m

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2019

Carfection kör en De Tomaso Pantera
Stenhård

Ja, självklart står även den här med på min lista över bilar jag vill ha. De Tomaso Pantera. Italienska linjer och musklig V8:a från USA - kan inte bli bättre. Nu har Alex från Carfection tagit sig en tur med ett exemplar och det fick ju inte direkt ned vill ha-känslan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Tio bilar som delar strålkastare
Man måste inte alltid göra egna

Ni har säkert någon gång hört att Nissan 300ZX delar strålkastare med ingen mindre än Lamborghini Diablo. Rätt kul faktiskt, och det finns fler gånger när biltillverkarna har lånat från varandra. Här får vi tio stycken exempel på just detta. Känner du till några fler bilmodeller som delar strålkastare? Baklampor finns det ju också en del som delar, exempelvis Alfa Romeo Berlina och De Tomaso Pantera. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Ares Design återupplivar De Tomaso Pantera
En Lamborghini Huracán med nytt skal

I slutet av 2017 skrev vi om att Ares Design hade planer på att bygga en modern version av De Tomaso Pantera. Nu är bilen här som Panther Project 1 och det är en Lamborghini Huracán som fått sig ett nytt utseende. Det innebär att det bakom sittbrunnen sitter en V10:a på 5,2 liter som trimmats till 650 hästar. Ingen V8:a från Ford som originalet hade alltså. Alla karosspaneler är tillverkade i kolfiber och framtill har man bland annat fixat popup-strålkastare. Den skarpsynte ser att man använt bakljusen från Corvette C7 och satt ett galler utanpå dessa. Insidan är fortfarande väldigt mycket Huracán fast med lite extra kolfiber och Alcantara. Ballt bygge helt klart men enligt mig hade den passat bättre med en vrålande V8:a under skalet istället för en ylande V10:a. De första leveranserna ska dra igång i slutet av maj och för att bli ägare till en får du hosta upp 615.000 euro. Tre månader tar det att bygga en bil så beställ nu så att du kan få njuta av den i sommar. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0
2018

Ares Design gör nytolkning av Ferrari 412
Klär om en GTC4 Lusso

Vi har tidigare skrivit om att företaget Ares Design gjort en modern version av klassikern De Tomaso Pantera. Den blev såpass väl mottagen att man nu valt att ta sig an en annan gamling - Ferrari 412. En modell som inte direkt blev Ferraris mest lyckade men som ändå är rätt charmig. Ares version ser inte helt dum ut den heller. Man kommer att utgå från GTC4 Lusso med den stora motorn och sedan klä bilen med ett kolfiberskal som påminner mycket om 412. Interiören görs också om lite grann men i övrigt är det som finns under skalet orört. Under huven sitter en V12:a på 6,3 liter som ger 690 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen, Produktionen väntas dra igång senare i år och priset ska börja på rätt så salta 700.000 euro. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0
2017

Ares Design gör en modern version av De Tomaso Pantera
Det här är Project Panther

Italienska Ares Design visar nu upp skisser på Project Panther som är en modern och uppdaterad version av De Tomaso Pantera som man har tänkt att bygga i en liten serie nästa år. Linjerna har uppdaterats en aning och undertill bygger bilen på Lamborghini Huracán som man hämtar både chassi och drivlina från. Det innebär att även den här kommer att ha en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar placerad bakom sittbrunnen. I övrigt får bilen nymodigheter som LED-strålkastare och liknande. Visst ser det även ut som man plockat bakljusen från Corvette C7? Project Panther designas, utvecklas och kommer att tillverkas i Ares nya lokaler i Modena. Hur många som kommer att bli till är oklart för tillfället, men ett par köpare ska redan ha lagt en deposition. Vad slutsumman per bil blir är också oklart för tillfället. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0
2013
2012
2011
2010

Aerovette Concept
Det här var high tech på 70-talet

Chevrolet Aerovette, eller XP-882 som den hette på internspråk, var ett koncept som visades upp på två bilmässor innan den konserverades på GMs museum. Aerovette var proppad med prylar och ansågs ligga långt före sin tid när den presenterades. Projektet lades ner 1969 då det ansågs att det inte fanns någon framtid för bilen, den var helt enkelt för dyr och opraktisk för att fungera i 70-talets USA. Men det tog en snabb vändning när Ford gick ut med att de skulle börja sälja De Tomaso Pantera-bilar. John DeLorean, chef över GM och Chevrolet på den tiden, gick i taket och krävde att XP-882-projektet drog igång igen. Den visades först upp på New York Auto Show och inför Paris-mässan 1973 fick den ett nytt hjärta i form av en fyrcylindrig Wankel-motor. Det var fem år innan Mazda rullade ut RX-7. Aerovette hade en kaross i glasfiber med en ram av stål och aluminum som var både stark och lätt. Framrutan var v-formad, bilen hade måsvingedörrar som var ledade på mitten och deformerbara kofångare i plast. På insidan fanns en digital instrumentpanel med massa olika funktioner, mer om denna kan ni se i klippet här till höger. Aerovette blev som sagt aldrig verklighet, men en viss del av designen levde vidare i bland annat Corvette C3. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2009

Carspotting: De Tomaso Pantera
Populär bland kändisar

Mikael Jonsson hittade den här De Tomaso Panteran Gelleråsens racingbanan. Han hade även vänligheten att ta reda på lite, för mig, okända fakta om bilen. Pantera är en italiensk bilmodell tillverkad mellan 1971 och 1991 av bilföretaget De Tomaso. Under huven sitter det en Ford 351ci Cleveland (V8x27a) på 5.8 liter som producerar 330 Hk. Bilen är utrustad med en växellåda från ZF som är 5-växlad och har lamelldiff. Bonusinformation: Musikern Razzle från Hanoi Rocks omkom 1984 i en Pantera körd av Vince Neil, sångare i Mötley Crüe. Elvis Presley ägde en och sköt den med pistol då den inte ville starta. Det verkar med andra ord vara en hyggligt rockig bil. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

De Tomaso Pantera kan återuppstå
Om konceptet blir verklighet vill säga

Klassikern De Tomaso Pantera kan återuppstå, i alla fall om designern Stefan Schulze får som han vill. Tanken är att sätta nytt skal på Lamborghini Gallardo vilket inte kommer att bli en billig historia men det känns som en klart bra tanke. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0
2007