45 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nästa Need for Speed skjuts upp till 2022 Criterion får assistera med årets Battlefield i stället Förra året blev det känt att EA stuvar om i Need for Speed-utvecklingen en aning. Efter att äntligen ha hittat sin identitet och levererat ett riktigt vasst Need for Speed-spel fick Göteborgsbaserade Ghost Games lämna över ansvaret till Criterion och det planerades att Criterion skulle släppa ett nytt Need for Speed-spel under året. EA har nu ändrat planerna och nästa bilspel i Need For Speed-serien kommer inte släppas förrän nästa år och i stället ska Criterion fokusera på att assistera DICE med nästa del i Battlefield-serien. I ett uttalande till Polygon säger Laura Miele, chief studios officer på EA, detta: “There’s no way we would have made a decision like this without including [Criterion] and discussing this with them first, and the impact that they could have on Battlefield, They’ve worked on [Star Wars] Battlefront, they’ve worked on Battlefields, and they have a really tight, close collaborative partnership with DICE. I’m really confident that this is going to be a pretty positive win for them.” Detta är förstås lite tråkigt för folk som suktat efter ett Criterion-utvecklat bilspel, men brumbrum-hungern kommer ändå stillas under året. EA köpte nyligen upp Codemasters för en ordentlig slant och utvecklarstudion kommer släppa ett ordentligt bilspel under årets gång. Tumnagel
40.8°
0
2020
Need for Speed Heat får crossplay-stöd Första EA-titeln som får sådant Att spela med nära och kära oberoende av vilken plattform man sitter på är framtiden. Och framtiden är typ här! Fler spel börjar ha plattformsoberoende multiplayer och nu har EA äntligen tagit sig in i matchen. Criterion Games, som tagit över utvecklingen av Need for Speed-spelen efter svenska Ghost Games, har levererat en ny uppdatering till Need for Speed Heat som lägger till crossplay-stöd mellan PS4-, Xbox One och PC-versionerna av spelet. Detta meddelas via ett blogginlägg hos EA Games och i det får vi även reda på att spelet kommer att bli tillgängligt för EA Access-prenumeranter från och med 16 juni. I blogginlägget får vi även veta att denna uppdatering kommer vara den sista som släpps till Need for Speed Heat då gänget kommer lägga full fokus på nästa Need for Speed-titeln. Tumnagel
39.6°
0
EA la ner ännu ett Star Wars-spel Ett Star Wars Battlefront-spel till och med Kotaku rapporterar att EA hade ett spin-off-spel på gång i Star Wars Battlefront-serien. Spelet skulle släppas i samband med lanseringen av PlayStation 5 och Xbox Series X och utvecklades av EA Vancouver tillsammans med Criterion Games. Det gick under kodnamnet Viking och fokuset skulle ligga på handling samt karaktärer utöver det vanliga Battlefront-kaoset. Enligt Kotaku var utvecklingen av spelet problematisk eftersom EA Vancouver befann sig i Kanada medan Criterion var i Storbritannien, något som tydligen skapade kommunikationsproblem. Ett annat problem som Kotaku nämner i sin rapport var att det var lite "för många kockar i köket". Allt detta ledde till att utvecklingen drog ut på tiden och skulle spelet inte bli klart till lanseringen av nästa konsolgeneration. EA valde därför att lägga ner projektet för ungefär ett år sedan. Detta är inte det första Star Wars-spelet som EA valt att lägga ner då Project Orca samt Project Ragtag tidigare också slängdes i papperskorgen innan de släpptes. Tumnagel
34.5°
0
EA ger Need for Speed till Criterion igen Göteborgsbaserade Ghost Games verkar bli EA Gothenburg Göteborgsbaserade Ghost Games fick ta över Need for Speed-utvecklingen när spelserien rebootades 2013 och har sedan dess levererat fyra spel i den högoktaniga serien. Det har varit lite hit and miss med spelen under Ghost Games, men med senaste tillskottet, Need for Speed: Heat, kändes det som att gänget träffat någorlunda rätt och spelet fick rätt bra kritik och sålde helt okej. Och det var första gången på länge undertecknad faktiskt hade roligt med ett Need for Speed-spel. I stället för att få möjlighet att göra succé med ett femte spel Need for Speed-spel har EA nu bestämt att dra i nödbromsen för Ghost Games arbete med serien. Need for Speed-utvecklingen kommer i stället gå över till Criterion, som tidigare jobbat med Burnout-spelen samt ansvarade för NFS innan Ghost Games. Ghost Games kommer struktureras om till EA Gothenburg och assistera andra EA-studior med utvecklingen av andra titlar. EA säger detta om ändringen: "The engineering expertise in our Gothenburg team, some of whom are architects of the Frostbite engine, is vital to a number of our ongoing projects, and they would remain in that location." De Ghost Games-anställda som jobbar med den kreativa biten kommer erbjudas andra tjänster inom EA. När det "första" Criterion-utvecklade Need for Speed-spelet släpps är för tillfället oklart. Troligtvis lär vi inte få se ett nytt NFS-lir i år, utan det lär ske tidigast nästa höst. Tills dess får vi lira Heat som finns tillgängligt på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
38.3°
0
2018
Burnout Paradise Remastered på gång Släpps med 4K-upplösning nästa månad Det har nu gått tio år sedan EA:s dotterbolag Criterion Games släppte bilspelet Burnout Paradise och nu är det dags för en remastrad version av detta. I Burnout Paradise Remastered kan upp till åtta spelare att kunna spela med cirka 150 olika bilar mot varandra. På PlayStation 4 och Xbox kommer spelet att köra 1080p-upplösning medan det utlovas 4K-upplösning i 60fps för PlayStation 4 Pro och Xbox One X. Burnout Paradise Remastered kommer att kosta cirka 40 dollar när det släpps till Xbox och PlayStation 16 mars. Det kommer även att dyka upp en version till Windows senare uppger EA men det är oklart när denna släpps. Tumnagel
45.9°
0
HD-remaster av Burnout: Paradise ryktas vara på ingång Kan släppas 16 mars Burnout: Paradise lanserades 2008 till PC, Xbox 360 och Playstation 3. Spelet är, enligt mig, ett av de roligaste bilspelen genom tiderna och nu verkar det som att vi kommer få lira det på lite mer moderna konsoler. Mer specifikt ryktas det om att en HD-remaster av spelet kommer släppas 16 mars i Japan, vilket förhoppningsvis betyder att spelet kommer släppas globalt runt den tiden också. Tumnagel
49.9°
0
2017
Mer singleplayermaterial kan komma till Battlefront 2 Criterion Games har ändrat sina DLC-planer Star Wars: Battlefront 2 har fått en hel del skit sedan spelet släpptes i november. En hel del har handlat om lootlådor och pay-2-win-tänk, men även att singleplayer-delen var lite väl kort. EA och DICE har tidigare velat fokusera på DLC-till multiplayer-delen, men medutvecklarna Criterion Games verkar vara sugna på att gå en annan väg. I ett Twitter-inlägg skriver Criterion att de har ändrat sina framtida DLC-planer för att kunna tillfredsställa spelare som vill spela Battlefront 2 offline. Wex27ve already adjusted some of our plans for future DLC at Criterion because of the demand wex27ve been hearing for more offline content since the game shipped. Wex27re working on what that content might be, but wex27re certainly not deaf to what players are asking for more of. https://t.co/Ugib1hCvN3— Criterion Games (@CriterionGames) December 20, 2017 Hur dessa singleplayertillägg kommer se ut är för tillfället okänt, men vi gillar ändå tanken att mer singleplayermaterial är på ingång. Tumnagel
39.6°
0
Gamescom 2017 Spana in en rymdstridmatch från Star Wars: Battlefront II Yoda flyger rymdskepp Precis som utlovat så visade EA nyss upp rymdstriderna från Star Wars: Battlefront II. Detta spelläge heter Starfighter Assault och stödjer upp till 24 spelare som då kan flyga omkring i klassbaserade rymdskepp. Det finns också hjälteskepp så som Årtusendefalken, Poe Damerons svarta X-wing och Darth Mauls Scimitar. Dessa skepp har alla olika förmågor som kan hjälpa laget till seger. Denna del av spelet utvecklas av Criterion Games som ju en gång i tiden låg bakom Burnout-spelen. Star Wars Battlefront II släpps den 17 november till Windows, PlayStation 4 och Xbox One. Men redan den 6 oktober kommer man kunna prova spelet genom en öppen beta som drar igång då. Tumnagel
39.2°
0
Dessa spel var bäst på E3 2017 Enligt Game Critics Awards Nu har vinnarna i årets Game Critics Awards korats och inte helt oväntat så var det Super Mario Odyssey som drog hem den ärofulla titeln Best of Show. Super Mario Odyssey vann även kategorierna Best Console Game och Best Action/Adventure Game. Destiny 2 kammade hem Best PC Game, Dragon Ball FighterZ tog Best Fighting Game och Mario + Rabbids Battle Kingdom plockade hem både Best Original Game samt Best Strategy Game. En komplett lista på alla vinnare i årets Game Critics Awards kan hittas i faktalådan nedan. Tumnagel
36.5°
0
Vad var bäst under E3 2017? Här är juryns nomineringar Som alltid några veckor efter E3-mässan så har Game Critics Awards presenterat sina nomineringar för vad som var bäst under spelmässan. Vinnarna i de olika kategorierna avgörs av diverse spelmedier och det är endast spel som pressen fick spela som är berättigade för en nominering. Om man känner att något eller några spel saknas i någon av kategorierna så har man ju kommentarerna till sitt förfogande. Tumnagel
37.3°
0
Nästa sida