best experience for customers, which includes overall performance and prolonging the life of their devices. Lithium-ion batteries become less capable of supplying peak current demands when in cold conditions, have a low battery charge or as they age over time, which can result in the device unexpectedly shutting down to protect its electronic components." Apple uppger att man förra året släppte en uppdatering till iOS som gjorde så att iPhone 6, iPhone 6s samt iPhone SE inte utnyttjade telefonens hårdvara fullt ut om batteriet är gammalt, håller på att laddas ur eller är för kallt. I år släppte Apple en iOS-version där detta även gäller för iPhone 7. Tumnagel
3.0°
0
2016
Fiat uppdaterar Abarth 595 Sportversionen nu också ansiktslyft I höstas fick sig Fiat 500 ett lyft och nu presenterar man nyheterna i det lite häftigare utförandet Abarth 595. Utseendemässigt rör det sig om nya strålkastare och DRL-ljus fram och nya bakljus. Abarth betyder även ett fetare kjolpaket runt om och i detta fall fyra små avgaspipor som mynnar ut där bak. Bilen kommer precis som tidigare i de tre smakerna Abarth 595, 595 Turismo och 595 Competitizione. Alla har den turbomatade fyran på 1,4 liter under locket och den förstnämnda bjuder på 145 hästar. Turismon har 165 och Competitizione har hela 180. Den sistnämnda går även att få med diffspärr och har som standard ett argare avgassystem. Insidan får samma nya infotainmentsystem som vanliga 500 vilket innebär en pekskärm på sju tum som på förfrågan kan utrustas med Apple CarPlay och Android Auto. Försäljningen väntas dra igång i juni men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
0
2015
Brittiska Ultima presenterar Evolution Från 350 upp till 1 020 hästar Den brittiska biltillverkaren Ultima presenterar nu den nya modellen Evolution som kommer i både coupé och cabriolet-utförande. Den kommer dessutom med flera olika effektlägen, 15 stycken för att vara exakt. Under skalet har man i toppversionen monterat en kompressormatad LS-V8:a på 6.8 liter från Chevrolet. Den lämnar hela 1 020 hästar och har ett vrid på 1 247 Nm. Det räcker för att den 950 tunga (eller lätta) bilen ska dra från 0-100 km/h på bara 2.3 sekunder. Till 160 blås tar det 4.9 sekunder, 241 km/h 8.9 sekunder och fortsätter man gasa är det roliga slut först vid smått galna 386 km/h. Evolution ersätter både modellerna GTR och Can-Am och du kan läsa mer om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
0
Nästa sida