m

Aston Martin-designer till Dacia
Från lyx till budget

Dacia och Aston Martin är inte två bilmärken som speciellt ofta nämns i samma mening. Men nu har budgetmärket Dacia snattat designern Miles Nürnberger från Aston Martin vilket blir spännande. Miles har varit med att ta fram läckerheter som konceptet One-77, Valkyrie, DB11 och Lagonda Vision Concept. Dacia genomgår just nu en rätt stor förändring där man har presenterat en ny logotyp och profil men också ett spännande koncept. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Aston Marton DB11 AMR hälsar på hos Jay Leno
Mmm V12

Våren 2018 presenterade Aston Martin en hårigare version av modellen DB11 som hade tilläggsnamnet AMR. Nu har bilen varit en sväng hos Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2019

Prestanda-version av Aston Martin DBX på gång
Kanske får V12:a

Om man vill ha en riktigt lyxig SUV kan man vända sig till Bentley eller Rolls-Royce, men sedan förra veckan även till Aston Martin som presenterat modellen DBX. Det finns dock en sak som den saknar som de andra har - en V12:a under huven. Men detta kan det bli ändring på då det snackas om att ett prestanda-version av DBX är på väg, och att den då skulle få fyra cylindrar till. Motorn ska enligt vdn få plats i bilen så troligtvis hittar den dit istället för att man trimmar V8:an ytterligare. I modellen DB11 AMR ger V12:an 639 hästar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas SUV blir en blandning mellan Urus och DB11
Spännande

Även Automobili Pininfarina har en SUV på gång. Den går för tillfället under namnet Pura Vision och nu får vi reda på att den färdiga produkten kommer att vara en blandning mellan Lamborghini Urus och Aston Martin DB11. Tyvärr finns det inga bilder på konceptet än så ni får helt enkelt föreställa er dessa två bilmodeller sammanslagna och sedan lite Pininfarina-touch på det hela. Det vi vet är att suven kommer att gå på el och att den kommer att bli väldigt lyxig. Den publika debuten kommer att ske någon gång 2020 men om det då handlar om en produktionsklar bil eller bara ett koncept återstår att se. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 AMR eller Bentley Continental GT?
Autocar hjälper dig att välja

Om du har en slant över och är sugen på en brittisk sportvagn med klass, vilken ska du välja? I detta klipp ställer Autocar en Aston Martin DB11 AMR mot en Bentley Continental GT för att försöka komma fram till vilken av dem som är bäst. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2018

Nu är den här - Aston Martin DBS Superleggera
Vilken kärra!

En bild på Aston Martin DBS Superleggera läckte ut igår och nu har officiella pressbilder och fakta också hamnat på nätet. Och vilken bil vi har framför oss! Förutom förföriskt vackra linjer har kärran en ordentlig maskin under huven som matchar utseendet. Formerna hämtar lite från DB11 och nya Vantage men är även egna på sina håll. I mina ögon en kanonmix av det bästa Aston Martin har att bjuda på. Tyvärr kommer man ju att behöva sabba fronten eftersom en registreringsskylt måste sitta där någonstans. Under locket där fram bor en V12:a på 5,2 liter som är försedd med dubbla turboaggregat. Den lämnar 725 hästar och har ett vrid på 900 newtonmeter. Till maskinen kopplas en ny åttastegad ZF-låda som i sin tur skickar kraften till det bakre hjulparet. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 3,5 sekunder och efter 6,4 sekunder har man nått 160 km/h. Keramiska skivor ser till att få stopp på grejerna när det är dags. Fram mäter dessa 408 millimeter och greppas av sexkolvsok, bak sitter det istället skivor på 360 millimeter som bits av fyrkolvsok. Bilen bygger på samma aluminiumkonstruktion som DB11 men har en kaross helt i kolfiber vilket gör den 72 kilo lättare än sitt syskon, vågen stannar på 1.668 kilo. Splittern fram hjälper till att trycka ner luften under bilen och gälarna på framskärmarna hjälper till med luftflödet och aerodynamiken. Totalt ska marktrycket vara 180 kilo vilket ska vara det högsta någonsin i en serietillverkad Aston. Priset väntas bli omkring 300.000 dollar och de första leveranserna ska ske i slutet av året. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Även Aston Martin Rapide får AMR-behandling
Mer untz i "familjebilen"

För en månad sedan presenterade Aston Martin en AMR-version av modellen DB11. Det innebär att den fått lite mer effekt, unika detaljer och andra färgkombinationer. Nu kommer samma behandling även till den större modellen Rapide. Den mumsiga V12:an utan överladdning på 6,0 liter ger nu strax över 600 hästar istället för tidigare 560. Vridet har ökat till 630 newtonmeter och förändringarna kommer genom bättre luftflöde till maskinen och lite omprogrammering av dess hjärna. Även växellådan har kalibrerats om för att matcha den nya effekten. 0-100 km/h går fortfarande på samma tid som innan - 4.4 sekunder. Toppfarten ökar dock till 330 km/h. I de fyra hörnen sitter 21 tum stora hjul (de största Aston Martin någonsin har monterat) och dessa är klädda i Michelin Pilot Super Sport-däck. Innanför sitter keramiska skivor i storleken 400 millimeter fram, 360 bak. De främre greppas av sexkolvsok medan de bakre får nöja sig med fyrkolvsok. Bilen är tio millimeter lägre än en vanlig Rapide S. Utöver detta är det alltså annat kjolpaket, exteriöra färger och detaljer på insidan som sticker ut. Man kan också få den något speciella ratten från modellen One-77 om man vill. Endast 210 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 194.950 pund. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin rullar ut specialversion av DB11
Får 30 hästar till

Aston Martin har öppnat AMR Performance Center vid Nürburgring och i samband med detta visade man även upp DB11 AMR. Det är en specialversion av toppmodellen som får mer effekt och unika detaljer. Motorn är den egenutvecklade V12:an på 5,2 liter. Den har dubbla turbo och lämnar här 639 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 3,7 sekunder och toppfarten är 334 km/h. Fjädringen har förfinats för att bjuda på ännu bättre körkänsla och ett par kolfiberdetaljer har monterats både här och där. Både strålkastarna och bakljusen har röktonats för att se lite tuffare ut. Versionen med lime-detaljerna kallas för AMR Signature Edition och den kommer man bara bygga 100 stycken av. Priset om man vill ha en sådan börjar på 201.995 pund, annars är det 174.995 pund som gäller. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Superbil med hybridteknik från Aston Martin kommer 2020
Ska utmana Ferrari och McLaren

Aston Martins modell Valkyrie är det första från tillverkaren i superbilskategorin men det kommer mer. Nu bekräftas det att 2020 kommer det börja säljas en superbil med hybriddrift under skalet, och den ska konkurrera med bilar som Ferrari 488 och McLaren 720. Enligt vdn Andy Palmer kommer bilen att baseras på en helt ny kolfibermonocoque. Troligtvis får den Mercedes-V8:an på 4,0 liter med dubbelturbo som även sitter i DB11 och nya Vantage ihopparad med någon sorts elektrifiering. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

McLaren och Aston Martin rekordsäljer
Det går bra för britterna

Vi har slagit över till ett nytt år och det innebär bland annat att biltillverkarna har börjat summera hur 2017 såg ut. Hos brittiska McLaren och Aston Martin är man mycket nöjda eftersom man båda två slagit försäljningsrekord. McLaren lyckades sälja 3.340 stycken bilar och 2.119 av dessa var från Sports Series vilket innebär modellerna 540C, 570S, 570GT och 570S Spider. Modellen 720S stod för resten av siffrorna och ändå har den bara varit tillgänglig halva året. Aston Martin krängde iväg 5.117 stycken bilar och det är första gången sedan 2008 som man passerar 5.000. Anledningen sägs vara nyheten DB11 och specialmodellerna Vanquish Zagato och Vantage GT8. Nya Vantage har inte börjat säljas än. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2017

Aston Martin rullar ut helt nya Vantage
Hämtar en del inspiration från DB10

Lite överraskande skickar Aston Martin i dag ut bilder och information kring helt nya Vantage. Bilen har figurerat med maskering ett bra tag på nätet så att utseendet skulle bli lite nättare visste vi sedan tidigare. För ett tag sedan fick vi även en teaserbild som visade att bakljuset skulle dominera bakdelen. Nu när maskering och skynken är borta får vi se vad man tidigare hade dolt, och även om jag älskar baken kan jag inte riktigt komma överens med fronten. Den lägsta "näsan" som Aston Martin någonsin producerat sägs det. Ska bli spännande att se hur en regplåt kan förstöra ansiktet på den senare. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Det här är baken på nya Aston Martin Vantage
Har ett brett bakljus

Inbjudningar till avtäckningen av nya Aston Martin Vantage har börjat skickas ut och med dessa även en liten teaser på hur bilen kommer att se ut, i alla fall bakifrån. Den döljer sig under ett täcke men lite av formerna avslöjas ändå och ett brett svepande bakljus som löper över hela aktern. Detta verkar vara det senaste modet just nu, titta bara på Bugatti Chiron och nya Audi A7. Det finns inte så mycket information kring bilen än så länge men den väntas baseras på en kortad version av plattformen DB11 använder sig av. Den nya V8:an från Mercedes kommer att hamna under huven men som väntat få något mindre effekt än sitt större syskon. Premiär blir någon gång innan nyår. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin kapar av taket på DB11
Här är Volante-versionen

För 1 1/2 år sedan presenterade Aston Martin sin framtid - modellen DB11 med turbomatad V12:a. En ny era var här och det för att stanna. I somras presenterades modellen med nästa nyhet - samma turbomatade V8:a som Mercedes använder sig av i sina prestandabilar. Nu är det dags för modellen att tappa taket och visa upp sig i cabriolet-utförande, eller Volante som det heter på Aston Martin-språk. Bilen får V8:an under huven och den är på 4,0 liter och ger 510 hästar och ett vrid på 695 Newtonmeter. Motorn paras ihop med en åttastegad automatlåda. En elektronisk diffspärr finns på bakaxeln där drivningen sker och bilen har elektronisk servostyrning. Några prestandasiffror får vi inte ta del av än, men coupén klarar i alla fall sprinten 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppar 301 km/h. Cabtyget går att få i Bordeaux-rött, svart silver eller grått silver. Den består av åtta stycken lager som ska hålla ute vindbrus, fukt och annat som man inte vill ska hitta in i bilen. Det tar 14 sekunder att fälla taket och 16 sekunder att stoppa på det igen. Det går att manövrera i hastigheter upp till 50 km/h. De första leveranserna kommer att äga rum i början av nästa år. Priset börjar på 199 000 euro. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar bilder på nya Vantage
Har premiär senare i år

Aston Martin delar nu med sig av ett par teaser-bilder på nästa generation av modellen Vantage. Bilen har premiär senare i år och det vi kan se är att den får mer slimmade strålkastare och en grill som påminner om den Vulcan har. Baken har en fet diffusor och i denna finns två avgasrör. Det är inte bekräftat än men bilen sägs bygga på en kortad version av aluminiumplattformen DB11 har. Under huven återfinns troligtvis den nya dubbelturbo-matade V8:an på 4,0 liter, vilken effekt den får återstår dock att se. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 går nu att få med dubbelturbo-V8:a
Japp, den från Mercedes-AMG

I mars förra året presenterade Aston Martin den nya modellen DB11 och det som gjorde den unik var att den stora V12:an under huven försetts med dubbla turbo. Sedan dess har det även snackats om att Mercedes-AMG:s dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter också ska hitta till modellen och nu är den här. 2013 ingick Aston Martin och Daimler ett partnerskap där Aston Martin för fem procent av aktierna skulle få både elsystem och motorer från Mercedes. I DB11 V8 har ingenjörerna monterat ett nytt insug, våtsumpsmörjning och ett nytt avgassystem. Man har även programmerat om ECU:n. Effekten anges till 503 hästar med ett vrid på 695 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 300 km/h. V8:a-versionen är 115 kilo lättare än V12:an och vågen stannar till slut på 1 760 kilo. Motorn är även mer kompakt och placerad lägre vilket ska ge en bättre viktfördelning. Utseendemässigt kommer man att kunna skilja motoralternativen åt genom andra fälgar, svärtade strålkastare och dubbla ventilationshål på huven istället för fyra som V12:an har. De första leveranserna ska ske i slutet av året och priserna börjar på 198 995 dollar. V12:an börjar på 211 995 dollar. Premiär blir det på årets Goodwood Festival of Speed som drar igång i Storbritannien i dag. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Ny säsong av Top Gear har premiär den 5 mars
Pepp?

Top Gear har precis gått ut och berättat när nästa säsong, som blir den 24:e i ordningen, har premiär. Den 5 mars klockan 19.00 på BBC Two och BBC Two HD är det dags, och i serien kommer vi bland annat att få se drifting med en Ferrari FXX K, ett race genom vildmarken i Kazakstan och ett test av Aston Martin DB11. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2016

Autocar har testat Aston Martin DB11
De första recensionerna börjar trilla in

De första motorjournalisterna har nyligen fått testa Aston Martins senaste modell DB11 och recensionerna börjar trilla in. Så här såg det ut när Autocar fick trycka pedalen mot golvet och mer av vad de tyckte kan ni läsa om på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Zagato har masserat nya Aston Martin Vanquish
Resultatet har premiär på Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Aston Martin och det italienska designhuset Zagato fortsätter att samarbeta och det senaste i portföljen är en makeover på nya Vanquish. Bilen som har förfinats på flera punkter kommer att ha sin officiella premiär på den eleganta bilshowen Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este som öppnar sina portar i dag. Som vi kan se har bilen begåvats med en ny kaross och det är bakpartiet som har förändrats mest. Det osar verkligen Zagato överallt och inget har lämnats åt slumpen. Det kupade taket är på plats, baklamporna är klassiskt runda och framskärmarna som påminner om de på DB11 har givetvis ett stort Z på sig. Insidan har självklart även tagits om hand och här har ännu mer kolfiber, läder och ett par eloxerade bronsdetaljer hittat in. Motormässigt har effekten i den 5,9 liter stora V12:an skruvats upp från 576 till 600 hästar. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin och Red bull bygger hyperbil tillsammans
AM-RB 001 blir verklighet 2018

Aston Martin och F1-teamet Red Bull Racing har slagit ihop sina påsar och ska nu tillsammans ta fram en hyperbil. Den går just nu under kodnamnet AM-RB 001 och tanken är att den ska presenteras 2018. Gänget lovar att resultatet kommer att blanda det bästa från F1-världen med Aston Martins klassiska designspråk. Aston Martins vd Andy Palmer säger följande: "Formula One offers the ultimate global stage to build wider awareness of the Aston Martin brand. However, this partnership will deliver even more than that when the hypercar that Aston Martin and Adrian Newey are in the process of developing hits the road. Between Q by Aston Martin Advanced, Red Bull Advanced Technologies and project partner AF Racing AG, we are going to create a car that will excite and stir the imaginations of the car designers of the future and a global audience of sports car enthusiasts. These are exciting times for Aston Martin and arriving hot on the heels of our DB11 launch earlier this month, this new partnership underlines that our brand really is racing again." Christian Horner från Red Bull Racing säger följande: "This is a very exciting project for everyone at Red Bull Racing. Through this Innovation Partnership the iconic Aston Martin logo will return to grand prix racing for the first time since 1960, and Red Bull Advanced Technologies, led by Adrian, will be harnessing our Formula One DNA to produce the ultimate of all road cars. It’s an incredible project which also realises a dream and vision long held by Adrian to design a road car. We are very much looking forward to what I’m certain will be a successful partnership." Designen på bilen kommer Adrian Newey från Red Bull och Marek Reichman från Aston Martin att stå för - Marek har bland annat tidigare ritat One-77, Vulcan och DB11. Enligt uppgift ska den nya bilen kunna köra ett varv runt Silverstone lika snabbt som en F1 eller LMP1 men fortfarande vara godkänd att köra omkring med på gatan. Spännande. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Testa Survariums premiumfunktion i en vecka
Vi har fått en massa koder

Gratisspelet Survarium, från Vostok Games, har fått en ny uppdatering som innebär en hel del förändringar och som inkluderar ett nytt och mer användarvänligt interface för lobbyn, möjligheten att modifiera spelens vapen, ny musik och engelsk dubbning för spelets snabbkommandon. I och med det här delar utvecklarna också ut en massa koder för spelets premiumfunktioner som bjuder på en del extra funktioner liksom 500 tillbehör att uppgradera sina vapen med och 30.000 silver att shoppa för. De som har premiumkonton tjänar också 50 procent mer silver när de spelar samtidigt som de får 50 procent mer erfarenhet och 50 procent mer faction reputation. Koderna som vi delar ut här ger PC-spelet premiumfunktioner under sju dagar och de är giltiga fram till 30 mars. Nedan kan ni se alla instruktioner för hur koden ska användas och själva koderna hittar ni efter hoppet. Spelet och mer fakta om det kan ni hitta via länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Emmy Zettergren
0

Snabbtitt på Regera, Chiron, Centenario och DB11
The Verge och Evo tittar närmare

Genève-mässan är i år fylld med massa roliga bilar och fyra av dessa ser vi här - Koenigsegg Regera, Bugatti Chiron, Lamborghini Centenario och Aston Martin DB11. Läsa om respektive bil gör du i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 presenterad i Genève
En ny era är här

I går fick vi ta del av ett par läckta bilder på Aston Martins nya modell DB11 men ingen information kring bilen. Nu är den officiell tillsammans med alla specifikationer och ännu fler bilder att gotta ner sig i. Det här blir en nya era för tillverkaren då man nu går över till turbomatning. Motorn är en nyutvecklad V12:a på 5,2 liter försedd med dubbla turbosnäckor. Effekten anges till 608 hästar och vridet till 700 Nm. Det räcker för att ge bilen en 0-100-tid på 3,9 sekunder och en toppfart på 322 km/h. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som skickar kraften till bakhjulen. Bilen får tre olika körlägen - GT, Sport och Sport Plus som alla ställer in humöret på olika vis. Bränslebesparande funktioner som start/stopp och cylinderavstängning finns även här, men vad förbrukningen ligger på får vi inte reda på för tillfället. En intressant pryl är den "virtuella spoilern" som man kallar för AeroBlade. I botten av C-stolpen sitter luftintag som tar in fartvinden och leder den över rumpan och ut genom bakluckan - något som ska ge bättre downforce och förhindra att baken dansar iväg. Insidan är som vanligt klädd i naturmaterial och uppsydd för hand. En skärm på 12 tum ersätter de vanliga mätarna och det är varvräknaren som är i fokus. Mittkonsolen får en skärm på 8 tum från var man styr navigation och infotainmentsystem. Att Mercedes och Aston Martin numera är i partnerskap syns bland annat på joysticken som man styr allt med. Konfiguratorn är igång så det är bara att hoppa vidare på länken och bygga sin bil. Innan du börjar lägga till något står det 204 900 Euro på prislappen. De första leveranserna drar igång fjärde kvartalet i år. Allt om den nya modellen finns i pressmeddelandet nedan och på länken. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 läcker ut
Läcker?

Officiella pressbilder på Aston Martins nya modell DB11 har läckt ut och så här ser den alltså ut. Bilen får förutom ny design en helt ny V12:a på 5,2 liter under huven, och den har dubbla turbo. Effekten ryktas bli omkring 600 hästar. Mer om bilen får ni när den är officiell, tills dess kan ni kika på bilderna. Vad tycks? Tumnagel
74.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 avslöjad via Twitter
Så här ser fronten ut

Det börjar närma sig premiären för Aston Martins nya modell DB11 på mässan i Genève, men innan det hålls det privata visningar för utvalda kunder och andra viktiga människor som är intresserade. En bild från just ett sådant tillfälle har nu hamnat på Twitter, och vi får en tydligare bild över hur bilen kommer att se ut framifrån. Mer om DB11 kommer så fort vi får reda på något. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida