m

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Chris Harris kör Dallara Stradale
Verkar kul

I slutet av 2017 presenterades Dallara den gatlegala banbilen Dallara. I det senaste avsnittet av Top Gear testar Chris Harris bilen, och så här såg det ut. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Drako GTE - ny eldriven superbil med 1200 hästar
Presenteras i augusti

På Quail Motorsports Gathering den 16 augusti kommer elbilsstartupen Drako Motors att presentera sin första bil. Den heter GTE, är en "limited production fully electric supercar" och effekten sägs ligga på hela 1200 hästar. Man lovar "exhilarating performance with maximum control and safety" och det vi får reda på nu är att den har fyra stycken elmotorer som tillsammans ska generera monstervridet 8800 newtonmeter. Toppfarten ska ligga på 332 km/h. Bilen som har plats för fyra personer är ritad av Lowie Vermeersch och hans team i Italien. Lowie har bland annat varit med och ritat Ferrari California, Ferrari FF, Ferrari 458, Dallara Stradale och Alfa Romeo 2uettottanta Concept. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Benz har visat upp sin första elektriska racerbil
Kommer att börja tävla i Formel E i slutet av året

2017 meddelade Mercedes-Benz att man skulle dra sig ur racingligan DTM och istället satsa på Formel E och nu har man visat upp sin första elektrifierade racingbil. Man har döpt ekipaget till "EQ Silver Arrow 01" och det kommer att börja köra i Formel E-säsongen 2020 som drar igång i slutet av det här året. Formel E har körts i fem säsonger och konkurrenter till Mercedes, som till exempel Audi, BMW, Nissan och Jaguar, finns redan representerade i Formel E. Även Porsche kommer att dyka upp i Formel E-säsongen 2020. För att utveckla EQ Silver Arrow 01 har Mercedes-Benz tagit hjälp av en rad externa företag. Det är de italienska företagen Spark och Dallara som har utvecklat bilens chassi, Atieva har tagit fram batteriet som är byggt runt battericeller från Sony och detta har integrerats i bilen av McLaren. EQ Silver Arrow 01 ska ha 340 hästkrafter och den väger lite över 900 kilo. Detta gör att den accelerar 0 - 100 km/h på cirka 2,7 sekunder. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Top Gear kör Dallara Stradale
Gatbil testas på bana

För ett år sedan presenterade Dallara modellen Stradale som är deras första bil för gatan. Top Gear har testat den, visserligen på bana, och så här såg det ut. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2017

Dallara visar sin första bil för gatan
Det här är Stradale

Den italienska biltillverkaren Dallara har pysslat med racerbilar i 45 års tid. Nu presenterar de sin första egna bil för gatan - Stradale. Här har fokus varit låg vikt, möjligheten att kunna få bilen i olika utföranden och att få med så mycket av företagets arv som möjligt. Den allra enklaste versionen av modellen kallas för Barchetta och den saknar helt och hållet vindruta, tak och dörrar. Man utgår från den här och specar sedan upp sin bil som man själv vill ha den. Och som ni kan se går det att få bilen som roadster, targa och coupé med måsvingedörrar. Som väntat adderar allt det här vikt och väljer man att skippa allt och köra hardcore har man en bil med en torrvikt på bara 855 kilo. Det borde sätta fart på grejerna rejält eftersom motorn man valt att använda ger 400 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Det är samma EcoBoost-fyra på 2,3 liter som sitter i Ford Focus RS och Mustang, fast här med kompressor påhängd. Motorn har man placerat i mitten av bilen och kraften skickas i sin tur till bakaxeln via antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad halvautomatisk låda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på raska 3,25 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Köpare har möjlighet att utrusta sin bil med fler aerodynamiska tillbehör eller vassare fjädring om man skulle vilja ha det. Det första exemplaret som har varit ute på vägarna och testats i ett års tid nu kommer att gå till grundaren av företaget - Gian Paolo Dallara. 600 stycken kommer att byggas under de kommande fem åren och priset börjar på 155 000 euro innan skatter. Vill man ha vindrutan får man lägga till ytterligare 16 600 euro. Targa-taket går loss på 7 700 euro extra och dörrarna tar man 7 300 euro för. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2016

Cadillac ska börja köra prototypracing igen
Nästa säsong ställer man upp med DPi-V.R

Det var 14 år sedan Cadillac sist var med och tävlade med en racingprototyp i USA men snart är det dags igen. Bilen kallar man för DPi-V.R och den byggs enligt Daytona Prototype-standarden. Nästa år kommer den att vara med och tävla i prototypklassen i IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Bilen baseras på Dallara LMP2-chassiet och under skalet sitter det en V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Vad den har för effekt är dock oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
2013

Bilarna i Forza 5
Här finns mycket kul

Den 22 november kommer ett mycket efterlängtat spel - Forza 5. Ett givet köp för alla bilspelsälskare. Nu delar utvecklaren Turn 10 med sig av fler åk man ska kunna köra, och listan ser riktigt bra ut. Mina favoriter ur listan är Audi Sport Quattro, Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe och TVR Sagaris. Så här ser hela listan ut för tillfället: 1983 Audi Sport Quattro 2010 Audi TT RS Coupe 2006 Audi RS 4 2010 Audi R8 5.2 FSI Quattro 2012 Aston Martin Vanquish 2011 Audi RS3 Sportback 2012 Audi Team Joest R-18 e-tron quattro 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 1971 AMC Javelin-AMX 2001 Acura Integra Type-R 2008 Aston Martin DBS 2011 BMW X5 M 2011 BMW Z4 sDrive35is 2011 Bugatti Veyron Super Sport 1987 Buick Regal GNX 2012 Chrysler 300 SRT8 1970 Chevrolet Corvette ZR-1 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2013 Dallara #9 Target Ganassi Dallara DW12 2013 Dallara #15 Target Rahal Letterman Dallara DW12 2012 Dallara #28 Andretti Autosport DW12 2013 Dallara #12 Team Penske Dallara 1999 Dodge Viper GTS ACR 2011 Ford F150 SVT Raptor 2013 Ford Mustang GT500 2007 Ford Shelby GT500 2013 Ford Focus ST 2000 Ford Mustang Cobra R 1976 Ferrari 312-2 2012 Ferrari F12berlinetta 2009 Ferrari California 2010 Ferrari 458 Italia 2007 Ferrari 430 Scuderia 2011 Ferrari 599 GTO 1998 Eagle Talon TSi Turbo 1997 Honda Civic Type R 2013 Hyundai Genesis Coupe 3.8 Track 2009 Jeep Cherokee SRT8 2011 Koenigsegg Agera 2011 Kia Ceex27d 2011 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera 2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV 1994 Mazda MX-5 Miata 2010 Maserati GranTurismo S 1954 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG 1976 McLaren M23 2013 McLaren P1 1991 Mazda #55 787B 2011 Mazda RX-8 R3 2011 McLaren MP4-12C 2008 Mitsubishi Lancer Evo X GSR 1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II 2010 Nissan370Z 2009 Zonda Cinque Roadster 2012 Pagani Huayra 2010 Renault Megane RS 250 1987 RUF CTR Yellowbird 2013 SRT Viper GTS 2012 Scion TC 1965 Shelby Cobra 427 S/C 1998 Subaru Impreza 22B STi 2005 TVR Sagaris 2003 Toyota Celica SS-I 2010 Volkswagen Golf R Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Formel E - Formel 1 fast med eldrivna bilar
Tyst racing

Formel E må se ut som en vanlig F1-bil men under skalet döljer sig något som blivit mycket poppis på senaste, elmotorer. Bilen har nu visats upp i Frankfurt och om ett år ska mästerskapen dra igång. Just denna är byggd av Spark Racing Technologies, Dallara, McLaren Electronics och Williams Advanced Engineering. Bilen består av en kolfibermonocoque med kaross i kolfiber och komposit. Den är fem meter lång, 1.8 meter bred och 1.25 meter hög. Vikten ligger på 800 kilo och av dessa är 200 kilo batterier. Denna modell har två elmotorer på sammanlagt 270 hästar och ska göra 0-100 km/h på tre sekunder. Toppfarten anges till 225 km/h. Eftersom bilen varken låter något eller släpper ut några avgaser ska man kunna hålla tävlingarna inne i städer, som typ London, Peking och Paris. Något som i mina öron låter riktigt ballt. Tumnagel
61.9°
+
Bobby Green
0