m

Photoshop kan snart avgöra om en bild är fejkad
Adobe visar upp nytt verktyg till sitt bildredigeringsprogram

Adobe har visat upp ett nytt verktyg till sitt bildredigeringsprogram Photoshop som ger användare större möjlighet att se om en bild är redigerad samt ges möjlighet att se vem som skapat och har rättigheterna till bilden. Verktyget är en del av det Adobe-grundade Content Authenticity Initiative (CAI), ett inititativ som har som syfte att kunna identifiera olika typer av fejkade bilder och även försöka förhindra att dessa utger sig från att vara riktiga. Adobe har samarbetat med bland andra New York Times, BBC, Microsoft och Qualcomm för att lansera CAI som en slags standard för att förhindra spridandet av fejkbilder på nätet. I videoklippet ovan presenteras CAI lite närmare. Verktyget till Photoshop som Adobe nu visat upp är en prototyp och ni kan kolla in hur det fungerar i videoklippet här nedanför. I dagsläget fungerar verktyget bara på stillbilder. Adobe och deras partners siktar dock på att anpassa verktyget, eller utveckla andra verktyg, som kan göra samma sak med alla typer av media, bland annat för att kunna identifiera så kallade "deep fakes"-videoklipp. Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Photoshop testar verktyg för att hitta bilder som redigerats
Så att vi inte luras av fejkbilder

Adobe ska börja testa en ny funktion som kan avslöja mer om en bilds ursprung i sitt bildredigerings-program Photoshop rapporterar Wired. Det ska handa om en funktion som ska kunna göra användaren uppmärksam på om bilden i fråga har redigerats eller manipulerats på något sätt efter det att den fotograferats. Syftet med detta är att det förhoppningsvis ska leda till att färre fejkade bilder på nyhetshändelser och annat som sprids på nätet. Den nya photoshop-funktionen är en del i ett initiativ som kallas för "Content Authenticity Initiative" (CAI) som Adobe lanserade tillsammans med Twitter och New York Times förra året. Om detta skrev Adobe då: "With the volume of digital content increasing, people want to know that what they’re seeing online is authentic. Yet, currently there’s a lack of transparency. People can be misled when they don’t know who is altering content and what content has been changed. The ability to provide proper content attribution for creators and publishers is critical to ensure trust and transparency online." Tanken bakom initiativet verkar god men för att det hela ska fungera krävs givetvis att fler företag och tjänster börjar stödja CAI. Skulle så bli fallet skulle det hela kanske kunna bli ett bra komplement till Facebooks, Twitters och andra sociala medie-tjänsters automatiserade funktioner som försöker rensa bort fejkade och manipulerade grejer från sina tjänster. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0