m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Genovation GXE sätter rekord runt Thunderhill West
Med Randy Pobst bakom ratten

Genovation GXE är en helt eldriven Corvette C7 och nu har man slagit ytterligare ett rekord med bilen. Detta skedde på Thunderhill West och bakom ratten satt racerföraren Randy Pobst. Tiden han satte blev 1:21.16 vilket innebär att bilen är snabbare än Corvette C8. GXE har ett batteripack på 60 kWh och dubbla elmotorer som tillsammans genererar 800 hästar och 949 newtonmeter i vrid. Den är fortfarande under utveckling men målet är att tillverka 75 stycken exemplar för allmänheten - alla med ett frånpris på 750.000 dollar. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Ares Design presenterar superbilen S Project
Baserad på en Corvette C8

Det senaste att presenteras från Ares Design är den här superbilen som man kallar för S Project. Det är en Corvette av allra senaste snitt som har fått en helt ny design - både på utsidan och insidan. Förmodligen en bra grund att bygga på då motorn sitter bakom kupén vilket passar en superbil bra. Enligt Ares ska motorn som är en V8:a på 6,2 liter trimmats till 705 hästar och 969 newtonmeter i vrid. Men inte med hjälp av turbo eller kompressor utan det är fortfarande sugmotor som gäller. Varvstoppet ska ligga på 9000 varv. Till motorn kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. Planen är att bygga 24 stycken exemplar av den här och frånpriset kommer att ligga på omkring en halv miljon euro. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Eldriven Corvette som toppar 322 km/h på gång
I alla fall enligt Joe Biden

Det har länge ryktats om att en eldriven Corvette är på gång. Nu spär presidentkandidaten Joe Biden på dessa rykten ytterligare via det korta klippet nedan. Han säger att den definitivt är på väg och att den kommer toppa hela 322 km/h. En hybrid-version kallad Zora väntas dyka upp runt 2025 och efter den är tanken att den helt eldrivna ska lanseras. Therex27s been a lot of talk about my vetting process lately. Here’s an inside look: pic.twitter.com/tFRKJOE3hi— Joe Biden (@JoeBiden) August 5, 2020 Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Zagato väcker liv i Iso Rivolta
Ny bil på gång med V8:a från Corvette

Den italienska bilbyggarfirman Zagato visar nu så smått upp sitt senaste projekt som är en pånyttfödelse av märket Iso Rivolta. GTZ som bilen kallas är inspirerad av Iso Rivolta A3 från 1963, mer känd som Grifo. Designen är uppdaterad på alla fronter men precis som i originalet sitter det en amerikansk V8:a under huven, denna gång från Corvette Z06 vilket innebär 6,2 liter och kompressor. Här är den dock uppborrad till 6,8 liter istället. GTZ ska presenteras officiellt i oktober i samband med att det första exemplaret skeppas till sin nya ägare. Endast 19 stycken kommer att tillverkas och nio är redan sålda. Någon prislapp har vi inte sett men det kanske är bäst för hjärtat. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Terminator-klistermärke på Corvette ger full pott
Nu måste jag köpa en C4 bara för det

Igår såg jag en Corvette C4 i trafiken. Den var mörkbrun och taket var nerfällt. I den satt en långhårig man med tatueringar och vid sin sida hade han en blond tjej. Hela upplägget var helrätt och jag började direkt fundera på om jag skulle skaffa mig en C4 - en modell jag ogillat länge men som jag nu helt plötsligt rådiggar. Blir det köp måste jag köpa ett likadant klistermärke som i det här klippet, för då blir bilen komplett. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Har bara sett suddigt i 44 år - nu har Mike tagit körkort
Köpte sig en Corvette

Mike Schickerowski föddes med nystagmus även kallat för ögondarrning vilket har gjort att allt han kunnat se mest varit en suddig sörja. Men nu har hela hans liv förändrats. På en klinik i Kalifornien utförde man experimentell kirurgi på Mike och lyckades återställa hans syn till den grad att han nu lyckats ta körkort. Det nytagna körkortet firar han med en Chevrolet Corvette C7 som han köpte för ett tag sedan. Varför det blev just en sån här svarar han med att alla i Alberta där han bor kör pickuper - och han ville ha något annat. Se ett inslag med Mike på länken nedan. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Barcroft Cars tar sig en titt på Equus Bass
Modern muskelbil med klassisk design

Hösten 2013 skrev vi om Equus Bass. Det är ett custombygge med aluminiumram och en LS9-motor från Corvette ZR1 under huven. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger 650 hästar och 819 newtonmeter i vrid. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppa 320 km/h. Hela tanken med Equus Bass är att kombinera modern teknik med klassisk design. Karossen som är i aluminium och kolfiber flörtar med 70-talets muskelbilar och här hittar man designelement från många olika amerikanska bilar - som Mustang, Camaro och Challenger. Prislappen för ett exemplar börjar på 230.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Utseendemässigt är det den här Corvetten man vill ha
Men kanske inte körmässigt

Regular Car Reviews har testat en Chevrolet Corvette från 1953 och även om det är en riktig pärla att titta på visar det sig inte vara det allra bästa man kan köra omkring i. Men det kanske inte spelar så stor roll heller? Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Raka rör på nya Corvette
Hur låter den tycker ni?

I nya Corvette sitter en LT2-V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Motorn låter lite återhållsam original men sjunger fint om man hjälper den på traven. Ägaren av det här exemplaret har smackat på ett nytt avgassystem från Fabspeed med raka rör och så här låter det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Kommande hybrid-Corvette får 1000 hästar?
Läckt dokument skvallrar om Zora

Självklart kommer nya Chevrolet Corvette att dyka upp i flera olika varianter och det har länge ryktats om att en hybrid är på väg. Nu har ett nytt dokument läckt ut som skvallrar om att en version kallad Zora är på väg, och den kommer bjuda på 1000 hästar. Det sägs att man kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 5,5 liter med en elmotor. Troligtvis kommer förbränningsmotorn driva bakhjulen medan elmotorn driver framhjulen. Innan Zora dyker upp kommer en ny Z06 och en ny ZR1 att dyka upp. Dessa väntas få 650 respektive 850 hästar. Dokumentet nedan är inte det som har läckt utan något som Hagerty har kokat ihop genom att kombinera officiella detaljer, andra läckta dokument och egna spekulationer. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Evo tycker att nya Corvetten är briljant
Steve Sutcliffe ger tummen upp

Journalisten Steve Sutcliffe som jobbar för Evo har kört väldigt många bilar och vet vad som krävs för att en bil ska anses som bra. För ett tag sedan körde han som så många andra nya Corvette och enligt honom är den briljant! I alla fall när det kommer till chassiet. Styrningen tycker han också är grym, precis som den nya dubbelkopplingen. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Åktur i 360 grader i nya Corvette
Det näst bästa?

Det näst bästa efter en riktig åktur måste väl ändå vara en virtuell åktur i 360 grader där man själv kan svänga runt med kameran? Det är precis vad vi bjuds på här i nya Corvette. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Hennessey har redan dubbelturbomatat nya Corvette
Det gick fort

Eftersom jag vet hur mycket ni älskar Hennessey Performance kommer här en nyhet från gänget som nu redan har dubbelturbomatat nya Corvette. Ganska snabbt jobbat med tanke på att man hämtade bilen förra veckan. Vad detta har gjort med effekten får vi snällt vänta på tills allt är inställt ordentligt och bänkat - målet har dock varit omkring 1200 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom alla quirks and features på nya Corvette
"Den hetaste bilen i år"

Nya Corvette är en stor snackis just nu och självklart måste den passera Doug DeMuros skarpa ögon där han tar sig en titt på bilens alla quirks and features. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Folk har börjat få sina nya Corvetter
Brum brum

De som beställde sin Corvette C8 tidigt har nu börjat få sina bilar levererade och här ser vi tre stycken glada personer som nyligen fått sina exemplar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ett gäng nya tester av Corvette C8
Let 'er rip!

I helgen dök flera nya provkörningar av Chevrolet Corvette C8 upp och några som har testat är bland annat Engineering Explained, Shmee150, Cleetus McFarland och Emelia Hartford. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Första Corvette C8 har rullat av bandet
Första kostade 3 miljoner dollar

Nu har äntligen produktionen av den första mittmotor-Corvetten kommit igång. Först av bandet blev den bil som auktionerades ut till välgörande ändamål och som kostade bilsamlaren Rick Hendrick tre miljoner kronor. Om man vill köpa en vanlig C8 får man slanta upp från 56.590 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Genovation har slagit rekord med eldrivna GXE - igen
Toppade 340,8 km/h

Vi har tidigare skrivit om företaget Genovation och deras eldrivna GXE som är en ombyggd Chevrolet Corvette. Senast var i september när de lyckades slå sitt egna hastighetsrekord och klockade 338,28 km/h. Nu har man slagit även detta eftersom man lyckats nå 340,8 km/h. Det hela genomfördes på Kennedy Space Centers landningsbana för rymdfärjor precis som förra gången. Rekordet är dock inte officiellt eftersom man inte körde åt båda hållen och fick ut en genomsnittshastighet. Målet är att någon gång nå 354 km/h (220 mph). Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Hennessey trimmar Corvette C8 upp till 1217 hästar
För dig som tycker nya ZR1 verkar för klen

Förra veckan skrev vi om de senaste ryktena kring den kommande ZR1-versionen av Corvette C8. Det snackas om att den kommer att få dubbla turbo, hybridkraft och runt 900 hästar. Det räcker ju som ni säkert förstår gott och väl, men om man inte orkar vänta på den versionen och vill ha ännu mer kraft kan man vända sig till Hennessey. De kan nämligen trimma upp bilen till 1217 hästar. Väljer man detta paket får man en specialbyggd LT2-V8:a som uppgraderats med smidda aluminiumkolvar och smidda vevstakar i stål. Maskinen utrustas med två turbo-aggregat och dubbelkopplingen förstärks för att palla med den nya kraften. Det dröjer dock ett tag innan man kan ge sin C8:a den här behandlingen och det enda Hennessey kan erbjuda till modellen i skrivande stund är ett sportigare avgassystem i rostfritt. Senare kommer man att kunna trimma upp bilen med kompressor till 710 hästar men värsting-versionen med 1217 hästar verkar alltså komma efter detta. Förutom motormeck kommer justerbar fjädring, Brembo-bromsar, andra fälgar och ett kolfiberkit bestånde av frontsplitter, sidokjolar, takscoop och en rejäl vinge på bakluckan att erbjudas. Några av grejerna väntas bli tillgängliga nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Valarra kan få din Corvette C6 att se ut så här
Om du vill sticka ut på bilträffen

Om du har en Corvette av generationen C6 men har tröttnat på utseendet kanske det här bodykitet från Valarra kan vara något? Man visade upp sina grejer på årets SEMA-show och har man inte superkoll skulle man säkert kunna ta det här för en helt ny modell från en ny biltillverkare. Är du sugen får du langa upp 30.000 dollar och själv bistå med bil. Vad tycks? Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Nästa Corvette ZR1 får dubbla turbo och hybrid-kraft
Snackas om runt 900 hästar

Nya Corvette har inte ens börjat tillverkas än men redan snackas det om kommande versioner av modellen. Först lär nya Z06 dyka upp och för den som vill ha det värsta är det nästa ZR1 som gäller. Nu kommer rykten kring den sistnämnda som säger att den kommer att få dubbla turbo, hybridsystem och en effekt på 900 hästar. Den nuvarande generationen bjuder på 766 hästar så det verkar bli ett rejält kliv uppåt. Den motorn är dock på 6,2 liter, i nya ZR1 verkar det istället bli den på 5,5 liter som sitter i race-bilen C8.R. Till den kopplas det alltså på dubbla turbofläktar och någon form av hybrid-lösning. Det kan handla om mildhybrid men det pratas även om elmotorer på framaxeln vilket skulle kunna göra bilen fyrhjulsdriven. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette som cab hälsar på hos Jay Leno
Blir först med att köra bilen utanför GM

I början av förra månaden presenterade Chevrolet den cabbade versionen av nya Corvette. Nu har Jay Leno som den första personen utanför GM fått provköra bilen, och så här såg det ut. Bilen Jay fick ratta är en förserie-prototyp, produktionen drar igång först i början av nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Så här kanske interiören i nästa Corvette Z06 blir
En tidig skiss

Självklart kommer det att lanseras en Z06-version av nya Corvette, förmodligen även en ZR1 så småningom. Z06:an väntas få en V8:a på 5,5 liter med flat-plane-vevaxel och runt 800 hästar. Den här skissen visar hur bilen troligtvis kommer att se ut på insidan, i alla fall när det gäller cockpiten. De mest uppenbara skillnaderna är mer kolfiber och en annan ratt med en stor röd knapp på sig. Om denna aktiverar en katapult-stol eller liknande är oklart för tillfället. Nästa Z06 förväntas dyka upp sent 2021. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna sätter nytt varvrekord
På Virginia International Raceway

Car and Driver har ett segment varje år som de kallar för Lightning Lap där de testar olika snabba gatlegala bilar mot varandra på en bana. I år hade man bland annat med sig en McLaren Senna och med den lyckades man att sätta varvrekord. Tiden som klockades blev 2:34.9 vilket gjorde modellen 2,9 sekunder snabbare än en Porsche 911 GT2 RS, 1,9 sekunder snabbare än en McLaren 720S och 1,5 sekunder snabbare än en Chevrolet Corvette ZR1. Snabbt! Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Racerbilen Corvette C8.R brummar på bana
Får annan motor som kommer till gatan senare

R är tilläggsbokstaven på nya Corvette C8 när det handlar om bilen man ska använda för racing. Den har en V8:a utan överladdning på 5,5 liter istället för gatbilens 6,2 och bjuder på 500 hästar. Den skippar även stötstängerna och har istället dubbla överliggande kamaxlar. Som grädde på moset har den en så kallad flat vevaxel vilket bland annat skapar ett ganska säreget motorljud. Det här receptet ska så småningom även hitta ut i en gatversion. C8.R ska göra sin debut på 24-timmarsloppet på Daytona i januari. Fler klipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida