m
2020
2019
2018

Porsche köper in sig i Rimac
Intressant!

Rimac har gjort sig kända för sina två brutala, elektriska superbilar. Men man vill mer än så, lösningarna man bygger i bilarna är lösningar som man sedan säljer. Bland annat har deras batterier hittat in i dotterbolaget Greyp som gör cyklar/motorcyklar. Hur som helst så verkar fler tycka att de är intressanta, för nu har Porsche AG köpt tio procent av bolaget. – By developing the purely electric two-seaters super sports cars, like the ‘Concept_One’ and ‘C Two’, as well as core vehicle systems, Rimac has impressively demonstrated its credentials in the field of electromobility. We feel that Rimac’s ideas and approaches are extremely promising, which is why we hope to enter into close collaboration with the company in the form of a development partnership. Lutz Meschke, vice ordförande i Porsches styrelse Det verkar alltså som att de två bolagen kommer att börja utveckla saker tillsammans. Troligen rör det sig om saker under ytan som vi inte kommer att se och inte nya modeller. Partnerskapet är inte dumt alls, Porsches supersportbilar kan få sig en knuff av Rimacs teknologi och Rimac får mer resurser att göra ännu sjukare saker. Andra som samarbetar med Rimac är bland annat Koenigsegg. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Rimac rullar ut C_Two med 1.941 hästar
Gör 0-100 km/h på 1,9 sekunder

Det kroatiska elbilsföretaget Rimac har nu presenterat sin uppföljare till modellen Concept_One i Genève. Den nya bilen heter kort och gott C_Two och under skalet finns inte mindre än 1.941 elektrifierade hästar och 2.300 newtonmeter i vrid som bara väntas på att släppas lös. Gör man det ska man kunna klippa 0-100 km/h på 1,9 sekunder, precis samma tid som Tesla lovar med sin nya Roadster alltså. 0-300 km/h ska gå på 11,8 sekunder. Toppfarten anges till 412 km/h. Förutom detta ska bilen ha självkörande teknik i nivå 4 och några av de mest avancerade säkerhetssystemen som går att få tag i för tillfället. Kraften kommer från ett batteripack på 120 kWh som i sin tur fördelar den vidare till fyra stycken elmotorer. Enligt NEDC-cykeln ska räckvidden ligga på 65 mil på en laddning. Bilen ska även klara två varv med fullt ös på Ringen innan den behöver kyla ned sig lite. Vikten på ekipaget anges till 1.950 kilo. Utsidan påminner mycket om föregångaren och det är mest baktill det ser annorlunda ut med en aktiv vinge som kommer upp när den behövs. Jag får även lite BMW-vibbar när jag tittar här, mest på grund av baklysena. Den här får även till skillnad från föregångaren måsvingedörrar. Insidan har fått ännu fler roliga prylar att leka med än tidigare och precis som innan kan man ställa in allt i oändlighet. Kul teknik är bland annat att man kan låsa upp bilen med ansiktsigenkänning. Allt om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är Rimacs nästa bil
Har premiär i Genève

Som vi skrev i början av den här veckan så har Rimac en ny eldriven uppföljare till modellen Concept_One på gång. Nu får vi en första teaserbil på just denna, och premiär blir det på mässan i Genève i mars nästa år. När den väl är här räknar man med att sälja 20 stycken exemplar första året, och att totalt bygga 100 stycken. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Rimacs nästa bil kommer att utmana nya Tesla Roadster
Blir även lyxigare och mer bekväm

Rimacs eldrivna modell Concept_One har riktigt imponerande prestanda men den blir slagen på fingrarna av Tesla Roadster. Det vill man ändra på med nästa bil, som ryktas få det rätt så väntade namnet Concept_Two. Concept_One har 1 224 hästar och den nya väntas såklart få ännu mer. Man berättar även att uppföljaren kommer att vara lyxigare och mer bekväm än bilen den ersätter. När Concept_Two ska presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2016

Rimac-grundare får testa Bugatti Veyron
Längs Kroatiska kustvägar

Bugatti Veyron är ett monster till bil och de flesta som testar den har inte mycket annat att säga än "WOW!". Men om du är grundare till Rimac och själv gör ett monster till bil, Rimac Concept_One, hur är det då att testa Bugattin? Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Rimac Concept_One kör på ett flygfält
Några snabba testar av elbilen

Concept_One är den 1 088 hästar starka elbilen från det kroatiska företaget Rimac och här får vi se ett kort klipp på när de nyligen var och testade kärran på ett militärt flygfält i hemlandet. Bilen ska enligt uppgift göra 0-100 km/h på 2,6 sekunder och toppa hela 355 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Rimac hade ett ess i rockärmen på Genève-mässan
Visade upp den ännu vassare bilen Concept_S

Vi har redan skrivit om att elbilstillverkaren Rimac skulle ha med sig en produktionsversion av superbilen Concept_One till Genève men de hade även med sig ytterligare en bil vi inte stiftat bekantskap med tidigare - Concept_S. Det här är en ännu hårigare version som beskrivs som "The Evil Twin". Och gör man 0-300 km/h på 13,1 sekunder får man benämnas så. Det första man lägger märke till är helt klart det mer rejsiga utseendet med jättesplitter fram och en stor parkbänk till vinge bak. Men det viktigaste är den elektriska drivlinan. Under skalet finns elmotorer i varje hjul på sammanlagt 1 018 kW (1 365 hästar) och ett vrid på 1 800 Nm. En dubbelkopplingslåda med två växlar ser till att man kommer iväg och oj vad det går. Till 100 km/h tar det bara 2,5 sekunder, till 200 5,6 och till 300 13,1. Det är siffror som gör den här snabbare än Bugattis nyhet Chiron, upp till bevis! Toppfarten anges till 365 km/h. I övrigt har bilen bantat 50 kilo jämfört med Concept_One, bland annat genom att man tagit bort en del ljudisolering samt kommit på ett bättre och effektivare sätt att ta fram kolfiberpanelerna på. Nu står vågen istället på 1 800 kilo. Insidan förses med skalstolar som håller fast fläsket med fempunktsbälte och det ska finnas flera olika körlägen att välja mellan som alla ger bilen olika humör. Om Concept_S kommer gå att köpa, om den endast får köras på bana och vad den kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Produktionsversionen av Rimac Concept_One kommer till Genève
Och så här ser den ut

2011 presenterade Rimac Automobili elbilen Concept_One. En riktigt hårig sak som lovade mycket och som inte såg helt tokig ut på köpet. Nu har det gått ett par år, men som i så många andra fall har företaget inte försvunnit. Nu är man nämligen redo att presentera en produktionsfärdig version av bilen, och den kommer att ställas ut i Genève. Som tur är har bilen inte förändrats särskilt mycket från konceptet som visades upp 2011. De yttepyttesmå backspeglarna med kameror i har ersatts av konventionella med spegelglas, strålkastarna har gjorts om lite samt att ett par extra ventilationshål har hittat dit, och en större diffusor bak. På insidan har mittkonsolen gjorts om och fått sig en stor pekskärm från vilken man styr infotainmentsystemet och nästan allt som har att göra med bilen. Under skalet sitter det fortfarande fyra stycken elmotorer, en för varje hjul. Den kombinerade effekten anges till 1 088 hästar och 1 600 Nm. Bilen har totalt fyra stycken växellådor - en enstegad för varje frontmotor, och en tvåstegad dubbelkopplingslåda var för de bakre. Ekipaget väger in på 1 850 kilo och från 0 till 100 km/h ska man kunna ta sig på bara 2,6 sekunder. 0-200 ska gå på 6,2 och vågar man är toppfarten 355 km/h. Endast åtta stycken exemplar kommer att tillverkas men vad varje kommer att kosta är oklart för tillfället. Tidigare har det snackats om runt 800 000 euro innan skatt, så det är som väntat ingen billig pjäs det handlar om. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är Koenigseggs galna nyhet Regera
Plug-in hybrid utan växellåda med 1 500 hästar

Förutom Agera RS har Koenigsegg som vi redan skrivit om med sig en helt ny bil till mässan i Genève. Den heter Regera och nu får vi bilder på skapelsen och mer information om vad som döljer sig under skalet. Koenigsegg hakar på trenden med att kombinera stora förbränningsmotorer med elmotorer och i denna har man lyckats plocka fram hela 1 500 hästar totalt. Ett recept som ska ge den snabbast accelererande produktionsbilen i världen. Förbränningsmotorn är en V8:a med dubbla turbo på 5.0 liter. Den ger 1 100 hästar på vanlig pumpsoppa. Till den kopplas inte mindre än tre stycken elmotor - en i vardera bakhjul som ger 260 Nm och en på vevaxeln som ger 300 Nm. Totalt ska man alltså plocka ut 1 500 hästar och ett vrid på 2 000 Nm. Batteripacket är utvecklat och producerat i samarbete med Mate Rimac som bland annat ligger bakom elsportbilen Rimac One. På bara el ska man kunna köra omkring 3.5 mil. Till motorerna kopplas inte en vanlig växellåda utan något man istället kallar för "Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD)". Exakt hur detta fungerar får vi återkomma till. Prestandamässigt ska Regera göra 0-400 km/h under 20 sekunder och mellan 150 och 250 km/h ska det bara ta 3.2 sekunder. Torrvikten anges till 1 420 kilo. Endast 80 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen ska det stå 1.9 miljoner dollar. Bilder från mässgolvet hittas på länken nedan. Tumnagel
127.8°
+
Bobby Green
0
2013
2012

Mate Rimacs e-M3 slår massa rekord
Snabbast acceleration för elbil

Rimac har en rätt så snabb BMW M3 som de har byggt om till eldrift. Den har hängt med ett tag men det är först nu som den har fått några officiella rekord i acceleration. Sanningen är att rekordrundorna ägde rum redan i april förra året, men det är först nu som FIA har fått ändan ur vagnen och registrerat de och gjort de officiella. Enligt Mate Rimac är det här dock bara början. Hans grymma konceptbil Concept_One kommer förhoppningsvis att slå hans egna rekord en vacker dag. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida