m

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Barcroft Cars tar sig en titt på Equus Bass
Modern muskelbil med klassisk design

Hösten 2013 skrev vi om Equus Bass. Det är ett custombygge med aluminiumram och en LS9-motor från Corvette ZR1 under huven. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger 650 hästar och 819 newtonmeter i vrid. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppa 320 km/h. Hela tanken med Equus Bass är att kombinera modern teknik med klassisk design. Karossen som är i aluminium och kolfiber flörtar med 70-talets muskelbilar och här hittar man designelement från många olika amerikanska bilar - som Mustang, Camaro och Challenger. Prislappen för ett exemplar börjar på 230.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2019

Rykte Nästa Corvette ZR1 får dubbla turbo och hybrid-kraft
Snackas om runt 900 hästar

Nya Corvette har inte ens börjat tillverkas än men redan snackas det om kommande versioner av modellen. Först lär nya Z06 dyka upp och för den som vill ha det värsta är det nästa ZR1 som gäller. Nu kommer rykten kring den sistnämnda som säger att den kommer att få dubbla turbo, hybridsystem och en effekt på 900 hästar. Den nuvarande generationen bjuder på 766 hästar så det verkar bli ett rejält kliv uppåt. Den motorn är dock på 6,2 liter, i nya ZR1 verkar det istället bli den på 5,5 liter som sitter i race-bilen C8.R. Till den kopplas det alltså på dubbla turbofläktar och någon form av hybrid-lösning. Det kan handla om mildhybrid men det pratas även om elmotorer på framaxeln vilket skulle kunna göra bilen fyrhjulsdriven. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna sätter nytt varvrekord
På Virginia International Raceway

Car and Driver har ett segment varje år som de kallar för Lightning Lap där de testar olika snabba gatlegala bilar mot varandra på en bana. I år hade man bland annat med sig en McLaren Senna och med den lyckades man att sätta varvrekord. Tiden som klockades blev 2:34.9 vilket gjorde modellen 2,9 sekunder snabbare än en Porsche 911 GT2 RS, 1,9 sekunder snabbare än en McLaren 720S och 1,5 sekunder snabbare än en Chevrolet Corvette ZR1. Snabbt! Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2018

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med nya Chevrolet Corvette ZR1
Höll vad man lovade, och lite till

Chevrolet presenterade nya Corvette ZR1 i slutet av förra året och då hävdade tillverkaren bland annat att bilen skulle kunna toppa över 337 km/h. Nu har man kört lite toppfartstester och visst talade man sanning - efter första rundan maxade man till slut ut på 345,5 km/h. Andra repan gav "bara" 338 men det hela är ändå imponerande och tillsammans ger de bägge turerna ett genomsnitt på 341 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Doug har nu även testat nya Corvette ZR1
Så här tycker han

I november förra året presenterade Chevrolet nya Corvette ZR1 och Doug DeMuro var på plats för att snabbt kunna publicera en video där han delade med sig av sina första intryck. Nu har han även fått tillfälle att köra bilen, och delar med sig av allt i videon vi ser här. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Lite fler siffror kring nya Corvette ZR1
Så snabb är den på kvartsmilen

I november förra året presenterade Chevrolet nya Corvette ZR1. Man berättade att den hade 765 hästar och 968 newtonmeter från sin 6,2 liter stora kompressormatade V8:a och att toppfarten var 337 km/h. Men vad bilen klarade 0-100 km/h på fick vi inte reda på, men dessa siffror sägs nu ha sipprat ut på nätet. Jänkarna mäter i och för sig 0-96 km/h men vi får ändå en uppfattning av hur snabb bilen är. 2,85 sekunder är det som gäller och det är ruggigt kvickt. 0-160 km/h ska gå på sex sekunder och kvartsmilen ska vara avklarad på 10,6 sekunder med en slutfart på 215 km/h. Siffrorna är såklart imponerande men inte tappa-hakan-mässiga jämfört med Z06 som gör 0-96 km/h på 2,95 sekunder och kvartsmilen på 10,95 sekunder. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

Nya Chevrolet Corvette ZR1 presenteras som cabriolet
Första gången värstingen går att cabba ner

För två veckor sedan rullade Chevrolet ut nya Corvette ZR1 och genast började spekulationerna kring om den skulle erbjudas som cabriolet att florera. Spionbilder har dock visat att bilen var på väg men när den skulle kunna presenteras var oklart. Vi behövde inte vänta så länge på det beskedet för här är den alltså med tygtak som går att fälla bort. Det är första gången versionen erbjuds med möjligheten att cabba ner och det är väl trevligt med lite vind i håret och extra V8-ljud i öronen om vädret tillåter. Konstruktionen gör bilen 27 kilo tyngre men den borde trots detta inte kännas slö eftersom den har 765 hästar under huven. Bilen ska vara lika styv som coupén och fortfarande ha samma superbilsprestanda. Toppfarten anges till över 320 km/h. Priset för coupén börjar på 119 995 dollar medan man för cabben får betala 123 995 dollar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in nya Corvette ZR1
Låter fint

I måndags drog Chevrolet skynket av nya Corvette ZR1 i Dubai och på plats var bland annat Doug DeMuro. Här får vi se när han går igenom bilen och berättar hur den skiljer sig från vanliga Corvette och Corvette Z06. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nya galna Corvette ZR1 är här - har 765 hästar
Snabbaste och starkaste Corvetten Chevrolet byggt

Nu är den äntligen här - Chevrolets nya värstingversion av Corvette. Den blir den snabbaste och starkaste versionen tillverkaren någonsin har tryckt ur sig och siffrorna talar för sig själv. Det gör även utseendet som lär kunna få små barn att grina. Under huven sitter en kompressormatad LT5-V8:a på 6,2 liter som ger 765 hästar och som har ett vrid på hela 968 newtonmeter. För att få till den högre effekten har maskinen bland annat fått sig ett omarbetat topplock. För att hålla kylningen i schack har fyra extra kylare tillkommit och nu finns det totalt 13 stycken. Motorn kopplas antingen till en sjustegad manuell låda eller en åttastegad automat. Vad bilen gör 0-100 km/h på får vi inte reda på för tillfället men toppfarten ska i alla fall ligga på 337 km/h. Som vi kan se skiljer den sig en del från Z06 och har ännu mer aerodynamiska prylar monterade på karossen, inte minst en jättelik vinge på bakluckan. Alla extraprylar är i kolfiber och dessa får bilen att se riktigt stygg ut. Gillar man inte parkbänken där bak finns det även ett lite snällare paket med en lägre vinge. Insidan är sig lik men stolarna ser ut att kunna krama fläsket lite hårdare. Försäljningen drar igång nästa vår men priser kommer att presenteras vid ett senare tillfälle. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Så här låter nya Chevrolet Corvette ZR1
Avslöjas även på tidningsomslag

Effekten i vanliga Corvette räcker. Effekten i Corvette Z06 är nästan för mycket. Varför då Chevrolet ska bygga en ännu värre version kallad ZR1 kan man ju fråga sig, men svaret är säkerligen som vanligt - för att man kan. Tillverkaren har lagt upp ett kort teaserklipp på hur bilen låter och berättar i samma veva att den kommer att presenteras den 12 november. Orkar man inte vänta tills dess kan man kika in ett par läckta bilder från en tidning som visar hur den ser ut, dessa finns på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2016
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Helikopter störtar under Top Gear-inspelning
Som tur var skadades ingen allvarligt

Under inspelningen av Top Gear Korea störtade en helikopter rätt ner i backen. Inslaget handlade om att programledaren Kim Jin Pyo skulle tävla med en Corvette ZR1 mot en AH1 Cobra-helikopter men något gick snett. Som tur var skadades ingen allvarligt. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0
2012

Nya bilder på polska Arrineras produktionsklara superbil
Mycket kolfiber

2010 visade polska Arrinera Automotive upp en konceptbil och nu är det snart dags för den produktionsklara versionen. Nya bilder visar hur den kommer att se ut, även om vi inte får se så mycket. Bilen har ännu inte fått något namn men är som vi kan se klädd i kolfiber och ska ha en mittmonterad V8:a på 6.2 liter med kompressor som ger ifrån sig 640 hästar och 820 Nm, samma motor som sitter i Corvette ZR1 (LS9). Kraften skickas via en Graziano-växellåda till bakhjulen. Vikten ska ligga under 1 400 kilo vilket räcker för att ta sig till 100 km/h på 3.2 sekunder och toppa 340 km/h. Rykten säger att prislappen kommer att ligga på omkring 130 000 dollar. När bilen ska visas upp och släppas är dock fortfarande oklart. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Corvette från 1971 med LS9-motor
Mumma!

Jag fullkomligt älskar sleepers och bilar med gamla skal men modernt inre, så därför tänkte jag dela med mig av den här. Det är en Chevrolet Corvette från 1971 som fått motorn utbytt mot samma spis som sitter i Corvette ZR1. Den starkaste motorn som någonsin har suttit i en original-Corvette. Cabbens hjärta är nu alltså istället ett frustande V8-paket med kompressor på 6.2 liter, 640 hästar och 820 Nm. 540 av dessa är rena bakhjulshästar enligt ägaren. Bilen byggdes av företaget Fastlane i Houston och har förutom den nya motorn uppgraderade bromsar och fjädring för att palla trycket. För att sitta bra har man även monterat dit samma stolar som sitter i ZR1. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2011

Nytt klipp på Savage Rivale Roadyacht GTS
Ser rätt rolig ut

Nederländska Savage Rivale Roadyacht GTS (ja den heter faktiskt så) har vi skrivit om tidigare och nu släpps ytterligare ett klipp på den lite udda bilen. Bilen är en fyrsitsig fyrdörrars coupé-cabriolet med ett hjärta från amerikanska Corvette ZR1. 670 hästar och 730 Nm ur en kompressormatad V8:a på 6.2 liter ser till att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3.4 sekunder med en toppfart på omkring 330 km/h. Motorn är kopplad till en sexstegad automatlåda och förbrukningen ska ligga på 0.94 liter per mil. Tack var mycket kolfiber har vikten kunnat hållas nere och vågen visar 1 280 kilo. Om bilen går att köpa än och vad den kostar är lite oklart, men det verkar finnas några återförsäljare på tillverkarens hemsida. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Corvette ZR1
Sägs det i alla fall

Late Model Racecrafts har byggt om en Corvette ZR1 så att den går som ett skållat ollon. Den gör kvartsmilen på 9.68 sekunder med en slutfart på 247 km/h och därför hävdar företaget som har byggt den att det är den snabbaste Corvette ZR1:an i världen. Nu återstår det att se hur lång tid det tar innan någon slår rekordet. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nya Ford Mustang GT500 vill käka Camaro ZL1 till frukost
Får en helt ny motor med hela 650 hästar!

Ford har precis presenterat sin nya Shelby GT500 och man gör det med råge. För att ta sig an ärkerivalen Chevrolet Camaro ZL1 tvingar man ner en helt ny motor i Mussen, med 650 hästar och 820 Nm! Camaron kanske får det hett om öronen, för 650 hästar är 70 fler än i ZL1 och faktiskt tolv fler än i Corvette ZR1. Mycket effekt som sagt och det är den nya kompressormatade aluminium-V8:an på 5.8 liter som är orsaken. Men kraft är inte allt och hela bilen sägs ha optimerats för att palla med, drivlina, bromsar, växellåda, fjädring och aerodynamiken har setts över och justerats för att matcha effekten. Klossen väger in på 1.7 ton. Några prestandasiffror har vi inte fått ta del av än tyvärr men det sägs att bilen ska göra över 320 km/h. Hjulen mäter 19 tum fram och 20 bak och innanför dessa sitter det bromsar från Brembo som kramas av sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Mer om bilen som ska börja säljas nästa sommar hittas efter hoppet. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida