m

Veckans viktigaste på Feber vecka 41
Veckans hetaste

Den här veckan har vi haft två viktiga samtal, Frodes med David Polfeldt (VD för Massive Entertainment) och mitt med Tim Cook (VD för Apple). Men vi har också kollat in sandkatter och en väldigt mäktig strid mellan en älg och en varg. Som vanligt en bra mix, precis som det är i världen. Vi har också pratat om varför vi frågar er och det verkar som att ni gillar att svara på frågor. Gårdagens fråga har nästan 6000 svar! Ha en fortsatt skön söndag! Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Vi pratar studiokultur med Massive
Hur är det att jobba där egentligen?

Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment ligger bakom spel som Ground Control, World in Conflict och Tom Clancyx27s The Division. Man håller även på att utveckla ett spel baserat på filmserien Avatar och nyligen öppnade man upp en systerstudio, Ubisoft Stockholm, i Stockholm. Studion fyller 20 år i branschen i år, något man bland annat firar genom en jubileumsvideo som man kan beskåda nedan. Så på grund av detta jubileum så passade jag tidigare i veckan på att besöka Massive för att prata lite med deras VD, David Polfeldt, om studiokulturen där. Polfeldt har jobbat på Massive sedan 2005 och tog över VD-rollen från studions grundare, Martin Walfisz, för nästan tio år sedan. Efter vi lite kort bondat över att ICO faktiskt är ett av världens absolut bästa spel så berättade Polfeldt att tagit mycket ledarinspiration från lagsporter i sin roll som VD. Detta för att lagsport och spelutveckling har flera gemensamma utmaningar. Båda måste bland annat få ett flertal olika sorters individer att samarbeta för att lyckas bli bäst. Att vara bäst är också något som kom upp flera gånger under vårt samtal. Studions motto har sedan man skapades för 20 år sedan varit att man ska skapa världens bästa spel. Detta mål har Polfeldt jobbat hårt med att uppnå genom att titta på förutsättningarna runtomkring målet. Och genom att placera Massive i ett ekosystem där de har en nyckelroll har utvecklaren tagit sig in i spelutvecklarnas finrum. Tack vare den stora uppmärksamheten som studion fick i samband med att The Division kom ut på marknaden så har man inte heller haft allt för stora svårigheter att locka folk till studion på Drottninggatan i Malmö. Uppmärksamheten och Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop har gjort att folk från hela världen har fått upp ögonen för studion. Detta har i sin tur lett till att man har en väldigt bred mångfald bland sina anställda, något som har hjälpt ge Massive ett starkare målinriktat fokus. Detta tack vare något som Polfeldt kallar för fördomskollaps vilket innebär att man med bred mångfald på arbetsplatsen skalar bort alla sociala stereotyper och istället får ett rent fokus på hantverket Vi pratade även lite kort om det här med crunch, det vill säga att man måste tokjobba mot slutet av projektet, och om det krockar med den klassiska svenska kontorsmodellen. Det är tydligen svårt att undvika crunch-perioder i spelbranschen, men det är något som Massive aktivt arbetar med att få ner så mycket som möjligt. Detta gör man bland annat genom att inte tillåta crunch-perioder i planeringen och genom att bättre försöka fördela arbetet längs projektets tidslinje. Trots det så nämnde han att det finns flera, framförallt unga, anställda som gärna vill uppleva en crunch även om Massive inte uppmuntrar det. Intervjun kan läsas i sin helhet efter hoppet. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0

Fumito Ueda kommer till Malmö
På Nordic Game-konferensen

Fumito Ueda är mannen bakom de lysande spelen ICO, Shadow of the Colossus och The Last Guardian. Nu till våren kommer han gästa Nordic Game-mässan i Malmö. Där kommer han prata med David Polfeldt från Massive Entertainment för att prata om hans karriär och spelutvecklingens framtid. Ueda kommer vara med i tävlingen Nordic Game Discovery Contest där man har möjlighet att pitcha sin spelidé till denna legend. Nordic Game 2017 kommer ske den 17 till 19 maj på Slagthuset i Malmö. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Massive planerar att expandera
Köper ett helt kvarter i Malmö

Nyanställningar och större lokaler står på dagordningen för Massive Entertainment. Spelföretaget börjar växa ur de befintliga lokalerna och köper därför nu ett helt kvarter i Malmö för att få plats med sina befintliga anställda och antagligen ytterligare ett par hundra som kan komma att rekryteras framöver. I dag har Massive 400 anställda och de nya lokalerna ska kunna rymma mellan 550 och 600 personer vilket innebär att det finns utrymme för en hel del nytillskott. Flytten kommer att ske i januari 2019 och då flyttar de in i en byggnad som tidigare fungerat som kontorshotell där ett 20-tal olika företag suttit. Läget har bland annat valts utifrån var de anställda bor så att så många som möjligt ska kunna ha nära till jobbet. Massive Entertainment ägs i dag av Ubisoft och vd David Polfeldt är glad över att speljätten känner att det är värt att satsa på Massive för framtiden. "Det roligaste av allt för oss är att detta är ett kristallklart svar på hur vår ägare Ubisoft ser på vår situation i Malmö. Man köper inte en fastighet för att ha den i fyra år, utan snarare i 20–30 år. Så detta är ett väldigt starkt ställningstagande för att Massive kommer att finnas kvar i Malmö under en lång tid framöver. Det är väldigt roligt att få det bekräftat." Tumnagel
70.9°
+
Emmy Zettergren
0
2009

Massive vill till Mac?
Verkar nästan så

Arvidssons grannar, Massive Entertainment, håller som bekant på med ett MMO-spel. Men mycket mer än så vet vi inte förutom att det kanske kommer en Mac-version. I en jobbannons som Massive har ute så indikeras det att OS X kommer att inkluderas över format som stöds för nästa stora släpp. David Polfeldt, vd på Massive Entertainment, säger sig vara imponerad av Apples operativsystem. Men han uttrycker ändå att intresset för Macutvecklare inte är en garanti för att det kommer en produkt till plattformen. - Det är för tidigt att säga, men vi vill vara säkra på att nästa iteration av vår mjukvara är kompatibel med OS X, säger han. Så om man nu är bra på det här med att programmera i OS X så kan man höra av sig till Massive Entertainment via den just nämnda jobbannonsen. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0