m
2019

Mattias Ekström har provkört sitt nya kontor
Eldrivna Cupra e-Racer

I mars förra året skrev vi om Cupras nya eldrivna racerbil e-Racer. En sådan ska Mattias Ekström ratta under i ETCR-serien (European Touring Car Championship) nästa år och nu har han klämt på den för första gången. Bilen som ger inte mindre än 670 hästar från fyra stycken elmotorer provkördes på Circuit de Catalunya i Barcelona och lite av hur det såg ut ser vi i klippen här nedan. Drivningen sker på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på bara 3,2 sekunder. 0-200 tar 8,2 och toppfarten ska ligga på 269 km/h. Så här sa Mattias efter den första turen med bilen : "I think the biggest challenge is getting used to driving with no gearbox and without the roar of the engine as a reference for knowing, for example, how fast to go when taking curves. It felt really good, especially when reaching full power coming out of the slow corners on the circuit. I still need some time to get used to the sound of the engine; it’s much quieter than any other I’ve driven before, and I’m a very emotional driver. In addition, I have to pay close attention to energy management in each lap; that’s essential with an electric race car, almost as important as its speed." Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018

e-Racer är världens första eldrivna standardvagnsracerbil
Bakhjulsdriven best från Cupra

Med sig till Genève tar Seat, eller Cupra som montern kommer att smyckas med, den här helt eldrivna racerbilen. Påhittigt döpt till e-Racer. Man kallar den även för världens första eldrivna standardvagnsracerbil. Bilen har inte mindre än fyra stycken elmotorer under skalet och det ska sitta två stycken på varje sida av bakaxeln - den är således enbart bakhjulsdriven. Effekten anges till maximalt 680 hästar men i normalläge ska drivlinan "bara" ge 408. Batteriet är på 65 kWh och jämfört med racerbilen TCR är denna 300 kilo tyngre. I dagsläget finns det ingen serie för bilen att tävla i så när man kan börja köra med den är oklart för tillfället. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0