m

Sony organiserar om JAPAN Studio
Så fokus ligger kring Astro's Playroom-utvecklaren Team ASOBI

I veckan började det gå rykten om att Sony skulle stänga ner sin japanska spelstudio JAPAN Studio. Studion ligger bakom PlayStation-klassiker som Jumping Flash!, Alundra, Devil Dice, Vib-RIbbon, Ape Escape, Siren, LocoRoco, Patapon, Rogue Galaxy, Afrika, Gravity Rush och Knack. På senare tid har de dock inte tryckt ut allt för många klassiker och mest producerat spel i samarbete med andra spelstudios så som Bloodborne och Demonx27s Souls som utvecklades i samarbete med FROM Software samt Bluepoint Games. Ett undantag är dock ASOBI Team inom JAPAN Studio som på senare tid har varit ganska framgångsrika med sina Astro Bot-spel. Hur som helst har Sony nu bestämt sig för att organisera om JAPAN Studio kring just Team ASOBI. In an effort to further strengthen business operations, SIE can confirm PlayStation Studios JAPAN Studio will be re-organized into a new organization on April 1. JAPAN Studio will be re-centered to Team ASOBI, the creative team behind Astrox27s PLAYROOM, allowing the team to focus on a single vision and build on the popularity of Astro’s PLAYROOM. Sannolikt innebär det fler Astro-spel i framtiden vilket ju inte är en dålig grej så länge de håller samma kvalité som Astrox27s Playroom. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Teenage Engineering kommer sköta designen åt Nothing
Heja Sverige!

Carl Peis nya satsning Nothing börjar låta allt mer intressant, trots att gänget fortfarande inte visat upp en enda produkt ännu. Nu meddelar det nystartade företaget att svenska Teenage Engineering utnämnts till medgrundare av Nothing. Detta är inte bara en fin titel, utan Teenage Engineering-cheferna Jesper Kouthhoofd och Tom Howard har fått chefspositioner i Nothings designavdelning. Kouthhoofd kommer agera Creative Lead på Nothing medan Howard kommer vara designchef. I ett uttalande säger Carl Pei detta: "Ix27m really excited to welcome Teenage Engineering to the growing Nothing family. They consist of some of the best designers and creatives that I’ve had the pleasure of working with. Together, we’ve created a product roadmap that’s unique and true to Nothing’s vision." Vi har som sagt inte ännu fått se några produkter från det nystartade företaget, men vi har i alla fall fått reda på att ett par true wireless-lurar kommer vara första produkten som släpps och denna kommer dyka upp i sommar. Vidare väntas Nothing släppa fler produkter och skapa ett eget ekosystem som ska göra att prylarna ska fungera bättre tillsammans. Och då Teenage Engineering-gänget kommer sköta designen så lär det bli en hel del intressanta grejer som dyker upp i framtiden. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

Trubbel i Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-utvecklingen
Utvecklarna plockas bort från projektet

2019 fick vi reda på att en uppföljare till kultspelet Vampire: The Masquerade - Bloodlines skulle släppas någon gång under 2020. Någon 2020-release fick vi inte och under det gångna året verkar det ha varit rätt mycket strul hos utvecklarna. Spelets creative director och lead writer fick i augusti sparken och nu har det blivit känt att hela utvecklarstudion fått kicken från projektet. I distributören Paradox nya årsrapport får vi inte bara reda på att utvecklarna Hardsuit Labs plockats bort från projektet, utan även att spelet inte kommer släppas i år. Sedan har man tagit bort möjligheten att förboka spelet. Paradox skriver detta i ett uttalande: We have now chosen to postpone the release of [Vampire: The Masquerade Bloodlines 2] further, and we will not be launching the game in 2021. We have also decided that Hardsuit Labs will no longer be leading the development of Bloodlines 2, and we have started a collaboration with a new studio partner to finish work on the game. This has been a difficult decision, but we are convinced that it is the right way forward to do the game justice. Paradox letar nu efter någon ny utvecklarstudio som kan färdigställa har nu bett ny utvecklarstudio som ska färdigställa spelet Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, men vilka som får köra sista spurten är för tillfället okänt. För övrigt har 2020 varit ett rätt bra år för Paradox. Den svenska speljätten drog in 1,79 miljarder kronor i intäkter, vilket är en ökning på 39 procent jämfört med året innan, och vinst efter skatt låg på 490 miljoner kronor. Spelen som dragit in mest kosing under året har varit bland annat Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Marvel Studios Assembled ger oss en titt bakom kulisserna
Först ut är WandaVision

Disney meddelade igår att de snart kommer att dra igång den nya serien Marvel Studios Assembled som kommer att ge oss en liten titt på vad som sker bakom kulisserna när de spelar in sina olika superhjälteproduktioner. Det första avsnittet i serien kommer att handla om inspelningarna av WandaVision, den lite udda superhjälteserien som Disney+ började sända förra månaden. Om detta skriver Disney: "The first episode of ASSEMBLED will focus on the critically acclaimed WandaVision. Join Elizabeth Olsen, Paul Bettany and WandaVision’s creative team as the episode pulls back the curtain on this highly groundbreaking series. Witness how the crew went to great lengths to emulate various filmmaking methods used during the early years of television. Discover the unique challenges and ultimate rewards of performing an entire episode in front of a live studio audience." Assembled: The Making of WandaVision kommer att börja sändas på Disney+ 12 mars, en vecka efter finalavsnittet av WandaVisions första säsong. Framöver kommer Assembled även att visa avsnitt som handlar om produktionen av tv-serierna The Falcon and The Winter Soldier och Loki samt filmen Black Widow. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir det enklare att samarbeta i Photoshop och Illustrator
Adobe lanserar molnbaserad samarbetsfunktion i sina program

Adobe har uppdaterat sina bildredigeringsprogram Photoshop, Illustrator och Fresco med en ny funktion som ska förenkla arbetet där flera personer ska redigera i samma dokument. Med den nya funktionen "Invite to edit" kan den som skapat dokumentet bjuda in andra så att dessa i en i taget kan redigera PSD- och AI-dokument på dator, iPad eller iPhone (Fresco). De delade dokumenten lagras i Adobes moln och går även att komma åt via webben eller Creative Cloud Desktop-appen. Adobe lanserar i samma veva även funktionen "Preset Sync" med vilken det blir möjligt att använda sina egna förinställningar i Photoshop oavsett om man använder detta i macOS eller Windows. Preset Sync kommer även att dyka upp till iPad-versionen av Photoshop så småningom. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Total War: Warhammer III släpps i år!
Hej då fritid!

Efter att ha tillbringat ett par tusen timmar i Total War: Warhammer 1 och 2 är det dags att avsätta ytterligare tusentals timmar i det tredje spelet i serien. Creative Assembly har teasat det ett nytt Warhammer-lir de senaste dagarna och det handlade inte om något nytt DLC, utan en regelrätt uppföljare. Ovan har ni en trailer för denna och kort sagt är vi rätt pepp på att sätta tänderna i detta senare i år. Vill ni läsa mer om det kommande spelet har Creative Assembly svarat på ett gäng frågor om spelet och denna FAQ kan ni hitta här nere till vänster. Där får vi reda på att Creative Assembly kommer erbjuda fler spelbara raser från start jämfört med tidigare i Total Warhammer-spel, samt att utvecklarna planerar att släppa en massiv kampanj som knyter samman de tre spelen som kommer kunna laddas ner gratis om man äger alla tre spel i serien. Release kommer som sagt ske senare i år och spelet kommer kunna köpas via Steam eller Epic Games Store. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Creative Assembly teasar nytt på Total Warhammer-fronten
DLC till Total War: Warhammer 2 eller tredje spel?

Har du redan lagt ner ett par tusen timmar i Creative Assemblys Total War: Warhammer-spel och vill ha tillbaka din fritid? Det kan du glömma, då utvecklarna verkar ha något nytt på Total War: Warhammer-fronten på ingång. Utvecklarna har släppt en kort teaservideo vid namn Azyr Stirs på sin Youtube-kanal och det spekuleras friskt om det handlar om ett rejält tillägg till Total War: Warhammer 2 eller ett nytt spel i serien. Det senaste spelet i serien släpptes under hösten 2017, så det kanske är dags med en regelrätt uppföljare. Folk som kan sin Warhammer-historia förklarar att det är en astronom i Altdorf som kollar på stjärnbilden Grungix27s Baldric som endast dyker upp sent under våren eller tidig sommar och gestaltar en dvärg. Och detta spekuleras vara en hint om att spelet/tillägget kommer släppas sent i vår/tidigt i sommar. Uppdaterad: Nu har ytterligare teaservideo släppts och denna kan ni kika på nedan. Och det verkar som att en tredje kommer i morgon. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Ava DuVernay ska producera podcasts med Spotify
Dags att bemästra ytterligare format?

Ava DuVernay har levererat både kritikerrosade dokumentärer, filmer och TV-serier som Selma, 13th och When They See Us, och nu verkar det vara dags att göra högkvalitativa podcasts. DuVernay har inlett ett mångårigt samarbete med Spotify som handlar om att producera exklusiva podcasts åt streamingtjänsten via hennes organisation Array. Specifikt vad som kommer levereras är okänt, men det kommer handla om podcasts både med och utan manus. I ett uttalande om podcastsamarbetet säger DuVernay detta: “Recognizing the undeniable power of voice and sound, I’m thrilled to extend ARRAY’s storytelling into the realm of podcasts. The opportunity to work with Lydia Polgreen and her passionate team drew us to Spotify as a home for our audio narratives, and we couldn’t be more excited to begin this new creative journey.” Tumnagel
34.5°
+
André Stray
0

Ubisoft bekräftar nytt Star Wars-spel från Massive
Open world!

Som rubriken lyder är ett nytt Star Wars-spel på ingång från svenska Massive Entertainment tillsammans med Lucasfilm Games. Detta är inte bara goda nyheter för folk som gillar Star Wars-spel, utan även för folk som inte gillat att EA suttit på Star Wars-varumärket i år utan att riktigt leverera. Ubisoft-chefen Yves Guillemot säger detta om det kommande spelet och det nya samarbetet med Lucasfilm Games: “The vast Star Wars lore is an incredible source of inspiration for our teams. This is the beginning of a long-term collaboration with Disney and Lucasfilm Games, and we are pleased to be working hand-in-hand to build upon the incredible legacy of Lucasfilm to create a game that we know Star Wars fans will love.” För tillfället finns det inte så mycket info om det kommande spelet utöver att det kommer vara ett open world-spel, Julian Gerighy, som tidigare jobbat med The Division 2 och The Crew, kommer vara creative director och att spelet kommer köra Massives Snowdrop-motor. När det kommer till EA och Star Wars så verkar det som att samarbetet kommer fortsätta även i framtiden, men i samband med att Lucasfilm Games dragit igång finns det utrymme för fler samarbeten. Vilket lär översättas till betydligt fler spel än vad EA levererat sedan 2013. Massive rekryterar för övrigt folk till det nya projektet och pallar man bo i Skåne och vill jobba med spel så kan man tjonga iväg en ansökan Massive här: Sök jobb! Tumnagel
60.9°
+
André Stray
0
2020

Premiere Pro, Premiere Rush och Audition nu till Apple M1
Släppta i betaversioner

Adobe fortsätter att jobba på med stödet för Apple M1-processor och nu har de släppt Premiere Pro, Premiere Rush och Audition i betaversioner. För Premiere Pro gäller att man nu byggt om själva redigeringen och stöd finns för H.264, HEVC och ProRes, mer kommer med tiden. Den stora skillnaden är så klart inte några specifika funktioner, de är desamma som tidigare, utan prestanda. Numera så matchar en MacBook Pro 13 med M1 en MacBook Pro 16 med Intel vilket är imponerande. Jämfört med gamla MacBook Pro 13 med Intel är den nya versionen av Premiere Pro dubbelt så snabb på att exportera H.264. Något som är lite extra roligt är att Adobe börjar fylla sina mjukvaror med saker som bygger på maskininlärning och eftersom det finns en specifik del för detta i M1-chipet blir prestandaskillnaden enorm. Funktionen Scene Edit Detection tog 71 sekunder att göra på en MacBook Pro 16 och tar nu bara 17 sekunder på en MacBook Pro 13 med M1. Framtid! Betaversionerna finns att installera från Creative Cloud-appen. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

Nya Ducktales läggs ner efter tre säsonger
Mer ankäventyr kommer dock i Darkwing Duck-serien

Gillar du, eller i alla fall dina ungar, Ducktales på DisneyXD? Då har vi lite dåliga nyheter. Det senaste avsnittet som sändes tidigare i veckan i USA kommer bli seriens sista då Disney har bestämt att det inte ska bli någon fjärde säsong. I ett uttalande från Disney XD sägs detta: “The talented creative team, led by Matt Youngberg and Francisco Angones, have delivered exceptional storytelling with uniquely reimagined characters for three seasons of 75 episodes and more than 15 shorts. While physical production is wrapping, ‘DuckTales’ continues to be available on Disney Channels and Disney+ around the world and fans will get an epic season finale in 2021.” Det kommer dock komma mer tecknade ankor till Disney+ i framtiden. För några veckor sedan blev det känt att en ny Darkwing Duck-serie är på ingång och det kan ju vara det bästa som hänt sedan skivat bröd. Tumnagel
28.0°
+
André Stray
0

Mass Effect- och Dragon Age-chefer lämnar Bioware
Fler veteraner lämnar bygget

Bioware har förlorat ytterligare två stora namn. Biowares General Manager Casey Hudson och Mark Darrah, som varit executive producer för Dragon Age, har meddelat att de kommer lämna sina poster på spelstudion. Casey Hudson har jobbat med Bioware i nästan 20 år och var game director för Mass Effect-trilogin. Casey lämnade Bioware 2014 för att jobba som creative director för Microsofts speldivision, men återvände till Bioware 2017 när han erbjöds general manager-rollen. Hudson och Darrah har levererat varsitt blogginlägg gällande det hela och bland annat skriver Hudson detta: It’s not an easy decision to make, and big changes like this always come with a certain degree of sadness. I will miss being able to work every day with our inspiring developers on the biggest and most exciting projects I can imagine. But I also know that this is a good time for a change, for both myself and BioWare. Vad Hudson och Darrah kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men troligtvis lär de stanna kvar i spelbranschen. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

HBO Max kommer till Europa under andra halvan av 2021
Vi får leva med Nordic ett tag till

HBO i Sverige meddelade idag att deras streamingapp HBO Nordic kommer få lite ändringar i framtiden. Mer specifikt kommer appen att konverteras till HBO Max någon gång under andra halvan av 2021. HBO Max HBO:s streamingtjänst som lanserades i USA förra året och ser ut att leverera en bra härligare upplevelse än vad vi får med HBO Nordic. Utöver detta har det kommit lite andra nyheter gällande filmer som kommer släppas på streamingtjänsten. Warner Bros har meddelat att flera av deras stora filmer kommer släppas på streamingtjänsten samtidigt som de dyker upp på bio, vilket är riktigt trevliga nyheter. Detta betyder att filmer som Dune, Matrix 4, Mortal Kombat, The Suicide Squad, Godzilla vs. Kong med flera kommer vara tillgängliga på streamingtjänsten när de har premiär. Givetvis kommer filmerna vara tillgängliga för prenumeranter utan extra kostnad. Toby Emmerich, ordförande för Warner Bros. Pictures Group, säger detta om saken: “This hybrid exhibition model enables us to best support our films, creative partners and moviegoing in general throughout 2021. We have a fantastic, wide ranging slate of titles from talented and visionary filmmakers next year, and we’re excited to be able get these movies in front of audiences around the world. And, as always, we’ll support all of our releases with innovative and robust marketing campaigns for their theatrical debuts, while highlighting this unique opportunity to see our films domestically via HBO Max as well.” Tumnagel
55.7°
+
André Stray
0

God morgon, det är Black Friday!
Här är morgonens erbjudanden

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. Det är sol ute och Black Friday på nätet. Här är några av morgonens godbitar! Playstation 5 är ju hetast just nu, men om du har en Playstation 4 så kan du köpa en DualShock 4 V2 för bara 399 kronor. Finns i vitt, blått, rött och svart. VR-kitet till Playstation kostar förresten 1999 kronor. Har du köpt Playstation 5 eller Xbox Series S/X så kan den här tvn från LG vara ett riktigt bra komplement. OLED, 55 tum och 13.990 kronor istället för 16.990 kronor. Philips Hues nya Play Gradient Lightstrip har gått ner i pris. 55 tum kostar 1606 kronor (1969 kronor) och 65 tum kostar 1555 kronor (2189 kronor). Du behöver Hue Play HDMI Sync Box som nu kostar 1999 kronor istället för 2349 kronor. Bra komplement kan vara Hue Play Double för 990 kronor (1090 kronor). Nintendos Game & Watch med Super Mario Bros. kostar nu 560 kronor (690 kronor). Går att hacka, typ. Steelseries har bra priser på flera headsets. Arctis 3 kostar 499 kronor (799 kronor) Arctis 7 kostar bara 899 kronor (1490 kronor) och Arctis Pro Wireless är nere i 1790 kronor (2999 kronor). Det senare klassar André som ett av världens bästa headsets och han vet vad han pratar om. Borsta tänderna när du är riktigt glad! Till exempel med Oral-B Genius 8500 CrossAction för 990 kronor (1690 kronor) eller Philips Sonicare ProtectiveClean 4500 HX6830 för 649 kronor (999 kronor). Tycker du att folk kör som idioter? Motorolas lilla bilkamera är väl kanske inte superavancerad men kostar 299 kronor istället för 599 kronor, så billig försäkring. Mer till bilen är Jabras handsfree Jabra Freeway BT, det verkar som att den är bra som handsfree men FM-funktionen ska vara sådär. Nu 199 kronor istället för 699 kronor. Xiaomi Mi TV Stick är en trevlig produkt som ger din tv Android TV och som går att casta till. Började på låga 490 kronor när den kom och kostar nu bara 333 kronor. Tile är en bra grej så att man inte tappar bort nycklarna. Ett fyrapack av Tile Mate kostar nu 419 kronor (622 kronor). I går skrev vi om deals från Sonos, de vill ni inte missa. Amazon har börjat sin rea också, men den har vi inte hunnit kolla igenom ännu. Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0

Jony Ive börjar arbeta för Airbnb
Apples tidigare chefsdesigner har hittat ett nytt gig

Förra året lämnade Apples chefdesigner Jony Ive företaget för att dra igång den egna konsultfirman LoveFrom. Nu är det klart att ett av Ives första uppdrag blir för rumsuthyrnings-tjänsten Airbnb, något som Airbnbs vd Brian Chesky skriver om i ett blogginlägg. Chesky skriver att man anlitat Ive för att utveckla Airbnb nästa generations produkter och tjänster. Exakt vad det kan innebära är rätt oklart men i blogginlägget skriver Chesky bland annat: "We have made the decision to work together through a multi-year relationship to design the next generation of Airbnb products and services. Jony will also help us continue to develop our internal design team, which he believes to be one of the world’s best. I know he is particularly excited about a relationship that will evolve to become a deep collaboration with our creative team." Chesky och Ive ska ha känt varandra länge och Ive ska bland annat ha varit inblandad i att ta fram Airbnbs logo 2014. Engelsmannen Jonathan "Jony" Ive arbetade för Apple i nästan 30 år och har varit inblandad i att designa produkter som iMac, Power Mac G4 Cube, iPod, iPhone, iPad och MacBook. Han har även blivit adlad i Storbritannien och kan med andra ord titulera sig "Sir" officiellt. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Adobe släpper Illustrator till iPad
Rita vektorer med stylus eller dina fingrar

Förra året visade Adobe upp en version av sitt ritprogram Illustrator till iPad och nu har man släppt detta till Apples tablet. Illustrator för iPad har anpassats för att kunna använda iPadens pekskärm samt den tillhörande stylusen när man arbetar i det vektorbaserade ritprogrammet. En del av de funktioner som finns i desktop-varianten av Illustrator saknas i iPad-versionen men basfunktionerna som antagligen räcker för de flesta användare ska finnas med i appen. Illustrator för iPad går att ladda ner och testat gratis i sju dagar. Därefter krävs en licens om användaren inte redan har en Creative Cloud-licens från Adobe. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inga planer för extra innehåll till Star Wars: Squadrons
Det man köpt är vad man får

EA har en historia av att släppa massvis med DLC:s och mikrotransaktioner till sina olika spelserier, men nu verkar speljätten ta det lite lugnare på den fronten. I alla fall när det gäller Star Wars-spel. Jedi - Fallen Order har endast fått gratisuppdateringar efter release och det finns för tillfället inga officiella planer att släppa någon expansion. När det kommer till Squadrons verkar tankarna gå i samma linje. I en intervju med UploadVR berättar spelets creative director Ian Frazier att det inte finns några planer att släppa mer innehåll till spelet i form av DLC:s eller spellägen. "We donx27t want to say x27itx27s almost done!x27 and then dribble out more of it over time, which to be honest is how most games work these days. So wex27ve tried to treat it in kind of an old-school approach saying, x27youx27ve paid the $40, this is the game and itx27s entirely self-contained. Wex27re not planning to add more content, this is the game, and we hope you understand the value proposition." Att Jedi - Fallen Order inte uppdateras frekvent med nya spellägen och/eller material känns rimligt i och med att det är ett singleplayer-spel, men att skippa sådana planer för Squadrons är lite underligt. Folk verkar uppskatta den nya rymdflygsimulatorn ordentligt och att hålla kvar dessa spelare med nytt innehåll vore ju ändå en rätt bra idé. Star Wars: Squadrons finns tillgängligt till PC, PS4 och Xbox One. På PC och PS4 kan man spela i VR om man har VR-headset. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

GLOW läggs ner innan fjärde säsongen
Det blir ingen mer wrastling

Förra hösten blev det känt att GLOW skulle få en fjärde säsong och planen var att den skulle knyta ihop säcken för berättelsen om de glamourösa wrestling-tjejerna. Sedan kom 2020 och satte stopp för allt som är roligt i världen. Netflix har nu meddelat att serien inte kommer få någon avslutande säsong. I ett uttalande säger seriens skapare Liz Flahive och Carly Mensch detta om situationen: “COVID has killed actual humans. It’s a national tragedy and should be our focus. COVID also apparently took down our show. Netflix has decided not to finish filming the final season of GLOW. We were handed the creative freedom to make a complicated comedy about women and tell their stories. And wrestle. And now that’s gone. There’s a lot of sh*tty things happening in the world that are much bigger than this right now. But it still sucks that we don’t get to see these 15 women in a frame together again.” Inspelningarna hade dragit igång i våras och man hade spelat in material nog för att färdigställa ett avsnitt innan coronan stoppade produktionen tvärt. Förhoppningsvis kommer gänget få möjlighet att ge serien ett värdigt avslut när det hela är över, ungefär som Sense, men detta lär inte dyka upp än på ett tag. Har ni missat GLOW och vill kika, så finns samtliga tre säsonger av serien på Netflix. Tumnagel
32.8°
+
André Stray
0

Spider-Mans creative director får mordhot efter skådisbyte
Folk behöver tagga ner

Är man ens en riktig gamer om man inte mordhotar folk som skapat ens favoritspel? Detta smått osköna beteende dyker upp titt som tätt när spelutvecklare tar beslut om sina spel och det hände även nyligen när Insomniac visade upp den nya karaktärsmodellen av Peter Parker som kommer använde i PS5-versionen av Marvelx27s Spider-Man. I originalversionen var det John Bubniak som fick stå modell och med nya releasen har man designat Parker efter Ben Jordan, vilket enligt Insomniac gjordes för att leverera en bättre ansiktsmodell som passar röstskådespelaren Yuri Loventhals inspelningar. Detta var tydligen något som var över gränsen och vissa "fans" startade en häxjakt och riktade sin vrede mot Insomniac-utvecklare. Bryan Intihar, Spider-Mans creative director, meddelade nyligen via Twitter att han mottagit dödshot och passade i samma veva på att påpeka att sådant beteende inte är okej. Tumnagel
21.8°
+
André Stray
0

Tencent köper in sig i svenska 10 Chambers
GTFO-utvecklarna behövde backup

Svenska 10 Chambers jobbar för tillfället för fullt med sitt kooperativa actionskräckspel GTFO, men nyligen behövde gänget leta utvärtes för ekonomisk uppbackning. Och det har gänget fått i form av kinesiska Tencent som köpt "en stor del" av 10 Chambers. Hur stor del och hur mycket pengar Tencent lagt på utvecklarstudion är för tillfället okänt. Med den extra kosingen meddelar 10 Chambers-grundaren Ulf Andersson att utvecklarna får mer kreativ frihet samt möjlighet att färdigställa spelet. Mer specifikt säger Andersson detta om situationen: "We needed to find a partner that gives us the creative freedom to reach these new heights, while at the same time support our long-term commitment to the GTFO community. For the future of the studio as a whole, it makes it even more exciting." GTFO släpptes som early access-spel i december, men när skarp release kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
13.8°
+
André Stray
0

Windows på ARM-datorer kan snart köra x64-appar
Microsoft fixar emulator för det

Microsoft har meddelat att man håller på att utveckla emulatorstöd för x64-appar till Window-datorer som kör ARM-processorer, till exempel Microsofts egna Surface Pro X. Det innebär att ARM-datorer med Windows framöver kommer att kunna köra alla Windows-program vilket idag inte är fallet. Dagens ARM-datorer med Windows kan bara köra 32- och 64-appar som utvecklats specifikt för ARM-processorer samt 32-bitars x86-appar. En majoritet av dagens Windows-program, bland annat apparna i Adobes Creative Suite, är idag dock 64-bitars x86-appar vilket gör att dessa fram tills nu inte kunnat köras på ARM-datorer med Windows. I ett blogginlägg skriver Microsoft: "We will also expand support for running x64 apps, with x64 emulation starting to roll out to the Windows Insider Program in November. Because developers asked, Visual Studio code has also been updated and optimized for Windows 10 on ARM. For organizations, we’re committed to helping them ensure their apps work with Windows 10 and Microsoft 365 Apps on ARM64 devices with App Assure. We are working closely with Acer, HP, Lenovo, Samsung and Surface to bring these Windows 10 on ARM innovations and products to our shared customers." Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blizzard-veteraner startar Dreamhaven
Med ex-chefen Mike Morhaime i spetsen

För två år sedan lämnade Blizzard-chefen Mike Morhaime företaget för att jobba med någonting annat spelrelaterat. Sedan dess har fler Blizzard-veteraner lämnat bygget, men vad de skulle göra efter Blizzard har varit okänt. Nu är det inte lika okänt längre då Morhaime meddelat att han startat en ny spelstudio vid namn Dreamhaven tillsammans med sina gamla Blizzard-anställda. Dreamhaven kommer bestå av två utvecklarstudior vid namn Moonshot och Secret Door. Moonshot kommer ledas av Jason Chayes, Dustin Browder och Ben Thompson medan Secret Door kommer ledas av Chris Sigaty, Alan Dabiri och Eric Dodds. I ett uttalande skrivs detta om de olika studiorna: Moonshot is led by Jason Chayes, Dustin Browder, and Ben Thompson. Chayes was previously an Executive Producer at Blizzard Entertainment where he led the Hearthstone team, a Senior Director at Electronic Arts, and before that, led art teams for the Walt Disney Company’s game division. Browder’s twenty-five year career includes roles as Game Director on StarCraft II, Heroes of the Storm, Command and Conquer, and The Lord of the Rings. Thompson’s credits include Creative Director on Hearthstone, Art Director for the World of Warcraft trading card game, with additional credits on Dungeons & Dragons and Magic: The Gathering. Moonshot is also home to a team of seasoned developers who’ve collectively worked on some of gaming’s most popular franchises. Secret Door is led by Chris Sigaty, Alan Dabiri, and Eric Dodds, who’ve worked on multiple genre-defining games. Sigaty’s roles have included Executive Producer on Hearthstone, StarCraft II, and Heroes of the Storm, as well as Lead Producer on the original Warcraft III. Dodds was the original Game Director of Hearthstone and veteran game designer on World of Warcraft and StarCraft. Dabiri has filled both Technical Director and Game Director roles and has worked on Warcraft III, StarCraft II, and Heroes of the Storm. They are joined by a team of highly talented developers with extensive industry experience and are beginning to explore new game experiences together. Några spel har inte presenterats och det lär troligtvis dröja innan någon sådant sker. Men dessa personer har gett oss timmar och åter timmar av underhållning när de var hos Blizzard, så förhoppningsvis kommer trevligheter serveras. Tumnagel
53.7°
+
André Stray
0

Microsoft får exklusiv rätt att använda GPT-3 från OpenAI
Oklart vad de ska använda det till

Microsoft meddelade igår att de har fått exklusiv licens för att använda OpenAI:s AI-baserade språkmodell GPT-3 för kommersiella applikationer. OpenAI grundades av bland andra Elon Musk för fyra år sedan och har sedan dess utvecklat lite olika AI-projekt där språkmodellen GPT (Generative Pre-trained Transformer) är den som fått mest uppmärksamhet. GPT använder sig av så kallat "deep learning" (djupinlärning) för att producera texter som nu för tiden är så pass bra att de kan misstas för att ha skrivits av en människa. Exakt vad Microsoft har för planer för GPT-3 är inget man avslöjat men man verkar se en stor potential i det hela. I ett blogginlägg skriver Microsofts CTO Kevin Scott: "The scope of commercial and creative potential that can be unlocked through the GPT-3 model is profound, with genuinely novel capabilities – most of which we haven’t even imagined yet. Directly aiding human creativity and ingenuity in areas like writing and composition, describing and summarizing large blocks of long-form data (including code), converting natural language to another language – the possibilities are limited only by the ideas and scenarios that we bring to the table." GTP-3 kommer fortsatt gå att använda för icke kommersiellt bruk av forskare, entreprenörer och andra men när det gäller kommersiella applikationer ser det ut som om dessa rättigheter nu är exklusiva för Microsoft. I det första videoklippet nedan beskrivs vad GPT-3 är, lite om hur den utvecklades och vad den kan användas till. I det andra videoklippet visas exempel på applikationer som använder sig av GPT-3. I tweeten längst ner kan ni kolla in hur GPT-3 översätter en beskrivning av Googles hemsida och genererar koden som behövs för att skapa den. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piratspelet Skull & Bones visas upp nästa år igen
Har varit väldigt tyst i flera år

Ubisoft presenterade Skull & Bones under E3 2017 och planen var att släppa spelet 2018. Det blev inte av och tidigare i år blev det känt att Ubisoft gått tillbaka till ritbordet med spelet. Nu har vi dock fått reda på när vi kommer få se spelet igen och det kommer ske nästa år, vilket är lite tråkigt om man hoppades på att få se det under kvällens Ubisoft Forward. Elisabeth Pellen, spelets creative director, skriver i ett blogginlägg om Skull & Bones att ambitionerna för spelet blev allt högre med tiden och högre ambitioner ledde till större utmaningar. Pellen skriver detta: These difficulties resulted in necessary delays for our game. Critical questions needed to be addressed over the past several months such as: how do we modernize the classic pirate fantasy? How do we ensure a more immersive and visceral experience? How do we create cool and memorable moments in-game? For most of these questions to be answered, it was clear that we needed more development time. As Skull & Bones evolved from its original idea to what it is now, it was also necessary to have some fresh eyes join the team. I was one of those people when I joined as Skull & Bones’ creative director a little over two years ago. I have been part of the game’s core team that leads many of the talented developers at Ubisoft Singapore. Since then, many new talents have joined our global crew. Elisabeth Pellen avslutar inlägget med den nya versionen av spelet kommer visas ordentligt nästa år. När det kommer släppas är för tillfället okänt, men det lär ske tidigast mot slutet av 2021. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-toppar får sparken
Spelets creative director och lead writer går vidare

Det verkar vara en hel del trubbel hos Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-utvecklarna Hardsuit Labs. Förra veckan blev det känt att spelet kommer skjutas upp till 2021. I meddelandet levererade utvecklarna inga detaljer kring varför spelets skjuts upp, men skrev att mer info om releaseplaner samt om potentiella organisatoriska förändringar kommer inom kort. Och nu har vi fått reda på vad gänget menade med organisatoriska förändringar. Hardsuit Labs har under sommaren sparkat spelets lead writer Brian Mitsoda, som även jobbade med berättelsen i föregångaren, samt creative director Ka’ai Cluney. Duon kommer ersättas av Alexandre Mandryka, som tidigare jobbat med bland annat Assassinx27s Creed och Far Cry, som hoppar på projektet som creative director. I ett blogginlägg om ändringarna skriver Hardsuit Labs detta: “We appreciate, and value, the contributions of Brian and Ka’ai, which were instrumental in establishing the game’s storyline and dark tone and have helped to ensure that we are making a true successor to the iconic Bloodlines. We wish them both the best in their future endeavors.” Den drastiska organisatoriska ändringen verkar ha kommit som en överraskning för Mitsoda. I ett uttalande säger han bland annat detta: I was not part of the conversations that led to the decision to delay production, and to my knowledge, there were no delays caused by the Bloodlines 2 narrative development. I am confident and proud of the work that I and my team put forward. When that work will be seen and what form it will take is unknown to me. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Total War: Three Kingdoms får ny expansion i september
Kriga med djur i The Furious Wild

Även om Creative Assembly nyligen släppt A Total War Saga: Troy så betyder det inte att gänget ligger på latsidan när det kommer till Total War: Three Kingdoms. Utvecklarna har släppt en trailer för den kommande expansionen The Furious Wild och i den får vi se vad expansionen har att erbjuda. Expansionen utspelar sig i södra delen av Kina och lägger till fyra nya lag att spela med. Krigsherrarna Meng Huo, King Mulu, Lady Zhurong och King Shamole kommer vara spelbara och 25 nya karaktärsenheter, som elefanter, tigrar samt kämpar med brinnande spikklubbor. Expansionen kommer även lägga till ett nytt tech-träd, nya mekanik för de nya grupperna samt nya uppdrag. The Furious Wild kommer släppas 3 september och för tillfället kan man förboka expansionen för 17 euro. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

A Total War Saga: Troy norpades av 7,5 miljoner första dygnet
Bra start!

Att släppa nya spel helt gratis verkar ha varit en rätt bra idé. A Total War Saga: Troy släpptes i torsdags och under det första dygnet kunde användare lägga vantarna på spelet helt utan extra kostnad. En timme efter att spelet släpptes rapporterades det om att en miljon användare roffat åt sig den nya Total War-titeln och utvecklarna Creative Assembly meddelade efter gratisdygnet att 7,5 miljoner användare lagt beslag på ett digitalt exemplar. Hur många som faktiskt installerat spelet och lirat är dock en helt annan fråga. I ett uttalande berättar Rob Bartholomew, chief product officer på Creative Assembly att succén kommer lite som en överraskning: We were optimistic but we couldn’t have predicted this level of excitement. Itx27s been incredible to work with Epic on giving this brand new release away for free. Now we get to welcome so many strategy players – new and old – to experience this incredible Saga. We’re very happy. Om du missade att lägga vantarna på A Total War Saga: Troy och känner dig sugen på att köpa så har ni länk till spelet på Epic Games Store där ni kan köpa det för 515 kronor. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0
Nästa sida