10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Porsche presenterar naken 911 GT3 Saknar vingen på rumpan Med sig till Frankfurt kommer Porsche bland annat att ha den här - en 911 GT3 med Touring Package. Det innebär att bilen har manuell sexpetad växellåda och att man plockat bort parkbänken till vinge på bakluckan. Det här är alltså bilen för dig som inte hann köpa en 911 R och som det har ryktats om ett tag nu. Motorn är oförändrad vilket innebär en boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som lämnar hela 500 hästar och 460 newtonmeter. Är man snabb med vispen kan man ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,9 sekunder. Vågar man toppar ekipaget 316 km/h. Om man vill kan man få keramiska bromsar, lyftsystem för nosen, strålkastare med LED-teknik, fetare ljudsystem och Chrono Package som tillval. Bilen går att beställa nu och priset är samma som för GT3 - 152 416 euro. Tumnagel
46.9°
0
Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC Stöddigt Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo. Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport. Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i. Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället. Tumnagel
42.6°
0
Lite information om den kommande Battlefield 1-expansionen They Shall Not Pass heter den DICE delade i går med sig lite detaljer för den kommande Battlefield 1-expansionen They Shall Not Pass. Denna expansion kommer innehålla den franska armén samt fyra nya kartor för flerspelardelen. Förutom det så kommer den även innehålla spelläget Frontlines, en ny klass och nya fordon. De fyra nya kartorna heter Verdun Heights, Fort Vaux, Soissons samt Rupture och beskrivningar för dessa kan man hitta i faktalådan nedan. Frontlines beskrivs som en slags blandning mellan Conquest och Rush: Experience a mix of Conquest and Rush as you fight for chained control points in a tug-of-war frontline. Both teams fight for one flag at a time and when this objective is captured the action moves on to the next. Capture the enemy’s HQ control point and the game turns into a Rush-style section where telegraph posts need to be attacked or defended. They Shall Not Pass släpps under mars månad och om man har Battlefield 1 Premium får man det två veckor tidigare. Tumnagel
43.5°
0
2016
Bentley lyfter Mulsanne Kommer nu även med förlängd hjulbas Förra veckan rullade Bentley ut en vassare version av modellen Flying Spur och denna vecka bjuder man på ett lyft av storebror Mulsanne. Bjässen går nu att få i tre olika utföranden - Mulsanne, Mulsanne Speed och Mulsanne Extended Wheelbase. Vi börjar med den sistnämnda och den bjuder bland annat på 25 centimeter extra benutrymme för de som sitter i baksätet, och det är också här man vill sitta i den här typen av bil. Här kan man luta tillbaka sätet, lägga upp fötterna och låta det mjuka lädret ta hand om kroppen medan Fawlty Towers eller någon annan bra serie rullar på skärmarna framför. Motorn som sitter i både denna och i vanliga Mulsanne är en 6¾-liter stor dubbelturbomatad V8:a som ger 512 hästar och ett vrid på hela 1 020 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från ZF. I LWD-utförande tar man sig från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, annars är det 5,1 som gäller. Toppfarten anges till 296 km/h och trots cylinderavstängning vill motorn ha 1,46 liter per mil vid blandad körning. Mulsanne Speed har fokus på fart och den får istället 537 hästar, 1 100 Nm, en sprint till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Nytt för alla bilar är aktiva motorfästen och fjäderbensbussningar. Lyftet av Mulsanne har bland annat gett bilarna nya huvar, framskärmar, grillar, stötfångare och adaptiva led-strålkastare. Detaljer är viktiga, och det är också därför man hittar ett B både i kromet på framskärmen och i bakljusen. Insidan får nya stolar, ny armstöd, nya dekorlister och ett nytt infotainmentsystem med pekskärm. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om nyheterna hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
0
2014
Toyota lyfter Prius+ Blir argare Den första versionen av Prius var riktigt ful. Sen blev det lite bättre men det har alltid varit en rätt så udda modell. Nu kommer en facelift på den stora versionen Prius+ som lanserades 2012 och man har gått i samma spår som alla andra biltillverkare - att göra bilens ansikte argare. Och det måste jag väl ändå säga att Toyota har lyckats med i detta fall. Under skalet sitter fortfarande samma bensinfyra på 1.8 liter kopplad till en elmotor, men man har förbättrat den ytterligare för att den ska palla med de nya Euro 6-kraven. Utöver detta har även fjädringen setts över vilket ska ge en behagligare tur än tidigare, samt att man har bättrat på isolering ytterligare för att ge en tystare kupé. På insidan har man monterat en ny skärm på 4.2 tum samtidigt som en del andra prylar fått sig en mörk silvermetallic-finish. När den uppdaterade modellen börjar säljas och vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
38.2°
0
Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot. Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite. Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter. När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
0
Rolls-Royce lyfter Ghost "Subtle redesign" Rolls-Royce visar upp en faceliftad version av modellen Ghost på mässan i Genève. Det är inte så värst mycket som skiljer den från föregångaren och det erkänner Rolls-Royce också och beskriver lyftet som en "subtle redesign". Ghost Series II bjuder på omdesignade strålkastare, en något ommasserad motorhuv och lite kurvor här och där. På insidan fylls bilen med massa teknikgodis - bland annat en skärm på 10.25 tum. Dessutom erbjuds två nya träslag att smycka ut interiören med. Satellite Aided Transmission blir standard, ett system som förutser din körning och som tillsammans med GPS:en känner av vägen som kommer - systemet ställer då in bilen så att den alltid ligger på den mest optimala växeln. Motorn är en V12:a på 6.6 liter med dubbla turbo, men den exakta effekten får vi på vanligt Rolls-manér inte reda på. Tumnagel
39.2°
0
2013
Mini presenterar ny Mini Och vi har klämt på den Idag är det officiell lansering av helt nya Mini Cooper i London. Roger är på plats för att klämma på bilen och ger sina första intryck senare i ytterligare en artikel. Den första nya Minin kom 2001, fick sig ett lyft 2006 och nu är det alltså dags för en tredje generation. Den nya bilen mäter in på 3.82 meter i längd, 1.72 i bredd och 1.41 i bredd. Det gör den större på alla ledder jämfört med föregångaren. 65 kilo har hyvlats av och vågen stannar nu på 1 085 kilo. Motormässigt erbjuds tre helt nya motorer, tillsammans med tre helt nya växellådor. Gemensamt för alla motorer är att de har TwinPower Turbo-teknik. Först ut är en trecylindrig sak på 1.5 liter med 134 hästar och 220 Nm. Cooper D är dieseln och också denna har tre cylindrar och en litervolym på 1.5. Effekten är på 114 hästar och vridet på 270 Nm. Sportigast blir Cooper S med sina fyra på 2.0 liter, 189 hästar och hela 300 Nm med Overboost-funktionen. Den här versionen gör 0-100 km/h på 6.7 sekunder och toppar 233 km/h. En sexpetad manuell låda är standard till alla motoralternativ men mot en peng kan man även få en sexstegad automat. Den sistnämnda har för första gången start/stopp-funktion. Lådan är också smart och precis som i Rolls Royce använder den data från navigatorn för att hela tiden se till att rätt växel är i, beroende på hur vägen där man kör ser ut. Sist ut bland lådorna är en sexstegad automatisk sportlåda som växlar snabbare och som matchar varvet vid nedväxlingar. Den har också paddlar bakom ratten så att man när man vill kan ta över och växla manuellt. Nya Minin blir den första bilen i sitt segment att erbjuda full led-belysning runt om. Varselljuset är också det led, och i form av en ring som går runt nästan hela lyktan fram. Fem nya lackalternativ har lagts till bland valen och som alltid kan man få både taket och backspeglarna i en annan färg än bilen, svart eller vitt, utan extra kostnad. Vill man kan man även få tuffränder på huven, också de i svart eller vitt. På insidan har det blivit lite bättre plats både för människor och för bagage, och det sistnämnda utrymmet har ökat med 30 procent och sväljer numera 211 liter. I övrigt känner man igen sig, de lite roliga flippknapparna finns här, precis som den stora runda displayen i mitten, där visas dock inte hastighetsmätaren utan infotainmentsystemet. Nytt är också att knapparna för elhissarna har flyttats från mittkonsolen till respektive dörr, ett drag som känns logiskt. Den nya Minin byggs i Oxford och lanseringen är planerad till våren nästa år. Cooper börjar på 15 300 Pund, Cooper D på 16 450 och för Cooper S får man betala 18 650. Tumnagel
37.0°
0
Audi överraskar med Nanuk Quattro Concept Har dieseldriven V10:a på 544 hästar Det är inte ofta nu för tiden som biltillverkarna kan hålla tätt med sina hemligheter innan en stor mässa. Men på något mirakulöst vis har Audi ändå gjort det, för jag har då inte hört ett endaste litet knyst kring Nanuk Quattro Concept som de nu visar upp. Och det är knappast någon liten fegis det här inte, utan ett dieseldrivet monster med 544 hästar. Ni som känner igen formerna kanske får upp konceptbilen Giugiaro Parcour Concept i huvudet? Den visades tidigare i år men sedan dess har det varit tyst. Nu när Audi presenterar Nanuk får vi reda på att det även här är Italdesign Giugiaro som ligger bakom linjerna, vilket gör att bitarna faller på plats. I konceptet Parcour satt det dock samma V10:a som i Lamborghini Gallardo och det gör det inte i denna. Det är fortfarande en V10:a, men den går på diesel. Storleken är 5.0 liter och den har försetts med dubbla turbo, vilket resulterar i en effekt på hela 544 hästar och 1 000 Nm som i sin tur skickas till alla fyra hjulen genom en sjustegad dubbelkopplingslåda. Det tar den 1.9 ton tunga bilen från 0-100 km/h på bara 3.8 sekunder och ger den en toppfart på 305 km/h. Bilen har försetts med fyrhjulsstyrning och bakhjulen kan vinklas upp till nio grader i motsatt riktning för att hjälpa till med svängradien vid låga farter. Vid högre farter följer bakhjulen med i framhjulens riktning upp till 2.5 grader. Samma tänk som i Porsche nya GT3 och Turbo alltså. Vidare ska man kunna justera höjden fyra centimeter upp eller tre centimeter ner beroende på vad man har för underlag att tampas med. Huruvida den här något galna konceptbilen kommer att mynna ut i något mer än just ett koncept återstår att se, men jag är i alla fall en av dem som hoppas på att så blir fallet. Tumnagel
48.2°
0
2012
Nolans farväl till Batman "Jag kommer att sakna Batman" Regissören bakom bioaktuella "The Dark Knight Rises" har tagit farväl av karaktären Batman och alla skådespelare han jobbat med under åren. Kolla in hans inledning till boken "The Art and Making of The Dark Knight Trilogy", som i veckan släpptes i bokhandeln - fängslande läsning för alla oss som njutit av filmerna sedan 2005 - efter hoppet. Tumnagel
42.6°
0
Nästa sida