m

Hur står sig Corvette C8 mot C7?
C7 håller fortfarande måttet

Corvette C8 är något helt annat än Corvette C7. Här har man placerat motorn baktill istället och hoppat in i superbilsvärlden, typ. Men en C7 är inte så dum den heller, och eftersom C8 nu finns har "gamlingen" droppat en hel del i pris och blivit rätt så överkomlig. Så är C8 så mycket bättre än C7 och vad är skillnaden egentligen? Det tar man upp i följande klipp. Bonus-C8:a nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Genovation GXE sätter rekord runt Thunderhill West
Med Randy Pobst bakom ratten

Genovation GXE är en helt eldriven Corvette C7 och nu har man slagit ytterligare ett rekord med bilen. Detta skedde på Thunderhill West och bakom ratten satt racerföraren Randy Pobst. Tiden han satte blev 1:21.16 vilket innebär att bilen är snabbare än Corvette C8. GXE har ett batteripack på 60 kWh och dubbla elmotorer som tillsammans genererar 800 hästar och 949 newtonmeter i vrid. Den är fortfarande under utveckling men målet är att tillverka 75 stycken exemplar för allmänheten - alla med ett frånpris på 750.000 dollar. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Har bara sett suddigt i 44 år - nu har Mike tagit körkort
Köpte sig en Corvette

Mike Schickerowski föddes med nystagmus även kallat för ögondarrning vilket har gjort att allt han kunnat se mest varit en suddig sörja. Men nu har hela hans liv förändrats. På en klinik i Kalifornien utförde man experimentell kirurgi på Mike och lyckades återställa hans syn till den grad att han nu lyckats ta körkort. Det nytagna körkortet firar han med en Chevrolet Corvette C7 som han köpte för ett tag sedan. Varför det blev just en sån här svarar han med att alla i Alberta där han bor kör pickuper - och han ville ha något annat. Se ett inslag med Mike på länken nedan. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Ares Design återupplivar De Tomaso Pantera
En Lamborghini Huracán med nytt skal

I slutet av 2017 skrev vi om att Ares Design hade planer på att bygga en modern version av De Tomaso Pantera. Nu är bilen här som Panther Project 1 och det är en Lamborghini Huracán som fått sig ett nytt utseende. Det innebär att det bakom sittbrunnen sitter en V10:a på 5,2 liter som trimmats till 650 hästar. Ingen V8:a från Ford som originalet hade alltså. Alla karosspaneler är tillverkade i kolfiber och framtill har man bland annat fixat popup-strålkastare. Den skarpsynte ser att man använt bakljusen från Corvette C7 och satt ett galler utanpå dessa. Insidan är fortfarande väldigt mycket Huracán fast med lite extra kolfiber och Alcantara. Ballt bygge helt klart men enligt mig hade den passat bättre med en vrålande V8:a under skalet istället för en ylande V10:a. De första leveranserna ska dra igång i slutet av maj och för att bli ägare till en får du hosta upp 615.000 euro. Tre månader tar det att bygga en bil så beställ nu så att du kan få njuta av den i sommar. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Eadon Green har byggt om en Rolls-Royce Ghost
Gangsterbilsvibbar

2017 skrev vi om custombyggaren Eadon Green som på bilmässan i Genève visade upp en bil med klassiska former klädda utanpå ett modernt inre. Även förra året visade de upp en bil med samma tema byggd på en Corvette C7 och i år stod denna i deras monter - ZZR. Under dess skal finns en Rolls-Royce Wraith och det kanske man även förstod då man inte har förändrat strålkastarna något. Precis som tidigare byggen är det böljande skärmar och ett långt svep bakåt som gäller. En stor grill dominerar fronten och baken bjuder på smala utdragna bakljus. Tyvärr har tillverkaren själv inte delat med sig av någon information men vi kan väl förmoda att det under skalet är en helt vanlig Wraith. Vad ZZR kommer att kosta och när den ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

9 000 stycken nya Corvette C7 står hos handlare osålda
Folk väntar på C8

En ny generation av Corvette är på gång. Det märks förutom på mängder av spionbilder också hos handlare i USA. Runt om i landet står det nämligen inte mindre än 9 000 stycken nya osålda exemplar. 2016 hade modellen sin topp då man lyckades sälja 40.689 stycken exemplar men efter det har efterfrågan dalat. I januari i år sålde man rekordlåga 800 stycken. Folk väntar helt enkelt på ersättaren som kommer bjuda på många saker C7 inte har - däribland mittmotor. En anledning till att man tillverkat så många exemplar ändå kan vara för att säkra upp då det kan krävas att fabriken får stänga ner under en period för att anpassas till tillverkningen av C8. Om potentiella köpare av den inte gillar nyheten när den väl är här kanske de köper en C7 istället, och antagligen kommer det erbjudas lite trevliga rabatter när en ny generation tar vid. Gällande att det står massa bilar hos handlare är för att ju fler de beställer ju bättre betyg får de hos Chevrolet - och är då högre upp på listan över vilka som får ta in C8 när den väl kommer. När C8 kommer att presenteras är fortfarande oklart men troligtvis blir det under andra halvan av året. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nästa Corvette verkar få aktiv aerodynamik
Patentritningar hittar ut på nätet

Ett par patentritningar från GM har hittat ut på nätet. På bilderna använder man dagens Corvette C7 men det borde alltså vara grejer som man håller på och utvecklar till den kommande C8:an vi ser här. Bland bilderna ser vi att man jobbar med Active Side Skirts, Active Spoilers och Downforce Generating Ducts. Det mest iögonfallande är ändå vingen på taket, den vore rolig att se i produktion. Nästa Corvette kommer att få mittmotor och rykten säger att det kommer att erbjudas en flat-plane crank-V8:a med minst 600 hästar och ett hybridalternativ med dubbelturbomatad V8:a på omkring 1.000 hästar. Bilen tros få sin premiär på North American International Auto Show nästa år. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Equus Throwback S baseras på Chevrolet Corvette C7
Har rimliga avgaspipor

I mina ögon är den senaste generationen av Chevrolets modell Corvette klar, man behöver liksom inte hålla på och förändra den. Trots detta gör folk det ändå. Equus som vi tidigare har skrivit om har gjort just detta och bilen vi ser här kallar de för Throwback S. Den har en helt ny nos och bakdel men visst ser man ändå att bilen baseras på just en Corvette. Ytterligare en sak gör att den sticker ut - istället för Corvettens fyra rätt så maffiga avgaspipor har man här istället tre. Och de är helt sjukt stora. Under huven sitter den välbeprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter och den kan man få med 1.000 hästar och 1.114 newtonmeter om man vill. Väljer man det alternativet gör bilen 0-100 km/h på 2,6 sekunder och toppar 354 km/h. Den sjustegade manuella växellådan är standard men den åttastegade automaten finns som tillval. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och frånpriset ligger på 130.000 dollar styck. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Corvette C7 med väldigt konstiga kläder
Det här är Eadon Greens Zeclat

Det är inte bara produktionsbilar och koncept från välkända aktörer som ställer ut i Genève, det finns ett och annat mystiskt bygge också. Som exempelvis Eadon Greens nya modell Zeclat som är en förklädd Chevrolet Corvette C7 som inte liknar något annat. Jokerns nästa bil kanske? Under den svepande huven hittar vi en V8:a på 6,2 liter utan överladdning som ger 466 hästar och ett vrid på 630 newtonmeter. Det är tillräckligt för att låta bilen göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Rätt märkligt med tanke på att den ser ut att komma från 30-talet. Insidan är i princip oförändrad jämfört med Corvetten då krutet har lagts på utsidan. Vad man vill ha för Zeclat framgår inte för tillfället. Syskonet Black Cuillin visade man upp förra året och om den kan du läsa mer här nedan. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0
2017

CES 2018 Ny version av eldriven Corvette visas i Las Vegas
Toppar över 350 km/h

Genovation bygger om Corvettes så att de blir eldrivna och nu meddelar de att de plockar med sig modellen GXE till CES-mässan i Las Vegas i januari. Bilen baseras på Corvette C7 och drivlinan ska ge hela 800 hästar och 948 newtonmeter i vridmoment. Det ska vara tillräckligt för att ta sig från 0-100 km/h på omkring tre sekunder och nå en toppfart på över 354 km/h. Till paketet kopplas antingen en sjupetad manuell växellåda eller en automatlåda med paddlar bakom ratten. Hur långt man kommer på en laddning är oklart men den tidigare versionen som hade 700 hästar skulle ta sig 24 mil. Lansering förväntas bli någon gång 2019 och endast 75 stycken exemplar kommer att tillverkas. Vad bilen kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ares Design gör en modern version av De Tomaso Pantera
Det här är Project Panther

Italienska Ares Design visar nu upp skisser på Project Panther som är en modern och uppdaterad version av De Tomaso Pantera som man har tänkt att bygga i en liten serie nästa år. Linjerna har uppdaterats en aning och undertill bygger bilen på Lamborghini Huracán som man hämtar både chassi och drivlina från. Det innebär att även den här kommer att ha en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar placerad bakom sittbrunnen. I övrigt får bilen nymodigheter som LED-strålkastare och liknande. Visst ser det även ut som man plockat bakljusen från Corvette C7? Project Panther designas, utvecklas och kommer att tillverkas i Ares nya lokaler i Modena. Hur många som kommer att bli till är oklart för tillfället, men ett par köpare ska redan ha lagt en deposition. Vad slutsumman per bil blir är också oklart för tillfället. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0
2016

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Dodge säger hej då till Viper med fem specialversioner
Nästa år läggs modellen ned

1992 rullade Dodge ut modellen Viper. En rejäl muskelbil med enorm V10-motor plockad från en lastbil. Planen var att bygga den absolut bästa amerikanska superbilen. Riktigt så blev det inte tyvärr. Nästa år är det dags för modellen att få somna in för evigt då den säljer för dåligt. För att förstå lite hur dåligt den faktiskt har sålt kan man jämföra med konkurrenten Corvette C7 som det går riktigt bra för. Under hela förra året var det endast 676 stycken personer som valde att köpa en Viper, i hela världen. Bara i maj månad har 2 673 stycken personer valt att lägga sina pengar på en Corvette, och då snackar vi endast om hemmamarknaden USA. Som om inte detta vore en orsak god nog att lägga ned kommer inte bilen att klara de nya amerikanska säkerhetsreglerna som dyker upp nästa år. Då måste nämligen alla nya passagerarbilar vara utrustade med sidokrockgardiner. Dodge firar nu av modellen med inte mindre än fem stycken (även om bara fyra syns här) specialversioner och om två dagar går det att beställa någon av dem. Det handlar om Dodge Viper 1:28 Edition ACR, Dodge Viper GTS-R Commemorative Edition ACR, Dodge Viper VoooDoo II Edition ACR, Dodge Viper Snakeskin Edition GTC och Dodge Dealer Edition ACR, alla i begränsade upplagor. Vad de olika versionerna bjuder på kan ni läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar Corvette med Z06-utseende
Om effekten skrämmer dig

Chevrolet har på bilmässan i Genève visat upp ytterligare en version av Corvette C7 och det handlar om den man kallar för Grand Sport. Föregångaren hade visserligen lite extraprylar på sig men den nya ser lika vass ut som värstingen Z06 - men du slipper brottas med 659 hästar. En lämplig vagn för den som vill posera lite alltså, inte för att det som ligger under huven skäms för sig men det är i alla fall något tamare. Här sitter samma snurra som i vanliga Stingray vilket alltså innebär en V8:a på 6,2 liter med 466 hästar och ett vrid på 630 Nm. Till den kopplas antingen den sjupetade manuella växellådan eller en åttastegad automat. Dock har man uppgraderat bromsarna, justerat fjädringen, bytt dämparna och monterat nya krängningshämmare så lite mer än utseendet har faktiskt hänt. En elektronisk diffbroms på bakaxeln har också hittat dit. Corvette Grand Sport börjar säljas i september och den kommer som både coupé och cabriolet. Vad den kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2015

Chevrolet presenterar nya Camaro
90 kilo lättare och med turbofyra under huven

Nu i helgen drog Chevrolet äntligen täcket av helt nya Camaro som nu går in i sin sjätte generation. Förutom ett nytt utseende bjuder bilen på lägre vikt och ett snålare motoralternativ i form av en turboladdad fyra. Den nya bilen har minskat sex centimeter på längden, två på bredden och tre på höjden. Den ska även ha bantat 90 kilo, främst för att man använt sig av mycket aluminium i konstruktionen. Nytt under huven är alltså en fyra med turbo. Denna är på 2.0 liter och ger 279 hästar och 400 Nm. Med den i bilen ska man kunna ta sig till 100 km/h på omkring sex sekunder. Förbrukningen anges till 0.78 liter per mil. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Vill man ha lite mer pulver finns en nyutvecklad V6:a på 3.6 liter som ger 340 hästar och som har ett vrid på 385 Nm. Denna motor kan också bli en fyra eftersom den stänger av två cylindrar vid låg belastning. Samma växellådsalternativ erbjuds här. Starkast i gänget är SS-versionen som precis som innan har en V8:a på 6.2 liter, samma som sitter i Corvette C7. Den ger 416 hästar och har ett vrid på 617 Nm. Till den går det också att få sexväxlad manuell låda eller åttastegad automat. SS utrustas även med Magnetic Ride Control och Brembo-bromsar som mäter 345 millimeter fram och 338 millimeter bak. På insidan får man en helt digital instrumentpanel i form av två stycken åtta tum stora skärmar. Nya Camaro börjar säljas någon gång nästa år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
53.2°
+
Bobby Green
0

Det är dags att sluta göra narr av Corvette
Jag har äntligen kört C7 och jag är imponerad

Det tog ett tag men nu har jag äntligen gjort det. Provkört nya Chevrolet Corvette alltså. När bilen släpptes kastade sig journalisterna över den för att utröna om Corvette fortfarande fick se sig slagen av tyskarna eller om de nu faktiskt hade något att komma med. Och till allas förvåning, och förtjusning, hade något revolutionerande hänt. Bilen var inte bara uppsnäppt på alla punkter, den slog även motståndet på fingrarna. Och det till ett pris som faktiskt inte krävde att man sålde sina organ. Jag önskar så att jag kunde säga något annat än det som redan är sagt, men det går helt enkelt inte - C7:an är för bra för det. Tumnagel
59.9°
+
Bobby Green
0
2014

Utrusta din nya Corvette med hajtänder
Eller inte...

Det absolut värsta du kan montera på din bil är carlashes - ögonfransar till bilens strålkastare. Eller åtminstone trodde jag att det var det värsta tills jag såg vad man kan köpa till sin nya Corvette C7 - dessa hajtänder att sätta i fronten. För runt 320 dollar kan du få din ganska kaxiga bil att se ut som något hämtat ur Hitta Nemo. Tumnagel
22.2°
+
Bobby Green
0

Hennesseys nya toppfartsvapen - Venom F5
Målet är 466 km/h

Hennessey har i dagsläget inofficiellt den snabbaste produktionsbilen i världen men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka bara för det. Bugatti har något ännu värre på gång och då gäller det att presentera något nytt för att inte glömmas bort. Det är därför Hennessey nu visar upp den nya bilen Venom F5 - ett as som man har som mål att komma upp i 466 km/h med. Designen påminner i mina ögon om Corvette C7 i fronten, medan baken känns rätt så egen. Bilen byggs i kolfiber och aluminium för att hålla nere vikten och det sägs att tjänstevikten kommer att landa på under 1.3 ton. Motorn är en vidareutveckling av V8:an som används i Venom GT och effekten kommer att ligga på över 1 400 hästar. Till den kopplas en paddellåda med singelkoppling, eller ett manuellt sexväxlat alternativ. Bilen kommer att visas upp i produktionsform först nästa år. Endast 30 stycken exemplar kommer att byggas och varje kommer att ha en prislapp ännu saltare än de 1.2 miljoner dollar företaget begär för en Venom GT. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2013

Vi har spanat in årets Gran Turismo Expo
Massa fina bilar i Nacka

Idag öppnade portarna till årets upplaga av bilutställningen Gran Turismo Expo i Nacka, Stockholm. Jag och Roger tog oss dit och kikade lite och här bjuder vi på några bilder, få till antalet dock för att inte spoila upplevelsen för er som ska ta er dit. Som vanligt fanns det mycket trevligt att titta på, bland annat det senaste från Koenigsegg, nya Porsche 911 Turbo och premiär för Corvette C7. Jag fastnade som vanligt hos Aston Martin och där var det nya Vanquish och en oerhört fin gammal DB 5 i mint-condition som lockade mest. Sen var det även kul att spana in den nya Corvetten, en bil som i mina ögon har fått sig ett rejält lyft. Inredningen har lite kvar men helhetsintrycket var faktiskt ganska läckert. I lokalen bredvid alla nya bilar fanns det även mycket gammalt och kul att titta på. Bland annat en anrik vagn med en enorm flygplansmotor i nosen. Mässan arrangeras även i Göteborg för första gången och då nästa helg den 15-17. Inträdet kostar 210 kronor och biljetter hittar du på länken. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida