m

Cyan Racing släpper klipp på Volvo P1800 Cyan
Sladdar loss i norra Sverige

Cyan Racing tog med sig Volvo P1800 Cyan till norra Sverige för att sladda lite och som tur var hade de med sig filmkameran så vi får se hur det såg ut. Man hamnade i Åre och körde där på en sjö när det var minus 20 grader. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0
2020

Mr JWW kör Volvo P1800 Cyan
Det här får man för en halv miljon dollar

I början av september dundrade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om totalt, och som de säljer till den som kan hosta upp minst 500.000 dollar. För pengarna får man ett kraftpaket med 420 hästar, racingväxellåda och rejält mycket bättre väghållning än originalet. Mr JWW har fått provköra och så här såg det ut. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

En titt på insidan i Cyan Racings Volvo P1800
Klassiskt men samtidigt modernt

I början av september rullade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om rejält. Nu får vi se hur insidan på bygget ser ut tillsammans med motorrummet och lite av upphängningen. Insidan har man velat hålla klassisk och så som det var på 60-talet, fast inblandat med lite digital teknik förstås. Samma tankar har gått i motorrummet där man ville hålla det rent och snyggt utan massa plasttjafs. "We have focused on creating an interior that reflects the car décor of the sixties in a modern version. We have kept the clean and driver-oriented interior of the original car, carefully moving it forward with modern materials and technology. Another area of attention is the design of the engine and the engine bay. We have made an effort to highlight the light and nimble VEA Volvo engine, liberated from all elements of modern engines, with clear ties to the original Volvo P1800 of the sixties." Läs mer på länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0
2019

WTCR-dokumentär från Cyan Racing
I tolv delar

Challenge the world är namnet på en ny WTCR-dokumentär från Cyan Racing. Från april till december kommer man totalt att skicka ut tolv stycken avsnitt och det första ser vi här. I det får vi se det första racet för i år som anordnades på gatorna i Marrakech. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 vinner säsongsöppningen av WTCR
Grattis!

Lynk & Co Cyan Racing med racerföraren Thed Björk bakom ratten har nu vunnit säsongsöppningen av tävlingsserien WTCR som hölls i staden Marrakech. Det här innebär den allra första vinsten för en kinesisk biltillverkare någonsin i en FIA-sanktionerad världscup inom racing. Thed Björk säger följande: "Everyone in the team has worked so hard during the winter and to win in the debut race of the all-new Lynk & Co 03 TCR race car is a fantastic reward for all involved. We were a bit surprised by our speed, especially as this is one of the toughest fields in the history of touring car racing. I canx27t thank everyone in the team enough, this is a fantastic start to continue building on for the remainder of the season that no doubt will be ultra challenging." Nästa WTCR-race äger rum mellan den 26-28 april på Hungaroring i Ungern. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 Cyan Concept på vägarna i Spanien
En racerbil för gatan

Cyan Racing har testat 03 Cyan Concept på vägar i Spanien och som tur var hade de filmkameran med sig så att vi kan få se lite hur detta såg ut. Man kallar det hela för en utvecklingsplattform för framtida produktionsbilar och bilen fungerar som en testbänk där man bland annat ser hur den 528 hästar starka turbofyran på 2,0 liter beter sig utanför banan. Thed Björk som är racerförare för Cyan Racing säger följande: "While this concept might be a bit extreme, we have learned that in order to explore the true characteristics of a car you need to push it to its maximum and that is just what we are doing right now with this car. We strive to find the optimal balance between responsiveness and performance in combination with predictable, balanced and safe behaviour. This is the same base philosophy as when we develop race cars. I love driving this car as much as my race car." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mer om Lynk & Co 03 Cyan Concept
Bjuder på 528 hästar, som driver framhjulen...

I oktober förra året presenterade Cyan Racing konceptbilen Lynk & Co 03 Cyan Concept. Nu får vi veta lite mer kring den - bland annat motoreffekten. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger hela 528 hästar och 504 newtonmeter i vrid. Kalasmycket effekt, men tyvärr skickas hästarna bara till framhjulen. En diffbroms ska dock se till att få ned effekten i backen och till 100 km/h ska man komma på bara 4,4 sekunder. Toppfarten ska ligga på 310 km/h. Till motorpaketet kopplas en sexväxlad sekventiell växellåda som man styr via paddlar bakom ratten. En växling mellan ettan och tvåan ska gå på 60 millisekunder. Förutom kraftig motor har bilen ställbara dämpare från Öhlins, 378 millimeter stora bromsskivor fram med sexkolvsok och 20-tumsfälgar med 285/30-däck. Vikten på bilen anges till 1 287 kilo. Det här är som vi tidigare har skrivit en bil för gatan och just nu pågår tester av den på vägar i Spanien. När den kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Video på när Thed Björk testar Lynk & Co 03 TCR
Testerna går bra

Den första videon på när Cyan Racing kör med den nya racerbilen Lynk & Co 03 TCR har nu släppts. Testerna fortsätter innan FIA WTCR-säsongen drar igång nästa år och det är dags att börja tävla. De första testen har gjorts både i Sverige och i Portugal och nu under vintern ska man fortsätta med dessa i Spanien. Thed Björk kommer att ratta bilen under nästa säsong och han säger så här: "The first tests have been promising and the car has shown a lot of potential already in the early stages of development. There is no rest though as the 2019 WTCR season looks like it will be one of the toughest in many years and we have a hectic schedule leading up to the season start in Morocco." Förutom Thed kommer även Yvan Muller och Andy Priaulx att köra bilen. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan

Lynk & Co rullar nu deras modell 03 i ett utförande vi inte har sett tidigare. Det här är en konceptbil med inte mindre än 500 hästar under huven, och även om den ser ut som en renodlad banbil är det faktiskt tänkt att man ska snurra runt på gatorna med denna. I samma veva presenteras även en version som man bara får köra på bana med - 03 TCR. Den kommer Thed Björk att tävla med i nästa års upplaga av WTCR. Victor Yang som är kommunikationschef för Zhejiang Geely Holding Group säger följande: "Sammanslagningen mellan Lynk & Co och Cyan Racing kommer att utgöra spetsen av vår prestandabilsdebut. Kombinationen av Lynk & Cos utmaning inom bilindustrins konventioner och Cyan Racings stora erfarenheter från motorsport och prestanda är två viktiga inslag i detta unika samarbete." Exakt vad som är gjort med bilarna för att få till prestandan framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015

Polestar-trim nu även till Volvos D4 och T5-motorer
Mer krut med bibehållen garanti

Polestar breddar sin palett med optimeringar och erbjuder nu trim även till Volvos D4 och T5-motorer. Optimeringen förbättrar motorns mellanregister, gasrespons, växlingshastighet, växlingsprecision och off throttle-funktionalitet. D4:an som är på 190 hästar och 400 Nm får istället 200 hästar jämt och 444 Nm. T5:an skruvas upp från 245 till 253 hästar och vridet det ökar från 350 till 400 Nm. Den regerande STCC-mästaren och Polestar Cyan Racing-föraren Thed Björk säger följande om nyheten: "De nya Polestar-optimeringarna handlar om att göra bilen mer dynamisk och responsiv att köra. Vi använder samma filosofi som när vi utvecklar våra tävlingsbilar, det handlar om att skapa ett komplett och balanserat paket. Och det är just detta vi fokuserat på med den nya generationen optimeringar för Volvo-bilar: drivline-optimering för körning i verkliga livet." Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Polestar Cyan Racing börjar tävla i WTCC
Med start nästa år

I dag, för exakt 30 år sedan, så vann Volvo guld i ETCC (European Touring Car Championship) med 240 Turbo. Nu meddelar Volvo Polestar och Cyan Racing att de från och med nästa säsong kommer att börja tävla i världsmästerskapet i standardvagnsracing, WTCC. Till detta uppdrag har man två stycken nyutvecklade Volvo S60-bilar som i detta tävlingsutförande kallas för S60 TC1. Bilen har en turbomatad fyra under huven och den utvecklar 400 hästar. Thed Björk, Fredrik Ekblom och Robert Dahlgren har alla varit med och utvecklat bilarna, men det är fortfarande oklart vilka det är som kommer att ratta dem. Tumnagel
72.8°
+
Bobby Green
0

Polestar Cyan Racing visar nytt
Om två veckor smäller det

Polestar Cyan Racing som de numera heter har något nytt på gång och det är något i kolfiber. Om två veckor får vi reda på vad och för att reta oss lite har man i dag släppt det här korta klippet som visar lite vad som komma skall. Ryktena säger att det handlar om Volvos nya WTCC-bil. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0