10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar Äntligen? Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
0
2018
Självkörande Range Rover har klarat av Coventry Ring Road En av Storbritanniens mest trixiga vägar Coventry Ring Road är tydligen en av vägbitarna i Storbritannien som är en riktigt stor utmaning att ta sig igenom när det är rusningstrafik. Nu har en självkörande Range Rover Sport tagit sig igenom sträckan och den krockade inte en enda gång. Det satt två stycken personer i framsätet under turen men det var bara för att utvärdera och om det skulle behövas ingripa om bilen inte skötte sig. Prototypen man använde sig av är en del i projektet UK Autodrive. Denna månad är det slut efter en tre år lång prövotid där ingenjörer från Jaguar Land Rover har testat självkörande teknik på både avstängda testbanor och ute i trafik. Planen är att kunna erbjuda självkörande bilar till kunder inom tio år. Tumnagel
40.8°
0
2017
E-Type med rätt utseende fast fel drivlina Den här går på el I min värld är halva grejen med en gammal klassiker designen, den andra är motorn och körupplevelsen kring den. Att sparka igång en förgasarfyra med lite startgas eller höra knattret från en liten tvåcylindrig tvåtaktare är något alldeles speciellt. Men, alla tycker inte det är så kul med gammal teknik även om de gillar gamla bilar. Då kan lösningen vara att elektrifiera en gammal bil, så får man det bästa av två världar. Det är precis vad JLR Classic Works i Coventry har gjort här när de skapade Jaguar E-Type Zero. Den ser ut som en roadster från 1968 men istället för att spotta och fräsa sig fram glider den ljudlöst tack vare sin elektriska drivlina. Motorn ger omkring 300 hästar och den är kopplad till ett batteripack på 40 kWh som ska vara tillräckligt för en räckvidd på 27 mil. En full laddning ska ta mellan 6-7 timmar. Motorn skickar sin kraft till bilens originaldiff och 0-100 km/h ska gå på 5,5 sekunder. Förutom det nya under skalet får bilen även LED-strålkastare och en ny instrumentpanel av modernare snitt. Bilen visas just nu upp på Jaguar Land Rover Tech Fest i London. Skulle man vilja ha ett exemplar får man förbereda lädret på att släppa över 300 000 pund. Tumnagel
46.9°
0
Slut på artiklar...