m

NASA säger hejdå till sin mullvad
Nu är det slutborrat på Mars

NASA meddelade i slutet av förra veckan att man nu ger upp försöken att borra hål i Mars yta, något man planerat att göra för att bland annat mäta planetens temperaturen några meter under ytan på planeten. NASA i har i nästan två års tid låtit Mars-landaren InSight använda sitt instrument Heat Flow and Physical Properties Package (HP3) för att borra ett upp till tre till fem meter djupt hål för att där mäta temperaturen. Tyvärr verkar Mars geologi ha erbjudit mer motstånd än vad NASA hade räknat med. Att efter ha gjort några fruktlösa försök att nå det önskade djupet under de två senaste åren så meddelar NASA nu alltså att att HP3, även kallad "mullvaden", tas ur drift. Tilman Spohn på tyska Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) som utvecklat HP3 åt NASA säger i en kommentar: "We’ve given it everything we’ve got, but Mars and our heroic mole remain incompatible. Fortunately, we’ve learned a lot that will benefit future missions that attempt to dig into the subsurface." InSights är dock försedda med andra instrument än HP3 och dessa fungerar fortsatt som de ska. Det rapporteras bland annat att farkostens seismometer nu har registrerat nästan 500 så kallade marsbävningar sedan InSight landade på Mars i november 2018. Även InSights väderstation fungerar som den ska. Enligt den var det i tisdags förra veckan -8 grader som varmast medan temperaturen sjönk till -49 grader när det blev som kallast vid Elysium Planitia där InSight står stationerad. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu är InSights mullvad helt under Mars yta
Ska dock ännu längre ner

Ända sedan NASA:s farkost InSight började borra på Mars förra året har man haft problem med detta. Nu uppger dock NASA att man lyckats få ner sin "mullvad" så att denna inte längre är synlig från ytan. Som synes på animationen ovan är det nu bara den kabel som går till InSight som är synlig efter det att InSights teleskopsarm hjälpt mullvaden lite på traven. Mullvadens officiella namn är "Heat Flow and Physical Properties Package" (HP3) och är utvecklad av den tyska rymdmyndigheten DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) Tanken är att HP3 ska ta sig åtminstone tre meter under Mars yta. Där kommer borrens sensorer börja mäta temperaturer och annat under ytan på Mars. När detta kommer att vara klart finns det inga uppgifter om. NASA skriver att man som tidigast nu kommer att återuppta sitt borrande någon gång i början av 2021. Här nedan hittas en illustration på "mullvaden" HP3. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

ESA storsatsar på återanvändbara raketer
Nu ska Arianespace bygga sådana med

Den europeiska rymdstyrelsen verkar ha fattat tycke för SpaceX återanvändbara raketer och nu verkar ytterligare ett sådant projekt vara på gång på europeisk mark. Tidigare i år skrev vi om ett projekt där fem europeiska företag ledda av den tyska rymdmyndigheten DLR skulle utveckla den modulera och återanvändbara Falcon 9-kopian RETALT och nu verkar även Frankrike vara sugna på att utveckla något liknande. Space.com skriver att franska Arianespace planerar att tillsammans med diverse samarbetspartners ta fram en en återanvändbar raketmodell samt en raketmotor som är miljövänligare än många av dagens likvärdiga motorer. Initialt planerar Arianespace att ta fram de båda raketprototyperna Frog, som är till för att testa olika tekniker, samt Themis som beskrivs som en mer robust prototyp där många av de tekniker man utvecklar till Frog till slut kommer att hamna. Arianespace ska även ta fram raketmotorn Prometheus som använder syre och metan som bränsle. Detta ska vara miljövänligare än traditionella drivmedel till raketmotorer och Prometheus-motorn är tänk att användas när Themin-raketen återvänder från rymden och ska landa på jorden igen. Här nedan kan ni kolla in en demonstrationsfilm för Themis från ArianeWorks som samarbetet mellan Arianespace och den franska rymdmyndigheten CNES kallas. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är CIMON tillbaka på jorden
Nu ska man bygga en ny version av den klotformade roboten

För lite över ett år sedan skickad den europeiska rymdstyrelsen ESA upp den klotformade roboten CIMON till rymden och efter att ha tillbringat lite mer än ett år på den internationella rymdstationen ISS är roboten nu tillbaka på jorden. Uppe på ISS så flöt CIMON (Crew Interactive Mobile Companion) runt i luften och hjälpte astronauterna med instruktioner under sina uppdrag. ESA har utvecklat CIMON tillsammans med den europeiska flygplanstillverkaren Airbus, som stått för mekaniken, och IBM vars artificiella intelligens Watson har hjälpt CIMON med det logiska. ESA planerar nu att ta fram en ny version av CIMON som även den är tänkt att besöka ISS i framtiden. Den nya versionen av CIMON ska förses med en bättre dator, bättre mikrofoner, bättre styrsystem och även systemet som tar hand om talförståelse ska förbättras. Någon gång i december hoppas ESA kunna skicka upp en ny CIMON till de astronauter och robotar som för tillfället huserar på ISS. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Europeiskt konsortium vill bygga återanvändbara rymdraketer
Har initialt tänkt att kopiera SpaceX Falcon 9-raket

Det känns som om Europa har halkat efter något i de senaste årens rymdkapplöpning. Även om det händer grejer här med så snackas det mest om rymdframsteg från USA, Kina, Indien, Japan och till och med det lilla landet Israel. Detta är något som den europeiska rymdstyrelsen ESA och Europas länder siktar på att ändra. Ett av projekten som kanske kan sätta Europa på rymdkartan är ett projekt som kallas för RETALT (RETro propulsion Assisted Landing Technologies). Det är ett projekt som drivs av fem europeiska företag samt den tyska rymdstyrelsen DLR. Målet med RETALT är att utveckla två stycken återanvändbara raket-modeller. Den första av de två raketerna ser ut att bli mer eller mindre en kopia av SpaceX Falcon 9-raket. Det handlar med andra ord om en flerstegsraket som har möjlighet att landa delar av raketen så att dessa sedan kan återanvändas. Ni hittar en skiss på RETALT 1 på bilden här ovanför. Den andra raketen RETALT siktar på att utveckla ska var en raket med bara ett steg som ska påminna om den amerikanska Roton-rakten som utvecklades av Rotary Rocket på 1990-talet. Med den är det tänkt att hela raketkroppen ska kunna lyfta och landa i en del. Ni kan kolla in en bild på Rotary Rockets Roton-raket på bilen nedan. Den tog sig aldrig till rymden och 2001 lades hela projektet ned. Hur tidsplanen och finansieringen ser ut för RETALT:s framtida raketer är lite oklart. I ett pressmeddelande skriver konsortiet att man beviljats ett bidrag på 3 miljoner euro av EU. Den summan lär antagligen inte räcka till så mycket mer än förstudier till raketerna så jag antar att de inblandade företagen kommer att skjuta till egna medel för att finansiera utvecklingen av de framtida raketerna. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan ska skicka farkost till Mars månar Phobos och Deimos
Ska ta med sig delar från en av månarna till jorden

Japans rymdstyrelse JAXA har tagit hjälp av tyska DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) och franska CNES (Centre national dx27études spatiales) för att förverkliga den rymdfarkost som går under namnet Martian Moons eXploration (MMX). Tanken med MMX är att denna ska studera Mars två månar Phobos och Deimos i framtiden. JAXA har även planer på att landa den framtida farkosten på en av Mars månad för att samla in prover därifrån som man sedan ska transportera tillbaks till jorden. Går allt enligt plan så tänker JAXA att skicka MMX mot Mars någon gång under 2024 och den förväntas vara framme där 2025. Förhoppningsvis kommer farkosten och prover från en av Mars månar vara tillbaka på jorden 2029. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här vill NASA sparka liv i sin mullvad på Mars igen
NASA:s borrmaskin på Mars har stått still i tre månader nu

I slutet av november förra året landade NASA:s senaste Mars-farkost InSight på planeten och den har fullt upp sedan dess även om allt inte har gått helt enligt plan. Ett av InSights huvuduppdrag på Mars är att borra sig tre till fem meter ner i planetens yta för att analysera vad som finns där. Borren som används är utvecklad av den tyska rymdmyndigheten DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) och det polska företaget Astronika. Man kallar det hela för "Heat Flow and Physical Properties Package" eller HP3 och borren har även fått smeknamnet "The Mole" (mullvaden). När NASA påbörjade InSights borrningar i början ar mars så ville det tyvärr sig inte bättre än att borren fastnade och sedan dess har NASA och DLR försökt lösa detta. I klippet ovan kan ni kolla in ett förslag på lösning för att få loss "mullvaden" där man använder InSights robotarm för att få borren att lossna. Får man väl loss borren utan att denna skadas så är tanken att man ska försöka borra någon annanstans där det kanske är mindre risk att borren kör fast. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

InSight har börjat borra på Mars
Men har stött på problem

I slutet av november förra året så landade NASA:s marsfarkost InSight på den röda planeten och förra veckan påbörjade man ett av farkostens viktigaste uppdrag, att borra ett tre till fem meter djupt hål på Mars. Unden InSights första borrnings-session så stötte den dock på motstånd i form av en stor sten som eventuellt kommer att försena borrningen. Borren som används är utvecklad av den tyska rymdmyndigheten DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) och det polska företaget Astronika. Man kallar det hela för "Heat Flow and Physical Properties Package" eller HP3 och den syns ute till höger på illustrationen ovan. Borren har även fått smeknamnet "The Mole" (mullvaden). På grund av HP3 hettas upp när den slagborrar sig ner i Mars innandöme kan den bara användas fyra timmar i stöten, därefter måste den kylas ner under två dygn vilket gör att det kan ta lite tid innan man borrat klart hålet på Mars. Under sitt första försök förra veckan borrade man sig ner till ett djup på mellan 18 - 50 centimeter innan man stötte på stenen som tillfälligt har satt stopp för borrandet. När HP3 borrat klart hålet är tanken att borrens sensorer ska börja mäta temperaturer och annat under ytan på Mars. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Kolla in ESA:s robot CIMON
Flyter omkring uppe på den internationella rymdstationen

I somras skickade den europeiska rymdstyrelsen ESA upp sin senaste robot CIMON till ISS och här kan ni kolla in det första videoklippet på den. CIMON (Crew Interactive MObile companioN) är en klotformad robot som kan förflytta sig i det tyngdlösa tillståndet som råder på ISS med hjälp av tolv stycken inbyggda fläktar. Tanken bakom CIMON är att den ska fungera som både sällskap och hjälp till astronauterna ombord på ISS. I klippet ovan får vi kolla in när den tyske euronauten Alexander Gerst bekantar sig lite med CIMON och ber den utföra lite olika uppgifter. Det börjar förhållandevis bra men efter cirka fyra minuter blir CIMON lite känslig och börjar typ bete sig som ett barn. CIMON är byggd av Airbus på uppdrag av German Aerospace Center (DLR) och den kostade sex miljoner dollar att utveckla. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skördefest på Antarktis!
Första skörden bestod av sallad, gurka och rädisor

Forskare på Antarktis har nu skördat sin första skörd där man har odlat grönsaker helt utan jord, dagsljus och bekämpningsmedel rapporterar nyhetsbyrån AP. Det hela är en del i ett projekt som ska göra det möjligt för människan att odla grönsaker på andra planeter och himlakroppar i framtiden. Forskarna på Tysklands Antarktis-bas Neumayer Station III uppger att de sammanlagt skördade 3,6 kilo sallad, 18 gurkor och 70 rädisor under den första skörden. Projektet koordineras av Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) och de tror att man kommer att kunna skörda cirka 4-5 kilo frukt och grönsaker varje vecka redan nästa månad. NASA har tidigare odlat en del grejer på den internationella rymdstationen ISS. DLR hoppas dock att deras odlingar ska bli mer variationsrika än dessa och ser en framtid där man odlar frukt och grönsaker på både månen och Mars. Tumnagel
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart skickar NASA InSight till Mars
Ska undersöka planetens inre

Nu är det snart dags för NASA att skicka sin nästa rymdfarkost till Mars. Det handlar om farkosten InSight som ursprungligen var tänkt att skickas till den röda planeten redan 2016. Det fick man ställa in då det var problem med ett av farkostens instrument. När InSight väl landat på Mars kommer den att börja borra fem meter djupa hål i planetens yta för att sedan analysera innandömet av den, något som aldrig skett tidigare. Bruce Banerdt på NASA:s Jet Propulsion Laboratory har arbetat med InSight-projektet i 25 år och han säger i ett pressmeddelande: "In some ways, InSight is like a scientific time machine that will bring back information about the earliest stages of Marsx27 formation 4.5 billion years ago. It will help us learn how rocky bodies form, including Earth, its moon, and even planets in other solar systems." NASA är inte ensamma om att genomföra InSight-uppdraget. Med på resan finns även franska Centre National dx27Études Spatiales samt tyska Aerospace Center (DLR) som har utvecklat diverse instrument som InSight kommer att använda sig av på Mars. NASA planeras att skjuta upp InSight 5 maj. Skulle man missa tidsfönstret mellan maj - juni i år så får man vänta till juni 2020 innan man kan försöka igen. Då ligger Mars och jorden återigen i rätt positioner för att göra en resa till Mars möjlig. InSight förväntas landa på Mars i november. I klippet nedan berättar NASA lite mer om InSight-uppdraget. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Kan en airbag förhindra att robotar skadar människor?
Människor är mjuka, robotar är hårda

Arbetsplatsolyckor där robotar är involverade är än så länge förhållandevis ovanliga men det är sannolikt något som kommer att öka i framtiden då människor och robotar antagligen kommer att börja arbeta mer tillsammans. För att se till så att inte en robot oavsiktligt skadar eller dödar en människa har det tyska institutet DLR Robotics and Mechatronics Center börjat experimentera med att förse sina robotar med airbags. Tanken med dessa airbags att de ska fyllas upp med luft när de närmar sig en människa för att sedan släppa ut luften om det behövs för att roboten ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. Airbagsen är även försedda med LED-lampor som med färgerna rött och grönt indikerar huruvida det är "säkert" eller inte att befinna sig i robotens närhet. Ni hittar ett exempel på robot-airbagen ovan och nedan hittas en tidigare version där en av forskarna låter roboten attackera hans huvud. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

RBO Hand 2 är en robothand som kan användas i butiker
Hanterar frukt och annat varsamt

Technische Universität Berlin (TUB) har tagit fram den här robothanden som man kallar för RBO Hand 2 vilken är tänkt att kunna användas för att plocka ner varor i en varukorg. Problemet med många av dagens robotar är att de inte är särskilt bra på att hantera saker varsamt vilket gör att ömtåligare objekt, som till exempel ett äpple, riskerar att krossas när roboten tar tag i det. Detta har man som ni ser i klippet ovan löst och RBO Hand 2 kan plocka upp äpplen och andra frukter utan att de riskerar att krossas. RBO Hand 2 är en del av ett projekt som kallas för SoMa (Soft Manipulation) som EU sponsrar. Förutom TUB så arbetar även Università di Pisa, Istituto Italiano di Tecnologia, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (DLR), the Institute of Science and Technology Austria, Ocado Technology samt Disney Research Zurich med att utveckla saker inom SoMa-projektet. När det gäller exemplet här så antar jag att det är tänkt att sådana robotar ska åka runt på varulager och plocka ihop matvaror som sedan ska skickas vidare direkt hem till kund. Ytterligare ett jobb som robotarna kommer att ta över med andra ord. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Aeroliner3000 kan komma att trafikera brittiska järnvägar i framtiden
Snabbtåg med två våningar

Tyska DLR, centrum för flyg- och rymdverksamhet, har tillsammans med designfirman Andreas Vogler tagit fram ett koncept på ett snabbtåg som kanske kan trafikera det brittiska snabbtågsnätet i framtiden. Det handlar om ett tvåvånings-tåg som man kallar för Aeroliner3000 som ska kunna köra i hastigheter på upp till 400 kilometer i timman. Kapaciteten uppges ligga på mellan 600 - 720 passagerare avhängigt på vilken typ av vagnar man väljer att bygga ihop tåget med. DLR tävlar i tävlingen "Tomorrow’s Train Design Today" med Aeroliner3000 om att få bygga tåg i de brittiska snabbtågsnäten. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart premiär för eldrivet flygplan med bränslecell
HY4 ska flyga i sommar

Det tyska flygforskningsorganet DLR har tillsammans med universitet, flygplansbyggare och bränslecellsutvecklare tagit fram flygplanet HY4. Det har en elmotor som får sin energi från batterier matade av en bränslecell och nu i sommar sker premiärturen. Just nu visas det upp på en industrimässa i Hannover. Mellan vingspetsarna mäter planet 21,36 meter och längden anges till 7,4 meter. Maxvikten ska ligga på 1 500 kilo. Motorn är på 80 kW, toppfarten är 145 km/h och räckvidden anges till mellan 75 och 150 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Närbild på Ceres vita fläckar
NASA tar en närmare titt på Occator-kratern

NASA har släppt lite nya bilder från dvärgplaneten Ceres som deras rymdfarkost Dawn fotograferat på 385 kilometers avstånd från planetens yta. Bland bilderna finns en närbild på Occator-kratern som ni kan kolla in ovan, en krater som lyser upp som en vit fläck på planetens yta. Kratern har en diameter på 92 kilometer och ett djup på fyra kilometer. Ralf Jaumann, planetforskare på tyska Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) säger: "Before Dawn began its intensive observations of Ceres last year, Occator Crater looked to be one large bright area. Now, with the latest close views, we can see complex features that provide new mysteries to investigate. The intricate geometry of the crater interior suggests geologic activity in the recent past, but we will need to complete detailed geologic mapping of the crater in order to test hypotheses for its formation." I klippet nedan har man satt ihop en lång rad med bilder som presenterar vad vi vet om Ceres än så länge. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Philae
Nu dödförklaras kometlandaren officiellt

I början av året skrev vi att ESA misstänkte att deras kometlandare Philae hade gått förlorad då den inte längre svarade på anrop och idag säger ESA att man officiellt anser Philae som förlorad. Kometlandaren har fortsatt inte svarat på anrop och man tror att den vid det här laget är täckt av damm så att dess solpaneler aldrig skulle kunna generera någon energi igen. Stephan Ulamec, Chef över Philae-projektet på DLR (German Aerospace Center) säger i en kommentar: "Unfortunately, the probability of Philae re-establishing contact with our team at the DLR Lander Control Center is almost zero, and we will no longer be sending any commands." Philae landade på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko i november 2014 men stängde ner sig själv kort därefter då den hade kommit lite fel och inte fick tillräckligt med solljus. Efter det visade den ett litet livstecken i juni förra året men sedan i juli 2015 har den inte visat några som helst livstecken. Tumnagel
17.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Philae?
Kometlandaren svarar inte på anrop längre

Det verkar tyvärr som om vi får säga hejdå till ESA:s kometlandare Philae som 2014 landade på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko då DLR German Aerospace Center nu har meddelat att man inte fått kontakt med den efter ett så kallat "last-ditch"-anrop, det vill säga ett sista försök att få kontakt med den. Det kan innebära att Philaes batterier har tagit slut och att de inte längre går att ladda upp med hjälp av solen på grund av att den inte riktigt landade där det var tänkt. Det kan även innebära att signalen från farkosten Rosetta inte gått fram till komentlandaren. Allt hopp är dock inte ute än då Rosetta fortfarande befinner sig på tillräckligt nära avstånd för att eventuellt kunna kommunicera med Philae till den 21:a januari men de ansvariga tror tyvärr inte att vi ska hoppas allt för mycket på detta. Tumnagel
25.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Tyskland vill göra suborbitala passagerarflygningar i framtiden
Från Europa till Australien på 90 minuter 2030?

Tysklands rymdstyrelse "Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt" (DLR) har återupplivat en idé som har några år på nacken och som innebär att man skulle frakta passagerare i suborbitala rymdplan kors och tvärs över jorden. Det innebär att planen skulle starta och landa på jorden men genomföra större delen av flygningen i rymden. Man säger att det skulle kunna gå att frakta passagerare från Europa till Australien på endast en och en halv timma. Man kallar konceptet för SpaceLiner och tanken är att planet skulle lyfta vertikalt med en återanvändningsbar startraket och när planet väl är i rymden skulle det glida mot sin destination i hastigheter på upp till Mach 20 (24.500 kilometer i timman) för att sedan landa som ett vanligt flygplan när det når sin slutdestination. Man planerar att en SpaceLiner ska kunna ta 100 passagerare samt besättning. Beräknad kostnad för projektet är 33 miljarder dollar och man tror att man skulle kunna ha en prototyp klar till runt 2030 men att man knappast skulle kunna starta flyga betalande passagerare före 2040. Tumnagel
58.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in topografin på Mars
På en lite färggladare karta

Den tyska rymdorganisationen DLR Institute of Planetary Research har tagit fram lite färgkodade kartor som visar hur topografin på Mars ser ut varav ni kan se några här. Det vill säga en karta där man med olika färger markerar höjdskillnaderna på planeten och i de båda kartorna här ligger de högst belägna områdena i rött på cirka 4.000 meters högre höjd än dem som är markerade i blått. DLR skriver själva på sin webbplats: "Colour-coded digital terrain models show the impressive differences in height between the Meridiani Planum region at 250 metres below the nominal level of the Martian surface up to the 5000 metres lower-lying Chryse Planitia region. Perspective views look into the Ares Vallis outflow channel or into a crater altered by typical Mars erosion processes typical on Mars." De topografiska bilderna har tagits av kameran "High Resolution Stereo Camera" (HRSC) som befinner sig ombord på Mars Express [wiki] som legat i omloppsbana runt Mars sedan 2004. I videoklippet nedan kan ni kolla in när Klaus Gwinner från DLR snackar lite om kartografi och 3D-modellering av den topografiska kartan över Mars. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014
2013
Nästa sida