m

Chris Harris kör Dallara Stradale
Verkar kul

I slutet av 2017 presenterades Dallara den gatlegala banbilen Dallara. I det senaste avsnittet av Top Gear testar Chris Harris bilen, och så här såg det ut. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Drako GTE - ny eldriven superbil med 1200 hästar
Presenteras i augusti

På Quail Motorsports Gathering den 16 augusti kommer elbilsstartupen Drako Motors att presentera sin första bil. Den heter GTE, är en "limited production fully electric supercar" och effekten sägs ligga på hela 1200 hästar. Man lovar "exhilarating performance with maximum control and safety" och det vi får reda på nu är att den har fyra stycken elmotorer som tillsammans ska generera monstervridet 8800 newtonmeter. Toppfarten ska ligga på 332 km/h. Bilen som har plats för fyra personer är ritad av Lowie Vermeersch och hans team i Italien. Lowie har bland annat varit med och ritat Ferrari California, Ferrari FF, Ferrari 458, Dallara Stradale och Alfa Romeo 2uettottanta Concept. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2018

Top Gear kör Dallara Stradale
Gatbil testas på bana

För ett år sedan presenterade Dallara modellen Stradale som är deras första bil för gatan. Top Gear har testat den, visserligen på bana, och så här såg det ut. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2017

Dallara visar sin första bil för gatan
Det här är Stradale

Den italienska biltillverkaren Dallara har pysslat med racerbilar i 45 års tid. Nu presenterar de sin första egna bil för gatan - Stradale. Här har fokus varit låg vikt, möjligheten att kunna få bilen i olika utföranden och att få med så mycket av företagets arv som möjligt. Den allra enklaste versionen av modellen kallas för Barchetta och den saknar helt och hållet vindruta, tak och dörrar. Man utgår från den här och specar sedan upp sin bil som man själv vill ha den. Och som ni kan se går det att få bilen som roadster, targa och coupé med måsvingedörrar. Som väntat adderar allt det här vikt och väljer man att skippa allt och köra hardcore har man en bil med en torrvikt på bara 855 kilo. Det borde sätta fart på grejerna rejält eftersom motorn man valt att använda ger 400 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Det är samma EcoBoost-fyra på 2,3 liter som sitter i Ford Focus RS och Mustang, fast här med kompressor påhängd. Motorn har man placerat i mitten av bilen och kraften skickas i sin tur till bakaxeln via antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad halvautomatisk låda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på raska 3,25 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Köpare har möjlighet att utrusta sin bil med fler aerodynamiska tillbehör eller vassare fjädring om man skulle vilja ha det. Det första exemplaret som har varit ute på vägarna och testats i ett års tid nu kommer att gå till grundaren av företaget - Gian Paolo Dallara. 600 stycken kommer att byggas under de kommande fem åren och priset börjar på 155 000 euro innan skatter. Vill man ha vindrutan får man lägga till ytterligare 16 600 euro. Targa-taket går loss på 7 700 euro extra och dörrarna tar man 7 300 euro för. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2013