m

Friheten på nätet fortsätter att minska
För elfte året i rad

Organisationen Freedom House har släppt sin årliga sammanställning över hur det ligger till med friheten på internet i en lång rad länder. Enligt den senaste sammanställningen av "Freedom on the Net", vilken täcker in 70 av världens länder, så fortsätter nätfriheten att minska, något som sker för elfte året i rad. I 48 av de 70 länderna har regeringen infört nya repressiva regler för företag som verkar på nätet det senaste året, något som Freedom House menar ofta påverkar användarnas frihet på nätet. I rapporten står det bland annat om detta: "While some moves reflected legitimate attempts to mitigate online harms, rein in misuse of data, or end manipulative market practices, many new laws imposed excessively broad censorship and data-collection requirements on the private sector." De största negativa förändringarna gällande nätfrihet under året som gått har Uganda, Myanmar och Belarus stått för enligt rapporten. Kina pekas dock fortsatt ut som den värsta landet för nätfrihet i världen, en titel som man får för sjunde året i rad i Freedom on the Net-rapporterna. Freedom House skriver: "Chinese authorities imposed draconian prison terms for online dissent, independent reporting, and mundane daily communications. The COVID-19 pandemic remains one of the most heavily censored topics. Officials also cracked down on the country’s tech giants, citing their abuses related to competition and data protection, though the campaign further concentrated power in the hands of the authoritarian state." Ni hittar hela Freedom on the Net 2021 i PDF-format här. I infografiken ovan hittas information om de länder i rapporten där internet anses vara fritt, delvis fritt och inte fritt. Här nedan hittas en infografik över de länder som infört nya statskontrollerade regleringar på nätet under året som gått. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Watch får stöd för fullstort tangentbord
Anklagas nu för att klonat den utslängda appen FlickType

I samband med att Apple tidigare i veckan presenterade Apple Watch Series 7 blev det även känt att Apples smarta klockor kommer att få ett fullstort tangentbord. Detta har rört upp en del känslor bland apputvecklare i allmänhet och skaparen av tangentbords-appen Flick Type i synnerhet. Flick Type släpptes till watchOS för över två år sedan vilket gav användare möjlighet att använda ett fullstort tangentbord på Apple Watch. Tidigare i år så slängde dock Apple ut FlickType från App Store och uppgav då som anledning att tangentbords-appar inte var tillåtna på Apple Watch. Många anser nu att Apple i stort sett klonat FlickType och lanserat detta som sitt eget tangentbord till Apple Watch. Utvecklaren av FlickType Kosta Eleftheriou har sedan tidigare stämt Apple då han anser att Apple brutit mot Kaliforniens så kallade "Unfair Competition Law" då man slängde ut FlickType från App Store. Apple har än så länge inte kommenterat den tvisten. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur FlickType fungerar på Apple Watch. Tumnagel
20.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes drar sig ur Formel E nästa år
Trots årets vinst

Mercedes har meddelat att man kommer att lämna Formel E-ligan efter nästa års säsong, något som innebär att man gör som konkurrenterna BMW och Audi har gjort tidigare. Mercedes team vann årets Formel E-säsong, den första säsongen då Formel E arrangerades som en officiell FIA-serie. Trots det så verkar inte Mercedes sugna på att fortsätta. Mercedes uppger att man kommer att använda det man lärt sig under Formel E i sin fortsatta utveckling av elbilar. I ett inlägg på sin webbplats skriver Mercedes: "As part of the new strategic direction, the brand has deliberately chosen to shift resources for this accelerated ramp-up of electrification, including the development of three electric-only architectures to be launched in 2025. Therefore, Mercedes will reallocate resource away from its ABB FIA Formula E World Championship programme and towards applying the lessons learned in competition to product development in series." Mercedes skriver att racingteamet som kört för Mercedes nu undersöker möjligheter att fortsätta köra Formel E för något annat företag som kan vara intresserade av deras tjänster. Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin stämmer NASA för månlandarkontrakt
Vägrar acceptera förlusten mot SpaceX

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin stämmer nu NASA efter det att den amerikanska rymdmyndigheten gett SpaceX i uppdrag att bygga ett Starship som återigen kan landa astronauter på månen. Blue Origin har tidigare protesterat mot beslutet hos den amerikanska myndigheten US Government Accountability Office men fick inget gehör för de protesterna. Blue Origin säger om stämningen mot NASA gällande kontraktet att bygga Artemis-programmets så kallade Human Landning System (HLS). "We firmly believe that the issues identified in this procurement and its outcomes must be addressed to restore fairness, create competition, and ensure a safe return to the Moon for America." Huruvida det här ytterligare kan försena den kommande bemannade månlandningen är för tillfället oklart. NASA har upprepade gånger sagt att man siktar på att återigen landa människor på månen 2024. Många bedömare tror dock redan att det tåget har gått och att det kan dröja tills någon gång efter 2024 tills vi återigen kan få se människor vandra på månen. SpaceX grundare Elon Musk har tidigare svarat lite syrligt på de försök som Blue Origin gjort för att försöka få ta del av NASA:s månlandarkontrakt, något som ni kan se exempel på i den inbäddade tweeten här nedanför. Tumnagel
13.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Storbritannien kan blockera Nvidias köp av ARM
Anser att affären kan leda till nationella säkerhetsproblem

Efter det att den brittiska myndigheten Competition and Markets Authority (CMA) granskat Nvidias eventuella uppköp av det brittiska företaget ARM så verkar det nu som om Storbritannien kan komma att förhindra att affären blir av. Enligt CMA:s utredning så kan Nvidias eventuella uppköp av ARM bland annat innebära diverse nationella säkerhetsproblem för Storbritannien, exakt vad dessa består av nämns inte. Enligt källor som har inblick i den brittiska regeringens diskussioner kring uppköpet så lutar det åt att Storbritannien kommer att blockera detta. Det hela ska dock utredas grundligare och inget regeringsbeslut om affären är än så länge fattat. Det var i september förra året som Nvidia meddelade att man planerade att köpa ARM av japanska SoftBank för 40 miljarder dollar. Storbritannien genomförde en liknande utredning som den man nu gjort när SoftBank 2016 köpte upp ARM. Den utredningen verkar dock inte ha lett till de betänkligheter Storbritannien nu har angående en liknande affär. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

EUs tech-chef varnar Apple
Integritet och säkerhet ingen anledning till konkurrensbrott

Tech-giganter är ifrågasatta just nu både i USA och här i EU. En av frågorna här är om Apple borde behöva öppna upp sin plattform och släppa in andra app-affärer än deras egen App Store. Apple tycker, så klart, att det ska de inte behöva göra och använder integritet och säkerhet som anledningar till det. När vi frågade er så tyckte merparten av er att Apple borde öppna upp sig. EUs uppfattning i frågan verkar också tydlig, eller Margrethe Vestagers uppfattning är i alla fall tydlig. Margrethe är EU-kommissionens verkställande vice ordförande med ansvar för digitalisering och konkurrensfrågor och vad hon tycker är alltså inte helt oviktigt. "I think privacy and security is of paramount importance to everyone. The important thing here is, of course, that itx27s not a shield against competition, because I think customers will not give up neither security nor privacy if they use another app store or if they sideload. I think that it is possible to find solutions to this." Hon verkar alltså tycka att det är Apples ansvar att skapa en plattform där andra också kan komma in under säkra former. Tumnagel
49.2°
+
Roger Åberg
0

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Nu finns BMW M4 som cabriolet
Mullra fram med taket nere

BMWs 3- och 4-serie har inte tagits emot så bra, men jag börjar vänja mig och ibland tycker jag den är riktigt snygg. Vi har tidigare sett vanliga 4-serien som cabriolet, men om den känns för tam så kan du nu beställa en M4:a som cabriolet. Kanske den perfekta mixen mellan sportbil och njutning? 0 till 100 går på 3,7 sekunder och vill du ha M4 och cab så får du competition och fyrhjulsdrift på köpet vare sig du vill det eller inte. Taket är ju som väl är mjukt numera vilket gör att du får plats med 80 liter till i bagageutrymmet. Taket är också 40 procent lättare. En fördel med cab är att omvärlden ser de fantastiska skalstolarna utan att de behöver kika in i bilen, de där stolarna är en stor favorit hos mig, både hur de ser ut och är att sitta i. Eftersom jag vet hur mycket ni älskar den här bilen finns 100 bilder att njuta av nedan. Räcker inte det så kan ni kolla in M3 och M4 med tak nedan. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Respawn snackar dyra skins i Apex Legends
Det kostar att göra spel

Respawn har levererat ett riktigt trevligt battle royale-spel med Apex Legends. Spelet erbjuder massvis med trevligt gameplay som du får tillgång till utan att betala en krona, men när det kommer till kosmetiska grejer har utvecklarna fått en hel del kritik på sistone. Bland annat har spelare ansett att Respawn varit lata genom att sälja exklusiva skins som egentligen bara är gamla skins i nya färger samt att prislappen på skinsen har varit väldigt höga. Just nu säljs skins i Apex-butiken för närmare 180 kronor, vilket många anser vara lite för högt. Nyligen körde Respawn en AMA på spelets subreddit där frågan om hur utvecklarna ser på spelets intäktsgenerering. Svaret blev ett fyrdelat sådan där Respawn lyfte att de fortfarande vill fokusera på gameplay först, vilket är tydligt då allt gameplayrelaterat i spelet går att låsa upp genom att spela, men när det kom till prissättning får vi leva med ett ickesvar. Respawn skriver att spelutveckling kostar pengar samt att arbetet med skins är mer omfattande än vad man tror. Bland annat skrivs detta: Content creation costs - As much as people think we can turn cosmetics out easily because our competition outputs content at a high rate, our team is much smaller and spends more time on our skins. The part of the equation people miss is the expense side of the people we have working on these things and the fact that we canx27t work 24/7. Itx27s more expensive than people think in terms of number of people and hours because people donx27t factor in tons of back and forth on concept, QA, ideation, creation, etc. Pricing - As mentioned, we think about this constantly and itx27s tough because we want Apex to be around for a loooooong time. Us being able to continue to make the game depends on operating a healthy business. Wex27re hoping players understand this is something wex27re working hard to balance, but when you consider the full picture, itx27s a tough challenge. Therex27s a lot players want from the Apex Universe, therex27s a lot we want to give, but we canx27t do that unless wex27re a healthy business at the end of the day. New Game Modes, Maps, Features all come at a cost wex27re trying to support. Även om det är lite utav ett icke-svar så är det ändå förståeligt att Respawn resonerar som de gör, men trots det är det svårt att sticka under stolen med den nuvarande prissättningen. En del spelare argumenterar för att prissättningen gör köp av skins svårmotiverat och om skinsen var lite billigare hade de kunnat tänka sig att köpa skins oftare. Hur känner ni? Borde skins vara billigare, eller känner ni att den nuvarande prissättningen är rimlig? Och hur ofta brukar ni köpa skins? Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Trailer för The Mysterious Benedict Society
Kommande äventyrsserie på Disney+

Här kommer den första trailern till Disneys filmatisering av Trenton Lee Stewart böcker om "The Mysterious Benedict Society". I The Mysterious Benedict Society får vi följa ett fyra barn som slår sig samman med den märklige Nicholas Benedict. Barnen har olika övernaturliga förmågor vilka de måste använda för att stoppa Mr. Benedict ondskefulle tvilling Ledroptha Curtain i hans försök att ta över världen. Disney+ skriver om tv-serien: "After winning a scholarship competition, four gifted orphans are recruited by the peculiar Mr. Benedict for a dangerous mission to save the world from a global crisis known as The Emergency. Reynie, Sticky, Kate, and Constance must infiltrate the mysterious L.I.V.E. Institute to discover the truth behind the crisis. When the headmaster, the sophisticated Dr. Curtain appears to be behind this worldwide panic, the kids of ‘The Mysterious Benedict Society’ must devise a plan to defeat him." The Mysterious Benedict Society har premiär på Disney+ 25 juni. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk snackar lite mer om Xprize Carbon Removal
Där vinnande förslag kan plocka hem 100 miljoner dollar

Tidigare i år presenterade Xprize och Elon Musks stiftelse Musk Foundation det nya Xprize-projektet "Carbon Removal" där de vinnande förslagen kan komma att finansieras med sammanlagt 100 miljoner dollar. Carbon Removal-projektet hoppas få in på förslag på hur man ska rensa bort koldioxid från vår atmosfär och hur denna sedan eventuellt ska återvinnas. Projektet löper över fyra år och Xprize skriver om vilken typ av förslag och idéer man kommer att leta efter och eventuellt finansiera framöver: "This four-year global competition invites innovators and teams from anywhere on the planet to create and demonstrate solutions that can pull carbon dioxide directly from the atmosphere or oceans, and sequester it durably and sustainably. To win the grand prize, teams must demonstrate a working solution at a scale of at least 1000 tonnes removed per year; model their costs at a scale of 1 million tonnes per year; and show a pathway to achieving a scale of gigatonnes per year in future." I klippet ovan hittas en introfilm till Xprize Carbon Removal och här nedanför snackar Elon Musk lite mer om projektet med X Prize Foundations grundare Peter Diamandis. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Storbritannien utreder Nvidias köp av ARM
Ska undersöka om det kan skada den nationella säkerheten

Den brittiska myndigheten Competition and Markets Authority (CMA) ska undersöka om amerikanska Nvidias köp av det brittiska chipföretaget ARM kan skada Storbritanniens nationella säkerhet. Skulle man komma fram till att så skulle vara fallet så skulle det eventuellt kunna sätta stopp för Nvidias uppköp av ARM. Nvidida tror dock inte själva att så kommer att bli fallet och säger i en kommentar: "We will continue to work closely with the British authorities, as we have done since the announcement of this deal." Till saken hör att Storbritannien gjorde en liknande utredning när ARM såldes till sin nuvarande ägare, japanska SoftBank, 2016. Detta talar antagligen för att Nvidia kommer att få köpa ARM. Det var i september förra året som Nvidia uppgav att man planerade att köpa ARM för 40 miljarder dollar. Man försäkrade då att ARM:s huvudkontor och utveckling skulle stanna kvar i brittiska Cambridge och att ARM:s affärer med företag, som i vissa fall konkurrerar med Nvidia, inte skulle påverkas negativt av affären. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Porsche sura på Singers senaste bygge
Anklagas för varumärkesintrång

En Porsche är en Porsche och en Singer är en Singer, även om en Singer är en Porsche. Logiskt? Nä kanske inte. Singer har byggt om Porschar från grunden i många år och inget har varit konstigt med det. Men deras senaste bygge verkar ha retat upp Porsche. Singer har precis som på tidigare byggen använt Porsches logga på den senaste, men av någon anledning har Porsche nu anklagat customfirman för varumärkesintrång och bett dem att omedelbart plocka bort deras material kring bilen från nätet. Klickar man på länken till bygget nu möts man bara av att sidan är nedplockad. Bilen som heter ACS finns i två stycken exemplar och är specialbeställd av en kund, så det är inget som ska masstillverkas eller så. CarScoops har pratat med en representant från Porsche som säger följande kring fallet: "We are glad to have a growing community of Porsche enthusiasts. They help us to ensure that so many Porsche cars originally built decades ago remain on the road and are still being enjoyed. At the same time, we have a responsibility to out customers to ensure that Porsche products – designed and engineered by us – can be clearly and easily identified. This can range from an individual component or piece of clothing using our name through to whole cars. We do this by allowing only products created or directly licensed by us to carry the Porsche name." Om Singer nu kommer plocka bort Porsche-texterna från bilen är oklart, så även om de i fortsättningen kommer att få använda namnet på sina byggen eller inte. Tumnagel
28.1°
+
Bobby Green
0

Epic Games tar sin fejd med Apple till Europa
Anser att Apples verksamhet är orättvis

Epic Games drog igång en ordentlig fejd med Apple förra året då Epic anser att Apple använder sig av sin kontroll över iOS för att göra det svårt för andra utvecklare att tjäna pengar på sina appar. Nu har Epic Games berättat att de lämnat in klagomål mot Apple till EU-kommissionen i hopp om vad Apples verksamhet ska bli lite mer rättvis mot mindre spelare. Epic skriver bland annat detta: “The complaint, filed with the European Commission’s Directorate-General for Competition, alleges that through a series of carefully designed anti-competitive restrictions, Apple has not just harmed but completely eliminated competition in app distribution and payment processes. Apple uses its control of the iOS ecosystem to benefit itself while blocking competitors and its conduct is an abuse of a dominant position and in breach of EU competition law.” Epic verkar inte vilja ha något skadestånd eller liknande i samband med detta, utan verkar endast vilja att det ska införas åtgärder motverkar Apples monopol-verksamhet. EU-kommissionen håller sedan i somras på att granska Apple gällande konkurrensbrott med Apple Pay och App Store. Huruvida Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

FIFA och UEFA vill inte se någon superliga i fotboll
Hotar att porta spelare från VM, EM och annat om den blir av

Fotbollens världsorganisation FIFA uppger nu att man kraftigt motsätter sig de planer som en del europeiska storklubbar har på att skapa en slags superliga i fotboll. Tanken bakom en sådan liga skulle vara att Europas toppklubbar startade en egen liga för att kunna dra in ännu mer pengar till sina klubbar. För att se till att det inte skapas någon "Super League" hotar FIFA och fotbollsorganisationer i olika delar av världen att utesluta spelare som deltar i en sådan liga från fotbolls-vm, fotbolls-em och andra internationella fotbollsturningarna som arrangeras. I ett uttalande som undertecknats av FIFA och fotbollsorganisationerna UEFA, AFC, CAF, Concacaf, CONMEBOL samt OFC säger man bland annat: "Any club or player involved in such a competition would as a consequence not be allowed to participate in any competition organised by FIFA or their respective confederation. The universal principles of sporting merit, solidarity, promotion and relegation, and subsidiarity are the foundation of the football pyramid that ensures football’s global success and are, as such, enshrined in the FIFA and confederation statutes." En eventuell europeisk superliga skulle givetvis konkurrera med UEFA:s Champions League såväl som FIFA:s egna Club World Cup, en turnering där världens bästa klubblag ska mötas och som var tänkt att arrangeras i år för första gången. Detta är dock uppskjutet tillsvidare på grund av pandemin. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Valve med flera får EU-bot för geoblockering av spel
En liten ajsingbajsing på 7,8 miljoner euro

EU har en hel del att säga när det kommer till geoblockering i medlemsländerna. En digital pryl som säljs i Tyskland ska kunna köpas av någon i Sverige, och vice versa. Några som inte tillåter detta är bland annat Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media och ZeniMax som nu bötfällts på den totala summan 7,8 miljoner euro då dessa anses låsa användare till respektive lands nätbutiker. Alla utom Valve har valt att samarbeta med EU i frågan och har på så vis fått än lägre bot medan motstridiga Valve fått ta den största smällen på 1,6 miljoner euro, vilket praktiskt taget är kaffepengar då företagets intäkter för 2020 ligger på runt 2 miljarder dollar. I ett uttalande från Margrethe Vestager, Executive Vice-President för konkurrenspolicyn, säger detta om saken: “Today’s sanctions against the “geo-blocking” practices of Valve and five PC video game publishers serve as a reminder that under EU competition law, companies are prohibited from contractually restricting cross-border sales. Such practices deprive European consumers of the benefits of the EU Digital Single Market and of the opportunity to shop around for the most suitable offer in the EU”. Tumnagel
56.2°
+
André Stray
0

LG funderar på att lämna mobilbranschen
Mobildivisionen har gått med förlust i fem år

Det verkar som att LG är redo att ge upp på mobilfronten. Företagets mobildivision har gått med förlust i fem år i streck och totalt handlar det om en förlust på 4,5 miljarder dollar. LG-chefen Kwon Bong-seok ska i ett mail till företagets anställda skrivit att det är dags att se hur verkligheten egentligen ser ut och ta ett ordentligt beslut om framtiden för mobildivisionen, vilket kan leda till att mobildivisionen säljs, läggs ner helt eller skala ner mobilverksamheten rejält. I ett uttalande till Korea Herald säger representant från företaget detta om situationen: “Since the competition in the global market for mobile devices is getting fiercer, it is about time for LG to make a cold judgment and the best choice. The company is considering all possible measures, including sale, withdrawal and downsizing of the smartphone business.” LG-chefen ska dock ha berättat för företagets anställda att vad som än händer med mobildivisionen så ska de inte oroa sig för att bli av med sina anställningar då folk kommer flyttas till andra delar i företaget. Det hela är förstås lite tråkigt. Speciellt med tanke på att företaget det senaste året levererat riktigt intressanta telefoner som Velvet och Wing, även om deras telefoner inte längre säljs officiellt i Sverige. Och extra tråkigt med tanke på att LG som i samband med CES-mässan visade upp sin första rullbara telefon som väntas släppas senare i år. Ovan har ni en reklamfilm som gjordes i samband med releasen av LG G Flex och är, enligt undertecknad, den bästa reklamfilm för en mobiltelefon som någon sin gjorts. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Singer har byggt en Porsche 911 som funkar bra offroad
Inspirerad av 959 Safari

Porscheförädlaren Singer dundrar nu ut nyheten Singer ACS (All-terrain Competition Study) som de byggt tillsammans med det brittiska företaget Tuthill Porsche. Det är en Porsche 911 som fått sig ett ordentligt lyft i ordets rätta bemärkelse och som inte behöver oroa sig när asfalt byts ut mot annat underlag. Den lyftkylda boxersexan med turbo ger 450 hästar, drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns fläskiga däck som ska greppa på det mesta. Bilen är byggd åt en kund som ville ha en 911 som skulle kunna palla med lite tuffare tag och som hyllar Porsches rallymedverkande på 80-talet och bilar som 959 Safari. I Top Gears klipp får vi reda på allt som behövs om den. Vad tycker ni? Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0
2020

Fira av året med en välljudande Ferrari F40
Svårslaget

Det har blivit dags att vinka farväl till 2020 som tyvärr för många har varit ett pissår. Så för att säga tack och hej och välkomna 2021 med öppen famn passar väl ett klipp på en Ferrari F40 utrustad med ett Tubi Inconel LM Competition-avgassystem perfekt? Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida