m

LA Auto Show flyttar utställningen till maj nästa år istället
Vårmässa!

LA Auto Show kastar nu också in årets handduk och inser att de inte kommer att kunna anordna bilmässa som det var tänkt. Den skulle ha ägt rum mellan den 20 och 29 november egentligen men nu står det klart att hela evenemanget har flyttats till maj nästa år istället. Datumen som gäller då är 21-31:e. Det här innebär att bilfantaster får tre mässor tätt inpå varandra att besöka. New York Auto Show mellan 2-11 april, LA Auto Show i maj och Detroit Auto Show mellan 19-26 juni. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Bilmässan i Detroit ställs in
Lokalerna ska nu bli tillfälligt sjukhus

Mellan den 7 och 20 juni var tanken att North American International Auto Show skulle anordnas i Detroit men nu ställs mässan in. Istället ska lokalerna i TCF Center byggas om till ett tillfälligt sjukhus för Covid-19-patienter. Platserna behövs verkligen då sjukhusen börjar bli överfulla. De som köpt biljetter ska få pengarna tillbaka. Mässan återvänder istället i juni nästa år. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2019

Det konstigaste Jason kunde hitta på bilmässan i Detroit
Kanske vardag i framtiden?

Jason Torchinsky från Jalopnik var på årets Detroit Auto Show och i det här klippet visar han vad han tyckte var det allra konstigaste som visades upp i år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

GAC visar det eldrivna konceptet Entranze
Designad av svensk

Kinesiska GAC Motor vill väldigt gärna slå sig in på den amerikanska marknaden och på årets mässa i Detroit visar de upp den eldrivna konceptbilen Entranze som kanske kan locka en och annan köpare. Men då måste ju konceptet bli verklighet förstås, något som alltid är osäkert. GAC har en hel del modeller i sitt utbud som redan är till försäljning, dock inte i USA än. Entranze har ett futuristiskt utseende och en insida uppbyggd kring miljömässigt hållbara material. Här finns plats för sju stycken personer och man sitter 3+2+2. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Bilen har designats av svensken Pontus Fontaeus vid GAC designcenter i Los Angeles, och det är den första från dem som tagits fram här. Pontus har tidigare ritat åt tillverkare som Volvo, Ferrari, Kia och Faraday Future. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

I Nissan IMs Concept sitter du som en kung i baksätet
En eldriven sportsedan med hög markfrigång

Nissan har tagit med sig den nya konceptbilen IMs till bilmässan i Detroit och så här ser den ut. Bilen är en sedan med något högre markfrigång och den är helt eldriven. Allt är väldigt futuristiskt och baksätet kan gå från att husera tre stycken personer till att bara få plats med en. Den som drar vinsten att få denna plats sitter sen som en kung och kanske är det här man hamnar i framtiden när bilarna kör av sig själva. IMs är helt autonom och när man inte kör själv åker ratten ned i instrumentpanelen. Strålkastarna och bakljusen blir även blåa när bilen kör själv så att folk utanför uppmärksammas om detta. Under skalet sitter ett batteripack på 115 kWh som i sin tur matar två stycken elmotorer. Drivningen sker på alla fyra hjulen och den kombinerade effekten anges till 490 hästar och 799 newtonmeter. På en laddning ska man kunna ta sig 61 mil. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Telluride är Kias största modell hittills
Men den 8-sitsiga suven kommer inte till Sverige

Det har nu gått två år sedan Kia visade upp konceptet Telluride - en stor SUV med plats för sju stycken personer. Nu är bilen presenterad i produktionsutförande och förutom uppdaterad design har den nu plats för åtta stycken personer. Den visas upp på mässan i Detroit och som väntat är det också för den amerikanska marknaden den här bilen är utvecklad. Bilen mäter fem meter på längden vilket gör den nästan 20 centimeter längre än modellen Sorento. Motoralternativet är en V6:a på 3,8 liter som ger 295 hästar och som har ett vridmoment på 355 newtonmeter. Till maskinen kopplas en automatlåda med åtta steg. Vill man ha fyrhjulsdrift måste man dock välja till det, i sitt standardutförande sker drivningen bara på framhjulen. På dragkroken får man hänga upp till 2,2 ton. Telluride kommer att byggas i Kias fabrik i Georgia. Vad den kommer att kosta och när lansering kommer att ske är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här på riktigt - nya Toyota Supra
Blir din för 678 900 kronor

Idag är det måndag men inte vilken måndag som helst utan premiärdag för nya Toyota Supra efter världens mest utdragna teaserkampanj. Det här är som ni säkert redan vet ett samarbete mellan Toyota och BMW där den sistnämnda blev nya Z4 istället. Supran bygger på samma plattform, har samma motor, nästan samma interiör men ett annat utseende exteriört. Här kommer alltså tycke, smak och vilken tillverkare man helst rattar avgöra köpet. Men, man kanske hade trott att BMW:n skulle vara dyrare men så är inte fallet. För en Z4 M40i som har samma prestanda får man betala från 662.600. Supran är alltså 16.300 kronor dyrare. Under huven sitter en rak turbomatad sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Den driver bakhjulen via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Tjänstevikten anges till 1.495 kilo utan förare. Längden ligger på 4,38 meter, bredden på 1,85 och höjden på 1,29. En aktiv diffspärr på bakaxeln är standard och den kan steglöst variera låsningen från inget till 100 procent. Bilen är utvecklad av Toyota Gazoo Racing och den har genomgått mängder av tester på bland annat Nürburgrings nordslinga. Alla bilar som säljs i Sverige är fullutrustade med det man kallar för Premium-paket. Standard är bland annat adaptiv fjädring, adaptiv farthållare, LED-strålkastare, 19-tummare, sportbromsar, head-up-display och ett infotainmentsystem med pekskärm på 8,8 tum och tolv stycken högtalare. På säkerhetssidan finns Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert, Rear-Cross Trafifc Alert, Rear-end Collision Alert och parkeringssensorer med autobroms. Den som är sugen på ett exemplar kan reservera från och med imorgon klockan 09:00. De första leveranserna av bilar i Sverige kommer att ske i slutet av året. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Lexus rullar ut uppdaterad RC F och RC F Track Edition
Bus för bankörning

Precis som utlovat drar Lexus nu av täcket på uppdaterade RC F. Ett tillskott är RC F Track Edition som är vassare på alla sätt och för dig som vill smiska racerbana. Bägge bilarna får ett nytt aggressivare utseende och den sistnämnda en fast monterad vinge och andra extra godisbitar i kolfiber. Strålkastarna, baklamporna, grillen och den bakre stötfångaren är också uppdaterade. Jämfört med föregångaren ska Track Edition ha bantat 80 kilo. Prestandamässigt har fjädringen omarbetats samtidigt som en ny styrstång monterats och styvare bussningar hittat in i bakvagnen. Motorfästena ska nu också vara stabilare än tidigare. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter utan överladdning och den ger nu 479 hästar och har ett vrid på 536 newtonmeter. Till den paras samma åttastegade automatlåda som tidigare, men utväxlingen på högsta växeln är nu högre. Drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h ska för Track Edition ta 3,96 sekunder. Produktionen ska dra igång under andra kvartalet. Priser och leveransinformation kommer vid ett senare tillfälle. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lexus LC nu även som cabriolet
Dock endast koncept för tillfället

Nästan vecka drar Detroit Auto Show igång men för att inte drunkna i andra nyheter väljer Lexus idag att dra skynket av modellen LC utan tak. Man säger att det här bara är ett koncept men i mina och många andras ögon ser bilen ut att vara klar för produktion. När den kan tänkas dyka upp är dock oklart för tillfället. Bilen mäter 4,77 meter på längden vilket är en centimeter mer än coupén. Bredden anges till 1,92 meter och höjden till 1,34. Cabtaket är i tyg men hur lång tid det tar att fälla av och på framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Lättare, snabbare och argare RC F från Lexus
Track Edition visas upp nästa vecka

Nästa måndag kommer Lexus att presentera RC F Track Edition på Detroit Auto Show och nu får vi lite teasers inför det som ska visas upp. Bilden avslöjar att bilen får en fast monterad vinge i kolfiber och det här är alltså en kärra som ska trivas ännu bättre på bana än standard-versionen. Den ska vara lättare, ha mer effekt och även ett argare utseende. Förutom vingen kommer även huven, taket och sidokjolsdetaljer att vara i kolfiber. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2018

Nu är Infinitis nya konceptbil officiell
Går lite oväntat inte på el

Nu är Infinitis nya konceptbil Q Inspiration uppvisad i Detroit och i och med det får vi fler bilder och lite information om bilen. Den här visar upp ett nytt designspråk för märket och har moderniteter som självkörande egenskaper men är inte en elbil som man först kanske kan tro. Under huven sitter en VC-Turbo-drivlina där kompressionsförhållandet hela tiden justerar sig för att optimera bränsleförbrukningen så mycket det bara går. Motorn ska ha bra med kraft i mellanregistret och ha ett högt vridmoment. Infiniti förklarar att konstellationen ska kombinera farten och prestandan man får ur en bensinmotor med effektiviteten och vridet en diesel eller hybrid kan erbjuda. Gällande den självkörande biten så har den här nästa version av det autonoma systemet ProPILOT och ska kunna köra bilen helt själv när man vill chilla lite. Insidan är minimalistisk i sin utformning och längs med hela instrumentpanelen sitter skärmar som visar olika saker. Varje passagerare får en egen pekskärm att leka med och systemet i dessa ska även kunna hålla koll på hur alla i bilen mår. Vad den här konceptbilen kommer att utvecklas till i framtiden återstår som vanligt att se. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Kinesiska GAC visar eldriven crossover
Vill verkligen ta sig in på den amerikanska marknaden

Vi har tidigare skrivit om den kinesiska biltillverkaren GAC (Guangzhou Automotive Corporation) och återigen var de och ställde ut på bilmässan i Detroit. Dit hade de bland annat med sig en futuristisk eldriven crossover vid namn Enverge som lär vara många år bort. Vad som dock är närmare i tiden är en SUV med bensinmotor som man hoppas kunna börja sälja i USA i slutet av nästa år. 2020 eller 2021 är tanken att en eldriven version av denna bil ska dyka upp. Nya fabriker ska invigas i både Los Angeles och Detroit och nästa år ska ett R&D-center öppnas i Silicon Valley. Förra året sålde GAC två miljoner bilar i Kina. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Självkörande eldrivet fordon för luften
Lyfter som en helikopter, flyger som ett flygplan

Detroit Aircraft Corporation ligger bakom AirspaceX MOBi-ONE som är en självkörande flygsak för framtiden. Den går givetvis enbart på el och kan lyfta som en helikopter men flyga som ett vanligt flygplan. Bygget är designat för att kunna transportera passagerare och last mellan flygplatser och orter som inte har längre än tio mil mellan sig. Toppfarten ska ligga på strax över 400 km/h och man ska kunna lasta upp till 100 kilo gods tillsammans med fyra stycken passagerare. Om allt går enligt planerna ska företaget ha inte mindre än 2.500 stycken såna här i luften år 2026. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nissan visar konceptklossen Xmotion
Kommer suvarna att se ut så här i framtiden?

Nissan har plockat med sig konceptbilen Xmotion till bilmässan i Detroit och det är en framtidsinspirerad rätt biffig SUV med en ganska intressant insida. Här finns inte mindre än sju stycken skärmar och infotainmentsystemet ska man kunna styra med både gester och ögonrörelser. I taket ska det även finnas vad man kallar för en "digital room mirror". Exakt vad den har för syfte framgår dock inte. Vad som driver bilen framåt får vi inte heller reda på utan det här får nog mer ses som ett kul koncept där Nissans designers har fått balla ur lite. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai Veloster är här
Kommer i N-version

Hyundais rätt märkliga men ändå ganska roliga modell Veloster som har två dörrar på ena sidan och bara en på andra sidan kommer nu i ny form, och det mest spännande är kanske att den nu erbjuds i sportigt N-utförande. Hyundais första N-bil var i30 N och samma recept gäller för Veloster. Det innebär att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och som har ett vrid på 353 newtonmeter. Den driver framhjulen och kopplas till en sexpetad manuell växellåda. Några prestandasiffror har vi tyvärr inte fått ta del av än. I övrigt handlar det om en bil som får styvare chassi än standardversionen och ett lite roligare kjolpaket runt om. En elektronisk diff ser till att optimera greppet och rejäla bromsar på upp till 345 millimeter fram ser till att stoppa ekipaget. Vanliga Veloster får också ett ganska sportigt utseende med stor grill och dubbla pipor där bak, men lite mindre vinge och inte lika aggressivt frontparti. Instegsversionen har en 2-liters turbofyra som ger 150 hästar som kopplas antingen till en sexpetad manuell låda eller en automatlåda med sex steg. Versionen som kallas Veloster Turbo (trots att alla motoralternativ har turbo) är istället bara på 1,6 liter men har mer effekt - 200 hästar. Den har även en så kallad overboost-funktion som tillfälligt kan ge upp till 275 newtonmeter i vrid. Till denna går det även att få en sjustegad dubbelkopplingslåda. De säkerhetssystem som man förväntar sig av en modern bil idag finns på plats, och det handlar alltså exempelvis om Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist och automatiskt helljus. Insidan får en åtta tum stor infotainmentskärm som har både Android Auto och Apple Car Play. Det finns även en backkamera och möjligheten att ladda sin smarta telefon trådlöst. Produktionen av bilarna drar igång i mars i Korea. Några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Shelby GT500 kommer tillbaka
Får över 700 hästar

Förutom att presentera nya Bullitt-Mustangen i Detroit berättade Ford även att ytterligare en legend är på väg tillbaka - Mustang Shelby GT500. Bilen kommer att få över 700 hästar och blir då en direkt rival till Dodge och deras Hellcat-modeller. Nyheten kommer nästa år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

CarPlay kommer äntligen till Toyota!
Med början i nya Avalon

Toyota modell Avalon kommer inte hit till Europa eller Sverige men när den nu presenterats i Detroit innehåller den en nyhet som faktiskt är intressant även för oss svenskar. Den har nämligen CarPlay? Meh, tänker ni, det har ju miljoner andra bilar redan. Jo, men Toyota har inte kommit överens med Google och Apple och har därför inte haft stöd för CarPlay eller Android Auto. Anledningen till det är att Toyota velat titta in i deras kod så att de vet vad de har i sina bilar, men Apple och Google har nobbat detta. Men Avalon kommer alltså med CarPlay, så det spelet verkar ha nått sitt slut och vi får kanske se fler bilar, även här, från Toyota med CarPlay. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Lexus flaggskepp i crossover-världen är här
Ska bli verklighet, någon gång

Efter ett par teasers är så nu även Lexus nya konceptbil LF-1 Limitless presenterad i Detroit. Det här konceptet beskrivs som ett flaggskepp inom crossover-segmentet och som vanligt när det kommer till Lexus design är det yxiga kanter som rundas av med en enorm grill som gäller. Formerna är slanka och går den i produktionen ska inte alla dessa försvinna. Längden anges till strax över fem meter, bredden till 1,98 meter och höjden till 1,6 meter. Markfrigången är som vi kan se inget att skryta med men så är den här inte tänkt att rulla särskilt mycket utanför storstadens trygga gränser. Insidan bjuder på lyx i överflöd och i baksätet hittar vi två stycken fåtöljer omringade av massa knappar att peta på. Allt är byggt kring det japanska begreppet för gästfrihet - Ometanashi. Där fram säger man sig ha försökt att få bort allt som kan distrahera föraren men visst finns det saker som fångar ögat ändå i form av massa skärmar och liknande. Dessa ska bland annat kunna styras med gester. Vad som finns under skalet säger man inte, utan bara att möjligheterna till val av drivlina är gränslösa. Här kan man alltså placera en laddhybriddrivlina, en elmotor eller en bränslecell. Det är alltså bara ett skal där det som passar bäst får ta plats. Styrning, gas, broms, ljus och signaler styrs "by wire" så därför ska man kunna köra bilen i ett så kallat "Chauffeur Mode", men exakt vad det här innebär framgår inte. Som vanligt en massa hittepå som kanske kan bli något i verkligheten. När en eventuell produktionsversion kan tänkas dyka upp har vi inte svaret på idag. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes elektrifierar några modeller
Heter AMG 53 och får runda avgaspipor

Mercedes har stoppat ned ett gäng elprylar under skalet på tre av sina modeller och skapat vad man kallar för AMG 53. Berörda modeller är nya CLS och E-Klass som coupé och cabriolet. Det man har gjort är att para ihop den dubbelturbomatade raka sexan på 3,0 liter med en så kallad EQ Boost som man placerat mellan motorn och växellådan. Förbränningsmotorn ger 435 hästar och har ett vrid på 520 newtonmeter men kan få en liten extra knuff av EQ Boostern på 21 hästar och 250 newtonmeter vid behov. Detta sägs eliminera turbolagget och det hjälper också som väntat till med att få ned både förbrukningen och utsläpp. På soppafronten säger siffran 0,85 liter per mil. Nyheten matar även 48-voltssystemet ombord med kräm. Till allt kopplas en niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 4,5 sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Det här blir de första AMG-bilarna som får elektrifierad hjälp och såvitt jag vet även första gången en AMG förses med runda avgaspipor? Förutom detta sitter det en liten läpp på bakluckan och en lite aggressivare front monterad. Några priser för respektive modell har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Ny bild på Infiniti Q Inspiration Concept
Nu får vi även se framsidan

Infiniti har släppt ytterligare en bild på den nya konceptbilen Q Inspiration och nu får vi se hur den ser ut framifrån. Det här är en fyrdörrars coupé som sägs visa tillverkarens framtida flaggskeppsdesign. Vad som finns under skalet vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut nya G-Klass
Modernare fast i samma förpackning

Trenden för biltillverkare när de ska presentera en ny modell har blivit att man försöker få folk att tröttna på bilen innan den ens har visats upp. Mercedes har under ganska lång tid snackat om och teasat nya G-Klass för att få upp hajpen kring den men det blir liksom inte så spännande när man mjölkar ut något innan det ens finns. Kort efter att Mercedes själva delat med sig av lite mer information kring bilen läckte den ut och spänningen försvann. Nu är den äntligen presenterad på Detroit Auto Show och det som står där är en försiktig uppdatering av en ikon med ett lite snällare utseende än tidigare. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Steve McQueens Mustang Bullitt rullar fortfarande
Har körts av en lärarinna

I dag presenterade Ford en helt ny Mustang Bullitt med samma dna som den första versionen från den klassiska filmen. Versionen av Mustang som gjordes till filmen gjordes i två exemplar. Stuntbilen ska tydligen finnas i Mexiko och den andra bilen såldes till en lärare i New Jersey som använde den för att köra till skolan med. Det är ju 50 år sedan som filmen kom ut och i samband med releasen av den nya versionen ville man föra samman den klassiska Mustangen med McQueen. Sean Kiernan ärvde bilen när hans pappa dog 2014 och här får vi se när han visar bilen för Steve McQueens barnbarn Molly. Molly är med i en reklamfilm för den nya versionen, den kan ni se här nedan. Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar ny Mustang Bullitt
Steve McQueen would approve

Ett tag har det gått rykten om att Ford skulle bygga en ny Bullitt av den sjätte generationen Mustang och visst var det sant. På bilmässan i Detroit har nu bilen presenterats och det är som sig bör en härligt grön kärra med gott om pulver under huven. Motorn är en V8:a på 5,0 liter som ger 475 hästar och som har ett vrid på 570 newtonmeter. Den är givetvis kopplad till en manuell låda och i det här fallet har den sex stycken lägen. Växelspaksknoppen är en vit biljardkula och även den är en nostalgisk koppling till actionfilmen från 1968 som gjorde bilen känd. Toppfarten anges till 263 km/h. På insidan finns läderklädd ratt och gröna stygn som ska matcha utsidan. Här finns även en LCD-skärm på tolv tum som istället för hästen visar bilen när man startar den. Utsidan är härligt avskalad utan massa onödigt krafs. I hjulhusen sitter 19-tummare och innanför dessa rödmålade Brembo-ok. Om du inte gillar den gröna lacken finns även svart, men då kan du lika gärna köpa en annan Mustang. Avgasljudet ska skilja sig en del från övriga och det har aktiva klaffar för att släppa på mer ju mer man gasar. Bilen har även samma insug som GT350 och ett öppet filter för ännu mer mumsigt ljud. Det finns endast tre stycken tillval att göra och dessa är fjädringssystemet MagneRide, svart läder till Recaro-stolarna och elektronikpaketet med nav, bättre stereo, döda vinkeln-varnare och elstolar. Vad man får betala för nya Bullitt och när den lanseras är oklart, men jag skulle faktiskt kunna tänka mig en. Bonusklipp på plats två här nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Eldriven prestanda-SUV på gång från Ford
Kommer 2020

2020 känns som året då alla ska släppa eldrivna saker och nu har Ford släppt en teaser för en eldriven SUV. Men inte vilken SUV som helst, utan en som kommer att ha fokus på prestanda. Modellen kommer från Fords utvecklingsgrupp som man kallar för Ford Edison. I teasern ser vi en Mustang GT och Explorer åka in i en byggnad i Detroit och det som lär komma ut kommer troligen att vara en mix av dessa. Namnet på det som kommer ut kommer att vara Mach 1, men mer än så vet vi inte just nu. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida