m

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2020

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Jason snackar om kraftfulla motorer utan överladdning
Hur kan de ge så mycket effekt?

Både Aston Martin Valkyrie och Gordon Murrays T50 har rätt så unika V12-motorer under sina skal. I Valkyrie sitter en Cosworth-utvecklad maskin på 6,5 liter som ger hela 1014 hästar och som har 740 newtonmeter i vrid - helt utan överladdning. Cosworth ligger även bakom den V12:a som sitter i T50 men den är istället på 3,9 liter och 659 hästar. Bra siffror här också såklart. Men hur kan de ge så mycket effekt utan konstgjord andning i form av turbo eller kompressor? Det snackar Jason om i den här videon. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg specar en Aston Martin Valkyrie
Tydligen vanligt att man köper till en extra motor

Nico Rosberg har som ni säkert redan vet lagt racinghandskarna på hyllan och är numera en vloggare som drar runt och spanar in coola grejer. Senast var han hos Aston Martin för att speca upp sin dröm-Valkyrie. Han har inte köpt någon men han fick ändå åka dit och kika lite hur man kan få sin version av superbilen. De som har beställt en Valkyrie har knappast torrt på bankkontot vilket bland annat visar sig i att en fjärdedel har beställt en extra motor till sina bilar, bra att ha om den som sitter i från fabrik skulle börja strula. 150.000 pund extra kostar det. Några har till och med beställt två extra motorer så att de kan ha en extra som fikabord. Maskinen är en V12:a från Cosworth på 6,5 liter utan överladdning som varvar till hela 11.200 varv och som bjuder på 1014 hästar och 740 newtonmeter i vrid. Den får i sin tur lite extra draghjälp från en elmotor på 162 och 280 newtonmeter utvecklad av Rimac och Integral Powertrain. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Första bilden på Gordon Murrays McLaren F1-uppföljare
En Ferrari 488 GTB med propeller?

Nu får vi se en första bild på Gordon Murray Automotives kommande superbil T.50. Det här ska alltså typ vara en spirituell uppföljare till McLaren F1 - en modell som Gordon var med och utvecklade. Givetvis sitter föraren då i mitten och på vardera sida finns det plats för en passagerare. Målet med T.50 är en bil med de mest avancerade och mest effektiva aerodynamiska egenskaperna någonsin på en gatlegal modell. För att få till detta sitter det bland annat en 400 millimeter stor fläkt mitt i rumpan bak - något som tillsammans med aktiva aerodynamiska kanaler under bilen ska se till att suga fast den mot vägen extra mycket. Under skalet kommer det att sitta en specialutvecklad V12:a på 3,9 liter byggd av Cosworth. Den kommer att bjuda på 660 hästar, ha 450 newtonmeter i vrid och kopplas till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Men det fetaste är att motorn kommer att ha sitt varvstopp på hela 12.100 varv vilket gör den till världens högst varvande motor som någonsin stoppats i en bil för gatan. Nästa år ska bilen börja testas i vindtunnel tillsammans med F1-teamet Racing Point. Avtäckningen kommer att ske i maj och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2022. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Rally med Ken Block i de Schweiziska alperna
I en Ford Escort Cosworth

I oktober arrangerades rally-tävlingen Rally International du Valais i de Schweiziska alperna och där deltog bland annat Ken Block med en Ford Escort Cosworth. Nu har en video släppts där vi får hänga med på åkturen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar teaser på kommande superbilen
Blir en modern tolkning av McLaren F1, med fläkt

Gordon Murray är "pappa" till McLaren F1 och 2017 meddelade han att han hade planer på att starta ett eget bilmärke och bygga en modern tolkning av klassikern. Jobbet fortskrider och nu får vi en första teaserbild på bygget. Bilen går för närvarande under namnet T50 och planen är att leverera de första exemplaren till kund i början av 2022. Endast 100 stycken kommer att byggas och varje har en prislapp på över 2,5 miljoner dollar. Bilen bygger kring en kolfiber-monocoque och har precis som F1 plats för tre stycken personer med föraren i mitten längst fram. Bakom sittbrunnen kommer det att sitta en högvarvig V12:a och en grej som Gordon skissade på redan på 70-talet - en fläkt som genererar extra downforce. Samma teknik fanns på den Brabham BT46B som Niki Lauda körde och vann med på Swedish Grand Prix 1978. Fläkten mäter 40 centimeter i diameter och sitter längst bak. Den ser till att suga luft från under bilen och gör att man slipper ha massa scoop och vingar för att få bra marktryck. Motorn kommer att vara en Cosworth-utvecklad V12:a på 3,9 liter med varvstoppet på 12,100 varv. Effekten kommer att ligga på omkring 650 hästar och ingen överladdning används. Till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda med H-mönster. Allt för att hålla bilen så analog som möjligt. Vikten på ekipaget väntas landa på omkring 980 kilo och längden på omkring 4,36 meter. Spännande minst sagt! Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Ken Block har fått en ny Ford Escort Cosworth
Den förra brann ju upp

I somras kraschade Ken Block med sin Ford Escort Cosworth och tyvärr blev det så illa att den brann ner till grunden. Men nu har han fått en ny, och här ser vi han busar lite med den för första gången. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin släpper lite siffror kring Valkyrie
Bjuder på 1 176 hästar och 900 newtonmeter i vrid

Det har tidigare snackats om att Aston Martins kommande superbil Valkyrie skulle bjuda på 1 146 hästar men nu får vi reda på de rätta siffrorna. Motorn som är en V12:a utan överladdning på 6,5 liter utvecklad av Cosworth kommer tillsammans med en elmotor från Rimac att leverera hela 1 160 bhp vilket omräknat blir 1 176 hästkrafter. Hybridsystemet kommer att få sin kraft från ett KERS-system och varvstoppet för hela maskineriet kommer att ligga på galna 11 100 varv. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2018

Så här ser motorn i Aston Martin Valkyrie ut
Maffig skapelse

Aston Martins kommande superbil Valkyrie får en rätt så maffig motor. Det är en V12:a på 6,5 liter som är utvecklad av Cosworth och nu får vi lite bilder på hur skapelsen ser ut. Motorn som helt saknar överladdning bjuder på 1.014 hästar och har ett vrid på 740 newtonmeter. Varvstoppet ligger på galna 11.100 varv. Henry Catchpole från Carfection har fått sig en genomgång av maskinen och hur detta såg ut ser ni här nedan. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Så här låter Aston Martin Valkyrie
Mumma!

Aston Martins kommande superbil Valkyrie är på gång och nu får vi äntligen höra hur den låter. Och vilket ljud! V12:an som är på 6,5 liter är utvecklad av Cosworth och sägs ge hela 1.145 hästar. Bilen börjar troligtvis att tillverkas nästa år, eller 2020. The sound of “THE” GREAT British car company! Thank you @Cosworth @redbullracing #AstonMartinValkyrie #NaturallyAspirated#V12 pic.twitter.com/HmEICj29uH— Andy Palmer (@AndyatAston) 3 oktober 2018 Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Effekten i Aston Martin Valkyrie är inget man skojar bort
Får 1.146 hästar - utan överladdning

Troligtvis kommer Aston Martin att presentera sin nya superbil Valkyrie senare i år och nu får vi reda på att den kommer att ha rejält med krut under skalet. Faktum är att den kommer att få den mest kraftfulla sugmotorn en produktionsbil för gatan någonsin har haft - 1.146 hästar. Informationen kommer från Cosworth som utvecklar den 6,5 liter stora V12:an. Planen är att bygga 175 stycken exemplar av bilen och alla kommer att kosta från 2,6 miljoner dollar styck. Alla bilar är enligt uppgift redan sålda. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Ken Blocks Ford Escort RS Cosworth har brunnit upp
Efter krasch i rally

Ken Block och kartläsaren Alex Gelsomino sladdade runt i New England Forest Rally i helgen och det gick åt skogen. I en kurva bråkar något, enligt Ken växellådan, och bilen voltar och fattar eld. Ken och Alex klarade sig oskadda från händelsen. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Bjud på den första Ford Sierra Cosworth RS500:an
Nu till salu

Står det Cosworth efter modellnamnet på en Ford vet man att det är en rolig maskin man har att göra med. Den första tillverkade av Sierra Cosworth RS500 ska nu auktioneras ut av Silverstone Auctions. Modellen presenterades 1987 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Motorn ger 225 hästar och på sedvanligt Cosworth-vis sitter det inte en utan två vingar på bakluckan. Auktionen äger rum den 19 maj och bilen väntas gå för en rekordsumma - mellan 90 000 till 120 000 pund. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Ken Block ska köra rally med en Ford Escort Cosworth
Nu snackar vi!

Det är nog ingen hemlighet att jag gillar gamla bilar. De har liksom mer charm. Tänk 1992, när Ford presenterade Escort Cosworth. En riktigt tokig liten illbatting som fortfarande inte skäms för sig. En sån hade varit rolig att ha i garaget och ta ut då och då. En som har det är Ken Block, och den här säsongen ska han köra rally med den. I de här två klippen får vi reda på lite mer om bilen. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Rezvani presenterar Beast Alpha X Blackbird
Ja, den är döpt efter SR-71

Rezvani visar nu upp en specialversion av modellen Beast Alpha X. Den får tilläggsnamnet Blackbird och precis som ni kanske gissade kommer det namnet från spaningsflygplanet Lockheed SR-71 Blackbird. Bilen får därför också självklart ett svart tema. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och det här blir märkets absolut starkaste modell. Ur en Carillo och Cosworth-trimmad turbofyra på 2,5 liter plockar man hela 700 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda men en sekventiell automatlåda finns som tillval. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 2,9 sekunder. Karossen är i kolfiber och vikten på ekipaget anges till 975 kilo. Priset börjar på 225.000 dollar. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är nya TVR Griffith
Brittisk sportbil lever igen

Redan 1963 använde TVR namnet Griffith för första gången. Sen gjorde det ett återbesök mellan 1991 och 2002. Numera ägs TVR av entreprenören Les Edgar som 2013 köpte hela rasket av Nikolai Smolenski. Man har dammat av grejerna och återupplivar nu namnet igen då man i dag presenterade sportbilen vi ser här. V8:a, toppfart på 320 km/h och en prislapp på 90 000 pund. Blir du sugen? Motorn är hämtad från Ford Mustang och den är på 5,0 liter. Cosworth har meckat med den och lockat fram lite fler hästar och mer vrid. Den har numera torrsump och till den kopplas en sexpetad manuell växellåda från Tremec. Torrvikten på bilen anges till 1 250 kilo. Motorns effekt är inte offentliggjord men det borde handla om omkring 500 hästar. Det i sin tur ska ge en 0-100-tid på under fyra sekunder. Chassit består av en blandning mellan kolfiber, stål och aluminium medan karosspanelerna är i kompositmaterial. Styrningen är helt elektronisk och bromsarna fram är 370 millimeter stora skivor med fyrkolvsok. Fälgarna bak mäter 20 tum och dessa är skodda med 275/30-gummi, framtill sitter det istället 19-tummare med 235/35. Till skillnad från tidigare TVR-modeller har den här moderniteter som ABS och en antisladdsystem som man kan ställa in själv. Hela 500 stycken exemplar är redan förbokade men produktionen väntas inte dras igång förrän om ett år på fabriken i Ebbw Vale. Själv fortsätter jag att drömma en Sagaris II. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

TVR släpper ytterligare en teaser på sin nya sportbil
På fredag har den premiär

Efter ett år av teasers kring sin nya bil är det nu snart dags för TVR att dra av skynket helt. På fredag när företaget firar hela 70 år smäller det men en liten teaser till hinner man såklart med. Premiären äger rum på Goodwood Revival och bilen är en liten tvåsitsig GT-modell med en mumsig Cosworth-preppad Ford-V8:a på 5,0 liter under huven. Motorn väntas ge omkring 480 hästar och till den kopplas en sexstegad manuell växellåda från Tremec. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 321 km/h. Bilens vikt ska landa på under 1 250 kilo. Inledningsvis kommer man att sälja en speciell Launch-version som kommer att kosta under 90 000 pund. Orderböckerna har redan öppnat men när köparna kommer att få sina bilar är oklart för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Sälj din köplats till Aston Martin Valkyrie och bli bortplockad
Vdn är också trött på folk som "flippar" sina bilar

För ett år sedan presenterade Aston Martin det första av hyperbilen Valkyrie som de tagit fram tillsammans med Red Bull Racing. 150 stycken exemplar av denna exklusiva gatlegala bil ska tillverkas och inte helt oväntat skapar detta en rätt så stor hajp. Många använder nya specialbilar som investeringar och köper för att sedan sälja vidare till mycket mer pengar, ibland innan de ens har fått sin bil. Det gillar dock inte Aston Martins vd Andy Palmer som berättar att om det framgår att någon av kunderna som har bokat en Valkyrie försöker att sälja sin plats i kön så kommer deras reservation att plockas bort. Man kommer heller aldrig i framtiden få möjlighet att köpa en special-modell likt denna. I doubt they have a slot, but if they do and we identify who flipped, they lose the car. If they flip, then they never get another special.— Andy Palmer (@AndyatAston) 4 juli 2017 Valkyrie ska börja tillverkas någon gång nästa år och tros få en prislapp på omkring 2-3 miljoner pund. För den slanten får man en bil som under ett kolfiberklätt skal har en Cosworth-byggd 6,5-liters V12:a som utan överladdning lämnar 900 hästar. Tumnagel
61.7°
+
Bobby Green
0

Rezvani Beast Alpha blir billigare än väntat
Kostar 95 000 dollar istället för 200 000 dollar

I november förra året visade Rezvani upp modellen Beast Alpha. Den skiljer sig lite från de bilar man sålt innan då denna har tak och rätt intressanta dörrar. Det snackades då om att bilen skulle kosta från 200 000 dollar. Nu är dock priset presenterat och det säger istället 95 000 dollar. Rätt långt från det vi visste tidigare alltså. Dock har det hänt en grej sedan november. Bilen som då hade en Honda-motor på 500 hästar har nu istället en kompressormatad Cosworth-maskin på 2,5 liter som ger 400 hästar. Det räcker ändå för att ta bilen från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder. Om Rezvani har gjort några andra ingrepp för att få ned prislappen är oklart för tillfället, bilen ser i alla fall likadan ut utseendemässigt. Leveranserna ska dra igång nu och skulle du vilja ha en egen går det bra att lägga en deposition om 1 000 dollar via länken nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2016

En första titt på nästa TVR
Heter kanske Griffith

Den brittiska sportbilstillverkaren TVR är tillbaka och på London Motor Show denna veckan har de visat upp en första teaser (bilen i mitten på bilden) på den nya modellen som kanske får namnet Griffith. Bilen kommer att börja säljas nästa år och den sägs bland annat få samma V8:a på 5,0 liter som nya Ford Mustang GT har, dock ska Cosworth ha pillat lite på den. Namnet Griffith har använts tidigare, då på modellen Griffith 400 från 60-talet som också hade en V8:a från Ford under skalet. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är TVRs nya modell
Klassiska linjer och V8:a

Det har varit många turer kring biltillverkaren TVR de senaste åren. Efter ett par rykten hit och dit om att de skulle återuppstå verkar det som att de faktiskt är på väg att göra just detta nu. I somras började man ta emot handpenningar för en bil som ännu inte fanns men nu får vi mer information om vad som är på väg och en första bild på hur den nya bilen ser ut. Chassiet som till stor del är byggt i kolfiber är konstruerat av Gordon Murray Design. Ovanpå det sitter en coupékaross med klassiska TVR-former vilket knappast är en nackdel. Under allt sitter en V8:a från Cosworth som ska ge mellan 450 och 500 hästar. Mer information kring den nya bilen dyker upp någon gång nästa år. Planen är att köparna ska börja få sina exemplar 2017. Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

Morgan firar 65 års tillverkning av Plus 4
Med specialmodellen AR P4

I år är det 65 år sedan biltillverkaren Morgan lanserade modellen Plus 4 och det firar man med specialmodellen AR P4. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och det köparna får är en handbyggd öppen sportvagn finjusterad och trimmad av Morgans motorsportdivision - AR Motorsport. Under huven sitter en Cosworth-fyra på 2.0 liter som ger 225 hästar. Bilen har även försetts med helt ny fjädring, ställbara dämpare, nya bromsar och ett uppdaterat chassi som ännu bättre ska lämpa sig för lite mer aktiv körning - både på gatan och på banan. Utseendemässigt har man försökt att behålla de klassiska linjerna samtidigt som man blandar in lite nya saker som strålkastare proppade med led-lampor. Insidan ska andas racing och här har man lämnat aluminiumpanelerna obehandlade för ett råare stuk. Prislappen för AR P4 börjar på 54 995 pund. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida