m

Därför älskar Jay Leno sin Morgan 3 Wheeler
Körupplevelsen är kanon

Ett av alla fordon som finns i Jay Lenos enorma garage är en Morgan 3 Wheeler från 2014. I nosen har den en S&S-twin som ger 120 hästar och den är i sin tur kopplad till samma fempetad låda som hittas i Mazda Miata. Kombinationen är en fröjd att använda anser Jay och enligt honom är det körupplevelsen som gör att han älskar sin konstiga lilla trehjuling. Skulle du vara sugen på en egen finns det just nu en begagnad 3 Wheeler till salu. Den är dessutom eldriven och kostar bara 97.000 kronor! Dock är den endast för barn, men ändå. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Google Workspace får massa nytt
Får bland annat stöd för Google Assistant

Google Workspace, Googles produktivitetsplattform som nyligen bytte namn från G Suite, har presenterat lite nyheter som kanske kan göra det lite enklare att samarbeta för alla de som sitter hemma och pandemijobbar. Bland annat introducerar nu Google Workspace stöd för Googles smarta assistent Google Assistant. Det innebär att Google Workspace-användare kan röststyra saker som att ansluta till möten, kolla ni sina kalendrar och skicka meddelanden. Vidare har Googles videosamtals-tjänst Google Meet försetts med stöd för att se deltagare i split-screen och picture-in-picture-läge på mobiler samt ett utökat stöd för att ta del av olika frågeformulär och Q&A-grejer som postas i inläggen på Google Meet. Dessutom så kommer det bli möjligt att få undertexter i realtid, så kallad "live caption", om man talar på engelska, spanska, tyska, portugisiska eller franska under sina Google Meet-samtal. Slutligen introducerar Google även något som man kallar för "Google Workspace Frontline". Det är en tjänst som riktar sig till de anställa inom ett företag som har direkt kontakt med företagets eller organisationens klienter och kunder, till exempel sjuksköterskor, serveringspersonal och liknande. Google skriver om Workspace Frontline: "In the coming weeks, we’ll be launching Google Workspace Frontline with these challenges in mind. This will open up communication and collaboration channels between frontline workers and corporate teams in a way that’s safe and secure. Workspace Frontline is a custom solution that includes communication and collaboration apps like Gmail, Chat, Docs, Drive, and more, as well as business-grade support and security features like advanced endpoint management that help keep a company’s data secure. " Vill ni läsa lite mer om nyheterna i Google Workspace så hittas mer information i pressreleasen som är länkad här nedanför samt i blogginlägget som är länkat nere till höger. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin smygvisar ny version av DBX
Med en ännu mer sluttande taklinje

Den som trodde att Aston Martins SUV DBX redan hade en tillräckligt sluttande bakdel har tydligen fel, för en ännu slankare version är på gång. Den ska presenteras under årets tredje kvartal och dessa linjer är det första vi får se av den. Gällande DBX är det även en laddhybrid-version på gång men den ska inte lanseras förrän 2024. En annan nyhet kring tillverkaren är att vid 2023 ska ytterligare tio stycken modeller med Mercedes-teknik ha lanserats. 2024 ska även alla nya modeller vara elektrifierade. 2030 ska över 90 procent av utbudet vara elektrifierat eller helt eldrivet. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 47.790 euro. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender med V8:a är här
Bjuder på 525 hästar

Den som tycker att nya Land Rover Defender haft för klena motoralternativ blir troligtvis glad för nu presenteras en version med V8:a. Det är den gamla trotjänaren på 5,0 liter med kompressor som hittat ned under huven och den ger här 525 hästar och 625 newtonmeter i vrid. Det hjälper till att ta bilen från 0-100 km/h på runt fem sekunder och toppa 240 km/h. Det mulliga ljudet från de fyra avgaspiporna får man på köpet. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Bilen erbjuds både som kort (90) och lång (110) men visst ser den fränast ut i det korta utförandet? Du får även ett "Dynamic"-läge för ännu sportigare köregenskaper och 22 tum stora fälgar. Meningslösa grejer i en offroadmaskin men detta är väl vad folket vill ha. Vidare är både fjädrar och dämpare styvare och krängningshämmarna fetare. Elektronisk diff på bakaxeln är standard. Endast tre stycken färger erbjuds och dessa är Carpathian Grey, Yulong White och Santorini Black. Alla har svart tak. Prislappen väntas börja på runt 85.000 dollar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nobe visar retrohärlig eldriven pickup
Ja tack

Våren 2018 skrev vi för första gången om den estniska trehjuliga elbilen Nobe. I somras visade man upp bilen som cabriolet och nu presenteras renderingar på ytterligare en modell - en pickup med fyra hjul. Den ser ut som bilarna gjorde förr och verkar ganska så charmig. Tyvärr är det enda vi får för tillfället denna bild och det återstår att se om den här någonsin kommer att bli verklighet. Vad tycker ni? Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

En del M1-macar skriver överdrivet mycket data till SSD-disken
Riskerar disken att slitas ut?

Det har börjar komma rapporter på Twitter och i flera Mac-forum att Apples nya Mac-datorer med Apples egenutvecklade M1-chip verkar skriva överdrivet mycket data till datorns SSD-disk. Exakt varför datorerna skriver så mycket data till diskarna finns det än så länge inga uppgifter om och inte heller hur utbrett detta faktiskt är. Det hela skulle dock kunna leda till att diskarna livslängd förkortas drastiskt då flashminnet i SSD-diskar bara klarar av att skrivas över ett visst antal gånger innan minnet riskerar att bli ostabilt. Exakt hur mycket livslängden på en SSD-disk riskerar att förkortas på grund av det överdrivna diskskrivandet är även det oklart men en användare skriver på Twitter: "2TB 16GB model. 3% used. That means that for a 256GB model, proportionally, youx27d expect ~30% usage. If this is accurate, some of these machines arenx27t going to last half a year to 100%. And thatx27s a 16GB model. 8GB should be worse. Holy shit." Om det hela beror på någon slags bugg eller att M1-chippet kanske använder SSD-disken för uppgifter som kanske heller skulle utföras via datorns RAM-minne är oklart. De flesta verkar tro att det handlar om en bugg och om så fallet så är det förhoppningsvis något Apple kan fixa med en mjukvaruuppdatering om det visar sig att det här problemet är lika allvarligt som det låter. Apple har själva än så länge inte kommenterat rapporterna om M1-datorerna överdrivna diskskrivande. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

En teaser för S03 av Formula 1: Drive to Survive
Premiär 19 mars

Netflix-dokumentärserien Formula 1: Drive to Survive bjuder på spänning samt intriger och är intressant även om man inte är inne i Formel 1-svängen. I serien får vi följa racerförarna både på och utanför banan under en Formel 1-säsong. Den 19 mars kommer äntligen seriens tredje säsong som då följer den lite märkliga 2020-säsongen. En teaser för denna säsong kan beskådas ovan och seriens två tidigare säsonger hittas borta på Netflix via länken nedan. Tumnagel
54.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nissan rullar ut nya Qashqai
Går bara att få som hybrid

Då var det dags för Nissan att presentera den tredje generationen av den mycket populära crossovern Qashqai. Den här bygger på en ny plattform, ska ha bättre köregenskaper, ny teknik och mer utrustning. Dessutom går den bara att få som hybrid - antingen mildhybrid eller som e-Power. Drivning kan man få på bara framhjulen eller på alla fyra. Som växellåda finns det en sexpetad manuell eller en ny sjuväxlad Xtronic CVT-automat. Nya Qashqai blir Nissans första modell i Europa som får e-Power. Här kombinerar man ett batteri med en elmotor på 140 kW och en bensinmotor på 157 hästar. Förbränningsmotorn fungerar som en räckviddsförlängare och ser till att ladda batteriet till elmotorn som är den som driver bilen framåt. Allt om nya Qashqai finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Pris och lanseringsdatum vet vi dock inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0

All Your Base Are Belong To Us fyller 20 år
Tut i luren!

Är ni redo för att känna er gamla? Klassiska videon All Your Base Are Belong To Us fyller 20 år. Varsågoda. Videon i fråga är lite utav en hyllning till den urusla engelska översättningen av Mega Drive-spelet Zero Wing som innehöll fraser som "You have no chance to survive make your time", "Somebody set up us the bomb" och förstås "All your base are belong to us". Den sistnämnda frasen användes som bas för musikvideon som delades friskt på populära internetforum för att till sist laddas upp på Newgrounds 16 februari. Tumnagel
49.3°
+
André Stray
0

Konsol-scalpers ledsna för dålig publicitet
Anser att media behandlat dessa orättvist

Tydligen har media sårat folk som utnyttjar den pågående konsolbristen för att tjäna en hacka. Forbes har tagit ett snack med "entreprenörer" som livnär sig på denna smått osköna verksamhet som berättar att de känner sig lite felrepresenterade och orättvist behandlade av media. En brittisk scalper vid namn Jordan som driver scalpingverksamheten The Lab, berättar att hans organisation gör "samma sak som vanliga återförsäljare" och borde behandlas som en sådan: There seems to be A LOT of bad press on this incredibly valuable industry and I do not feel that it is justified, all we are acting as is a middleman for limited quantity items. Essentially every business resells their products. Tesco, for example, buys milk from farmers for 26p or so per litre and sells it on for upwards of 70p per litre. No one ever seems to complain to the extent as they are currently doing towards ourselves. Problemet med scalpingverksamhet är inte bara att de säljer saker för astronomiska priser, utan det stora problemet är sättet de får tag på produkterna i fråga. I Forbes-artikeln får vi reda på att Jordan och hans kumpaner på The Lab använder sig utav bottar som kan färdigställa köp på webbutiker på närmare 2,3 sekunder genom att kringgå säkerhetskontroller, mer specifikt 3D Secure-systemet som används inom EU. Konsoler är förstås inte den enda attraktiva produkten för scalpers, utan liknande problem har uppstått med grafikkort i samband med releasen av RTX 30-serien. Tumnagel
4.7°
+
André Stray
0

Det blir ingen eldriven Jaguar XJ
Planerna skrotas

Sommaren 2019 skrev vi att ersättaren till dagens Jaguar XJ skulle bli helt eldriven. Förra hösten började det närma sig premiär och Jaggan skulle visas upp i november. Så blev det aldrig, och nu får vi reda på att man lägger ned bilen helt och hållet. Jaguar har under en lång tid testkört prototyper så det har verkligen inte bara varit en bil på pappret. Jaguar har som plan att 2025 bara sälja eldrivna bilar men en XJ kommer alltså inte att finnas med i utbudet. Så här säger Jaguar: "Following a thorough technology review against the exponential change in the automotive industry, we concluded that the planned XJ replacement does not fit with our vision for a reimaged Jaguar brand. We have made the tough decision that it will not form part of the line-up, as the brand looks to realise its unique potential." Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Alpha presenterar upptuffad Ace
Den här heter Jax

Precis innan jul skrev vi om Alpha Motor Corporation och deras stencoola retrostylade elbil Ace. Det vi ser här är dess lite mer ruggade syskon Jax som baseras på samma modell. Jax (som står för Junior All-terrain Crossover) har istället högre markfrigång, rejäla skärmbreddare, biffiga hjul, extraljus, frontbåge och en korg på taket. Den kommer både som fram- och fyrhjulsdriven, får dra upp till 839 kilo och gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Måtten är 4,56 meter i längd, 1,93 meter i bredd och 1,63 meter i höjd. Batteripacket är på 75 kWh vilket ska ge en räckvidd på 40 mil. Prislappen för Jax börjar på 38.000 dollar och sträcker sig upp till 48.000 dollar. Vanliga Ace kostar från 32.000 dollar. Video nummer två nedan visar en prestandaversion av Ace. Den ska ha dubbla motorer och klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Räckvidden ska ligga på runt 35 mil. Priset för denna är inte annonserat än. Det återstår att se om det blir några bilar från den här startupen men det vore väl lite kul? Grejerna ser ju minst sagt fräna ut. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida