m

AdBlock strular till det för Google Docs och Google Drive
Verktyg slutar fungera på grund av bugg

Har du haft problem med Google Docs eller Google Drive de senaste dagarna så är det inte omöjligt att det är annonsblockeraren AdBlock som strulat till det för dig. De senaste dagarna har det kommit rapporter om att flera verktyg i Googles webbaserade dokumenthanteringsprogram Google Docs buggat ur eller helt slutat fungera. Det samma gäller för Googles molnlagringstjänst Google Docs och det verkar vara något filter i AdBlock som har kommit i konflikt med de båda tjänsterna. AdBlock bekräftar på Twitter att något har strulat till sig i deras filterlistor men att man arbetar på att fixa det. Så förhoppningsvis kommer det hela att vara löst snart. Tills dess så rekommenderas de som upplever buggar på Googles båda tjänster och även kör AdBlock att avaktivera AdBlock på Google Docs och Google Drive, något som sägs få tjänsterna att fungera som vanligt igen. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple satsar på trädplantering
Restore Fund ska minska koldioxiden i atmosfären

Apple har dragit igång en ny miljöfond där man tillsammans med Conservation International och Goldman Sachs ska satsa på att återplantera träd som är tänkta att minska koldioxiden i jordens atmosfär. Apple kommer tillsammans med sina partners att satsa 200 miljoner dollar i något som man kallar för Restore Fund. Träden man planerar att plantera tror man kommer att minska koldioxiden i vår atmosfär med minst en miljon ton per år, något som ska motsvara årsutsläppet av koldioxid från cirka 200.000 bilar. Apples miljöchef Lisa Jackson säger om Restore Fund: "Nature provides some of the best tools to remove carbon from the atmosphere. Forests, wetlands, and grasslands draw carbon from the atmosphere and store it away permanently in their soils, roots, and branches. Through creating a fund that generates both a financial return as well as real, and measurable carbon impacts, we aim to drive broader change in the future — encouraging investment in carbon removal around the globe. Our hope is that others share our goals and contribute their resources to support and protect critical ecosystems." Restore Fund är en del av Apples plan att till 2030 bli ett koldioxidneutralt företag. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
172kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo fördjupar samarbetet med Nvidia
Nästa Volvo XC90 ska köra Nvidia Drive Orin

Volvo XC90 var först ut på Volvos SPA-plattform och kommer också vara första Volvo som får nästa generations plattform som logiskt nog heter SPA2. Man har redan tidigare sagt att man kommer att jobba med Nvidia på den nya plattformen och nu går man ut med att man fördjupar samarbetet. Enkelt så kommer alla framtida Volvos att ha två datorer, en Nvidia Drive Xavier som tar hand om alla basfunktioner, energihantering och förarassistans. Nu berättar man också att man kommer att använda Nvidia Drive Orin för autonom körning och att man förhoppningsvis kommer att vara det första märket med denna teknik. Målet är att all teknik i bilen ska handhas av dessa två system, istället för ett antal olika system som jobbar på sin hörna. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Stöd för Apples M1-chip finns nu i Linux 5.13
Men det lär dröja innan Linux blir helt stabilt på Apple Silicon

I slutet av förra året så uppgav Linux-utvecklaren Hector Martin att han skulle försöka se till att fixa stöd för Apples egna M1-chip i framtida versioner av Linux, något som bland annat Linux-skaparen Linus Torvalds tidigare sagt var något han önskade. Nu uppger Martin att han har lyckats implementera ett initialt stöd för Apples M1 i Linux SoC-kod. Hur väl han lyckats med det återstår att se. Det är ingen helt okomplicerad uppgift Martin och hans medutvecklare har tagit på sig. Ars Technica skriver: "This is a daunting task. Apple does not offer any community documentation for Apple Silicon, so Martin and cohorts must reverse-engineer the hardware as well as write drivers for it. And this is especially difficult considering the M1 GPU—without first-class graphics support, Asahi cannot possibly offer a first-class Linux experience on M1 hardware such as the 2020 M1 Mac Mini, Macbook Air, and Macbook Pro." Stödet för M1 i kommande Linux 5.13 beskrivs dock vara på en basnivå och antagligen inget som går att använda för den som hoppas kunna köra en fullständig Linux-installation på sin Apple M1-dator. Hur långt in i framtiden något sådant kan ligga finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft köper Nuance
Ryktet stämde

I helgen började det gå rykten om att Microsoft planerade att köpa upp röstteknikföretaget Nuance och nyss meddelade Microsoft att det är något man har för asvikt att göra. I ett pressmeddelande skriver Microsoft att man kommer att köpa upp Nuance för 19,7 miljarder dollar, motsvarande nästan 169 miljarder svenska kronor. Microsoft och Nuance har tidigare samarbetat inom framförallt vårdindustrin genom Microsoft Cloud for Healthcare. Microsofts vd Satya Nadella säger om att man nu köper upp Nuance: "Nuance provides the AI layer at the healthcare point of delivery and is a pioneer in the real-world application of enterprise AI. AI is technology’s most important priority, and healthcare is its most urgent application. Together, with our partner ecosystem, we will put advanced AI solutions into the hands of professionals everywhere to drive better decision-making and create more meaningful connections, as we accelerate growth of Microsoft Cloud for Healthcare and Nuance." Uppköpet är godkänt av både Microsofts och Nuance styrelser. Man siktar på att affären kommer att vara genomförd i slutet av det här året om den även godkänns av Nuance nuvarande aktieägare. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för Together BnB
Märkligt snuskpellespel

Together BnB är ett kommande spel där du som spelare driver ett bed and breakfast och spenderar din vardag med att ta pervobilder på kvinnliga gäster samt skjuta vilddjur med pistoler för att få rätt på vad som häde med din bror som mystiskt försvunnit. Together BnB is a 3D Real-Time first-person love adventure PC Game. You will be playing the main character James, whose older brother owns a BnB. James was forced to take over the management of the BnB since his brother mysteriously disappeared. Besides searching for his brother through various clues, as a deputy manager, James also has to assist the beautiful tenants of the BnB, satisfy them and help them achieve their goals... Trailern för spelet kan kollas in ovan och sammanfattar verkligen denna märkliga kombination. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in när en motorsågsrobot gör en hundskulptur
Ny grej från Shane Wighton

YouTubern Shane Wighton fick för ett tag sedan förfrågan om han ville betatesta Tormachs kommande robotarm ZA06 vilket var ett erbjudande som han genast tackade ja till. När den 20.000 dollar dyra robotarmen levererades till Wighton försåg han denna med en motorsåg och började sedan experimentera med lite CNC-programvara för att göra roboten till en skulptör. Efter lite olika missöden fick han det hela att fungera och roboten kunde till slut skulptera en hund som såg riktigt hygglig ut. Ni kan kolla in hela processen i klippet ovanför men vill ni bara kolla in själva skulpterandet så kan ni hoppa fram till nittonde minuten i klippet. Shane Wighton driver YouTube-kanalen "Stuffe Made Here" och vi har tidigare skrivit om lite andra maskiner han har spikat ihop vilka ni hittar i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google öppnar upp Google Play för fler Android Auto-appar
Lite mer variation att vänta

Google tillåter nu tredjepartsutvecklare att publicera fler typer av appar i Android Auto-kategorin på Google Play. Apptyperna är navigations-, parkerings- och laddningsappar vilket förhoppningsvis kommer innebära lite mer variation i Play-butiken. Today, we’re thrilled to announce that you can publish your Android Auto navigation, parking, and charging apps to production! We’ve been hard at work stabilizing the library, Android Auto, and the publishing process to reach this milestone. Publishing to production enables drivers to use your Android Auto app on their car screen without needing to sign up for a beta program. De som vill publicera sina appar där måste dock följa Googles riktlinjer mycket noggrant då Google inte vill ha appar som distraherar föraren allt för mycket. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Dokumentär om en av världens farligaste vägar
Nawabpur Road i Dhaka

Varför inte spendera kvällen med den här dokumentären om en av världens farligaste vägar? Den som klippet ovan fokuserar på heter Nawabpur Road som ligger i Dhaka. In Bangladesh, the land with the highest density of population in the world (and the highest amount of corruption), the daily struggle to survive is fought everywhere, including the streets. Nowhere do people drive as brutally and recklessly as here. In Bangladesh you drive on the road like others drive with a bumper car: if you need space, you simply ram the car driving next to you. The police only came if there are fatalities. Någon läsare som kört/åkt på denna väg? Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Vitt Skräp har premiär 4 juni
Sex år försenad

I sommar är det till slut dags för premiär för den svenska actionfilmen Vitt Skräp, en film som ursprungligen var sagd skulle gå upp på biograferna redan 2015. I huvudrollerna syns Ola Rapace som Sami och Ida Engvoll som Kim. Det hela verkar vara något slags knarkdrama och i en pressrelease skrivs om handlingen: "I sökandet efter försoning med sitt förflutna hamnar Sami (Ola Rapace) i ett litet samhälle där han träffar Kim (Ida Engvoll). De båda möter den lokale gangstern Gubben (Donald Högberg) som driver ett till synes sofistikerat metamfetaminimperium tillsammans med sina två söner Conny (Peter Viitanen) och Kenneth (Erik Bolin). Till en början är allt frid och fröjd men när droger börjar cirkulera på bygden utan Gubbens tillåtelse riktas uppmärksamheten mot nykomlingen Sami som inser att han är i en farlig situation. För att komma undan med livet i behåll måste han snabbt göra upp en plan." Vitt skräp går upp på svenska biografer 4 juni. Här nedanför kan ni kolla in en trailer för filmen samt en efterföljande intervju med några av de medverkande i filmen. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai Tucson som laddhybrid kostar från 414.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Hyundai öppnar nu upp försäljningen för nya Tucson som laddhybrid och därmed får vi även reda på priset - från 414.900 kronor kostar den. För pengarna får du en SUV som bland annat tar sig 5,2 mil på bara el. Drivlinan består av en bensinfyra på 1,6 liter som är parad med en elmotor på 66,9 kW som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter. Till paketet sitter en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Demonstration av den eldrivna brandbilen
Har dieselgenerator som kan ladda batterierna

En av Rosenbauers eldrivna brandbilar var nyligen och besökte Tucson Fire Department i Arizona för att visa upp sig lite. Under skalet finns en elmotor från Volvo på varje axel och en tvåstegad växellåda inbyggd i varje motor. Dessa får kraft från batteripack på 50 upp till 100 kWh. Ombord finns även en sexcylindrig dieselmotor som fungerar som en generator till batteripacken om det skulle behövas. Man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW och har man det största batteriet ska man kunna gå från 50 till 80 procent på en timme. En vanlig brandbil av detta slag kostar runt 700.000 dollar, den eldrivna ligger istället på över en miljon dollar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Det här är konceptbilen Genesis X
En eldriven GT-vagn

Det Genesis smygvisade nyligen var Genesis X - en stor eldriven coupé som förhandsvisar lite hur tillverkaren tänker kring framtiden. Den är inte lika sportig som konceptet Essentia men hämtar ändå mycket av sin design därifrån. Hela bilens tema är "Two Lines" vilket är väldigt tydligt. "The Genesis X can be described as the ultimate vision of Athletic Elegance. The signature Two Lines theme and sustainable luxury will be the blueprints for the futuristic designs and state-of-the-art technologies that Genesis seeks to adopt in its future models." För tillfället är det här bara en designstudie och inget som kommer att bli verklighet inom den närmaste tiden. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

ARM presenerar ARMv9
Första större uppdateringen av ARM-arkitekturen på ett årtionde

ARM har presenterat en ny arkitektur för sin plattform vilket är den första större uppdateringen av denna på tio år. ARM-baserade chip hittas nu för tiden i både mobiltelefoner och laptops och tanken är att de kommande 300 miljarderna ARM-chip kommer att vara baserade på ARMv9-arkitektur. Bland nyheterna i ARMv9 hittas flera säkerhetsfunktioner samt den senaste versionen av deras Scalable Vector Extensions-teknik, något som bland annat kommer att göra chippen mer kompetenta på att processa 5G, maskinlärning samt VR och AR lokalt. ARM skriver själva om ARMv9: "The launch of the Armv9 architecture signals a new era for our company; a globally-pervasive platform driving secure AI-driven computing that will enable our ecosystem of more than 1,000 partners well into the 2030s. Armv9 will be at the forefront of the next 300 billion Arm-based chips; driven by the demand for increasingly specialized, secure and high performance processing built on the economics, design freedom and accessibility of general-purpose compute." När det kan dyka upp maskiner på marknaden med ARMv9-chip finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett inslag där ARM:s vd Simon Segars snackar lite mer om ARMv9 samt ett lite längre inslag där ARM:s chefsarkitekt Richard Grisenthwaite presenterar plattformen närmare. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

SkiStar testar eldriven pistmaskin
Blir först i skandinavien med det

SkiStar har som första företag i skandinavien börjat testa en eldriven pistmaskin, något som på sikt kan minska utsläppen från deras anläggningar om maskiner som dessa börjar användas där framöver. Det handlar om den eldrivna pistmaskinen Husky eMotion från företaget Prinoth. Förutom att vara eldriven ska den med sina 7 ton även vara den lättaste pistmaskinen på marknaden. Pistmaskinen har en driftstid på cirka tre timmar på en batteriladdning. Enligt SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod utsläppen från pistmaskinerna för 70% av skidanläggningarnas totala utsläpp under 2019/2020, något som alltså borde kunna minska markant om man gick över till eldrivna pistmaskiner. Här nedan hittas ett videoklipp på Prinoths Husky eMotion. Tumnagel
57.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Subaru Outback
Har Sverigepremiär den 8 maj

Den 8 maj har nya Subaru Outback premiär och nu får vi bilder som visar hur den ser ut. Designen har uppdaterats och modellen ska nu vara mer "ruggad" än någonsin och redo för äventyr i terrängen. Endast ett motoralternativ kommer att erbjudas och det är en boxerfyra på 2,5 liter utan överladdning. Till den paras en Lineartronic CVT-växellåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Det här är sjätte generationen Outback och den baseras på den senaste Global Platform-plattformen som ska vara styvare och mer robust än tidigare. Köregenskaperna ska ha förbättrats och även åkkomforten. Kupén ska även ha blivit ännu tystare tack vare ljudisolerad vindruta och främre dörrglas. Det finns ett nytt körläge som heter X-Mode som ska vara extra lämpligt för när man kör utanför asfalten. Markfrigången anges till 21,3 centimeter. Den bilen som Subaru smygvisat den senaste tiden var dock specialversionen Outback Wilderness som är ännu mer anpassad för offroad-körning. Den har ännu bättre markfrigång på 24,1 centimeter, mer plast runt om och en robustare känsla i alla detaljer. Dessutom har den ett stort klistermärke på huven som ska förhindra att man blir bländad - perfekt när man kör på tokiga ställen och inte vill störas av solen. Denna får en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 260 hästar. Vad nya Outback kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

New York blir först i USA med coronapass
Ska ge tillträde till arenor och annat

New York blir den första delstaten i USA som inför ett så kallat coronapass, ett intyg som bevisar att innehavaren är vaccinerad mot covid-19. Det handlar om ett digitalt bevis som kallas för "NYS Excelsior Pass Wallet" vilket går att ladda ner till mobilen och använda för de som vaccinerats mot covid-19. Det går även att skriva ut den unika qr-koden som ska bevisa att någon är vaccinerad om någon till exempel inte har tillgång till en mobiltelefon. NYS Excelsior Pass Wallet kommer bland annat att börja användas på den stora arenan Madison Square Garden redan den här veckan. Från och med 2 april kommer även mindre anläggningar, restauranger och liknande få möjlighet att börja använda New Yorks coronapass. Det finns inget tvång, vare sig för de som har vaccinerat sig eller de som driver olika typer av anläggningar, att använda New Yorks coronapass. NYS Excelsior Pass Wallet är utvecklat av IBM och systemet ska inte lagra någon personlig hälsodata när den unika qr-koden avläses. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Alien on Stage
Dokumentär om busschaufförer som gör teater av Alien

Här är trailern för dokumentärfilmen Alien on Stage, en film där vi får följa ett gäng med brittiska busschaufförer som sätter upp den klassiska rymdskräckisen Alien som amatörteater. Det hela ska ha floppat rätt rejält men trots det, eller kanske tack vare det, så får busschaffisarna chansen att sätta upp sin föreställning under en kväll på den anrika London-teatern West End. Dokumentärfilmarna skriver på sin Facebook-sida om filmen: "Why do Panto when you can do Alien? An absurd and joyful story about creativity and community, following a group of Dorset bus drivers who hand made a Xenomorph and made it to the Westend!" Alien on Stage har precis visats på den digitala musik-, film- och techfestivalen SXSW. Om den kommer att visas någon annanstans och i så fall var finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genesis smygvisar eldriven konceptbil
Kan det vara Essentia som snart är klar?

2018 visade Genesis den helläckra eldrivna konceptbilen Essentia men sedan dess har det varit tyst kring den. Samma höst sa man att bilen skulle gå i produktion, och det kan mycket väl vara den som Genesis nu har skickat ut en smygtitt på. Det handlar i alla fall om en eldriven coupé av något slag, men likheterna med Essentia är många. Premiär för nyheten är den 31 mars. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida