38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Kina förbjuder fotbollsspelare att tatuera sig
Åtminstone om de vill spela i landslaget

Den kinesiska myndigheten General Administration of Sport of China (GAS) har beslutat att fotbollspelare som spelar för det kinesiska landslaget inte längre får tatuera sig. De spelare som redan har tatueringar uppmanas att själva ta bort dessa eller täcka över dem när de spelar för landslaget. I ett uttalande om det nya förbudet säger GAS bland annat: "National teams at all levels will strictly implement the relevant requirements of the management measures ... (and) fully demonstrate the positive spirit of Chinese football players and set a good example for society. The national team and the U23 national team athletes are strictly prohibited from having new tattoos, and those who already have tattoos are advised to remove them themselves. If there are special circumstances agreed by the team, (players) must cover up the tattoos during training and matches." Förbudet för tatueringar på landslagspelare i Kina ses som ytterligare en åtgärd från kinesiska myndigheter för att förhindra att kineser anammar influenser från västvärlden. Tidigare har man bland annat infört diverse restriktioner riktade mot ungdomskultur som till exempel musik och datorspel. Tumnagel
7.5°
0
2021

Forskare lär fristående hjärnceller att spela Pong
Kanske kan leda till syntetiska hjärnor i framtiden

Forskare på det australiensiska startup-företaget Cortical Labs uppger att man fått fristående hjärnceller utanför en människas faktiska hjärna att lära sig spela det klassiska datorspelet Pong. För att åstadkomma detta har man tagit 800.000 till en miljon mänskliga hjärnceller och sedan placerat dessa ovanpå mikroelektroder som analyserat deras aktivitet. För att lära hjärncellerna att spela Pong har man sedan skickat en elektrisk impuls till antingen den högre eller vänstra delen av petriskålen där hjärncellerna förvaras. Därefter har neuronerna i hjärncellerna skickat tillbaka signaler för att flytta markören i spelet. Brett Kagan, chefsforskare på Cortical Labs, säger till New Scientist om företagets "minihjärnor": "We think it’s fair to call them cyborg brains. We often refer to them as living in the Matrix. When they are in the game, they believe they are the paddle." Enligt Kagan så är inte deras minihjärnor lika bra på att spela Pong som människor. Däremot så lärde de sig spelet snabbare än vad artificiella intelligenser gör. Detta gör att företaget tror att det är fullt möjligt att skapa syntetiska hjärnor som använder sig av riktiga hjärnceller i framtiden. När vi kan få se sådana hjärnor som kan göra annat än att spela Pong finns det dock än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas ett inslag från New Scientist om Cortical Labs cyborghjärnor. Tumnagel
45.2°
0

Telia lanserar tjänst för gamingcenter
För dem som inte vill rodda med sånt själva

Telia lanserar nu en tjänst för företag, idrottsklubbar och organisationer som är intresserad av att ha en spelhall för datorspel men mindre intresserade av att bygga upp denna själva. Med Telia Gaming Center kan kunder köpa in en komplett lösning för ett så kallat gamingcenter i en storlek som passar dem. Det handlar om en skalbar hyrtjänst som inkluderar speldatorer och annan kringutrustning, konfiguration av nätverk, utbildning, försäkringar samt licenser till de spel som används i spelhallen. Henrik Blomberg, ansvarig för affärsutveckling inom e-sport och gaming på Telia, säger i ett pressmeddelande om Telia Gaming Center: "Vi har kopplat upp allt från världens största till Sveriges äldsta LAN och vet att det krävs mycket för att bygga och driva gamingcenter i egen regi. Det ska budgeteras för allt från lokal och utrustning till underhåll och löner. Det är också en krånglig process att lösa spelrättigheter i offentlig miljö. Nu har vi tagit bort allt det krångliga och ser till så att vilken verksamhet som helst kan erbjuda och sälja spelupplevelser till sina kunder, anställda och gäster." Telia Gaming Center går att hyra både som en temporär eller permanent lösning. Priset för tjänsten beror på hur stort gamingcenter kunden är ute efter. Tumnagel
40.6°
0

Svenska spelundret fortsätter gå rätt bra
Omsättning för branschen ökade med 41 procent 2020

Spelbranschen fortsätter gå som tåget. Dataspelsbranschen har levererat sin årliga Spelutvecklarindex där vi får lite siffror om hur det går för det svenska spelundret, vilket alltid är trevligt. Bland annat får vi reda på att svenska datorspelsindustrins omsättning under 2020 landade på 34,7 miljarder kronor, vilket är en ökning på 41 procent jämfört med året innan. Imponerande, kan man tycka, men extra imponerande blir det när vi jämför med den globala omsättningen som ökat med ynka 20 procent. Utöver detta fortsätter svenska spelföretag växa. 6596 personer jobbar på svenska spelföretag i Sverige, varav 671 rekryterades under 2020, och 7177 personer jobbar på svenskägda bolag utomlands. Vidare startades 81 nya spelföretag under 2020 och i slutet av förra året fanns det 667 aktiva företag som jobbar med spel. Heja Sverige! Rapporten i sin helhet har ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
51.0°
0

Allt fler söker hjälp för dataspelsberoende
Dataspelsakuten ser en stor ökning av samtal

TT rapporterar att Dataspelsakuten har sett en ordentlig uppgång av samtal från folk som söker rådgivning kring dataspelsberoende. Enligt Patrik Wincent, vd för Dataspelsakuten, är det framför allt bland bland yngre som problemet breder ut sig. Enligt honom är det jättemånga yngre som fastnar bakom skärmen och som inte vill gå till skolan. Konsekvenserna av ett spelmissbruk kan vara känslomässiga, fysiska, sociala och mentala, berättar Patrik Wincent. Det kan börja gå sämre i skolan, man kan börja vända på dygnet, ljuga om sitt spelande, det kan uppstå konflikter med familj, man kan börja isolera sig, sluta med sin träning och få fysiska besvär som huvudvärk och migrän. Hur vanligt det är med datorspelsberoende i Sverige är fortfarande inte ordentligt studerat och enligt enhetschefen på Dataspelsakuten behövs det göras större studier för att ta reda på det. Tumnagel
34.7°
0

Sir Clive Sinclair är död
Skaparen av ZX Spectrum-dator har lämnat oss

Mannen som skapade den populära hemdatorn ZX Spectrum, Sir Clive Sinclair, har lämnat oss. Eftersom ZX Spectrum kostade dryga 2 000 kronor på den tiden hamnade den i mångas hem och var för många den första introduktionen till datorspel under början av 80-talet. Sir Clive Sinclair blev 81 år gammal. Tumnagel
25.4°
0

Forskare utvecklar robothand som kan lira datorspel
3D-utskriven robothand fixar första Super Mario Bros-banan galant

Forskare på University of Maryland (UMD) har tagit fram en robothand som har tillräckligt precision för att kunna kontrollera knappar och styrkors på en gammal NES-kontroll. Det handlar om en så kallad mjuk robot vars delar är konstruerade av mjuka material istället för metall vilket kanske är det material vi vanligtvis förknippar med robotar. Ars Technica skriver om mjuka robotar: "We traditionally think of robots as being manufactured out of hard, rigid materials, but the subfield of soft robotics takes a different approach. It seeks to build robotic devices out of more flexible materials that mimic the properties of those found in living animals. There are huge advantages to be gained by making the entire body of a robot out of soft materials, such as being flexible enough to squeeze through tight spaces to hunt for survivors after a disaster." För att bevisa att deras mjuka robothand klarade av att kunna använda en spelkontroll testade men denna genom att låta robothanden spela första banan i det klassiska NES-spelet Super Mario Bros. I videoklippet ovan kan ni lyssna på när professor Ryan D. Sochol från UMD snackar lite mer om deras robothand. Tumnagel
37.9°
0

Overwatch får snart stöd för cross-play
Hej och hå!

Blizzard meddelade under gårdagen att Overwatch snart äntligen kommer få stöd för cross-play. Det innebär att folk snart kan spela det med varandra även om de spelar det på olika plattformar. Stödet gäller för Xbox, PlayStation, Switch samt Windows så alla får vara med och leka. För att det ska fungera krävs det dock att du har ett Battle.net-konto som du då måste koppla ihop med ditt konsolkonto. Cross-play kommer dock inte gälla fullt ut för Competitive. Det spelläget kommer istället delas upp mellan datorspelare och konsolspelare. Tumnagel
37.8°
0

Nya spel invalda i World Video Game Hall of Fame
Bland annat StarCraft och Animal Crossing

Amerikanska The National Museum of Play meddelade igår att man kommer att välja in fyra nya spel i sin så kallade World Video Game Hall of Fame vilken man drog igång 2015. De fyra spel som får äran att ta plats i datorspelens absoluta finrum är Microsoft Flight Simulator, Where in the World Is Carmen Sandiego?, StarCraft och Animal Crossing. Bland finalisterna som inte gick vidare i år, de lär få fler chanser framöver, hittas Call of Duty, FarmVille, FIFA International Soccer, Guitar Hero, Mattel Football, Pole Position, Portal och Tron. De fyra spelen som nu valts in i Hall of Fame ansluter sig till den ärofulla utmärkelsen med spel som tidigare invalts där. Bland dessa hittas bland andra John Madden Football, Tomb Raider, Final Fantasy VII, Sonic the Hedgehog, Grand Theft Auto III, The Legend of Zelda, The Oregon Trail, The Sims, Space Invaders, Doom, Pac-Man, Pong, Super Mario Bros., Tetris och World of Warcraft. Tumnagel
44.2°
0

Läs historien om Stugan
Det första svenskspråkiga dataspelet

Borta hos våra vänner på Ny Teknik kan man i dag läsa en lång men intressant historia om det första svenskspråkiga datorspelet Stugan. Den första versionen av Stugan utvecklades av bröderna Kimmo (10 år) och Viggo Eriksson (12 år) samt deras kompis Olle E Johansson (14 år) i BASIC på stordatorn Oden på KTH som deras pappor hade tillgång till. Spelet blev det allra första svenskspråkiga dataspelet och översattes även till andra språk senare. Hela historien kring detta spel och dess utveckling är rätt fascinerande och Ny Tekniks genomgång samt nya intervjuer med utvecklarna kan hittas via länken nedan. Tumnagel
53.6°
0
Nästa sida