m

Daihatsu Copen nu äntligen som coupé
En sån här skulle jag kunna tänka mig

Copen är en härlig liten Kei-bil tillverkad av Daihatsu. Den säljs inte här men det finns trots det en till salu på Blocket just nu. Bilen har fram tills nu endast funnits som cabriolet, även om taket faktiskt är en fällbar hardtop. För den som inte vill kunna fälla bort taket presenteras nu en regelrätt coupé-version av bilen och så här ser den ut. Taket ska vara tillverkat av kolfiberförstärkt plast och bakrutan går att öppna för när några matkassar ska åka med. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen ligger på strax över 22.000 dollar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Snygg räddning på Ringen
Daihatsu kör på två hjul

Nürburgring Touristenfahrten kallas det när banan är öppen för allmänheten att köra. Då kan det dyka upp roliga privatbilar men även bilar som verkligen inte hör hemma på det här stället, som en Daihatsu Cuore. I en kurva går den upp på två hjul och är ytterst nära på att välta, men gör det inte. Skicklighet eller bara tur? Oavsett så var det kul att det inte blev en krasch. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2017

Annorlunda reklamfilmer för japansk kei car
Daihatsu Wake är liten utanpå, stor inuti

Kei car är ett lite udda segment med bilar som i princip bara finns i Japan. Lite speciella skatteregler har skapat kategorin som kort går ut på att om man håller sig inom en viss bredd och längd på bilen blir den billigare. Men för att maximera användandet ser dessa bilar ofta rätt kantiga ut, som små söta lådor som åker omkring. Jag älskar dem. En modell är Daihatsu Wake som vi här får se lite reklamfilmer för. Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0
2014

Daihatsu visar upp gulliga lilla Copen
Tyvärr inte Sverige-aktuell

Efter ett par koncept hit och dit visar Daihatsu nu upp en ny version av den lilla minicabben Copen. Bilen som mäter 3.39 meter på längden, 1.47 på bredden och 1.28 på höjden kommer tyvärr inte att hitta hit till Sverige utan vi får helt enkelt bara glädjas åt bilderna och dess söta design. Under skalet sitter en liten turbomatad trecylindrig motor på 660 kubik som ger 64 hästar och 92 Nm. Till den kopplas antingen en automatlåda eller en fempetad manuell låda. Oavsett val skickas kraften till framhjulen. Cabben är som tidigare ett tvådelat plåttak som manövreras med hjälp av el. Priset när den lanseras kommer att börja på 17 600 dollar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2013

Daihatsus roadster Copen tillbaka i konceptform
Bygg!

Daihatsu visar nu upp två stycken koncept som är efterträdare till den lilla sötsaken Copen som slutade tillverkas förra året. De nya bilarna heter också Copen men som vi kan se stavas de med ett K istället för ett C. Gänget kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och det besökarna kommer att få se är Kopen RMZ i orange och blått och den lite mer ruggade XMZ i skogsgrönt. Alla ser mer eller mindre ut som leksaksbilar och är inte mer än 3.4 meter långa. Under skalet lurar en liten trepipig snurra på 660 kubik med okänd effekt. Som sagt bara koncept än så länge, men jag säger bygg! Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2012

Söt liten Toyota GT86
Photoshop i verkligheten

Ni har säkerligen sett förminskade bilar gjorda i Photoshop ett antal gånger. Oftast rätt roliga och det är lite tråkigt att de bara finns i digital form. Toyotas racingpartner Gazoo bestämde sig dock för att göra verklighet av fenomenet och byggde en ihoptryckt mini-version av en Toyota GT86. I själva verket är det en liten Daihatsu Midget III under skalet, en mini-lastbil med plats för två. Allt som behölls var chassiet som sedan kläddes med ett annat skal och större hjul. Gulligt, och något som ser ut att platsa i en Disney-film. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Daihatsu visar upp två nya koncept
En minicab och en minibuss

På Indonesia International Motor Show visar Daihatsu nu upp uppföljaren till lilla Copen som kom 2002 men som tyvärr aldrig såldes i Sverige. Uppföljaren som än så länge bara är i ett koncept kallas för D-R och ser minst lika gullig ut. Bredvid den i båset står även ett annat koncept med lite andra former, en minibuss som kallas för UFC. Under huven på D-R sitter det en liten turbomatad tvåcylindrare på 660 kubik. Insidan bjuder på digitala instrument samtidigt som utsidan också osar framtid med LED-ljus och yxiga linjer. En ruffare version kallad D-X visas också upp, men feta plastdetaljer över hjulhusen bland annat. UFC däremot är något helt annat och liknar väl mest en Opel Meriva. Namnet står inte för Ultimate Fighting Championship utan istället för Ultra Functional Compact. Den är byggd med den indonesiska marknaden i åtanke och ska vara som namnet antyder, funktionell och praktisk. På insidan får man plats med sex personer uppdelat på tre rader. Daihatsu har inga planer på att bygga någon av D-modellerna tyvärr. Om UFC kommer att utvecklas till en produktionsmodell återstår att se, vi kommer ändå aldrig att få se röken av den då Daihatsu från och med januari nästa år slutar att sälja bilar i Europa. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2011

Daihatsu D-X Concept
Bilen med flera roller

Daihatsu visar upp konceptet D-X på Tokyo Motor Show som drar igång om några veckor. Det är en liten bil som har flera olika roller kan man säga. Den vill fungera som en cabriolet, en coupé och en liten pickis för att nämna några varianter. Känns det igen sen tidigare? Citroën gjorde samma sak med sin Pluriel. D-X Concept mäter 3.3 meter i längd och 1.4 i bredd. Den ska vara lätt och ha en kompakt turboladdad tvåcylindrig motor på bara 0.66 liter som hjärta. Några prestandasiffror eller liknande har inte utannonserats ännu. Mer information om bilen hittas efter hoppet. Om den någonsin kommer att byggas återstår som vanligt att se, men i mina ögon hade det bara varit kul. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Nytt från Daihatsu
Kompakt på utsidan, rymlig på insidan

På Indonesia International Motor Show presenterade Daihatsu ett nytt koncept. Konceptet som utvecklats i samarbete med ADM heter kort och gott A-Concept och är en liten stadsbil. När bilen togs fram fokuserade Daihatsu på att bygga en bil som ser bra ut samtidigt som den bjuder på goda inner- och bagageutrymmen. Designen är inte överfuturistisk och jag tror att de har kikat en hel del på Aston Martin Cygnet när de konstruerade bakdelen. När och om bilen blir verklighet återstår att se. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2010

Daihatsu Materia stylad av Inden Design
Kanske inte det vanligaste utgångsobjektet

Inden Design har valt att kalla sin helvita skapelse för Icecube, vilket är ett ganska passande namn då bilen är ganska kubistisk. Hela bilen har fått sig en översyn och känns inte lika tråkig som den brukar vara. Kjolpaketet består av sidokjolar, en ny front- och bakspoiler med inbyggd diffusor och trendiga ledljus i fronten. Backspegelkåpor, dörrhandtag och handtaget på bagageluckan är i kolfiber. Bilen har fått sig en omlackering i VIP-vitt och i hjulhusen sitter 18-tummare. Bilen har även fått sig ett nytt avgassystem med högflödes katalysatorer och en sportdiff från H&R. Insidan har nu silverlackade kolfiberdetaljer och lite alcantaraklädsel på bland annat instrumenthuset. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
2009

Daihatsu Basket
Utan extra allt

Denna lilla bil från Daihatsu kommer att visas på Tokyo Motor Show och likheten med en golfbil är ganska slående. Konceptet har en avtagbar hardtop över de främre sätena och ett canvastak som också går att ta bort över baksätet. Inredningen är minst sagt spartansk och verkligen i billigaste laget, kanske en perfekt bil för dig som bara vill ta dig ut på ägorna och inte orkar gå? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2008

Bilarna i GT5 Prologue
Trevligt

Snart är det dags för Sony att släppa Gran Turismo 5 Prologue hos oss här i Europa och till skillnad från den japanska versionen av spelet får vi väldigt mycket mer för pengarna. Bland annat erbjuder PAL-versionen av GT5 Prologue split screen-läge, 30 nya bilar och möjlighet att mecka med bilarna. Spelet skall släppas i Europa den 26: e mars och den fullständiga listan på vilka bilar som man kommer kunna köra kan hittas efter hoppet. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0
2007

Daihatsu Mud Master-C
Lek i lera

Vissa bilar blir man bara glad av. Daihatsus Mud Master-C är definitivt en sådan. Bilen ser ut som en karikatyr på vad man förknippar meden Daihatsun från 80-talet. Fast coolare. Bilen beskrivs som en liten, men tuff transportbil. Att bilen ser tuff ut är en sak, men det vi gillar mest är funktionaliteten. Den kan göra det mesta; från att transportera din mountainbike, dina verktyg om du är rörmokare eller vår personliga favorit - agera kranbil! Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0

Toyota och Subaru utvecklar liten sportbil ihop
Ska säljas som Toyota i Japan

Toyota och Subaru ska utveckla en lite kompakt sportbil i prisklassen runt 150 000 kronor. Detta kommer att bli det första synliga samarbete mellan de två företagen sedan Toyota köpte 8,7% av Fuji Heavy Industries Ltd under 2005. Under huven hittar vi Subarus trevliga Boxer-fyra på 2 liter. Även AWD-systemet kommer från Subaru. Bilen ska finnas på marknaden 2010 och säljas som en Toyota och, som det ser ut nu, bara i Japan. Dessutom så ska Toyota-ägda Daihatsu dela med sig av sin kompaktbil Coo till Subaru som ska sälja bilen i Europa. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0