m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Eldrivna Genovation GXE sätter rekord runt Thunderhill West
Med Randy Pobst bakom ratten

Genovation GXE är en helt eldriven Corvette C7 och nu har man slagit ytterligare ett rekord med bilen. Detta skedde på Thunderhill West och bakom ratten satt racerföraren Randy Pobst. Tiden han satte blev 1:21.16 vilket innebär att bilen är snabbare än Corvette C8. GXE har ett batteripack på 60 kWh och dubbla elmotorer som tillsammans genererar 800 hästar och 949 newtonmeter i vrid. Den är fortfarande under utveckling men målet är att tillverka 75 stycken exemplar för allmänheten - alla med ett frånpris på 750.000 dollar. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Ares Design presenterar superbilen S Project
Baserad på en Corvette C8

Det senaste att presenteras från Ares Design är den här superbilen som man kallar för S Project. Det är en Corvette av allra senaste snitt som har fått en helt ny design - både på utsidan och insidan. Förmodligen en bra grund att bygga på då motorn sitter bakom kupén vilket passar en superbil bra. Enligt Ares ska motorn som är en V8:a på 6,2 liter trimmats till 705 hästar och 969 newtonmeter i vrid. Men inte med hjälp av turbo eller kompressor utan det är fortfarande sugmotor som gäller. Varvstoppet ska ligga på 9000 varv. Till motorn kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. Planen är att bygga 24 stycken exemplar av den här och frånpriset kommer att ligga på omkring en halv miljon euro. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom alla quirks and features på nya Corvette
"Den hetaste bilen i år"

Nya Corvette är en stor snackis just nu och självklart måste den passera Doug DeMuros skarpa ögon där han tar sig en titt på bilens alla quirks and features. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Folk har börjat få sina nya Corvetter
Brum brum

De som beställde sin Corvette C8 tidigt har nu börjat få sina bilar levererade och här ser vi tre stycken glada personer som nyligen fått sina exemplar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ett gäng nya tester av Corvette C8
Let 'er rip!

I helgen dök flera nya provkörningar av Chevrolet Corvette C8 upp och några som har testat är bland annat Engineering Explained, Shmee150, Cleetus McFarland och Emelia Hartford. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Första Corvette C8 har rullat av bandet
Första kostade 3 miljoner dollar

Nu har äntligen produktionen av den första mittmotor-Corvetten kommit igång. Först av bandet blev den bil som auktionerades ut till välgörande ändamål och som kostade bilsamlaren Rick Hendrick tre miljoner kronor. Om man vill köpa en vanlig C8 får man slanta upp från 56.590 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Hennessey trimmar Corvette C8 upp till 1217 hästar
För dig som tycker nya ZR1 verkar för klen

Förra veckan skrev vi om de senaste ryktena kring den kommande ZR1-versionen av Corvette C8. Det snackas om att den kommer att få dubbla turbo, hybridkraft och runt 900 hästar. Det räcker ju som ni säkert förstår gott och väl, men om man inte orkar vänta på den versionen och vill ha ännu mer kraft kan man vända sig till Hennessey. De kan nämligen trimma upp bilen till 1217 hästar. Väljer man detta paket får man en specialbyggd LT2-V8:a som uppgraderats med smidda aluminiumkolvar och smidda vevstakar i stål. Maskinen utrustas med två turbo-aggregat och dubbelkopplingen förstärks för att palla med den nya kraften. Det dröjer dock ett tag innan man kan ge sin C8:a den här behandlingen och det enda Hennessey kan erbjuda till modellen i skrivande stund är ett sportigare avgassystem i rostfritt. Senare kommer man att kunna trimma upp bilen med kompressor till 710 hästar men värsting-versionen med 1217 hästar verkar alltså komma efter detta. Förutom motormeck kommer justerbar fjädring, Brembo-bromsar, andra fälgar och ett kolfiberkit bestånde av frontsplitter, sidokjolar, takscoop och en rejäl vinge på bakluckan att erbjudas. Några av grejerna väntas bli tillgängliga nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Så här kanske interiören i nästa Corvette Z06 blir
En tidig skiss

Självklart kommer det att lanseras en Z06-version av nya Corvette, förmodligen även en ZR1 så småningom. Z06:an väntas få en V8:a på 5,5 liter med flat-plane-vevaxel och runt 800 hästar. Den här skissen visar hur bilen troligtvis kommer att se ut på insidan, i alla fall när det gäller cockpiten. De mest uppenbara skillnaderna är mer kolfiber och en annan ratt med en stor röd knapp på sig. Om denna aktiverar en katapult-stol eller liknande är oklart för tillfället. Nästa Z06 förväntas dyka upp sent 2021. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Racerbilen Corvette C8.R brummar på bana
Får annan motor som kommer till gatan senare

R är tilläggsbokstaven på nya Corvette C8 när det handlar om bilen man ska använda för racing. Den har en V8:a utan överladdning på 5,5 liter istället för gatbilens 6,2 och bjuder på 500 hästar. Den skippar även stötstängerna och har istället dubbla överliggande kamaxlar. Som grädde på moset har den en så kallad flat vevaxel vilket bland annat skapar ett ganska säreget motorljud. Det här receptet ska så småningom även hitta ut i en gatversion. C8.R ska göra sin debut på 24-timmarsloppet på Daytona i januari. Fler klipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Corvette som cabriolet
Börjar tillverkas nästa år

Chevrolet rullar nu ut nya Corvette som cabriolet. Den får ett tvådelat plåttak som med ett knapptryck fälls ihop och lägger sig bakom sittbrunnen ovanpå motorn. Designen med taket på skiljer sig knappt från coupén och eftersom cabben inte stjäl någon extra plats har man fortfarande kvar samma förvaringsutrymmen. Taket går att manövrera i upp till 50 km/h och operationen tar 16 sekunder. Sex stycken små elmotorer sköter jobbet. En liten ruta mellan "tornen" bak går att köra upp och ner oberoende på om taket är av eller på. Tillverkningen kommer att dra igång första kvartalet nästa år och priset blir ett påslag med 7500 dollar jämfört med coupén. Klipp nummer tre visar när Matt Farah kör en Corvette med riktigt tak på bana, men tyvärr får han inte säga hur upplevelsen var riktigt än. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette i lacken Zeus Bronze
Annorlunda

Här får vi se nya Corvette C8 lackad i Zeus Bronze. En kanske något oväntad färg på den här typen av bil, men ibland är det ju lite kul att inte bara följa mönstret med illgul eller blodröd lack bara för att det handlar om en sportbil. Så, vad tycker ni om bilen? Ser den bättre ut nu när man börjar se lite klipp på när den rör på sig? Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette cab presenteras i oktober
Snart här

Den som väntar på en cabbad version av nya Corvette C8 behöver inte vänta särskilt mycket längre. Chevrolet berättar nu att just en sådan kommer att visas upp redan nästa månad. Vi vet dock redan hur den ser ut för det har tillverkaren själva visat små korta klipp på, som i klippet ovan är samlade. Cabben kommer att få samma 490 hästar starka V8:a på 6,2 liter utan överladdning som coupén. Vikten på bilen kommer att öka med 46 kilo. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 kostar från 59.995 dollar
Bang for the buck

Chevrolet har nu släppt priserna på nya Corvette C8 som lanseras tidigt nästa vår. Priset börjar på 59,995 dollar vilket i svenska pengar blir 576.767 kronor. Det kommer den ju inte att kosta när den går att köpa här såklart, men det är ändå ett bra pris för bilen om du bor i staterna. Här får du en mullig V8:a på 490 hästar i en sportig mittmotorbil med dubbelkopplingslåda och bakhjulsdrift. Elstyrda sportstolar i läder, dubbla klimatzoner, parkeringssensorer, Brembo-bromsar, instrumentkluster på tolv tum och pekskärm på åtta tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard. Känns som ganska mycket för pengarna eller? Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette i det vilda
Vad tycks?

Nya Corvette presenterades för knappt en månad sedan. Här får vi se ett klipp på när bilen rör sig lite hos en handlare och det ger lite mer än att bara se stillbilder på bilen. Inte helt oväntat har någon även redan hunnit krascha med ett exemplar. Här kan ni spana in den kommande cabriolet-versionen som släpps nu i höst. Vad tycker ni om bilen? Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar instrumenten på nya Corvette
En titt på inredningen

Här vi en titt på hur inredningen i nya Corvette ser ut. Vi får även en genomgång hur de olika skärmarna fungerar i olika lägen. Chevrolet verkar gilla alternativ och många funktioner finns både på skärmen och antingen på knappar i ratten eller på mittkonsolen. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Nya Corvette C8 i princip utsåld
Hoppsan!

Det där med att sälja något som levererar och som är prisvärt verkar bra, för GMs designchef har nu på Concours dx27Elegance berättat att 2020 års exemplar av Corvette i princip är sålda. Hur många det rör sig om är lite oklart, men man har tillverkat 30.000 exemplar som mest per år. Porsche levererade 36.000 911 under 2018, så att sälja 30.000 sportbilar på så här kort tid är en bedrift. Nya Corvette visades upp för tio dagar sedan. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Här är nya Corvette C8!
Första Corvetten med mittmotor

Efter mängder med spionbilder och läckor är den äntligen här i sin fulla prakt! Eller? Vad tycker ni egentligen om den? Personligen har jag inte riktigt bestämt mig. Det handlar alltså om den åttonde generationen av Corvette och den här gången handlar det om en mittmotorhistoria. Det förändrar looken en hel del och ska man vara elak ser den på vissa sätt ut som en billigare Ferrari. Vilket inte är så illa med tanke på att den verkligen är billigare än en Ferrari, priset startar på under 60.000 dollar! Mittmotor betyder oftast bättre viktfördelning och det säger Chevrolet att man har lyckats med. Man får även en lägre sittposition och två bagageutrymmen. I det bak ska man få plats med en golfbag och i fronten en kabinväska. Köper man värstingversionen med Z51 Performance Package får man en rejält snabb bil, 0 till 100 ska gå på under tre sekunder. Med Z51-paketet får man bättre dämpare, större bromsskivor, bättre kylning och härligare avgassystem. C8 är förresten den första Corvetten med Launch Control. Motorn är en V8:a på 6,2 liter som ger 495 hästar och 637 Nm med det där Z51-paketet. Motorn går att beskåda genom en fin glasruta. Växlar gör man med en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Man kan ställa in olika typer av körstilar och det riktigt feta sportläget kallas, så klart, för Z mode och slås på genom en speciell knapp på ratten. På insidan har man lagt till onödigheter som ljudsystem från Bose och en stor skärm på 12 tum. Eller skoja bara, det är säkert trevligt även om man bör lyssna mest på V8:an. Nya Corvette börjar produceras i slutet av året. Nedan finns massor med bilder och 23 (!) videoklipp från Chevrolet där de går igenom hela bilen. Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

Baken på Corvette C8 läcker ut
Läcker?

Den 18 juli kommer Chevrolet att dra täcket av nya Corvette men innan dess hinner vi självklart med lite läckor. Den första omaskerade är den här bilden som visar hur baken kommer att se ut. Vad tycker ni? Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på nya Corvette
Blir nog bra med mittmotor

I klippet ovan har man samlat hur mittmotorn i den kommande Corvetten låter. Bilen är fortfarande kraftigt maskerad men motorljudet verkar inte ha dämpats särskilt mycket. Instegsversionen får en ny V8:a på 6,2 liter utan överladdning på omkring 500 hästar medan kraftfullare versioner väntas få dubbelturbo istället för kompressor som man tidigare har kört med. Växellådan sägs vara en åttastegad med dubbelkoppling. Annat nytt kring Corvette är att den sista tillverkade C7:an nyligen auktionerades iväg för hela 2,7 miljoner dollar. C8 har premiär den 18 juli. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette C8 har premiär den 18 juli
Ser lång ut

Snart är det dags för nya Corvette med tillägget C8 att göra entré. Chevrolet meddelar nu att premiären kommer att äga rum den 18 juli i år och i samband med detta har man även släppt lite bilder på en kamouflerad bil som kör omkring på New Yorks gator. Vi får en liten glimt av bilens strålkastare men resten är ganska väl inkapslat. Som vi tidigare har berättat får bilen motorn i mitten strax bakom föraren och passageraren. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Insidan på nya Corvette läcker ut
Läcker?

Corvette C8 är snart här och nu får vi se bilder på hur interiören ser ut omaskerad. Det vi kan se är att den verkar betydligt lyxigare än hos sin föregångare och att man satsat på högre kvalitet i materialvalen. På plats finns även en ny ratt och framför den sitter en helt ny digital instrumentpanel. I mitten sitter även ett nytt infotainmentsystem och det är verkligen välkommet då det förra är en relik. Överlag ser det ut som att det kommer att bli en trevlig upplevelse på insidan av nya Vetten. När den presenteras är fortfarande oklart. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida