Quantcast
m

Zagato väcker liv i Iso Rivolta
Ny bil på gång med V8:a från Corvette

Den italienska bilbyggarfirman Zagato visar nu så smått upp sitt senaste projekt som är en pånyttfödelse av märket Iso Rivolta. GTZ som bilen kallas är inspirerad av Iso Rivolta A3 från 1963, mer känd som Grifo. Designen är uppdaterad på alla fronter men precis som i originalet sitter det en amerikansk V8:a under huven, denna gång från Corvette Z06 vilket innebär 6,2 liter och kompressor. Här är den dock uppborrad till 6,8 liter istället. GTZ ska presenteras officiellt i oktober i samband med att det första exemplaret skeppas till sin nya ägare. Endast 19 stycken kommer att tillverkas och nio är redan sålda. Någon prislapp har vi inte sett men det kanske är bäst för hjärtat. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Så här kanske interiören i nästa Corvette Z06 blir
En tidig skiss

Självklart kommer det att lanseras en Z06-version av nya Corvette, förmodligen även en ZR1 så småningom. Z06:an väntas få en V8:a på 5,5 liter med flat-plane-vevaxel och runt 800 hästar. Den här skissen visar hur bilen troligtvis kommer att se ut på insidan, i alla fall när det gäller cockpiten. De mest uppenbara skillnaderna är mer kolfiber och en annan ratt med en stor röd knapp på sig. Om denna aktiverar en katapult-stol eller liknande är oklart för tillfället. Nästa Z06 förväntas dyka upp sent 2021. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Scuderia Cameron Glickenhaus visar bilder på 006 Coupé
Klassiska former med Corvette Z06-motor

Scuderia Cameron Glickenhaus delar nu med sig av lite fler bilder och information kring de kommande retro-inspirerade modellerna 006 Coupé och 006 Spyder. Båda bilarna är designmässigt inspirerade av ikoniska modeller från 60-talet och har karosser i kolfiber. Under huven sitter samma V8:a som i Corvette Z06. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger hela 650 hästar. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda men det ska även gå att få en automatlåda med paddlar. Bilarna är fullt lagliga att köra med på gatan. Man tar nu emot depositioner av intresserade och dessa ligger på tio procent av köpesumman som väntas ligga på från 250.000 dollar styck. Hur många exemplar av varje bil som kommer att byggas och när den första kunden ska få sin är oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2017

Doug spanar in nya Corvette ZR1
Låter fint

I måndags drog Chevrolet skynket av nya Corvette ZR1 i Dubai och på plats var bland annat Doug DeMuro. Här får vi se när han går igenom bilen och berättar hur den skiljer sig från vanliga Corvette och Corvette Z06. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Så här låter nya Chevrolet Corvette ZR1
Avslöjas även på tidningsomslag

Effekten i vanliga Corvette räcker. Effekten i Corvette Z06 är nästan för mycket. Varför då Chevrolet ska bygga en ännu värre version kallad ZR1 kan man ju fråga sig, men svaret är säkerligen som vanligt - för att man kan. Tillverkaren har lagt upp ett kort teaserklipp på hur bilen låter och berättar i samma veva att den kommer att presenteras den 12 november. Orkar man inte vänta tills dess kan man kika in ett par läckta bilder från en tidning som visar hur den ser ut, dessa finns på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2016

Chevrolet Camaro ZL1 är snabb på Ringen
Klockar in på 7:29.60

Chevrolet har tagit ut maffiga Camaro ZL1 på Ringen och resultatet är imponerande. Bilen har samma snurra som sitter i nya Corvette Z06 vilket innebär V8:a på 6,2 liter och 659 hästar. Bilen är utrustad med en tiostegad automatlåda. När den passerade mållinjen efter ett varv stod tidtagaruret på 7:29.60. Det är nästan tolv sekunder snabbare än föregångaren. Det är också snabbare än Ford Mustang Shelby GT350R som fick tiden 7:32.19. En annan bil som också är snabb på Ringen ser vi nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Vansinnig och för mycket för gatan - men jag älskar den
Jag har kört nya Chevrolet Corvette Z06

Förra året körde jag nya Corvette och blev riktigt impad. Det kändes som om modellen mognat och faktiskt nu på riktigt kunde få vara med och leka med de tyska pojkarna utan att göra bort sig. Designen var rätt, effekten fullt tillräcklig och prestandasiffrorna visade att Chevrolet inte byggt ett skämt. Men sen hände något. Man rullade traditionsenligt ut en specialversion av bilen kallad Z06. Det betyder i princip att man tjongat in en kompressor och 200 hästar till under huven. Man har även preppat den ännu mer för bankörning och stylat om utseendet så att småbarn som ser bilen börjar grina. Resultatet är en sinnessjuk maskin som aldrig borde få framföras på allmänna vägar, för det är verkligen helt omöjligt att köra den här bilen på ett vettigt sätt. Och för det älskar jag den. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Dags för nya Camaro ZL1 att visa upp sig
640 vilda hästar och växellåda med 10 steg

2011 rullade Chevrolet ut den första ZL1-versionen av Camaro och nu är det dags för nästa generation att göra entré. Det här blir en muskelbil i dess rätta bemärkelse med stor och effektstinn V8:a under huven kopplad till en manuell låda som bara väntar på att du ska skicka i växlar med ett kraftigt handslag och elda bakdäck. Men det finns även nymodigheter - som en tiostegad automatåda exempelvis. Hjärtat i bilen är samma spis som sitter i Corvette Z06. Det innebär en kompressormatad vinkelåtta på 6,2 liter och här ger den 640 hästar och ett vrid på 868 Nm. Det är ett lyft med 60 hästar och 113 Nm jämfört med gamla ZL1. Bilen har även tappat 91 kilo men trots att man inte anger några tjänsteviktsiffror vet vi redan att det här ändå inte blir en lätt pjäs. Några prestandasiffror får vi inte heller men den lär bli snabbare än föregångaren som gjorde 0-100 km/h på 3,9 sekunder med automatlåda och som toppade 296 km/h. Standard sitter det en sexpetad manuell låda med varvtalsmatchning kopplad till motorn, nyheten är alltså den tiostegade automatlådan som utvecklats tillsammans med Ford. Utöver kraftpaketet under huven får bilen bland annat uppdaterad Magnetic Ride-fjädring, launch control-system och en körlägesfunktion. Den rullar på 285/30ZR20-hjul fram, 305/30ZR20 bak och innanför dessa sitter bromsar från Brembo med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Utanpå allt är ett ganska aggressivt kjolpaket med en jättegrill och arga lysen som stirrar, allt rundas av med en liten vinge på bakluckan och fyra morrande avgaspipor. Premiär blir det på New York Auto Show nästa vecka och försäljningen drar igång i slutet av året. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Den här Corvetten är världens snabbaste gatlegala elbil
Klockade strax över 300 km/h

Tesla är duktiga på att bygga bilar som är sjukt snabba upp till 100 km/h, men toppfarten brukar ligga omkring 220-240 km/h. Mer än tillräckligt för att bli av med körkortet alltså, men ändå toppfarter vi brukar vara vana vid. Genovation Cars har nu klockat ett nytt världsrekord med en ombyggd Chevrolet Corvette Z06 som sägs vara helt laglig för gatan. Med den lyckades de komma upp i hela 186,8 mph vilket är precis över 300 km/h. Det tidigare rekordet löd 177 mph. Bilens elmotorer ger motsvarande 700 hästar och har ett vrid på 816 Nm. Räckvidden anges vid normal körning till strax över 20 mil. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0
2015

Nytt dragrace anordnat av Motor Trend
Vilken ny sportbil är snabbast?

Motor Trend har varje år i fem års tid nu ställt ett gäng nya sportbilar mot varandra i ett dragrace och nu är det dags för årets race. Nio stycken bilar deltog och dessa var Bentley Continental GT3-R, Cadillac ATS-V, Cadillac CTS-V, Chevrolet Corvette Z06, Lexus RC F, Mazda MX-5, Mercedes-AMG C 63 S, Mercedes-AMG GT S, Porsche Cayman GT4 och Volkswagen Golf R. Ett längre klipp som visar vilken av alla dessa åk som är bäst att köra ser vi här nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Motor Authority kör nya Cadillac CTS-V
En Corvette Z06 med fyra dörrar?

Motor Authority har nu presenterat sitt test av helt nya Cadillac CTS-V som presenterades i slutet av förra året. Sedanen får samma motor som i Corvette Z06 men med något mindre effekt (10 futtiga hästar), dock skäms den knappast för sig. Den kompressormatade V8:an på 6.2 liter pumpar ur sig 640 hästar och har ett vrid på 854 Nm. Det räcker för en 0-100-tid på 3.8 sekunder och en toppfart på 320 km/h. Så hur är den då att köra? Kolla på videon så får du svaret. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Stenhårda brudar på dragstripen
Corvette Z06 vs Cadillac CTS-V

Klart att även tjejer kör muskelbilar och här får vi se två stycken gasglada rasta sina åk på en dragracing-bana. En Corvette Z06 i standardutförande mot en moddad Cadillac CTS-V. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Jeremy Clarkson har kört nya Corvette Z06
På en bana med ett filmteam...

Om vi lägger ihop Jeremy Clarkson, en ny Corvette Z06, en bana och ett filmteam, vad får vi då? Ett nytt bilprogram? Jeremy twittrade i går ut en bild (nedan) som berättar att något verkar vara i görningen. Och vem är det som står där i bakgrunden? Kan det vara Richard Hammond? Som salt på ägget verkar det även som att förra The Stig, Ben Collins, var på samma plats i går med den här filmbilen. Klippet ovan visar när Jeremy testade förra generationen Z06 i Top Gear. I took this today..... pic.twitter.com/7UOIeWpWZB— Jeremy Clarkson (@JeremyClarkson) 5 maj 2015 Tumnagel
74.1°
+
Bobby Green
0
2014

Cadillac presenterar nya CTS-V
En riktig killer med 640 hästar

2004 dök den prestandafokuserade V-versionen av Cadillacs modell CTS upp för första gången. Fyra år senare var det dags för generation två och nu är det således dags för generation tre - och det blir något i hästväg. Den nya bilen får samma motor som nya Corvette Z06 och gör 0-100 km/h på omkring 3.8 sekunder. Motorn som är den centrala delen i denna vagn är en kompressormatad V8:a på 6.2 liter. Effekten anges till 640 hästar och 854 Nm. Den relativt stora sedanen på 1 880 kilo ska kunna ta sig till 100 på 3.8 sekunder och det roliga sägs vara slut först vid 320 km/h. Effekten skickas endast till bakhjulen och detta sker via en åttastegad automatlåda med paddlar bakom ratten och möjligheten att dra iväg med hjälp av launch control. I övrigt vässas allt i bilen upp för att matcha prestandan. Chassi, fjädring, dämpning, bromsar, spårvidd och så vidare. Utseendemässigt förses den med ett biffigare kjolpaket och om man vill kan man lägga till ventilationshål på huven, splitter fram och diffusor bak - allt tillverkat i kolfiber. På insidan sitter man i skålade sportstolar från Recaro som är utrustade med både värme och ventilation. Premiär för nya CTS-V blir på Detroit Auto Show i januari. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Motor Trend testar nya Corvette Z06
Så bra är den

Igår fick vi se ett par klipp på när nya Corvette Z06 körde på bana och idag kan vi kika på när Motor Trend testar den och berättar hur den faktiskt är att köra. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette Z06 bränner på bana
Utan musik!

Nya Chevrolet Corvette Z06 kommer snart att nå sina första kunder och därför har GM nu satt ihop ett litet videoklipp där vi får se den 634 hästar starka bilen bränna omkring på racerbanan Road Atlanta. Och tro det eller ej, de har inte förstört videon med någon larvig musik. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Corvette Z06 gör 0-100 km/h på tre sekunder
Och stannar på ett ögonblick

Chevrolet delar nu med sig av lite prestandasiffror kring nya Z06, och de är rätt så imponerande. 0-96 km/h ska gå på kvicka 2.95 sekunder och kvartsmilen avverkas på 10.95 sekunder om bilen är utrustad med den åttastegade automatlådan. Väljer man den sjustegade manuella lådan och är snabb med näven ska man kunna nå 96 km/h efter 3.2 sekunder. Kvartsmilen ska ta 11.2 sekunder med en slutfart på 204.3 km/h. När man kör en bil med omkring 650 hästar som är så här snabb kan det vara bra att lita på sina bromsar och det kan man utan problem göra i den här. Från 96 km/h (60 mph) till stillastående krävs det 30.36 meter, vilket sägs vara det bästa någonsin i en produktionsbil. Nya Z06 i coupéutförande börjar säljas i början på nästa år och priset börjar på 78 995 dollar. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Mer effekt än väntat i Corvette Z06
659 hästar och 881 newtonmeter

Att nya Corvette Z06 skulle bjuda på ordentligt med effekt visste nog alla, men inte exakt hur mycket. Det var hemligt när bilen presterades men nu visas bänkpapper upp och resultatet är riktigt imponerande - 659 hästkrafter och 881 newtonmeter plockar man ut ur den kompressormatade V8:an på 6.2 liter. Det är 147 hästar mer än i föregångaren. Prestandasiffrorna håller Chevrolet dock på fortfarande, men 0-100 km/h lär bli omkring tre sekunder. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Corvette Z06 nu även som cab
Snabb hårtork

Folket behöver en cab med över 600 hästar. Chevrolet levererar och visar nu upp värstingen Z06 med tygtak. Det här blir tillverkarens absolut snabbaste cab och en maskin som torkar ditt nytvättade hår på två röda. Under den långa huven sitter en V8:a på 6.2 liter som får konstgjord andning via en kompressor. Effekten anges till 634 hästar och vridet till 861 Nm. Till motorn kopplas en manuell låda med sju kuggar eller en åttastegad automat. Trots avsaknaden av stabiliserande tak ska bilen uppföra sig bra och den ska faktiskt vara 20 % styvare än förra Z06 med hårt tak. Bilen visas upp på bilmässan i New York men börjar inte säljas förrän nästa år. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette Z06 nu officiell
Ett 634 hästar starkt banracingmonster

Chevrolets nya bansmiskare heter Corvette Z06. Den tar vid där föregångaren lämnade av och blir betydligt vassare på alla punkter. En Z06 som är som förra ZR1 i princip, fast bättre. Under den böljande huven ruvar en ny LT4-V8:a på 6.2 liter. Den får till skillnad mot förra Z06 en kompressor och levererar 634 hästar och ett vrid på 860 Nm. Till motor kopplas antingen en sjupetad manuell låda eller ny åttastegad automat. Vad det rör sig om för prestandasiffror får vi dock inte reda på än. Bilen går att få i tre olika utföranden, allt beroende på hur mycket du vill lätta på lädret. Från standardutrustning till mer avancerade grejer som ställbar bakvinge med mera. I hjulhusen sitter det 285/30 ZR19 fram och innanför dessa bromsar från Brembo med sexkolvsok. Där bak fläskas det på med 335/25 ZR 20. Väljer du till Z07-paketet får du Pilot Sport Cup-däck och keramiska bromsskivor som sparar tio kilo i vikt. På insidan får man en sportigare ratt med platt botten att hålla i, och sitter gör man i sport- eller skalstolar. I kupén samsas nappaläder med aluminium, kolfiber och mocka på sina ställen. För första gången i en Z06 ska du även kunna plocka bort en bit av taket och njuta av solen när den är framme. Med taket bortplockat är bilen fortfarande 20 % styvare än ZR1, med det på 60 %. Nya Corvette Z06 börjar levereras i januari nästa år. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Corvette Z06
Läckt i förtid

Först en officiell teaser, sen en läcka på effektbladet och nu en läcka på hur bilen ser ut - nya Chevrolet Corvette Z06 som ska visas upp i Detroit är ingen hemlighet längre. Bilen får som väntat ett uppkäftigare utseende och mer pulver under huven, i detta fall 628 hästar och ett vrid på 880 Nm ur en kompressormatad V8:a. Föregångaren hade 512 hästar så den här är en bra bit vassare. Några prestandasiffror får vi inte reda på än, men förra Z06 gjorde 0-100 km/h på 3.9 sekunder och toppade 320 km/h. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette Z06 får 620 hästar
Viktig info läckte ut

På måndag är tanken att Chevrolet ska visa upp nya Corvette Z06 på bilmässan i Detroit. De har därför satt upp en sajt där man när det väl är dags kan följa hela spektaklet live. Dock har den viktigaste informationen därifrån läckt - vilken effekt bilen kommer att få. V8:an som högst troligt förses med kompressor får hela 620 hästar och 880 Nm fram, en bra bit över de 450 hästar och 610 Nm man får i den vanliga Vetten och även 505 hästar som var antalet i C6 Z06. Mer info om bilen får vi säkerligen inom kort. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
2013

Chevrolet teasar nya Corvette Z06
Namnet blir alltså inte Z07

Att det skulle komma en uppföljare till vassa Z06 nu när den nya versionen presenterats var väl knappast någon hemlighet, och nu börjar Chevrolet att teasa den. Men namnet blir inte som en del har trott Z07, utan stämpeln Z06 behålls. Nya Z06 kommer att visas upp på Detroit Motor Show i januari men vad den kommer att bjuda på är fortfarande oklart. Det har tidigare ryktats om turbomatad V8:a på 4.5 liter med 500 hästar eller kompressormatning av originalmotorn och en effekt på hela 600 hästar. Oavsett så lär det bli en vass bil, och Chevrolet själva säger att den kommer att bli "the most track-capable Corvette ever." Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida